Bild
Nästa artikel

Testvärden: A8, LS och S-klass (2018)

Nybilstest

Vill du veta mer om Audi A8, Lexus LS och Mercedes S-klass? Här kan du läsa om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Mercedes mediesystem är enkelt, både att förstå sig på och att använda. Manövreringen sker med vred och/eller pekplatta och snabbknappar finns till många vitala funktioner.
Lexus mediesystem kräver betydligt mer tillvänjning än Audis och Mercedes. Pekplattan är svårkontrollerad under körning och logiken i menyerna är inte helt självklar.
Audis nya avancerade mediesystem styrs via en lättanvänd och intuitiv pekskärm, den bästa vi provat hittills. Även röststyrningen, håller hög klass, det går att ”prata” naturligt med bilen.
Med elegant grafik påminner mercedes om bältena i baksätet.
Den enda testbilen med elektriska barnsäkerhetslås är Audi A8.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Audi
Hela grundkarossen, utom krocksäkerhetsburen, är av aluminium. Samma sak gäller dörrar, motorhuv, baklucka och länkarmarna fram (bild 1). Bakre ljuddämparen och delar av avgassystemet är rostfritt och invändig vaxbehandling finns i alla balkar under bilen. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och under dessa är alla skarvar mycket bra tätade. Även tröskellådornas nedåtvända skarvar har välgjorda tätningar och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. På minuskontot noteras att hjulhusens innerskärmar är av fuktsugande filtmaterial och att tätningarna i dörrar, huv och baklucka inte är hundraprocentiga. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Lexus
Dörrar, huv, baklucka och framskärmar är av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Även länkarmarna fram och bak, liksom fjäderholkar samt främre och bakre krockbalkar är av aluminium. Avgassystemet är helt av stål och bränsletank/påfyllningsrör av plåt. Underredet täcks till stora delar av plastköldar och de flesta skarvar är tätade. Men det finns nästan ingen invändig behandling i balkarna och tröskellådorna är helt obehandlade. Fram- och bakvagn är av stål och motorvaggan hade redan fått ett ytligt rostangrepp (bild 2). Dörrar, huv och baklucka har dåligt tätade hörn, men invändig vaxbehandling finns i dörrar och huv, trots att de är av aluminium. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Mercedes
Även S-klass har dörrar, huv, baklucka och framskärmar av aluminium. Dörrar, huv och baklucka har dessutom mycket bra tätningar (bild 3) och dörrarna är invändigt behandlade. Även under bilen har mycket aluminium använts, bland annat i fram-/bakaxel, länkarmar, främre ramben, fjäderholkar och krockbalkarna fram och bak. Hela avgassystemet är rostfritt och samtliga balkar och hålrum under bilen är invändigt behandlade. Bottenplattan är vaxbehandlad, även innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet, och alla skarvar är mycket bra tätade. Minus att stänklappar saknas och att hjulhusens innerskärmar är i filtmaterial. Rostskyddsgaranti: 30 år.

M

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

AUDI A8 50 TDI QUATTRO

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Direktinsprutad V6-diesel med turbo. Fyra ventiler/cylinder, dubbla överliggande kamaxlar. Cylindervolym 2 967 cm3. Borrning/slaglängd 83 x 91,4 mm. Kompression 16:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 286 hk (210 kW) vid 3 750–4 000 v/min. Max vridmoment 600 Nm vid 1 250–3 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, åttastegad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 1 250 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Adaptiv luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, multilänkar bak.

HJUL: 235/55 R18 (265/40 R20 på testbilen).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 12,5 m. Rattvarv 2,3.

BROMSAR: Ventilerade skivor runt om. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Finns även med bensin-V6:a på 3,0 l/340 hk. Grundpriser från 870 000 kr (55 TFSI) till 993 000 kr (50 TDI Lång).   

LEXUS LS 500h LUXURY, AWD

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Direktinsprutad V6-bensinare på 299 hk i kombination med elmotorer på 179 hk. Cylindervolym 3 456 cm3. Borrning/slaglängd 94 x 83 mm. Kompression 13:1.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Sammanlagd systemeffekt 359 hk (264 kW). Max vridmoment för hybridsystemet uppges ej.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, steglös automatlåda med 10 simulerade växelsteg. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 1 200 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Adaptiv luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, multilänkar bak.

HJUL: 245/45 R20.

STYRNING: Fyrhjulsstyrning. Kuggstång med elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 12 m. Rattvarv 2,8.

BROMSAR: Ventilerade skivor runt om. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Finns med fyra olika utrustningsnivåer. Grundpriser från 1 019 000 kr (Comfort) till 1 339 000 (Luxury).

MERCEDES-BENZ S 400 d 4MATIC, LÅNG

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Direktinsprutad rak 6-
cylindrig turbodiesel. Fyra ventiler/cylinder, dubbla överliggande kamaxlar. Cylindervolym 2 925 cm3. Borrning/slaglängd 82 x 92,4 mm. Kompression 15,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 340 hk (250 kW) vid 3 600–4 400 v/min. Max vridmoment 700 Nm vid 1 200–3 200 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, niostegad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 1 250 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Adaptiv luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, multilänkar bak.

HJUL: 245/40 R20 (fram), 265/40 R20 (bak).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,9 m. Rattvarv 2,4.

BROMSAR: Ventilerade skivor runt om. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 286 till 630 hk. Grundpriser från 890 000 kr (S 300 d) till 2 306 000 kr (AMG S 65 Lång).   

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.