Bild
Nästa artikel
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)

Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)

Nybilstest

Att rå på BMW:s 3-serie är inte det lättaste - inte ens för Alfa Romeo eller Lexus. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för modellera Giulia, 3-serie och IS.

Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Alfa Romeos system är uppbyggt ungefär som BMW:s men skärmen är elegant integrerad i panelen. Mycket lättskött, inte lika många funktioner som i BMW dock.
Alfa Romeos system är uppbyggt ungefär som BMW:s men skärmen är elegant integrerad i panelen. Mycket lättskött, inte lika många funktioner som i BMW dock.
Omfattande funktionsmeny i BMW, dessutom lätt att navigera med ”iDriveratten” mellan stolarna. Mycket tydlig grafik, bland marknadens bästa system.
Omfattande funktionsmeny i BMW, dessutom lätt att navigera med ”iDriveratten” mellan stolarna. Mycket tydlig grafik, bland marknadens bästa system.
Sedan vi senast testade Lexus (2014) har styrningen av systemet ändrats till det bättre. Grafiken är blåtonad och systemet är både omfattande och lättskött.
Sedan vi senast testade Lexus (2014) har styrningen av systemet ändrats till det bättre. Grafiken är blåtonad och systemet är både omfattande och lättskött.
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
I Alfa romeo blir röda gubbar gröna när bältet bak spänts fast.
I Alfa romeo blir röda gubbar gröna när bältet bak spänts fast.
Även i Lexus är bältessituationen för dem där bak tydligt utmärkt.
Även i Lexus är bältessituationen för dem där bak tydligt utmärkt.
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)
Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

ALFA ROMEO
Motorhuv, framskärmar och alla dörrar är tillverkade av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Tätningslimningen i karossdelarnas skarvar kunde vara bättre. Stora delar av hjulupphängningarna är också av aluminium, liksom hela fjäderbenstornen fram. Bra skärmkanter bak. Innerskärmar av filtmaterial bak, ovanpå vilka en ljuddämpande men också fuktsamlande ”kudde” anbringats. Innerskärmar av plast/filt fram. Undertill finns stora täckskivor av filtmaterial. Väl utförd tätning av skarvar undertill men inne i balkarna saknas behandling. Dörrtrösklarna täcks av ”plastkjol” som troligen kommer att samla stora mängder smuts.

BMW
Karossen är helt tillverkad av stålplåt. Huv, dörrar och baklucka är väl tätade med limsträngar ända ut i hörnen och behandlade med vax inuti. Skärmkanterna bak är konstruerade så att de inte kan samla smuts och balkarna under bilen har invändig behandling. Hjulupphängningarna är av aluminium och även avgassystemets slutdel är gjord av rostfritt material. Bränsletanken är av plast. Underredet täcks av ljuddämpande sköldar av filtmaterial som lätt drar åt sig fukt, men plåten under dem skyddas av ett lager PVC-plast. Även innerskärmarna är delvis gjorda av filt där blött grus och snö fastnar (bild 2). Stänklappar saknas.

LEXUS
Motorhuven är av aluminium, snålt tätad i kanterna men behandlad inuti. Resten av bilens karossdetaljer är av plåt. Vid bakdörrarna finns genomskinlig plasttejp som ska skydda mot stensprut (bild 3). Dörrarnas skarvar är bristfälligt tätade men det finns vaxbehandling i alla fyra dörrar. Under bilen finns ljuddämpande täckskivor som drar åt sig fukt och grus. Underredets skarvar är visserligen tätade men balkarna undertill saknar invändig behandling helt och hållet. Vid tröskelskarven finns en tätning med skumgummi som snabbt kommer att dra åt sig fukt och smuts. Bränsletanken är av plast, dess fästen dock av rostkänslig plåt.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Testvärden: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie och Lexus IS (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Alfa Romeo Giulia 2,2 JTDM 180 hk

TILLVERKNINGSLAND: Italien.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 15,5. Borrning/slag 83/99 mm. Volym 2 143 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 750 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, bakhjulsdrift. Sexväxlad  manuell låda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,8 m.

BROMSAR: Skivor fram och bak (ventilerade). Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA dieselVERSIONER: Från Giulia 2,2 JTDM 150 hk, grundpris 305 000 kronor, till Giulia 2,2 JTDM 180 Automat, grundpris 355 000 kr.

BMW 320d xDrive M-paket

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 90/84 mm. Volym 1 995 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,3 m.

BROMSAR: Skivor fram och bak (ventilerade). Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA DieselVERSIONER: Från 318i 136 hk, grundpris 312 600 kronor, till 335d xDrive, grundpris 486 600 kr.

Lexus IS 300h Sport

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig rak bensinmotor med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 13. Borrning/slag 90/98 mm. Volym 2 494 cm3. Elmotor som drivs av ett 230-volts nickelhydridbatteri.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Bensinmotor 181 hk, vridmoment 221 Nm mellan 4 200 och 5 400 v/min. Elmotorn 143 hk, vridmoment 300 Nm. Systemeffekt 223 hk.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorer fram, bakhjulsdrift. Steglös automatisk låda med valbara ”lägen”.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare, Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fram 225/40 R18. Bak 255/35 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Elektrisk p-broms.

BROMSAR: Skivor fram och bak (ventilerade). Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim  8,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: IS 300h grundpris 349 900 kronor, till IS 300h Executive, grundpris 492 700 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.