Bild
Nästa artikel
Test: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)

Test: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)

Nybilstest

Volvo XC40 kan om något år vara Sveriges mest sålda bil. Men hur bra är den? Vi har låtit den nya Volvon gå en match mot tidigare testvinnaren VW Tiguan och nya Jeep Compass. Må bästa kompakt-suv vinna!

Volvo gör ingen större hemlighet om vad siktet är inställt på med nya kompakt-suven XC40. Det är yngre, välbeställda och stilmedvetna stadsbor som är de viktigaste måltavlorna.

Något som tydligt framgår när man bläddrar i den eleganta och påkostade lanseringsbroschyren. Där finns inte ett enda foto på den nya Volvon utanför stadsmurarna, trots att det handlar om en fyrhjulsdriven suv med över 20 centimeters markfrigång.

Alla bilder är tagna i mer eller mindre spektakulära citymiljöer, ofta med trendriktigt klädda – och förstås unga – människor runt bilen. Stadsjeep var ordet, sa Bull!

Samtidigt har mycket fokus i marknadsföringen av XC40 lagts på saker som design, mediesystem, uppkopplingskapacitet och allehanda bilrelaterade smartphonefinesser.

Och visst – det är nog rätt recept för att nå den tilltänkta målgruppen.

Men alla andra då? De som bor utanför tullarna och i första hand är ute efter en vettig vardagsbil. Vad har den nya Volvon att erbjuda dem?

Kort sagt: hur är nya XC40 att köra, åka i, äga och leva med?

Det är frågor som det här testet ska försöka ge svar på.

»Sikten snett bakåt är direkt usel på grund av de extremt breda C-stolparna.«

Vi börjar i den miljö som Volvos marknadsförare tycker är hemmaplan för nya XC40 – det vill säga stadstrafik.

Där kopplar Volvon greppet direkt. Den är suveränt nätt och smidig att baxa fram  på Stockholms  bökiga gator och trafikleder. Motor/växellåda jobbar i nära nog  perfekt harmoni och samma sak gäller styrning och fjädringskomfort.

XC40 samspelar med föraren  på ett sätt som ingen av testkonkurrenterna kommer i närheten av. Men en plump finns och det är sikten snett bakåt. Den är direkt usel på grund av de extremt breda C-stolparna.

Även VW Tiguan fungerar hyfsat i stan, men känns tyngre och klunsigare att hantera än Volvon. Dessutom trivs den sjustegande dubbelkopplingslådan inget vidare i kötrafik, där den i vissa lägen kan rycka ganska ociviliserat.

Sämst intryck i tätortstrafik ger dock Jeep Compass, vars motor låter och vibrerar irriterande mycket samtidigt som automatlådan ofta tvekar och uppträder ryckigt. På Jeepens minuskonto noteras även att fjädringen är tvärstum över stadsgatornas skarvar och håligheter och att A-stolparna   skymmer sikten rejält i gathörnen.

Jeep Compass har en mer råbarkad framtoning än sina båda testkonkurrenter. Den saknar också en hel del av den tekniska förfining som finns i Volvo XC40 och VW Tiguan.
Jeep Compass har en mer råbarkad framtoning än sina båda testkonkurrenter. Den saknar också en hel del av den tekniska förfining som finns i Volvo XC40 och VW Tiguan.

Innan färden går vidare ut på landsvägen, nästa moment i bedömningen av bilarna, kan det vara på sin plats med en närmare presentation av de tre testdeltagarna.

Volvon har beteckningen D4 AWD och det innebär att den har en 2-liters fyrcylindrig turbodiesel på 190 hk, fyrhjulsdrivning och åttastegad automatlåda. Utrustningsnivån heter Momentum Intro Edition och är lite extra påkostad.

Grundpriset för Volvon ligger på knappt 400 000 kronor och för ungefär samma peng får man en VW Tiguan GTS med en 2-litersdiesel på hela 240 hk, 50 hk fler än i Volvon. Växellådan är en sjustegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrivning är standard.

Jeep Compass är testets billigaste, eller kanske man ska säga minst dyra, bil och går på knappt 330 000 kronor. Utrustningsnivån heter Limited, dieseln är på 170 hk och växellådan  niostegad. Fyrhjulsdrivning är en självklarhet, det har alla Jeepar.

 

Men nu tillbaka till testet och resan ut från Stockholm.

Det dröjer bara några minuter innan Volvon kommer med sin första negativa överraskning. När farten skruvas upp på den grova asfalt som täcker stora delar av huvudstadens in- och utfartsleder börjar det dåna rejält i XC40-kupén.

Och inte nog med det, bilen fylls dessutom med en rejäl dos infraljud. Det är extremt lågfrekventa ljud som man inte hör, men som upplevs som ett irriterande och tröttande tryck mot trumhinnorna.

Helt klart är att den nya lilla CMA-plattformen (Compact Modular Architecture) som XC40 är byggd på inte ger samma fina ljudkomfort som de större Volvo-modellerna har.

Slät och medelgrov asfalt är dock inga problem för den nya Volvo-suven. Det är när underlaget blir riktigt skrovligt som den sämre ljudisoleringen avslöjas. Provkör innan du gör affär!

Även Tiguan släpper in en hel del däckbuller på grov asfalt, speciellt när den som vår testbil rullar på stora 20-tumshjul. Men riktigt lika illa som i Volvon  är det inte.

Den bil som överraskar mest i bullermätningarna är Jeep som visar sig ha testets bästa ljudkomfort, i synnerhet på grövre underlag. Första rondsegern för Compass!

Volvo skyltar gärna med sina svenska gener och på XC40 sitter en blågul flagga i huvspringan. Men idén är inte ny, utan kopierad rakt av från Fjällräven. Det vet alla som äger en väst från det svenska klädmärket (lilla bilden).
Volvo skyltar gärna med sina svenska gener och på XC40 sitter en blågul flagga i huvspringan. Men idén är inte ny, utan kopierad rakt av från Fjällräven. Det vet alla som äger en väst från det svenska klädmärket (lilla bilden).

När det handlar om körintrycken som helhet är det dock Volvo som tar täten även när vi bedömer hur bilarna fungerar i landsvägstempo. Riktningstabiliten är klippfast, fjädringen mycket behaglig och förarstolen bäst i test.

VW Tiguan når inte riktigt upp till Volvons långfärdskvaliteter, men hamnar inte långt efter.

Det gör däremot Jeep, främst beroende på sin onödigt hårda och stumma fjädring.

När vår lilla testkaravan efter ett antal mil på landsvägen bromsar ned farten och viker in på testslingans mest utmanande partier är det återigen Volvon som visar sig på styva linan.

XC40 är som gjord för att snabbt och säkert flyta fram genom de vindlande böjarna. Styrreaktionerna är kvicka och precisa, drivlinan pigg och alert och följsamheten mot det stundtals knöligt besvärliga underlaget är imponerande effektiv.

Volvon känns dessutom hela tiden lätt och smidig i steget, vilket bidrar till att den är överraskande skojig att fräsa fram med på krokiga vägar.     

Så om nu CMA-plattformen har sina brister när det handlar om ljudkomfort, så duger den uppenbarligen alldeles utmärkt att bygga fina chassin på.

Klar tvåa på testslingan blev VW Tiguan, vars kraftfulla diesel sätter ordentlig sprätt på ekipaget när föraren så vill. Den adaptiva stötdämpningen, standard på GTS-versionen, ger både bra komfort och bidrar  aktivt till de vassa och säkra köregenskaperna. Jämfört med Volvon känns dock VW:n lite tyngre och mindre alert att hantera.

»Överraskande skojig att fräsa fram med på krokiga vägar.«

Klar förlorare på testets ”rallysträcka” blev Jeep som fick se sig ganska ordenligt akterseglad av sina båda europeiska konkurrenter. Compass är inte alls lika harmonisk och följsam att lotsa runt böjarna som Volvo och VW. Dessutom ställer den hårda fjädringen till det och Jeepen stöter elakt och blir på gränsen till hoppig på sträckans många ojämna partier.

Om vi haft möjlighet att svänga av de vanliga vägarna och söka oss ut på en terrängbana skulle Compass kunnat få en fair chans till revansch för sina tillkortakommanden i de övriga körmomenten. Jeep brukar inte göra bort sig när det handlar om off road-egenskaper.

Vi fick istället nöja oss med att testa 4WD-systemen hemma i garaget med hjälp av våra specialkonstruerade nollfriktionsrullar, som simulerar isfläckar i en backe.

Tekniskt skiljer sig 4WD-tekniken i Volvo och VW inte på några avgörande punkter. De har samma underleverantör, Borg-Warner (tidigare Haldex). Även Jeep har ett liknande system, där en elektroniskt kontrollerad lamellkoppling styr kraftfördelningen mellan fram- och bakaxel.

I proven klarade alla bilarna tre av utmaningarna med godkänt resultat. Rullarna lades dels under framhjulen, dels diagonalt (under ett bak- och ett framhjul) och slutligen under ena sidans hjulpar.

Det tuffaste testmomentet, med rullar under tre av hjulen och bara ett i marken, klarade dock ingen av bilarna och det var heller inte väntat.

Möjligen hade man på förhand kunnat tro att Jeep skulle klara de tre övriga testerna lite bättre än Volvo och VW.  Men så blev inte fallet utan resulatet var så gott som helt jämnt.

Bra att veta för den som söker vassare off road-egenskaper är att Jeep Compass snart kommer i ett extra fältmässigt utförande, med beteckningen Trailhawk. Den har både högre markfrigång, lågväxel och ett specialläge i terrängreglaget för körning över stenar. Något sådant kan varken XC40 eller Tiguan erbjuda.

Däremot erbjuder den nya Volvon tillräckligt många goda egenskaper för att med knapp marginal snuva VW Tiguan på segern i det här testet – och det är ingen dålig skalp. VW:n har tidigare hunnit med både en vanlig testseger i Vi Bilägare och att bli utsedd till Årets Långtestbil 2017.

I Jeep sköts de flesta funktioner med knappar och vred. Största missarna är de skymmande A-stolparna och den lite pillriga medieanläggningen.
I Jeep sköts de flesta funktioner med knappar och vred. Största missarna är de skymmande A-stolparna och den lite pillriga medieanläggningen.
Rattens busslutning passar inte alla och justeringen av instrumentbelysningen är smått idiotisk. I övrigt fungerar det mesta i VW:s förarmiljö bra.
Rattens busslutning passar inte alla och justeringen av instrumentbelysningen är smått idiotisk. I övrigt fungerar det mesta i VW:s förarmiljö bra.
XC40 är tidstypiskt rensad på knappar/vred och de flesta funktioner styrs från Sensus-skärmen. Växelväljaren är elektrisk och förarstolen bäst i test.
XC40 är tidstypiskt rensad på knappar/vred och de flesta funktioner styrs från Sensus-skärmen. Växelväljaren är elektrisk och förarstolen bäst i test.
Jeeps lastgolv är sänkbart. Ryggstödet är delbart i förhållandet 60/40, men kan inte fällas från lastutrymmet. Genomlastningslucka och 12 V-uttag finns, men kasskrokar saknas. Minus blir det även för att hatthyllan är sällsynt krånglig att få loss och att hjulhusen stjäl onödigt mycket plats på bredden.
Jeeps lastgolv är sänkbart. Ryggstödet är delbart i förhållandet 60/40, men kan inte fällas från lastutrymmet. Genomlastningslucka och 12 V-uttag finns, men kasskrokar saknas. Minus blir det även för att hatthyllan är sällsynt krånglig att få loss och att hjulhusen stjäl onödigt mycket plats på bredden.
VW rymmer mest i test med uppfällt baksäte, såväl i VDA-liter mätt som  när det proppas fullt med drickabackar. Ryggstödet är delbart 60/40 och kan fällas från lastutrymmet. Dubbla kasskrokar ingår, liksom genomlastningslucka och 12 V-uttag. Under lastgolvet finns   fack för småprylar och lagningssats.
VW rymmer mest i test med uppfällt baksäte, såväl i VDA-liter mätt som när det proppas fullt med drickabackar. Ryggstödet är delbart 60/40 och kan fällas från lastutrymmet. Dubbla kasskrokar ingår, liksom genomlastningslucka och 12 V-uttag. Under lastgolvet finns fack för småprylar och lagningssats.
Volvo sväljer minst antal drickabackar med uppfällt bak-säte. Det är den sluttande bakluckan som stjäl plats. Men lastutrymmet är smart inrett med tre extra kasskrokar i det uppvikbara lastgolvet (tillval). Ryggstöden kan fällas (60/40) elektriskt från lastutrymmet och genomlastningslucka finns.
Volvo sväljer minst antal drickabackar med uppfällt bak-säte. Det är den sluttande bakluckan som stjäl plats. Men lastutrymmet är smart inrett med tre extra kasskrokar i det uppvikbara lastgolvet (tillval). Ryggstöden kan fällas (60/40) elektriskt från lastutrymmet och genomlastningslucka finns.

Det som i första hand talar för XC40 är de högkompetena köregenskaperna, den smarta förpackningen och den mycket höga nivån på uppkopplingsmöjligheter och säkerhetsutrustning. På de båda sistnämnda punkterna är Volvon just nu bäst i klassen.   

Men en brasklapp finns: XC40 är ännu inte testad av Euro NCAP. Ett misslyckande där skulle förstås omedelbart peta ner Volvon från tronen.   

Mindre positivt för den nya Volvon är det höga priset, nästan 400 000 kronor är väldigt mycket pengar för en förhållandevis liten bil.

Den ekonomiska kalkylen  räddas dock delvis av det sällsynt fina andrahandsvärdet. Nya Volvo-modeller är rena hårdvalutan på begagnatmarknaden.

 

XC40 bådar även gott för de övriga nya Volvo-bilar som ska byggas på CMA-plattformen.

Närmast i tur står nästa generation V40 och lite längre fram i tiden väntar två mindre modeller som troligen kommer att heta XC20 och V20.

Men innan dess ska Volvo släppa XC40 i ett antal nya utföranden, alla billigare än D4 AWD och bensinversionen T5 AWD. Volvo har som vanligt börjat med toppversionerna för att sedan arbeta sig nedåt i modellprogrammet.     

Högintressanta blir även de elektrifierade versionerna av XC40, såväl en laddhybrid som en renodlad elbil är på gång.

Vill du veta hur den nya Volvon klarar vinterns vedermödor? Då rekommenderas en närmare titt på vårt stora vintertest, som återfinns på sidorna 16–25 i denna tidning.

Test: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvinnaren kopplar greppet

1. Nya Volvo XC40 är lätt att bli förtjust i – inte minst för de fina köregenskaperna. Bilen är nätt och smidig att hantera i stadstrafik, samtidigt som den är avspänd att köra på landsväg. Den har heller inget emot att utsättas för lite hårdare tag på kurviga småvägar och klarar vinterns vedermödor med den äran. Registret är brett och när det gäller säkerhetsutrustning och uppkopplingsmöjligheter är den nya Volvon bäst i klassen. Men allt är inte frid och fröjd. Bullernivån på grov asfalt är överraskande hög, sikten snett bakåt direkt usel och prislappen lite väl saftigt tilltagen. Billigare versioner är dock på gång och de kan vara bättre köp rent ekonomiskt.

 

2. Att Volkswagen Tiguan är en högkompetent bil har den visat genom att vinna flera tidigare tester i Vi Bilägare. Men den här gången får VW:n, med knapp marginal, ge sig för Volvo XC40. Den som prioriterar baksäteskomfort och muskler under huven satsar dock på Tiguan.

 

3. Nya Jeep Compass är ett re-jält lyft jämfört med den förra modellen, inte minst säkerhets-mässigt. Gamla Compass lyckades bara få två Euro NCAP-stjärnor, den nya är femstjärnig. Utseendet är tufft men fjädringskomfort, detaljfinish och körsmidighet är inte på topp.

 

Kommentar av Christian Ellermark, testförare:
För gemene man är det här ett val mellan Volvo och VW. Volvo XC40 har bäst framstolar och bästa köregenskaperna på hal vinterväg. VW Tiguan kontrar med mer prestanda, utrustning och bättre baksäte för samma slantar som vad en XC40 kostar. Personligen skulle jag ändå välja Jeep – fast i det mer terrängkompetenta utförandet Trailhawk. Då får jag lågväxel, högre markfrigång och skyddsplåtar under bilen. Ändå blir Jeepen billigare än XC40.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Nya XC40 är en kalasbil att köra och har en säkerhetsnivå som ingen av testkonkurrenterna  kommer i närheten av. Det imponerar på mig och därför är Volvon mitt val, trots att priset är högt. Tiguan är en gammal favorit, som jag gillar högt och rent. Robust framtoning i kombination med fina köregenskaper och skön åkkomfort är inte så dumt. Jeep är jag lite mer kallsinnig till. Men bodde jag på landet och hade behov av bra framkomlighet så vet man aldrig...

Jeep  Compass Limited 2.0 Multijet/170 hk
Jeep Compass Limited 2.0 Multijet/170 hk
 Jeeps analoga instrument är försänkta i två holkar. Mellan dem finns en skärm där uppgifter från färddator och en del annat smått och gott kan visas.
Jeeps analoga instrument är försänkta i två holkar. Mellan dem finns en skärm där uppgifter från färddator och en del annat smått och gott kan visas.
 Fyrhjulsdrivningens körprogram regleras med ett vred intill växelväljaren. Fyra alternativ finns att välja på: auto, snö, sand och lera.
Fyrhjulsdrivningens körprogram regleras med ett vred intill växelväljaren. Fyra alternativ finns att välja på: auto, snö, sand och lera.
Såväl USB- som AUX-uttagen på förarplatsen är belysta och hittas lätt i mörker. Samma sak gäller 12 V-uttaget.
Såväl USB- som AUX-uttagen på förarplatsen är belysta och hittas lätt i mörker. Samma sak gäller 12 V-uttaget.
De olika körprogrammen matchas av en bild på skärmen mellan mätartavlorna. Så här ser det ut när snöläget kopplas in.
De olika körprogrammen matchas av en bild på skärmen mellan mätartavlorna. Så här ser det ut när snöläget kopplas in.
Volkswagen Tiguan GTS 2.0 TDI/240 hk
Volkswagen Tiguan GTS 2.0 TDI/240 hk
VW:s digitala instrument går i viss mån att skräddarsy efter förarens önskemål. I utrymmet mellan mätartavlorna kan navigatorns kartbild projiceras.
VW:s digitala instrument går i viss mån att skräddarsy efter förarens önskemål. I utrymmet mellan mätartavlorna kan navigatorns kartbild projiceras.
Alla körprogram – både för fyrhjulsdrivningen och bilen i övrigt – ställs smidigt in med ett vred på mittkonsolen.
Alla körprogram – både för fyrhjulsdrivningen och bilen i övrigt – ställs smidigt in med ett vred på mittkonsolen.
Passagerarna i baksätet kan själva välja önskad temperatur. De har också tillgång till både USB- och 12 V-uttag.
Passagerarna i baksätet kan själva välja önskad temperatur. De har också tillgång till både USB- och 12 V-uttag.
Medieanläggningen kan styras med både gester, knapptryck och röst. Men geststyrningen funkar bara sisådär och pekfunktionen är tveksam med handskarna på.
Medieanläggningen kan styras med både gester, knapptryck och röst. Men geststyrningen funkar bara sisådär och pekfunktionen är tveksam med handskarna på.
Volvo XC40 Momentum Intro Edition D4 AWD
Volvo XC40 Momentum Intro Edition D4 AWD
Även Volvo har digitala instrument och de är både elegantast och tydligast i test. Precis som i VW kan navigatorns karta visas i utrymmet mellan mätartavlorna.
Även Volvo har digitala instrument och de är både elegantast och tydligast i test. Precis som i VW kan navigatorns karta visas i utrymmet mellan mätartavlorna.
Körprogramvalen aktiveras via en knapp under mediaskärmen. Fyra grundlägen finns: eco, comfort, offroad och dynamic.
Körprogramvalen aktiveras via en knapp under mediaskärmen. Fyra grundlägen finns: eco, comfort, offroad och dynamic.
Grön ratt betyder att XC40 kör själv en kort tid. Det halvautonoma läget fungerar i 15 sekunder, sedan uppmanas föraren att ta tag i ratten igen.
Grön ratt betyder att XC40 kör själv en kort tid. Det halvautonoma läget fungerar i 15 sekunder, sedan uppmanas föraren att ta tag i ratten igen.
Nya generationers mobiltelefoner kan laddas induktivt (tillval). Dessutom finns ett fack att ställa dem i när de är ”tankade”.
Nya generationers mobiltelefoner kan laddas induktivt (tillval). Dessutom finns ett fack att ställa dem i när de är ”tankade”.

Volvo gör ingen större hemlighet om vad siktet är inställt på med nya kompakt-suven XC40. Det är yngre, välbeställda och stilmedvetna stadsbor som är de viktigaste måltavlorna.

Något som tydligt framgår när man bläddrar i den eleganta och påkostade lanseringsbroschyren. Där finns inte ett enda foto på den nya Volvon utanför stadsmurarna, trots att det handlar om en fyrhjulsdriven suv med över 20 centimeters markfrigång.

Alla bilder är tagna i mer eller mindre spektakulära citymiljöer, ofta med trendriktigt klädda – och förstås unga – människor runt bilen. Stadsjeep var ordet, sa Bull!

Samtidigt har mycket fokus i marknadsföri

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Volvo kom totalt på 4:e och VW på 18:e plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där privata bil-ägare tycker till om sitt bilinnehav. Jeep ingick inte i undersökningen på grund av för få sålda bilar.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo som 6:e märke och VW som 18:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Volvo 5:e och VW 13:e plats.

Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 5:e plats för Volvo och 18:e för VW. I verkstadsenkäten kom Volvo 5:a, och VW på plats 24.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2017 och gäller årsmodellerna 2010–2016.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.