Bild
Nästa artikel
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)

Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för bilarna i vårt nybilstest - Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60.

Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
De viktigaste funktionerna finns men lika mångfacetterat som i BMW och Volvo är det inte i Alfa. Låg skärm ger begränsad ruttvisning på kartan.
De viktigaste funktionerna finns men lika mångfacetterat som i BMW och Volvo är det inte i Alfa. Låg skärm ger begränsad ruttvisning på kartan.
I X3 är skärmen fortfarande fristående från panelen, men lösningen fungerar (minst) lika bra. Rikhaltigt funktionsutbud, enkel manövrering – testets bästa.
I X3 är skärmen fortfarande fristående från panelen, men lösningen fungerar (minst) lika bra. Rikhaltigt funktionsutbud, enkel manövrering – testets bästa.
Ge Volvos initialt virriga uppläggning ett par dagar, sedan fungerar allt intuitivt och snabbt. Grafiken är inte alldeles state-of-the-art och skärmen blir snabbt kladdig.
Ge Volvos initialt virriga uppläggning ett par dagar, sedan fungerar allt intuitivt och snabbt. Grafiken är inte alldeles state-of-the-art och skärmen blir snabbt kladdig.
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)
Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Alfa Romeo

Motorhuv, alla dörrar, bakluckan och framskärmarna är tillverkade av aluminium. Det gäller även motor-vagga, fjäderbensholkar fram, länk-armar och bärarmar fram och bak. Alla innerskärmar är av filtmaterial, bakom de främre finns en fuktsugande, ljuddämpande kudde. Tröskellådorna har nedåtvänd skarv med kraftig ”inplastning”. Underredet täcks av filtsköldar som drar åt sig fukt, slitskyddet under dem är obefintligt (bild 1). Behandling i hålrum saknas, liksom främre stänklappar. Vid vindrutestolparna finns fuktsugande tätningskuddar. Bra bakre skärmkanter men blästringsrisk vid bakdörrarnas nedre, främre hörn. Rostskyddgaranti: 8 år.
 

BMW

Motorhuv, framskärmar och framdörrar av aluminium, liksom i övre länkarmar bak och länkarmar fram. Baklucka, bakdörrar och övrig kaross av stålplåt. Rostfria band håller bensintanken av plast. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Rostskyddande behandling finns i baklucka och dörrar, bra tätning av bakluckans skarvar. Dörrarnas limningar är av annorlunda konstruktion. Underredet täcks av både plast- och filtskivor, under dem är slitskyddet bra (bild 2). Bra skyddsbehandling i alla hålrum. Främre stänklappar saknas. Bakre ljuddämparen är av rostfritt stål, mycket plast runt skärmkanter och trösklar. Rostskyddgaranti: 12 år.

Volvo

Motorhuv och framskärmar av aluminium, baklucka av plast, övrig kaross av stålplåt. Bra stänklappar. Dörrar med invändig behandling, tveksam skarvtätning. Nederkant av dörrar har smutssamlande list. Bakdörrarna bildar del av bakre skärmkanten, en konstruktion som samlar smuts. Plastskivor täcker underredet som har bra slitskydd på utsatta ställen, men flera skarvar saknar tätning. Sparsam behandling i balkar. Inner-skärmar av filtmaterial bak, plast fram. Aluminium i länkarmar fram/bak och i fjädertornen fram. Bromsrör, bränslerör och diverse elmoduler fästade i plastsköld undertill, en potentiellt utsatt lösning (bild 3). Rostskyddgaranti: 12 år.

Testvärden: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 (2018)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ALFA ROMEO STELVIO Q4

TILLVERKNINGSLAND: Italien.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 84/90 mm. Volym 1 995 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 900.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/65 R17.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m. 2,1 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
5,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: Stelvio Super 200 hk AWD från 439 000 kronor. Stelvio 2,9T 510 hk AWD från 830 000 kronor.

BMW X3 xDRIVE 30i

TILLVERKNINGSLAND: USA.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 82/94,6 mm. Volym 1 998 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 252 hk (185 kW) vid 5 200–6 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm mellan 1 450 och 4 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Åttaväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 750.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL fram/bak: Fälgbredd 8/9,5 tum, däck 245/45 resp. 275/40 R20.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 m. 2,3 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
6,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: X3 xDrive20i 184 hk, från 470 600 kronor. X3 xDriveM40i 354 hk från 645 500 kronor.

VOLVO XC60 T5 AWD

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 82/93,2 mm. Volym 1969 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 750.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring fram, luftfjädring bak (på testbilen), krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R19.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,4 m. 2,2 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
6,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: T5 FWD 250 hk från 386 900 kronor, AWD +20 000 kr. T6 AWD 310 hk från 454 900 kronor, T8 Twin Engine 390 hk från 628 900 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.