Bild
Nästa artikel
Bra vardagskombi. Renault har satsat mycket på design medan Golfkostymen är stramast i trion.
Bra vardagskombi. Renault har satsat mycket på design medan Golfkostymen är stramast i trion.

Test: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)

Nybilstest

Två nykomlingar på kombimarknaden vill göra livet surt för storsäljaren Volkswagen Golf. Opel Astra och Renault Mégane är laddade med utrymmen, komfort och finesser – räcker det för att ta sig förbi favoriten?

Hittills har senaste generationens Volkswagen Golf kombi – SportsCombi kallad – nedlagt fyra tuffa motståndare i Vi Bilägares tester: Kia Cee’d, Peugeot 308, Skoda Octavia och Toyota Auris.

Knappt har bilen satt sig att pusta ut i målfållan förrän ytterligare två starka konkurrenter dyker upp vid startlinjen och vill utmana i alla de delmoment som sammantagna kan kora en klassmästare. Det är nya Opel Astra Sports Tourer och likaledes nya Renault Mégane Sports Tourer – kära barn med ett gemensamt efternamn…

Nykomlingarna är förstås stöpta i ungefär samma form som alla de andra bilarna i den här klassen, med tvärställda motorer, halvstela bakvagnsupphängningar och en mängd motor- och utrustningsalternativ. Prislapparna kan också variera högst väsentligt beroende på motor- och utrustningsnivå.

»Det är onekligen mycket kraft ur liten cylindervolym i alla tre.«

Vi valde bensinmotorer denna gång. Marknaden skiftar ju ständigt i drivmedelsfrågan, just nu tycks det finnas ett påtagligt sug efter kompakta, fyrcylindriga turbomotorer i klassen. För VW:s del blev det en 1,2-liters fyra med 110 hk, för Opels del den bekanta 1,4-turbon med 125 hk och för Renault 130-hästarsmaskinen på 1,2 liter.

Det är onekligen mycket kraft ur liten cylindervolym i alla tre. Så länge man håller igen på ruscherna håller sig också förbrukningen inom klart anständiga gränser, men när turboaggregaten får arbeta stiger förbrukningen påtagligt mer än den hade gjort i en motsvarande dieselmaskin.

”Golf är rationell och allround, Astra är rymlig och rolig, Megane bekväm och finessrik.” Bilsnacket går.
”Golf är rationell och allround, Astra är rymlig och rolig, Megane bekväm och finessrik.” Bilsnacket går.

Opels motor ger det klart trevligaste helhetsintrycket. Det är en redan i grunden alert konstruktion som tack vare en ”sportknapp” på instrumentpanelen kan få nästan sportbilsartad reaktionskaraktär vid gaspådrag. Framför allt i omkörningsregistren har Astra ett klart försteg, man kommer snabbt förbi utan att behöva växla ned, också med last i bagageutrymme och baksäte. Det bidrar till god långfärdskomfort och en känsla av att köra en bil ur en större klass. Nu är Astra i och för sig hela 470 centimeter lång, längst av alla konkurrenter.

Renault och VW blir efter på motorsidan. De är ungefär jämnsnabba i alla lägen, notervärt är dock att den lilla Golfmotorn har en väldigt snäll och behaglig karaktär med fin ork också från riktigt lågt varvtal. Man behöver inte växla så ofta. Renault kan också ”mappas om” med hjälp av knapptryck men karaktärsskillnaden blir inte lika stor som i Opel.

Växlingarna sköts enklast i Renault och Volkswagen, lägena bara glider i som en ryggmärgsreflex och så är det inte mer med det. I Opel finns ett tydligare motstånd och dessutom en onödig, rätt vass kant på själva växelspaksknoppen.

Test: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)

Karossutformningen är förstås det främsta skälet att välja riktig kombi framför halvkombi. Vid en första anblick ser de tre bilarna måhända jämnrymliga ut för bagaget, men skenet bedrar. Opels kaross är lång, hög och bred, Renaults är betydligt slankare, lägre och Volkswagens är som traditionen bjuder ganska funkisartad, fyrkantig och rationell snarare än flärdfull.

I momentet lastning av läskbackar blir skillnaderna uppenbara. Opel är klart rymligast, sväljer 18 backar med uppfällt ryggstöd bak och 35 med nedfällt. Det är bara Skoda Octavia som klarar mer i denna klass (20 respektive 43). Volkswagen är ganska tätt inpå med 15 respektive 33 backar, medan Renault blir ett bra stycke efter med 13 respektive 28.

Utrymmet i Mégane är lägre och kortare än i de andra två, vilket också återspeglas i den bagagevolym som mätts enligt den så kallade VDA-normen. Där är Mégane sämst i klassen.

I praktiska realiteter behöver detta inte betyda alltför mycket, last består som bekant ofta av en salig blandning av hårda och mjuka grejer. Att Astra ändå är testets rymligaste är obestridligt, synd bara att inte Opel kostat på utförandet lite mer. Det finns inga extra förvaringsfack i sidorna, klädseln känns ganska billig och under golvet lyser stuvningsfack etc. med sin frånvaro. Det är inte i nivå med konkurrenterna, helt enkelt, något vi också känner igen från halvkombin. Delningen av bakre ryggstödet i proportionerna 40/20/40 är i alla fall riktigt bra.

Renault har något bättre finish i lastutrymmet, men VW är klart bäst, med rejäla luckor, bra material och en finish som åtminstone för ögat ser ut att vara mer hållbar.

I alla tre kan bakre ryggstöden fällas med reglage från bagagerumsväggen, smidigt.

Med lastutrymmena fulla av sandsäckar och baksätena lastade med folk tar vi oss an undanmanövertestet på Lunda flygfält i Uppland. Här blir det åter stora skillnader.

»Renault är avgjort den mest komfortabla bilen att resa i.«

Renault, som till vardags har en väldigt lättgående om än tämligen vag styrning, blir plötsligt väldigt tung att ratta mellan konraderna. Bilen bryter också ut i rejäl sladd innan ESP-systemet ganska bryskt griper in och tar ned farten. Som bäst kan vi köra igenom i cirka 70 km/tim. Mégane kränger en hel del men resultatet är godkänt, trots allt.

Golf förmår ytterligare fem km/tim innan greppet på framhjulen sviker och bilen understyr ur konbanan. Krängningen är lägre än i Renault och ESP-systemet griper in ytterst resolut. Styrkänslan och styrreaktionen är långt bättre än i Renault.

Allra bäst går dock Opel. Den kränger inte lika mycket som de båda andra och klarar hela 80 km/tim utan någon som helst sladd. Det är sportbilsnivå. ESP-systemet arbetar mjukare än i de båda andra men minst lika effektivt. Styrningen är exakt och reaktionssnabb – högsta betyg!

 

Trion får tillbringa åtskilliga mil på alla möjliga underlag och ju längre vi kör, desto tydligare blir karaktärsskillnaderna, de tekniska likheterna till trots.

Renault är avgjort den mest komfortabla bilen att resa i. Alla testförare (i längd från 175 centimeter till 195) sitter bra i stolarna fram och ljudnivån upplevs som den lägsta. Utrymmena i baksätet är däremot inte lika bra som i Opel och Volkswagen, det felas några kritiska centimeter för de resandes knän och i takhöjd. Bilen är dessutom märkligt ”låg” att kliva i och ur, äldre och mer kroppsstela personer ska nog söka efter något av Renaults motsvarande högbyggen istället. På normalt underlag rör sig bilen mjukt men distinkt, över tvärskarvar och potthål hörs dock ett hårt klonkljud som inte finns i Opel och VW.

Golf, som är kortast och har minst axelavstånd, har mycket väl utnyttjade mått. Den raka linjeföringen och de ljusa inredningsfärgerna gör att kupén känns luftig.

Fönsterlinjen i bakdörrarna är vänlig mot barn och de åkande sitter ganska upprätt i bilen, med gott om plats för knän och fötter. Långbenta gillar dock inte den breda mittkonsolen fram och om standardstolarna fälldes inte många lovord. De har tunna ryggstöd och tröttar snart på långtur. Ljudnivån är i alla fall nästan lika låg som Renaults.

Astras förarmiljö är genomgående lättskött och har hög finish. I viss belysning blänker det dock lite väl mycket från paneler och blanka lister.
Astras förarmiljö är genomgående lättskött och har hög finish. I viss belysning blänker det dock lite väl mycket från paneler och blanka lister.
Renault stora skärm samlar mängder av funktioner som det tar tid att hitta och söka bland. Helheten blir därmed onödigt komplicerad. Bra rattreglage.
Renault stora skärm samlar mängder av funktioner som det tar tid att hitta och söka bland. Helheten blir därmed onödigt komplicerad. Bra rattreglage.
I Golf är nästan alla reglage och funktioner genomtänkta och lättskötta. Mittkonsolens bredd kan störa långbenta. Sedvanligt god detaljfinish.
I Golf är nästan alla reglage och funktioner genomtänkta och lättskötta. Mittkonsolens bredd kan störa långbenta. Sedvanligt god detaljfinish.

Opel erbjuder bästa förarkulturen. Bilen är vilsam men verkligen inte sömnig att hantera. Fjädringen är hårdast i testet men samtidigt förvånande följsam.

Dynamicutförandet innebär extra påkostade stolar fram som ger suveränt stöd så länge man inte är alltför bred om ändalykten. Baksätet är också väl utformat men utrymmet för knäna är inte riktigt lika stort som i Golf (för att inte tala om i Skoda Octavia).

Ljudnivån är ett problem i Astra. På flera olika underlag upplevde alla testförare ett hårt, elakt ”frekvensbrum” som inte fanns i Renault och VW. Dels var det jobbigt för öronen rent generellt, dels fick de åkande tala ovanligt högt för att bryta igenom ljudkulissen. Klart störande, här har Opel verkligen något att fila på.

Opel har testets klart största bagageutrymme i läskbackar mätt och även i VDA-volym. Utformningen är regelbunden, men utförandet är jämförelsevis enkelt. Inga sidofack eller fack under golvet, ganska lågt i tak under utdraget insynsskydd. Rejäla lastöglor, fjärrfällning av bakre ryggstöden.
Opel har testets klart största bagageutrymme i läskbackar mätt och även i VDA-volym. Utformningen är regelbunden, men utförandet är jämförelsevis enkelt. Inga sidofack eller fack under golvet, ganska lågt i tak under utdraget insynsskydd. Rejäla lastöglor, fjärrfällning av bakre ryggstöden.
Låg lasttröskel till Meganes bagageutrymme – ett klart plus. Bra bredd bakom hjulhusen men totalvolymen mätt i läskbrackar är sämst i testet. Fjärrfällning av ryggstöden. Luckan närmast kameran döljer en lasthållare vars praktiska värde vi inte riktigt begriper. Lätthanterligt insynsskydd.
Låg lasttröskel till Meganes bagageutrymme – ett klart plus. Bra bredd bakom hjulhusen men totalvolymen mätt i läskbrackar är sämst i testet. Fjärrfällning av ryggstöden. Luckan närmast kameran döljer en lasthållare vars praktiska värde vi inte riktigt begriper. Lätthanterligt insynsskydd.
Lastutrymmet i Golf är nästan lika generöst som i Astra och har regelbunden utformning. Dessutom finns fler praktiska fack än i Opel. Extramattan är väldigt hal. Ryggstöden kan fjärrfällas (60/40-delning) och lastgolvet blir då helt plant. Insynsskyddet fälls enkelt undan när man trycker på det.
Lastutrymmet i Golf är nästan lika generöst som i Astra och har regelbunden utformning. Dessutom finns fler praktiska fack än i Opel. Extramattan är väldigt hal. Ryggstöden kan fjärrfällas (60/40-delning) och lastgolvet blir då helt plant. Insynsskyddet fälls enkelt undan när man trycker på det.

Test-Golfen är så nära standardutrustad man kan komma och lika munter som en regnig busshållplats i en Hamburgförort om natten, men det går inte att klaga på ergonomin eller funktionaliteten. Allt sitter som det ska, allt går snabbt och enkelt att sköta och instruktionsbok behövs knappast.

Instruktionsbok behövs däremot i Renault. Ingen av testförarna var vidare förtjust i den stora multimediaskärmen ”R-Link” och alla dess plottriga undermenyer. Två fippliga skjutreglage för att justera instrumentbelysningen? Kom igen!

Att på skärmar som Renaults samla allt som tidigare sköttes med knappar och vred har antagligen passerat någon kritisk kostnadsgräns för tillverkarna, det är väl därför man ser dem så ofta numera, men det är ofrånkomligt att de stjäl förarens uppmärksamhet i alldeles för hög grad. Trafiksäkerheten hotas.

Opel har gått en medelväg. Det finns fortfarande knappar och vred men åtskilligt kan också styras med pekfinger på skärm eller reglage i ratten. Det fungerar nästan lika bra som i VW, men inte riktigt.

»Lika munter som en regnig busshållplats i en Hamburgförort om natten.«

Ekonomikalkylen för testexemplaren blir en smula besvärlig. Opeln är i utförande ”Dynamic” med en hel del finesser, bland annat de alldeles suveräna LED-strålkastarna med automatiskt varierbar ljusbild. Renault är en toppversion kallad ”Bose Edition”, som namnet antyder med bland annat en förnämlig ljudanläggning. Testets Volkswagen däremot är nästan helt renons på extrautrustning, förutom ett bra ”dragpaket” à 7 500 kronor.

Eftersom vi räknar exempelvis andrahandsvärden efter grunddutförande av testad version blir utgångsläget inte särskilt rättvist. En Golf med samma utrustningsnivå som Opel och Renault skulle bli dyrare än dessa och milkostnaden en annan.

De löpande driftkostnaderna skiljer inte så avgörande mycket åt mellan bilarna, reservdelsurvalet i vår tabell talar däremot till Opels nackdel.

Bästa jämförelsen för att hitta en favorit blir därför att utgå från sig själv – vilken typ av bil vill jag ha?

Är det en med utrymmen och mycket övertygande köregenskaper vinner Astra. Är det komfort vinner Mégane. Är det allroundegenskaper blir det Golf – ständigt denna Golf!

Test: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvinnaren håller undan än en gång

1. Det blev Volkswagen som tog hem spelet också denna gång, en tredje titel av tre möjliga i marknadens kanske hårdaste bilklass. Nu var det dock mer på håret än tidigare. Det som är typiskt med Golf är att ingenting sticker ut. Allt fungerar som en samverkande helhet, lägstanivån är mycket hög. Vår kritik gäller denna gång stolarna fram och att någon detalj i ergonomin (som vanligt justeringen av instrumentbelysningen) är krånglig. Inte mycket att dra inför domstol. Den lilla motorn i test-Golfen gör ett förunderligt jobb, köregenskaperna är på samma höga nivå som alltid och enkelheten i hanteringen är föredömlig. Karossformen, i princip en rak, fyrkantig låda, är alltjämt oöverträffad när det gäller kombibilar.

2. För Opel blir det en hedersam andraplats. Astra tvättar bort märkets stämpel som tråkigt, utrymmena är mycket bra och körverktygen är testets (och klassens) klart bästa. Det finns brister i detaljerna, först och främst måste dock ljudnivån sänkas.

3. Med Renault är det ungefär som med VW. Ingenting sticker ut så särskilt, men topparna är heller inte lika höga som i VW och Opel. Åkkomforten är ett starkt kort, liksom priset i förhållande till utrustningen. Kombiutrymmet, det kritiska, är bland klassens minsta.

 

Kommentar av Johan Ålander, testförare:
Golf är en bra bil som man känner sig hemma i. Allt sitter där det ska och bjuder inte på några överraskningar. Opeln har ett bra och piggt chassi som imponerar i undanmanöverprovet. Om emblemen togs bort skulle det vara svårt att avgöra vilket fabrikat det är fråga om. En okej och ganska körglad bil men lite för ”mainstream” för mig. Jag tar Renault. Den ser kul ut och har finesser som man oftast inte behöver och kanske aldrig förstår sig på.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
Jag märkte snart att Renault inte var bilen för mig, även om jag prioriterar åkkomfort. Bilen känns ganska trång och förarmiljön gillar jag inte alls. I Golf finns ingenting att hetsa upp sig över och kanske kan det vara ett problem, åtminstone när man just kommit från Astra. Opeln är överraskande pigg och alert att umgås med, har bra finish och stora utrymmen. Jag skulle ta den men önskar att tillverkaren lade ned lite mer omsorg på detaljerna.

Opel Astra Sports Tourer 1,4 turbo
Opel Astra Sports Tourer 1,4 turbo
Instrumentrundlarna är förhållandevis små, placerade långt från varandra och skyms av ratten för somliga förare. Bra rattreglage.
Instrumentrundlarna är förhållandevis små, placerade långt från varandra och skyms av ratten för somliga förare. Bra rattreglage.
 För 350 kronor kan en justerbar mobiltelefonhållare med laddsladd köpas. En ganska micklig manick att hantera.
För 350 kronor kan en justerbar mobiltelefonhållare med laddsladd köpas. En ganska micklig manick att hantera.
 Läderklädsel och elstyrda specialstolar med värme/kylfläkt kostar tillsammans 15 000 kronor. Väldigt sköna, om man inte är alltför bred om baken.
Läderklädsel och elstyrda specialstolar med värme/kylfläkt kostar tillsammans 15 000 kronor. Väldigt sköna, om man inte är alltför bred om baken.
LED-strålkastarna med automatiskt adaptiv helljusbild som ”skonar” mötande ger massivt sken och fungerar väldigt bra.
LED-strålkastarna med automatiskt adaptiv helljusbild som ”skonar” mötande ger massivt sken och fungerar väldigt bra.
Renault Mégane Sports Tourer 1,2 tce 130
Renault Mégane Sports Tourer 1,2 tce 130
Méganes huvudinstrument känns igen från andra Renault och kan varieras i utseende.
Méganes huvudinstrument känns igen från andra Renault och kan varieras i utseende.
Väldisponerad mittkonsol mellan stolarna fram. Den lilla knappen med ”blomsymbol” överst på bilden reglerar de olika körlägena, standard i utrustningsnivån Bose.
Väldisponerad mittkonsol mellan stolarna fram. Den lilla knappen med ”blomsymbol” överst på bilden reglerar de olika körlägena, standard i utrustningsnivån Bose.
Stolarna fram hör till Boseutrustningen och är inte bara eleganta att se utan också sköna att sitta i på långtur. De erbjuder dessutom olika massagelägen.
Stolarna fram hör till Boseutrustningen och är inte bara eleganta att se utan också sköna att sitta i på långtur. De erbjuder dessutom olika massagelägen.
Mysbelysning av olika slag är kul men justeringen av den – liksom av en del andra funktioner – inverkar på koncentrationen.
Mysbelysning av olika slag är kul men justeringen av den – liksom av en del andra funktioner – inverkar på koncentrationen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1,2 TSI 110
Volkswagen Golf Sportscombi 1,2 TSI 110
Golf har genomgående flärdfri förarmiljö. Instrumentrundlarna är stora och tydliga och färddatorn mellan dem är mycket lättskött och informativ.
Golf har genomgående flärdfri förarmiljö. Instrumentrundlarna är stora och tydliga och färddatorn mellan dem är mycket lättskött och informativ.
Testets bästa rattknappar – det är närmast omöjligt att hamna fel. Dessutom föredrog alla testförare att ha ljudanläggningens volymjustering på vänster sida av ratten.
Testets bästa rattknappar – det är närmast omöjligt att hamna fel. Dessutom föredrog alla testförare att ha ljudanläggningens volymjustering på vänster sida av ratten.
Standardstolarna har skön tygklädsel men känns ganska tunna i ryggstöden efter ett tag.
Standardstolarna har skön tygklädsel men känns ganska tunna i ryggstöden efter ett tag.
Dragkroken fälls ut med ett enkelt handtag – svårare behöver det inte vara. Ingår i paket för 7 500 kronor.
Dragkroken fälls ut med ett enkelt handtag – svårare behöver det inte vara. Ingår i paket för 7 500 kronor.

Hittills har senaste generationens Volkswagen Golf kombi – SportsCombi kallad – nedlagt fyra tuffa motståndare i Vi Bilägares tester: Kia Cee’d, Peugeot 308, Skoda Octavia och Toyota Auris.

Knappt har bilen satt sig att pusta ut i målfållan förrän ytterligare två starka konkurrenter dyker upp vid startlinjen och vill utmana i alla de delmoment som sammantagna kan kora en klassmästare. Det är nya Opel Astra Sports Tourer och likaledes nya Renault Mégane Sports Tourer – kära barn med ett gemensamt efternamn…

Nykomlingarna är förstås stöpta i ungefär samma form som alla de andra bilarna i den här klassen, med tvärställda motorer, halvste

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Opel hamnade på tolfte, Volkswagen på 17:e och Renault på 20:e plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna tycker till om sitt bilinnehav i stort och smått.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Opel som 13:e märke, VW 17:e och Renault 20:e. Lojalitetspoängen gav Opel 13:e plats, VW 15:e och Renault 24:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade  i tolfte plats för Opel, 17:e för VW och 20:e plats för Renault. I verkstadsenkäten rankades Opel som nia, Renault som tia och VW som 24:e märke.

Undersökningen genomfördes första kvartalet 2016 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.