Bild
Nästa artikel
Test: Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza (2017)

Test: Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza (2017)

Nybilstest

Glöm trista landstingsfordon. Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza är tre småbilar som precis ömsat skinn till nya pigga personligheter. Men bara en kan vara bäst!

Det är lätt att bli begränsad av sina fördomar. Tänk på Nissan Micra och Kia Rio. Det rinner inget lyckorus genom hjärnan direkt. Två hushållsprodukter för gatan som lämnar omgivning oberörd.

Men tiderna förändras. I testtrion finns två deltagare som sticker ut lite extra. Färgvalen gör sitt men båda visar prov på attraktiv formgivning från två olika skolor. Nya Nissan Micra pockar på uppmärksamhet genom intressanta design-detaljer medan nya Kia Rio har välbalanserat yttre med genomtänkta proportioner.

Den tredje kombattanten är nya Seat Ibiza. Jämförelsevis upplevs VW-koncernens spanska krydda en smula nedtonad, men fortfarande aptitlig. Lite mer timjan än chili helt enkelt.

»Borta är tiden då små- bilar var rena tomhylsor utan finesser.«

Samtliga i testtrion är helt nya skapelser som skiljer sig väsentligt från sina respektive föregångare. Kia Rios nya plattform är utvecklad i tyska Rüsselsheim och delas med Hyundai i20. Det enda som lever vidare från förr är motorerna.

Under huven arbetar 1,25-liters bensinfyra utan turboladdning. I Launch Edition-utförande, det enda möjliga valet initialt, kostar en Kia Rio 1,25 MPi från 159 700 kr.

Nissan Micra var tidigare en enkelt konstruerad småbil byggd i Indien. Nykomlingen är en strikt europeisk produkt och baserar sig på en ny Renault-arkitektur som senare kommer i nästa Clio. Produktionen sker i Flins, 40 km norr om Paris.

Micra är ensam i gänget om att erbjuda ett dieselalternativ men vi kör den förmodade storsäljaren – trecylindriga bensinturbon 0,9 IG-T. Denna motor vi sett i flera Renaultprodukter de senaste åren.

Priset börjar på 149 900 kr, men Micra erbjuder en myriad av tillval och personifierings-alternativ. Testbilen är toppversionen Tekna (från 171 900 kr) som därtill pyntats med bland annat läderklädsel och exteriört designpaket där svarta detaljer kontrasterar mot apelsinfärgad metalliclack.

Seat Ibiza är den första småbilen från VW-koncernen fullt ut använder den MQB-plattform som även utgör grunden till VW Golf, Tiguan och Skoda Superb. Även om Ibiza har den enklare versionen med halvstel bakaxel så finns det storbils-DNA i Seat.

Den trecylindriga 1,0 TSI-motorn debuterade redan i föregångaren och känns igen från VW-koncernens breda modellutbud. Här kör vi instegsversionen på 95 hk som finns att köpa från 148 700 kr. Testexemplaret är ovanligt sparsmakat med tonade rutor och förvaringspaket som enda tillval.

Test: Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza (2017)

Borta är tiden då småbilar var rena tomhylsor utan finesser. Vi ser en tydlig teknikdemokratisering där allt fler finesser kommer småbilsköparna tillgodo. Lanseringsversionen av Kia Rio inkluderar navigation, p-sensor och telefonspegling.

Så generösa är inte Seat och Nissan men i mervalslistan finns flera poster som vi annars ser i dyra mellanklassare. Båda är pionjärer i segmentet med att erbjuda LED-strålkastare.

Därtill går Ibiza att få med adaptiv farthållare och alcantaraklädsel. Senare i höst kommer adaptivt komfortchassi samt digitalt instrumentkluster.

Micra finns med läderklädsel, dödavinkelvarnare och inbyggda surroundhögtalare i förarens nackstöd.

Samtliga i trion har automatisk nödbroms (AEB) som standard. Micra och Ibiza är krocktestade av Euro NCAP med bra resultat. Kia Rio väntar ännu på att möta den krockväggen.

Men det finns kvarvarande exempel på småbilarnas sparsmakade ekonomifokus. Rio finns bara med enkla H4-strålkastare, förvaringsfickor på baksidan av framstolarna är tillval i Ibiza och Micra går inte att få med elhissar i baksätet.

Test: Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza (2017)

Trots blygsamma yttermått, blott ett antal Ångström över fyra meter, uppvisar alla tre goda innerutrymmen. Minst kupérymd hittar vi i Micra som ändå kan husera fullvuxna typer i baksätet. Värre är insteget akteröver och väl på plats är utsikten begränsad.

Innermåtten i Seat och Kia liknar varandra. Båda har hög sittkomfort i fram, snäppet bättre än i Nissan, med ett litet övertag för Ibiza genom breda framstolar och att ratten går att få närmare föraren. I baksätet är det fördel Rio vars långa axelavstånd ger mer svängrum bakom framstolarna.
 

På vår buckliga och krävande specialsträcka sätter Kia tempot. Köregenskaperna har vässats rejält jämfört med föregångaren. Framvagnen styr in fint i kurvorna och bilen har ett linjärt beteende som gör den lätt att placera precis där föraren önskar. Det är ett nöje att sitta bakom den koreanska ratten på småvägarna. Rio förblir opåverkad av större gropar och gupp på den tjälskottsskadade landsvägen. En förklaring till det föredömliga väguppträdandet är den påkostade multilänkaxeln bak. En ovanlig lösning i segmentet där en halvstel torsionsaxel är praxis.

Seat är lika trygg och smidig genom kurvorna men den mjukare chassisättningen ger mer karosskräng och långsammare reaktioner, tros en ganska rapp styrutväxling. Kurvorna tas med tydlig, men lättkontrollerad, understyrning. Chassibalansen är inte alls lika neutral som i Rio.

Desto spretigare uppträder Micra. De senaste Renault-bilarna har inte imponerat på vår utslagsgivande teststräcka, något som smittat av sig på den fransk-japanska koncerntvillingen. Micra blir mest påverkad av det ojämna underlaget. Styrningen är kvick men som förare saknar man känslan av en naturlig vägkontakt. Det är svårt att ratta med precision, bilen flyter omkring mer över vägbanan under press.

»Det är ett nöje att sitta bakom den koreanska ratten på småvägarna.«

Även komfortmässigt är Micra mest diffus. Fjädringen är halvmjuk och ger en del karossrörelser, ändå är dämpningen styv. Bilen kommer aldrig riktigt till ro utan kopierar vägbanans små och halvstora ojämnheter upp till förarstolen. Här kan en del av problemet spåras till 17-tumsfälgarna med 45-profilsdäck.

Kias beteende är lite åt sportchassihållet med god kroppskontroll och tydlig vägkänsla. Men bortsett från oljud från rattstången sorterar Rio bort guppen med stil. Färden är klart skönare i Rio än Micra.

Behagligast är färden i Ibiza. Den har en mjuk chassisättning med lugna, men tydliga karossrörelser, som sväljer ojämnheterna bäst. I synnerhet har bakvagnen längre fjädringsväg än hos de övriga två.


Testbilarnas karaktär består när vi provocerar chassi och antisladdsystem i undanmanöverprovet med full last.

Seat understyr vid en simulerad paniksituation men färden är lugn och lätthanterad för föraren. Micra går desto bredare med yvigare bakvagn. Undanmanövern kräver mer rattande men klarar provet med klart godkänd hastighet. Båda klarar över 70 km/tim.

Allra bäst genom konbanan går Kia. Med lätt medstyrande bakvagn och snyggt arbetande antisladdsystem rinner Rio genom med lätthet upp till 75 km/tim. Aldrig förr har en Kia haft ett så här kompetent chassi.

 

Nya Rio förtjänar mer effekt, bitvis är den nästan lite GTI-mässig. Styrningen är den bästa på länge från en koreansk tillverkare och växellådan har korta, distinkta slag. Men Rio viker ned sig i ett viktigt körmoment – motorn. Den beprövade bensinfyran är både vridsvag och ambitionslös på högre varvtal. Trots de beskedliga fartresurserna är Kia törstigast i gänget.

Inte heller Nissans drivlina får några pluspoäng av testlaget. Tack vare överladdningen finns gott om kraft – så länge man håller sig i rätt varvtalsområde. Effektregistret är kort.  Men den största anmärkningen är att drivlinan saknar förfining. Det saknas ett naturligt samspel med pedalerna som gör att det är svårt att köra mjukt. Även på jämn gas finns störande vibrationer från trepipen och under acceleration låter det som om någon spelar in ett avsnitt av Bröderna Cartwright under huven.

Genomgående svärta i interiören ger tyska vibbar. Tydliga reglage och god körställning som gör att man känner sig ett med bilen.
Genomgående svärta i interiören ger tyska vibbar. Tydliga reglage och god körställning som gör att man känner sig ett med bilen.
Textilier på instrumentpanelen ger en mer ombonad känsla. Körställningen minst lyckad i gänget, men ändå godkänd.
Textilier på instrumentpanelen ger en mer ombonad känsla. Körställningen minst lyckad i gänget, men ändå godkänd.
Materialvalen är i det plastigaste laget. Alla reglage är föredömligt samlade i mitten på panelen. Breda framstolar och rattens skjutmån uppskattas.
Materialvalen är i det plastigaste laget. Alla reglage är föredömligt samlade i mitten på panelen. Breda framstolar och rattens skjutmån uppskattas.

Kraftkällan i Seat är överlägsen de andra. Den trecylindriga motorn är en pärla. Stark, lättkörd och vibrationsfri. Körupplevelsen i tät stadstrafik kan bara beskrivas som inställsam där gas, koppling och växellåda arbetar i perfekt harmoni.

Samtliga testbilar har femväxlade lådor och Seat har bäst utväxling för långfärd. I 110 km/tim arbetar den vridstarka enlitersmotorn på 2 500 v/min, de andra närmare 3 000 varv. Trots det är Ibiza kvickast i på alla växlar i segdragningsproven. Fast kanske är vår testbil misstänkt kvick. Vi uppmäter 0–100 km/tim på 9,9 sekunder – en hel sekund snabbare än vad broschyren utlovar.

Som grädde på moset var Ibiza genomgående den snålaste under alla testdagar. På vår förbrukningsrunda klarar den sig på 4,8 l/100 km – ovanligt nära den utlovade broschyrsiffran på 4,7. Kia Rio drack 5,7 l/100 km under samma körning.

Rio öppnar brett och har också det bredaste lastutrymmet i trion med 105 cm mellan hjulhusen – det är fyra cm mer än i Ibiza. Bagaget sväljer finfina 325 lastliter.
Rio öppnar brett och har också det bredaste lastutrymmet i trion med 105 cm mellan hjulhusen – det är fyra cm mer än i Ibiza. Bagaget sväljer finfina 325 lastliter.
Micras bagage har en volym på 300 liter under hatthyllan. Det är mer än snittet för småbilsklassen. Allra tre testbilar har 60/40-delning av baksätet som standard.
Micras bagage har en volym på 300 liter under hatthyllan. Det är mer än snittet för småbilsklassen. Allra tre testbilar har 60/40-delning av baksätet som standard.
Med 355 lastliter skuggar Ibiza bagageutrymmen i den större Golfklassen. Dubbelt lastgolv kommer med bagagepaketet (+1 700 kr).
Med 355 lastliter skuggar Ibiza bagageutrymmen i den större Golfklassen. Dubbelt lastgolv kommer med bagagepaketet (+1 700 kr).

Medan gamla Ibiza var något av en bullerburk har ljudkomforten förbättrats avsevärt. Här finns den största skillnaden mot föregångaren – och mot konkurrenterna. På svensk grov asfalt visar decibelmätaren 69 dB i 90 km/tim. Det är lågt för att vara en lågprisad småbil, och hela sex dB lägre än Rio.

Kia har stora problem med vägljudet som blir irriterande redan i låga hastigheter. En sjuka som även koncernsyskonet Hyundai i30 hade i ett test nyligen. Klart är att koreanerna inte lyckats bemästra bullerdämpningen för svenska vägar, det har snarare blivit sämre.

Micra har flera olika ljudkällor och upplevs som burkig och oisolerad i högre hastigheter.

»En småbil med 1,0-l bensinmotor kan göra arbetet lika bra som många dyrare bilar.«

Trots att Nissan har givit en vitaliserande personlighetsförändring till Micra är den ständigt ett halvt steg bakom de övriga två i testmomenten. I vissa ronder kan den nå upp jämsides, men hamnar aldrig i täten. Nya Micra är ingen dålig bil men i det här sällskapet räcker det bara till en tredje plats.

Kia Rio charmar med riklig standardutrustning och fina köregenskaper. Men är i akut behov av en bättre motor och mer bullerdämpning. Därmed blir det bara en silverpeng i detta test.

När allt ska summeras tar Seat en klar seger. Med grundstenar som delas med dyra mellanklassare under skalet har Ibiza vuxit upp till en mogen och komfortabel småbil. I kombination med fina utrymmen och förstklassig motor tar Seat hand om förstaplatsen.

Med komfortlyftet visar nya Ibiza att en liten småbil med 1,0-liters bensinmotor kan göra arbetet minst lika bra som många dyrare bilar.

I tider då allt fler väljer stora suvar med kraftiga dieselmotorer kan det kan vara en obekväm sanning för vissa.

Varför inte ge småbilsklassen en chans istället?

Fördomar är till för att utmanas.

Test: Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza (2017)
Testvinnaren - en komfortseger

1. Småbilsklassen har blivit ett tufft getingbo med flera nylanseringar under 2017. I konkurrensen sticker SEAT ut som ett av de allra bästa köpen i klassen. Det är komforten, med den låga bullernivån, och den kompetenta motorn som ger Ibiza ett övertag på motståndarna. Dessa egenskaper ger också ett större användningsområde. Ibiza 1,0 TSI är en småbil som även passar för långa motorvägsetapper. Bortsett från den snålt tilltagna nybilsgarantin är nya Ibiza en bil som inte har några allvarliga minussidor – ovanligt i detta prispressade småbilssegment. Senare i höst lanseras nya VW Polo med samma teknik som Ibiza. Förmodligen blir den ännu vassare, men Seat lär vara den billigaste av de två.

2. Köregenskaperna imponerar i Rio. Här har KIA gjort ett rejält lyft. Generösa kupéutrymmen, omfattande standardutrustning och långa garantier imponerar, men en gammaldags motor och irriterande kupébuller ger två grova plumpar i testprotokollet.

3. Nya Micra är ett otroligt lyft jämfört med föregångaren. NISSAN är valet för den som vill skräddarsy sin bil och få en personlig touch på sitt bilägande. Egenskapsmässigt missar drivlinan i körsmidighet och insidan är inte lika rymlig som i de andra två.

 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare: Nissan Micra ser fräck ut, men är inte lika kul att köra som utsidan antyder. Drivlinan är överraskande osmidig och motorn alldeles för ”bråkig” för min smak. Kia Rio charmar med eleganta karosslinjer och testets bästa köregenskaper. Men motorn är trött och ovillig och bullernivån öronbedövande, så även Kian går bort. Kvar blir Seat Ibiza, min klara testfavorit. Den har bästa motorn, skönaste fjädringskomforten och lägsta bullernivån. Det räcker långt!

Kommentar av Nils Svärd, testledare: Kia Rio överraskar med fina vägegenskaper. Koreanerna går från klarhet till klarhet. En dag kanske de lär sig att bygga tysta bilar också? Micra är lätt att tycka om, men varför har de inte uppfostrat den bråkiga drivlinan innan den släpps ut till kunderna? En småbil ska vara lättkörd.
Nya Ibiza har tappat lite av sitt spanska temperament, istället är det komforten och helheten som förför – det imponerar bland småbilarna. Seat är mitt solklara val.

Kia Rio Launch Edition 1,25 MPi
Kia Rio Launch Edition 1,25 MPi
 Röd mätarnål och stora vita siffror mot svart botten är en klassig layout som är lätt att läsa av.
Röd mätarnål och stora vita siffror mot svart botten är en klassig layout som är lätt att läsa av.
Rattvärme ingår i den omfattande standardutrustningen. Ovärderlig vardagslyx den årstid då rutorna måste skrapas.
Rattvärme ingår i den omfattande standardutrustningen. Ovärderlig vardagslyx den årstid då rutorna måste skrapas.
En praktisk krok under hatthyllan håller matkassen upprätt på väg hem från snabbköpet.
En praktisk krok under hatthyllan håller matkassen upprätt på väg hem från snabbköpet.
Rios växellåda är ovanligt trivsam att använda. Korta, distinkta slag som inte hade gjort bort sig i en GTI-bil. Tur är väl det då den svaga motorn kräver ett flitigt spakande…
Rios växellåda är ovanligt trivsam att använda. Korta, distinkta slag som inte hade gjort bort sig i en GTI-bil. Tur är väl det då den svaga motorn kräver ett flitigt spakande…
Nissan Micra Tekna 0,9 IG-T 90
Nissan Micra Tekna 0,9 IG-T 90
Rättrådig och enkel layout på mätartavlorna. Fem tum stor färddator i färg med många olika vyer ingår från nivå Acenta.
Rättrådig och enkel layout på mätartavlorna. Fem tum stor färddator i färg med många olika vyer ingår från nivå Acenta.
I Micras menyer kan man själv välja hur känslig ljussensorn ska vara. Men allra bäst är att köra på påtvingat halvljus och därmed tända bakljus. Finns ingen anledning att välja något annat.
I Micras menyer kan man själv välja hur känslig ljussensorn ska vara. Men allra bäst är att köra på påtvingat halvljus och därmed tända bakljus. Finns ingen anledning att välja något annat.
Istället för dyr läderklädsel kan man välja färgglada textilier. För 3 100 kronor slipper man svart hårdplast.
Istället för dyr läderklädsel kan man välja färgglada textilier. För 3 100 kronor slipper man svart hårdplast.
Micra är först i klassen – tillsammans med Ibiza – att erbjuda LED-strålkastare som tillval (+4 000 kr).
Micra är först i klassen – tillsammans med Ibiza – att erbjuda LED-strålkastare som tillval (+4 000 kr).
Seat Ibiza Style 1,0 TSI 95
Seat Ibiza Style 1,0 TSI 95
Rörigare mätartavlor i Ibiza, men har ändå godkänd läsbarhet. Färggrafik i färddatorn är tillval.
Rörigare mätartavlor i Ibiza, men har ändå godkänd läsbarhet. Färggrafik i färddatorn är tillval.
Den manuella klimatanläggningen har otydliga symboler och är svår att utläsa. Vi rekommenderar klimatanläggning (+4 300 kr i komfortpaket) med digitala displayer.
Den manuella klimatanläggningen har otydliga symboler och är svår att utläsa. Vi rekommenderar klimatanläggning (+4 300 kr i komfortpaket) med digitala displayer.
Äntligen har Ibiza fått en autofunktion som själv tänder baklamporna när det skymmer!
Äntligen har Ibiza fått en autofunktion som själv tänder baklamporna när det skymmer!
Ahhhhh...! I Ibiza famlar passageraren förgäves efter kurvhandtaget i rondellerna. På nya Ibiza finns de inte ens som tillval.
Ahhhhh...! I Ibiza famlar passageraren förgäves efter kurvhandtaget i rondellerna. På nya Ibiza finns de inte ens som tillval.

Det är lätt att bli begränsad av sina fördomar. Tänk på Nissan Micra och Kia Rio. Det rinner inget lyckorus genom hjärnan direkt. Två hushållsprodukter för gatan som lämnar omgivning oberörd.

Men tiderna förändras. I testtrion finns två deltagare som sticker ut lite extra. Färgvalen gör sitt men båda visar prov på attraktiv formgivning från två olika skolor. Nya Nissan Micra pockar på uppmärksamhet genom intressanta design-detaljer medan nya Kia Rio har välbalanserat yttre med genomtänkta proportioner.

Den tredje kombattanten är nya Seat Ibiza. Jämförelsevis upplevs VW-koncernens spanska krydda en smula nedtonad, men fortfarande aptit

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Kia hamnade totalt på 13:e, Nissan på 19:e och Seat på 24:e plats bland 25 märken vid senaste Auto-Index där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Kia som 15:e märke, Nissan som 16:e och Seat som 24:e märke.

Lojalitetspoängen gav Kia 11:e plats, Nissan 20:e och Seat 25:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 14:e plats för Kia, 16:e för Nissan och 22:a plats för Seat. I verkstadsenkäten hamnade Kia på plats nio, Seat på plats 21 och Nissan på plats 22.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2017 och gäller årsmodellerna 2010–2016.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.