Bild
Nästa artikel
Mest uppnosig front och helhetsdesign har Hyundai Tucson – enligt testlagets manliga förare. ”För mycket krom”, sa Marianne Sterner.
Mest uppnosig front och helhetsdesign har Hyundai Tucson – enligt testlagets manliga förare. ”För mycket krom”, sa Marianne Sterner.

Test: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)

Nybilstest

Vi jämför nya VW Tiguan med Hyundai Tucson och Nissan X-Trail. Alla tre har fyrhjulsdrivning men bara när det behövs och markfrigången är endast marginellt högre än den för en vanlig kombi. Den allt populärare biltypen har kommit ner på jorden.

Efter bara några kilometer slås jag av hur trevligt det är att köra nya Hyundai Tucson. Den överraskar med en närvaro jag inte upplevt i någon annan Hyundai. När jag  justerat stol och ratt efter hur jag vill sitta så stämmer körställningen i det närmaste perfekt. Avståndet mellan förare och pedaler respektive ratt är a och o när man vill få korrekt körställning. Och så förstås höjd och lutning på stolen. Det som verkligen får i gång produktionen av endorfiner är dock köregenskaperna.

Tucson har fast fjädring och bestämd dämpning. Jag saknar inte den där känslan av lätt svajig gång som man får i somliga bilar av den här typen. Det är också en egenskap som min fru reagerar på. Man behöver inte vara professionell biltestare för att känna tydliga egenskaper och ogillar man bilar som kränger kraftigt i svängarna – vilket många högbyggen gör – blir Hyundais fina egenskaper på vägen uppenbara.

Det kan i och för sig gå för långt åt andra hållet – att stabiliteten skapas genom stenhård inställning av chassit. Det brukar avslöjas när vi kör det så kallade älgtestet eller i snabbare tempo på våra testvägar med ojämn asfalt eller grusbeläggning. I fallet Tucson har man dock lyckats med en mycket välavstämd kompromiss.

Nissan X-Trail har en annan personlighet. Bilen lutar mer i kurvorna men stötdämparna är hårda, vilket straffar sig genom råare gång på ojämnt underlag.

»Det som verkligen får i gång produktionen av endorfiner är köregenskaperna.«

Vi är helt ense om att Volkswagen Tiguan upplevs som den tystaste bilen, ett tuppfjät bättre än Hyundai Tucson samt att Nissan X-Trail bullrar mest. Den senare orsakar också en hel del vindbrus, något vi inte noterade i de övriga bilarna i testet. Den subjektiva upplevelsen visade sig senare även stämma överens med vad ljudmätningsutrustningen visade.

Buller är ett av de irritationsmoment som stör och tröttar mest. Det vet vi inte minst från de många telefonsamtal vi får till redaktionen, där många av de som ringer också efterfrågar däck som minskar oljudet i kupén. En bil som bullrar för mycket blir dock ytterst lite  tystare oavsett vilka däck som monteras. Problemet sitter nämligen oftast i de strama hjulupphängningarna samt hårda bussningarna mellan hjälpram och chassi – något som skapar oljud mot vår grova asfalt.

På tal om däck; våra tre kombattanter är utrustade med förhållandevis rejäla gummin. Alla tre har 19-tumshjul, vilket är standard för den Tucson Premium som vi testade och även för X-Trail Tekna. När det gäller Tiguan GT så är 18 tum standard men testbilen var extrautrustad med hjul med en tum större diamter. Det är med andra ord inte precis optimala komfort- eller ekonomidäck. Alla tre har suv-märkta däck, vilket mest handlar om stabilitet.

Tuffa fronter som ändå är snälla mot gående. Tiguan och Tucson har skyddande aktiv huv.
Tuffa fronter som ändå är snälla mot gående. Tiguan och Tucson har skyddande aktiv huv.

Nya Tiguan är VW:s första suv som bygger på den modulära MQB-plattformen. Jämfört med föregångaren som fortfarande är en bra och omtyckt bil, så har Tiguan II blivit längre och bredare men också lägre.

Under X-Trail hittar vi Nissans och Renaults gemensamma CMF-platta, alltså ny bas också här.

Hyundai Tucson ersattes av ix35 för sex år sedan men har gjort comeback. I USA har modellens namn alltid varit Tucson, vilket känns som mer gångbart än ix35.

Tucson vilar även den på en ny plattform.

 

Hyundaien smiter enkelt och behärskat mellan konerna. Den går lätt överstyrd vid hård forcering och beteendet är långt från de minnen vi har av sorge-barnet Pony, som i början på 90-talet byggdes om i bakvagnen efter Vi Bilägares tester.

VW Tiguan är lika snäll och lätthanterlig. Styrningen är rapp och distinkt vid testet men kan kännas lite väl lättgående i mittläget. Tiguan är mer understyrd än Tucson och känslan för hur bilen kommer att reagera är god. Krängningen är måttlig och bilen känns trygg att hantera även när det går fort.

När det gäller Nissan X-Trail hade vi redan noterat att fjädringen är förhållandevis mjuk men att stötdämparna är hårda. Krängningen gjorde att vi startade i ett lite lugnare tempo och ökade hastigheten succesivt i ”älgtestet”. Bilens antisladdsystem, ESP, går in tidigt och bestämt, tar kommandot och börjar bromsa vid minsta antydan till en kraftig och snabb undangir. Därför klarar också X-Trail att gå in med ganska hög fart, även om systemet i slutet av våra mätningar bromsar redan under första instyrningen, vilket resulterar i att vi kör över konraderna.

De tre bilarnas antisladdsystem är med andra ord lite olika kalibrerade, även om alla tre klarar manövern i 70 km/tim. Hyundai ligger snäppet före och klarar undanmanövern i 75 km/tim, ett gott betyg för biltypen.

Under prestandamätningarna på flygplatsen i Hagfors visar sig Tucson var ungefär lika rask som Tiguan.

X-Trail hinner inte med de två andra, som har betydligt starkare motorer än Nissans 1,6-liters diesel med 130 hästkrafter. Volkswagens 190-hästars diesel är storsäljaren, vilken vi därför valde att matcha med Tucsons diesel med 185 hästar.

Vi har tidigare kört Tucson med 136 hästar och då hade det blivit jämnare mellan Nissan och Hyundai, men för jämförelsen mot Volkswagen kändes det större alternativet mer relevant.

Tiguan, X-Trail och Tucson har numera slanka runda linjer. Borta är den tidigare machostilen.
Tiguan, X-Trail och Tucson har numera slanka runda linjer. Borta är den tidigare machostilen.

X-Trail är störst av de tre men har ändå lägre tjänstevikt än Tiguan och Tucson. En förklaring är att Nissan är utrustad med manuell växellåda och de två andra har automat. VW har sjuväxlad dubbelkopplingslåda, vilken även Hyundai har tillgång till, men den finns ännu inte i kombintion med den starkaste dieselmotorn i Tucson.

Hyundai har verkligen lyckats få till en bra anpassning mellan växellåda och motorstyrning. Drivlinan växlar mjukt och drar jämnt också på låga varvtal. Skillnaden mot dubbelkopplingslådan – där du tydligt känner hur den kopplar i och ur – är markant. I Tucson sker det näst intill obemärkt.

Tiguan GT, Tucson Premium och X-Trail Tekna är minst sagt välutrustade versioner, där bland annat automatlådan är standard, förutom då i X-Trail. I den fyrhjulsdrivna versionen finns inte automatväxellåda för närvarande ens som tillval. Ett misstag eftersom man får nöta rätt ordentligt med växelspaken, särskilt vid stadskörning. Kanske Nissan utgår från erfarenheterna av Qashqai – att de flesta nöjer sig med framhjulsdrift?

Skillnaden mellan automat och manuell blir uppenbar när vi ständigt stannar och byter bil. Automat är bekvämare, och gör biltypen rättvisa.

»Antisladd-systemet går in tidigt och bestämt.«

Nissans lägre effekt och manuella växellåda håller där-emot förbrukningen i schack. När vi kör lugnt och städat går bilen trots formatet hyggligt snålt. Men det gör också Tiguan med sin 7-stegade DSG-låda. Tucson är törstigast av de tre och det är framför allt vid hårdare körning med mer start och stopp som skillnaderna förtydligas. Under dessa förhållanden ökar förbrukningen i snabbare takt för Hyundai än de övriga.

Tucson är ensam om att inte ha stopp/start-system, vilket eventuellt påverkar en del vid stadskörningen. Nu är jag så van vid att bilmotorer stänger av sig vid stillastående att jag blir förvånad när Tucsons motor fortsätter att gå när man stannar vid ett trafikljus. Att motorn stannar när man står still har större betydelse för luftkvaliteten än för bilägarens förbrukningsekonomi, men att inte kunna bidra till en renare luft i de områden där det behövs som bäst – i tätorten – känns omodernt.

Tucson ger ett gott kvalitetsintryck och med en numera sansad och elegant interiör. Bra körställning med möjlighet att luta upp stolens framkant.
Tucson ger ett gott kvalitetsintryck och med en numera sansad och elegant interiör. Bra körställning med möjlighet att luta upp stolens framkant.
Nissan X-Trail är bitvis plastig i inredningen men bjuder på generösa utrymmen. Stolsdynan är aningen platt vilket tröttar långbenta förare.
Nissan X-Trail är bitvis plastig i inredningen men bjuder på generösa utrymmen. Stolsdynan är aningen platt vilket tröttar långbenta förare.
Lite bussaktig körställning, som att sitta på en köksstol. Växelpaddlar är något man vänjer sig vid och sedan vill ha (tillägg 1 200 kr).
Lite bussaktig körställning, som att sitta på en köksstol. Växelpaddlar är något man vänjer sig vid och sedan vill ha (tillägg 1 200 kr).

Fyrhjulsdrivningen provades på våra testrullar, som simulerar bortfall av friktion på valfria hjul. De placeras dels under båda framhjulen, under båda hjulen på höger sida, diagonalt och under alla hjul utom vänster bak. Testmomentet sker i en uppförsbacke och resultatet överraskade en aning. Vi misstänkte att Tiguan skulle klara sig bra och det gjorde den. En kort fördröjning finns vid diagonaltestet men sedan greppar de två  hjulen på fast underlag.

Tucson är på samma nivå. Det krävs någon sekund innan kraften flyttas dit den ska.

X-Trail blev däremot en besvikelse. Christian Ellmark som körde provet konstaterade att Nissan behöver mer gas än de två andra testbilarna och spinner friskt med de hjul som stod på rullarna innan kraften flyttas ut till de där friktionen finns. Diagonalt behövs betydligt högre varvtal än de två andra och när ingreppet väl sker är det abrupt. Att försöka smyga iväg med X-Trail gick inte – då rullade bilen bakåt och av rullarna.

Systemen var vid testmomentet inställda för bästa möjliga framkomlighet och med ”låst mellandifferential”.

Ett plus i kanten för Volkswagen är att Tiguans nedförsbroms i terräng också  fungerar baklänges – bra om man inte lyckas komma upp i en backe.

Tiguans 4motion-system bygger på Haldex 5 och har bestämda lägen för vanlig väg, snö och off-road. Dessutom kan man göra individuella inställningar i ett särskilt läge.

Släpvagnsvikten är imponerande 2 500 kg, vilket är bäst av de tre testade bilarna.

Hyundais slanka linjer innebär att bagageutrymmet är minst av de tre. Det rör sig mest om några centimenter här och där men när volymen mäts, blir skillnaden 100 l till Tucsons nackdel mot Tiguan, och 40 mot X-Trail. Baksätet är delbart 33/67. Smart fack för insynsskyddet.
Hyundais slanka linjer innebär att bagageutrymmet är minst av de tre. Det rör sig mest om några centimenter här och där men när volymen mäts, blir skillnaden 100 l till Tucsons nackdel mot Tiguan, och 40 mot X-Trail. Baksätet är delbart 33/67. Smart fack för insynsskyddet.
Ett bruksigt intryck med hård plast. Ryggstöd delbart 40/20/40. Bagageutrymmet under insynsskyddet är inte störst, men när man fäller rymmer X-Trail mest. Lastgolvet kan delas och placeras i två nivåer. Plus för reservhjul istället för lagningssats.
Ett bruksigt intryck med hård plast. Ryggstöd delbart 40/20/40. Bagageutrymmet under insynsskyddet är inte störst, men när man fäller rymmer X-Trail mest. Lastgolvet kan delas och placeras i två nivåer. Plus för reservhjul istället för lagningssats.
Bagageutrymmet är bra utformat med genomlastningslucka. Lastförskjutningsskydd går att montera. Störst fri höjd under bakluckan är ett plus i kanten för långa personer som annars riskerar att slå i huvudet om man inte är uppmärksam vid lastning.
Bagageutrymmet är bra utformat med genomlastningslucka. Lastförskjutningsskydd går att montera. Störst fri höjd under bakluckan är ett plus i kanten för långa personer som annars riskerar att slå i huvudet om man inte är uppmärksam vid lastning.

Att lasta in bagage är lätt och bekvämt med elektriskt manövrerad baklucka på alla tre testbilarna. Bekvämligheten är tillval på Tiguan GT men standard i X-Trail Tekna och Hyundai Premium.

Det är främst i bagageutrymmet som X-Trails extra centimetrar i längd gör skillnad och när baksätet fälls visar sig maximal lastlängd vara cirka en decimeter längre än Tiguans och Tucsons. När vi lastar drickabackar är det också Nissan som rymmer flest av de tre. Det är dock svårt att utnyttja bilarnas maximala utrymme i det praktiska lasttestet. Det blev precis så mycket dött utrymme kvar mot taket att vi inte fick in läskbackar vare sig stående eller liggande. Bilarnas sluttande bakparti är knappast idealiska när man vill få in mycket bagage.

Ser vi till volym i liter räknat är X-Trail dock avsevärt större än Tiguan och Hyundai. Nissan X-Trail och VW Tiguan har dessutom skjutbara baksäten som bidrar till en mer flexibel inredning.

»Bilarnas sluttande bak- parti är heller inte en idealisk form när man vill få in mycket bagage.«

Summeringen sätter Tiguan som vinnare. En funktionell och bra helhet som dessutom bjuder på god säkerhet för både de i och utanför bilen. Hyundai är dock inte långt ifrån och plockar andraplatsen med liten marginal. Tuscon är märkets bästa hittills. Glappet till Nissan är större. Bland annat lämnar fyrhjulsdriften, rostskyddet och komforten en del övrigt att önska.

Test: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvinnaren - svårslagen funktionalitet

1. Volkswagen Tiguan står stadig och trygg som vinnare. Den gör inget större väsen av sig och har snarare praktisk än fräck design. Men Tiguan är genomtänkt och funktionell, med uppdaterad infotainment och teknik från MQB-plattan, för övrigt i samma stil som föregångaren. Det är lite Golftänk. Har vi en Tiguanklass nu? Utrustningen i GT räcker för de flesta – snål dieselmotor med 7-stegad DSG-låda och skapligt 4WD. Trevlig att köra, mycket bra säkerhet också gentemot omgivningen. Bra rostskydd och god komfort. Kort uttryckt: Svårslagen! Har man fet plånbok går det att ösa på med hur mycket mer eller mindre nödvändiga finesser som helst, men då rinner priset iväg. Testbilen kostar 425 tusen!

2. Det här är en av Hyundais trevligaste bilar. Inte bara att köra. Tucson känns välbyggd och gedigen. Den har bra rostskydd. Premium är extremt välutrustad, men också dyrast. Godkänd 4WD, bra prestanda och god komfort – en stark andraplats.

3. Det är ett litet kliv ner till Nissan. X-Trails mindre motor och manuella växellåda bidrar till det aningen råa intrycket. X-Trail Tekna är i grunden en bra bil med omfattande utrustningspaket. Motorn är snål och milkostnaden låg. Mindre bra rostskydd och 4WD.

 

Kommentar av Erik Rönnblom, testförare: Hyundai Tucson har mycket alerta och säkra köregenskaper. Motorn är smidig och ger kvicka reaktioner. Tucson är den jag tycker bäst om att köra. Men med stora motorn blir bilen jämföreslevis dyr – även om den är väl utrustad. Tiguan tillåter mer flexibel utrustningsnivå. Den är ett säkert val. Bra på allt! X-Trail är rymlig och på många sätt bra, men upplevs osofistikerad och klarar 4WD-testet oväntat dåligt.

Kommentar av CHristian Ellmark, testledare: Nissan X-Trail är rymlig, men imponerar inte alls i övrigt. Tvärtom är den en besvikelse på flera punkter.  Hyundai Tucson är märkets vassaste modell hittills. Snygg, trevlig att köra, bekväm. En vinnare om det inte vore för att VW Tiguan är ännu bättre. Med testbilens motor får man GTI-känsla fast i ett högbyggt skal. Tiguan är rolig att köra, har bra fyrhjulsdrift, är bekväm och modern i de flesta detaljer. Därför är den min vinnare.

Hyundai Tucson Premium 2.0 CRDI
Hyundai Tucson Premium 2.0 CRDI
Instrumentering enligt gängse modell, tydlig och okomplicerad. Bra färddator med tydlig information i displayen mellan mätartavlorna. Rattknappar med logiskt placerad funktion.
Instrumentering enligt gängse modell, tydlig och okomplicerad. Bra färddator med tydlig information i displayen mellan mätartavlorna. Rattknappar med logiskt placerad funktion.
Drivsystemet sköts med några enkla knapptryck. Man kan låsa mellandifferentialen och få hjälp vid branta nedförslut.
Drivsystemet sköts med några enkla knapptryck. Man kan låsa mellandifferentialen och få hjälp vid branta nedförslut.
Tucson Premium betyder verkligen mer. Rattvärme är standard. Men ovanligt är att man dra igång en fläkt i framstolarna.
Tucson Premium betyder verkligen mer. Rattvärme är standard. Men ovanligt är att man dra igång en fläkt i framstolarna.
Panoramatak följer med den dyraste versionen av Tucson. Taket har en förhållandevis stor öppningsbar del.
Panoramatak följer med den dyraste versionen av Tucson. Taket har en förhållandevis stor öppningsbar del.
Nissan X-Trail Tekna DCI 130 4WD 6MT
Nissan X-Trail Tekna DCI 130 4WD 6MT
Kromring runt mätarna kan blänka irriterande ibland. Bra färgdisplay med indikering för 4WD-systemet, navigation, verkligt däcktryck, samt besparing av CO2-utsläpp vid autostopp.
Kromring runt mätarna kan blänka irriterande ibland. Bra färgdisplay med indikering för 4WD-systemet, navigation, verkligt däcktryck, samt besparing av CO2-utsläpp vid autostopp.
Enkel ratt för manövrering av drivsystemet. Tre lägen: 2 WD, Auto och Lock.
Enkel ratt för manövrering av drivsystemet. Tre lägen: 2 WD, Auto och Lock.
Mugghållare med en minst sagt ovanligt finess – man kan leda ner kyla eller värme, beroende på vilket som gäller för stunden.
Mugghållare med en minst sagt ovanligt finess – man kan leda ner kyla eller värme, beroende på vilket som gäller för stunden.
X-Trail har ett nödreservhjul och nödiga verktyg därtill, under bagagegolvet. Ett säkrare alternativ än lagningssats.
X-Trail har ett nödreservhjul och nödiga verktyg därtill, under bagagegolvet. Ett säkrare alternativ än lagningssats.
Volkswagen Tiguan GT 2.0 TDI 190 DSG 4M
Volkswagen Tiguan GT 2.0 TDI 190 DSG 4M
I Tiguan kan man mot tillägg få den suveräna möjligheten att få en bra bit av navigatorns kartbild mellan mätarna. Inget nytt för VW men attans bra när man letar efter rätt väg.
I Tiguan kan man mot tillägg få den suveräna möjligheten att få en bra bit av navigatorns kartbild mellan mätarna. Inget nytt för VW men attans bra när man letar efter rätt väg.
I Tiguan kan man välja mellan flera körförhållanden och dessutom göra egna inställningar och spara dem under ”individual”.
I Tiguan kan man välja mellan flera körförhållanden och dessutom göra egna inställningar och spara dem under ”individual”.
Via en glasskiva med justerbar vinkel kan man få bland annat navigationsanvisningar projicerade framför nosen (à 5 300 kr).
Via en glasskiva med justerbar vinkel kan man få bland annat navigationsanvisningar projicerade framför nosen (à 5 300 kr).
Så enkelt men så användbart. Snabbhandtag för fällning av ryggstöd bak. Notera krokar och hållare för insynsskyddet.
Så enkelt men så användbart. Snabbhandtag för fällning av ryggstöd bak. Notera krokar och hållare för insynsskyddet.

Efter bara några kilometer slås jag av hur trevligt det är att köra nya Hyundai Tucson. Den överraskar med en närvaro jag inte upplevt i någon annan Hyundai. När jag  justerat stol och ratt efter hur jag vill sitta så stämmer körställningen i det närmaste perfekt. Avståndet mellan förare och pedaler respektive ratt är a och o när man vill få korrekt körställning. Och så förstås höjd och lutning på stolen. Det som verkligen får i gång produktionen av endorfiner är dock köregenskaperna.

Tucson har fast fjädring och bestämd dämpning. Jag saknar inte den där känslan av lätt svajig gång som man får i somliga bilar av den här typen. Det är ocks

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.