Bild
Nästa artikel
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)

Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)

Nybilstest

Mercedes vinner testet trots den gungiga fjädringen där bak. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för C-klass, Audi A4 Avant och Volvo V60.

Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Audis medieskärm à la iPad har tilltalande grafik. Placeringen av dess reglage framför växelväljaren är lite bakvänd men efter ett tag har man lärt sig.
Audis medieskärm à la iPad har tilltalande grafik. Placeringen av dess reglage framför växelväljaren är lite bakvänd men efter ett tag har man lärt sig.
I Mercedes finns en skärm liknande Audis. Skötseln är ungefär lika enkel. Att hitta alla funktioner tar tid, mycket kan också visas i inforutan mellan huvudinstrumenten.
I Mercedes finns en skärm liknande Audis. Skötseln är ungefär lika enkel. Att hitta alla funktioner tar tid, mycket kan också visas i inforutan mellan huvudinstrumenten.
Volvos lite mind-re mediaskärm sköts med fördel via knapparna på ratten. ”Rulla och tryck” ger skäligen enkelt handhavande. Tydlig grafik men en aning liten.
Volvos lite mind-re mediaskärm sköts med fördel via knapparna på ratten. ”Rulla och tryck” ger skäligen enkelt handhavande. Tydlig grafik men en aning liten.
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Att bara Volvo har fästöglor för barnstolen fram är en gåta.
Att bara Volvo har fästöglor för barnstolen fram är en gåta.
I Audi sköter föraren barnsäkringen av bakdörrarna från sin plats.
I Audi sköter föraren barnsäkringen av bakdörrarna från sin plats.
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)
Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

AUDI
Nya A4 har kaross av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men behandling på insidan finns inte i motorhuv och baklucka, däremot i dörrar. Bra skärmkanter bak. Innerskärmarna fram och bak har en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Framskärmarna har bra blästringsskydd. Underredet täcks av skivor av pressad papp. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Rejäl bakvagnsram av stålplåt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES
C-klass är en påkostad konstruktion och sällsynt väl skyddad mot rost. Såväl framskärmar, motorhuv som dörrar och baklucka är av aluminium som inte kan rosta. Dessutom har Mercedes bra invändig behandling i dörrar och baklucka. Limningarna av skarvar i dörrar och luckor är välgjord ända ut i hörnen. Undertill finns väl tätade skarvar och under de plastsköldar som täcker stora delar av underredet finns ett lager av rostskyddsmedel. Balkarna under bilen har invändig behandling, plus i protokollet blir det också för att framvagnen är gjord av aluminium och att ändrör och bakre ljuddämpare är rostfria. Rostskyddsgaranti: 30 år.

VOLVO
Volvo har ett omfattande rostskydd. Motorhuven är av aluminium, bakluckan och dörrarna är noggrant tätade och insidan av dörrarna är behandlade med vax. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt. På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattande, men det finns också skarvar som helt saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts. I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsamt. Hjulhuskanterna bak har en fog med glesa punktsvetsar och det finns risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi och Volvo V60 (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Audi A4 Avant 2,0 TDI

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig rak längsmonterad turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 15,5. Borrning/slag 81/95,5 mm. Volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Hastighet vid 1 000 v/min på högsta växeln: 75,0 km/tim.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 226 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 2,0 TDI/150 hk, grundpris 322 000 kronor, till 3,0 TDI quattro Sport/272 hk, grundpris 479 000 kr.

Mercedes-Benz C 220 d 4Matic Kombi

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig rak längs-monterad turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,2. Borrning/slag 83/99 mm. Volym 2 143 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 170 hk (125 kW) vid 4 200 v/min. Max 400 Nm vid 1 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, 7-växlad automatlåda. Hastighet vid 1 000 v/min på högsta växeln: 66,0 km/tim.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med längs- och tvärgående länkar, bak multilänk.

HJUL: Fälg 7,5 tum, däck 225/60 R17.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,2 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 223 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från C180 Kombi, grundpris 329 900 kronor, till Mercedes-AMG C 63 S Kombi, grundpris 789 900 kr.

Volvo V60 D4e

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Fyrcylindrig rak tvärställd diesel med dubbelturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. kompression 16,2. Borrning/slag 82/93,2 mm. Volym 1 969 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max 400 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 8-växlad automatlåda. Hastighet vid 1 000 v/min på högsta växeln: 66,0 km/tim.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL: Fälg 7 tum, däck 215/55 R16.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,3 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från V60 T3, 152 hk, grundpris 257 000 kronor, till D6 AWD laddhybrid, grundpris 519 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.