Bild
Nästa artikel

Test: Golf, Focus & Cee'd (2018)

Nybilstest

Står VW Golf pall för attacken från nya Kia Ceed och Ford Focus? Eller är det dags för maktskifte i Europas mest konkurrensutsatta bilklass? Vårt avslöjande test ger besked!

Gammal är äldst brukar det ju heta. Men gäller det ordstävet även i bilvärlden? Det är frågan i det här testet där vi ställer veteranen och bästsäljaren VW Golf, mot de rykande färska konkurrenterna Ford Focus och Kia Ceed.

Helt klart står nykomlingarna inför en tuff uppgift om de vill peta ned VW från tronen. Att på allvar utmana en bilmodell som både gett sitt namn åt och under årtionden dominerat Europas mest konkurrensutsatta storleksklass är inget som görs i en handvändning.

Den saken är Ford och Kia givetvis fullt på det klara med och följaktligen har bägge tillverkarna spänt bågen lite extra när de tagit fram sina senaste Golf-konkurrenter.

Mycket möda har lagts ned på såväl design, praktisk användbarhet som dynamiska egenskaper, säkerhet och tekniskt innehåll.  

 

Ford har gått längst när det handlar om ny teknik och Focus-köparen har mängder av avancerade tillval, som vanligtvis hör hemma bland betydligt exklusivare bilar, att botanisera bland.

Bland de mer matnyttiga nyheterna kan nämnas ett p-system som med ett enkelt knapptryck fickparkerar bilen helt automatiskt (om den har automatlåda). Vindrutedisplay är en annan ny finess, liksom en funktion som aktivt hjälper föraren att styra undan för långsamma eller stillastående bilar i färdriktiningen om en kollision skulle hota.

De mer påkostade Focusversionerna kan dessutom beställas med en aktiv fjädring som via en kamera läser av gropar och gupp i vägbanan och automatiskt kompenserar för dessa.    

Den typen av avancerad extrautrustning fanns dock inte i vår test-Focus, som var en ordinär Titanium med Fords uppdaterade trecylindriga bensinturbo på 125 hk.

»Focus-köparen har mängder av avancerade tillval att botanisera bland.«

Nya Kia Ceed, som baseras på samma plattform som senaste generationens Hyundai i30, är inte alls lika teknikspäckad som Ford Focus. Men den viktigaste komfort- och säkerhetsutrustning finns i alla fall med som standard om man väljer till Advance-paketet för 9 900 kronor (testbilen).

Men adaptiv farthållare, som ingår i priset på Focus och Golf, kostar 14 900 kronor extra till Ceed. Först då får man också ett autobromssystem (AEB) som reagerar för fotgängare.

Fotgängardetektion är standard på både Golf och Focus och Fords nya system bromsar även för cyklister. Så på den viktiga punkten är nya Kia rejält på efterkälken, trots att det handlar om en helt ny modell.

Samma sak gäller möjligheterna att skräddarsy sin bil efter de egna behoven. När det gäller Kia är kunden bunden till ett antal färdiga fabriksbestämda utrustningspaket, medan Ford och VW ger betydligt större frihet för individuella val.

Däremot har Kia, precis som Ford, gjort en rejäl putsning av såväl karosslinjer som interiörkvalitet. Enligt Kias designteam har Ceeds nya formspråk till stor del inspirerats av märkets prestigemodell Stinger, medan Fords formgivare tycks ha sneglat en hel del på Mazda 3...    

 

Snygga eller inte, det ligger förstås i betraktarens öga. Men Kias och Fords utpräglat svepande exteriörer ger i alla fall ett modernare intryck än VW Golfs lite klossigare yttre.

Och det är inte så konstigt.  Till skillnad från sina konkurrenter, som båda är helt nyutvecklade, har dagens Golf – generation sju – hängt med ända sedan 2012. Visserligen har bilen hela tiden uppdaterats, ibland ganska radikalt, men i grunden handlar det om en mer än sex år gammal modell.

Enligt de ursprungliga planerna skulle en ny Golf ha presenterats i år, men dieselskandalen kom emellan och det har medfört att åttonde upplagan av VW:s storsäljare får vänta på sin debut till nästa år.    

Trots sin ålder är VW:n testets miljömodernaste bil, åtminstone om man ser till hela motorutbudet. På den punkten kan varken Kia Ceed eller Ford Focus konkurrera.

Golf finns med ett brett register av olika drivlinor och utöver konventionella förbränningsmotorer finns allt från renodlade elbilar till laddhybrider och gasdrift att välja på.

Två nya och en lite äldre. Ford Focus och Kia Ceed är alldeles nykläckta, medan Golf debuterade redan 2012. Sedan dess har dock VW genomgått en hel radda uppdateringar.

En spännande nyhet på Golfs drivline-palett är en 1,5- liters fyrcylindrig bensinturbo på 130 hk med ett maximalt vridmoment på 200 Nm i hela varvtalsområdet 1 400–4 000 v/min. Den är utrustad med cylinderavstängning (ACT) som stänger av två av cylindrarna vid lätt belastning, exempelvis i jämn fart på landsväg.

Dessutom har den en frirullningsfunktion, där motorn helt stängs av i farter upp till 130 km/tim när föraren lyfter foten från gasen. Frirullningen med avstängd motor kräver dock att bilen är utrustad med sjustegad dubbelkopplingslåda och fun-gerar inte i kombination med en vanlig manuell växellåda.

När motorn är avstängd sköts strömförsörjningen till elförbrukare som ljus, vindrutetorkare och klimat-/medieanläggning av ett extra litiumjonbatteri i kompaktformat.   

I vår testbil fungerade den nya drivlinan alldeles utmärkt. Som förare märker man knappt när motorn slår på och av, annat än att varvräknarnålen sjunker till noll.

Även när det handlar om bränsleåtgång skötte sig Golf snyggt. Samtidigt som den var i särklass snabbast i alla prestandaprov och upplevdes som mest kraftfull vid normal körning var den snålast i testet och gick i mål med en snittförbrukning på 5,2 l/100 km.

Under huven på vår test-Focus satt Fords nyligen uppdaterade trecylindriga bensinturbo på 1,0 l/125 hk, som fått både kamkedja och cylinderavstängning. Som förare märker man det som en lätt vibration i ratt/pedalställ när en av de tre cylindrarna stängs av, men det är inget som allvarligt stör körkomforten. Däremot kan man undra hur många bränsledroppar som egentligen sparas när en cylinder då och då stängs av på en såpass liten motor?

Kanske några, trots allt. Åtminstone om man jämför Fords förbrukning med Kias – Ceeds trecylindriga bensinturbo, utan några bränslebesparande finesser, drog mest i test.

Men skillnaden mellan bilarna är ganska marginell och Kia hade dessutom den goda smaken att under vår körning hålla sig exakt till sin deklarerade förbrukning enligt den nuvarande körcykeln (NEDC). För Focus och Golf slutade överförbrukningen på blygsamma åtta procent vardera. Klart godkänt för alla tre!

Jämfört med siffrorna i den nya tuffare WLTP-körcykeln, som snart börjar tillämpas, var både Kia och Ford snålare under vårt test. För VW saknas tyvärr uppgifter från WLTP-mätningarna.

»Alla rann genom böjarna med full kontroll även när de pressades hårt.«

Den viktiga väghållningsronden avgjordes som vanligt på vår speciella chassitestarsträcka, långt uppe i de värmländska rallyskogarna. Den vimlar av utmanande krökar, bucklig asfalt, grusväg – ja allt som tänkas kan för att eventuella väghållningsbrister obönhörligen ska avslöjas.

Vi hittade inga allvarliga körsäkerhetsblottor hos någon av testbilarna. Tvärtom, alla rann genom de tvära böjarna med full kontroll även när de pressades hårt. Allra bäst trivdes testlaget bakom ratten i Focus som erbjuder köregenskaper lite utöver det vanliga. Styrreaktionerna är kvicka och precisa, kurvstabiliteten klippfast och hjulen förtroendeingivande följsamma mot underlaget, trots upptrissad fart och knölig asfalt. Fina chassin är en gammal specialitet hos Ford och den nya bilen vansläktas inte det minsta på den punkten.

Även Kia Ceed skötte sig snyggt på krokvägarna, men känns stummare och har inte riktigt samma fina följsamhet mot underlaget som Ford.

Golf har den mjukaste chassi-sättningen och kränger lite mer i böjarna än sina hårdare strängade konkurrenter, men går dit föraren vill i alla lägen.

Körsäkerhetsmässigt är skillnaden mellan bilarna närmast marginell och testlagets betyg blir med beröm godkänt för alla tre – med ett litet extra underhållningsplus för den spänstiga Forden.

Inte heller i moment två av väghållningsronden, undanmanöverprovet, gjorde någon av bilarna bort sig. Alla klarade sig igenom banans tre brutala svängar utan problem i farter över 70 km/tim. Allra smidigast att hantera var dock VW Golf, mycket tack var ett perfekt fungerande antisladdsystem som med väl avvägda bromsingrepp hjälper föraren att ratta rätt mellan konerna.     

Focus förarmiljö är både trevlig och lättanvänd. Extra plus för de sköna komfortstolarna, vettigt tillval à 7 300 kr, och det smidiga mediesystemet.
Kvalitetskänslan överraskar positivt och även funktionellt får Kias cockpit klart godkänt. Den lite platta förarstolen passade dock inte alla i testlaget.
Golf har bildat skola för hur en bra förarplats i en kompaktbil ska se ut – och vårt testexemplar vansläktas inte. Här är det lätt att finna sig tillrätta!

Godkänt blir det även för bilarnas egenskaper vid mer normal framfart. På landsvägen rullar alla behagligt stadigt och avspänt och som förare kan man lätt förledas tro att de är större än vad de egentligen är.

Ett minus, som speciellt gäller Kia Ceed, är att den förhållandevis klena motorn i kombination med en hög utväxling gör att bilen kan sacka i motlut när den körs på sexan i landsvägstempo. Samma tendens finns hos Ford, men inte alls lika påtaglig. Golf, med sin betydligt kraftfullare motor, har inga problem av den typen.

VW:n har dessutom trions överlägset bästa fjädringskomfort och sväljer såväl små som stora ojämnheter med en finess som saknas hos testkonkurreterna. Kia Ceed, däremot, är på gränsen till onödigt stumt avfjädrad och Focus hamnar mitt emellan. Så lite komfort får man offra för de vassa köregenskaperna på krokiga vägar.

 

Kia är också testets däckbullrigaste på grov asfalt, även om den är klart bättre dämpad än sin föregångare som är en av klassen värsta bullerlådor. Ceed har dessutom en bättre ljudkomfort än koncernkusinen Hyundai i30.

När det gäller Ford har man tydligen i ett sent skede upptäckt brister i ljudisoleringen. Någon annan förklaring till det fuktsugande isoleringsmaterial som stoppats in under innerskärmarna i de främre hjulhusen kan knappast finnas. En framtida rostfälla, enligt Vi Bilägares expert på området.

»Man har tydligen i ett sent skede upptäckt brister i ljudisoleringen.«

Jämfört med gamla Focus har den nya modellen vuxit med två cm på längden, övriga yttermått är desamma som tidigare. Största skillnaden gäller axelavståndet som utökats med fem cm. Det är något som kommit utrymmet i baksätet tillgodo, på den punkten är Ford bäst i test.

Nya Ceed är lika lång som sin föregångare, men två cm bredare och två cm lägre. Det minskade höjdmåttet har dock kompenserats för att ge samma inre takhöjd som tidigare.

Sammantaget är skillnaden mellan de tre bilarna tämligen marginell, såväl när det handlar om ägandekostnader som grundegenskaper. Ändå är det en bil som lyfts fram som vinnare av ett enigt testlag. Det är, som så många gånger förr, VW Golf. Gammal är äldst...

Testvinnaren - lätt att leva med

1. Det blev VolksWagen Golf som än en gång tog hem segern i ett Vi Bilägare-test. Förklaringen är att den är så bra på så mycket. Dessutom är den skickligt paketerad, väl utrymmesutnyttjad och bra rostskyddad. Köregenskaperna håller också hög klass, utan att fjädringskomforten för den skull gjorts onödigt stum och stötig. Golf är helt enkelt en bil som är väldigt lätt att leva med – och det räcker långt i testlagets ögon. Vi gillar också den nya drivlinan, att rulla med avslagen motor varje gång man släpper gasen är en behaglig känsla. På minuskontot noteras det relativt höga inköpspriset, som dock delvis kompenseras av ett bra andrahandsvärde. Det gör att den faktiska milkostnad hamnar på en anständig nivå.

2. Nya Ford Focus har mängder av goda egenskaper. Inte minst när det handlar om vassa köregen-skaper, generösa utrymmen och vettig säkerhetsutrustning. Det som ligger bilen i fatet är främst det skrala rostskyddet, men även att fjädringskomforten har vissa brister.

3. Nya Kia Ceed är ett lyft jämfört med sin föregångare, såväl när det gäller design som ljudkomfort. Garantipaketet och de fina köregenskaperna är andra starka kort. Det som drar ned betyget är den stumma fjädringskomforten och den lite ovilliga motorn.

 

Kommentar av Christian Ellmark, testförare:
Kia Ceed känns som en duglig vardagsbil, varken dålig eller imponerande. Körställningen passar inte riktigt mig. Ford Focus är klart roligast att ratta på kurvig väg av dessa tre. Jag gillar också instrumenteringen med de ljusblå mätarnålarna, klart snyggt! Men mitt val blir ändå Volkswagen Golf. Den är bekvämast, har bäst förarplats och känns minst lika kör-
säker som Focus i en krissituation. Det gör Golf till en vinnare i mina ögon.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Jag måste erkänna att jag är svag för Fords sätt att trimma chassin. De lyckats alltid få till köregenskaper som har det där lilla extra, även på sina vardagsbilar. Kul tycker jag som gillar att köra. Men i skarpt läge, det vill säga om jag skulle betala ur egen ficka, blev det nog trots allt en Golf för min del. Den är smidig att hantera, bekväm, säker, smart byggd och vettig att äga. Kia Ceed lämnar mig däremot tämligen oberörd. Säkert en bra bil, men...

Svep bland bilderna nedanför för att se detaljer.

Ford Focus 1.0T/125 titanium
Snyggt, tydligt och med uppiggande blå mätarnålar. Focus instrumentkluster fungerar alldeles utmärkt. Mellan mätar-tavlorna visas informationen från färddator/medieanläggning.
Fords 18-vägs manuellt justerbara främre komfortstolar kostar 7 300 kronor extra. Värt varenda krona, om du frågar testlaget.
Med knapparna runt växelspaken kan en rad olika funktioner aktiveras. Knappen längst ned till vänster styr valet av körprogram.
Belysta mugghållare är en elegant finess i det lilla. Smart är också att man smidigt kan variera mugghållarnas storlek.
Fords lastutrymme är testets rymligaste enligt VDA:s mätmetod, men inte i praktiken (se faktarutan på sid 35). Baksätets ryggstöd är del-/fällbart förhållandet 60/40 och två kasskrokar finns. Småprylar kan stuvas undan i de två sidofacken eller under lastgolvet.
Kia Ceed 1.0 T-GDI Advance
Ceeds lättavlästa mätartavlor sitter, som brukligt, försänkta i var sin djup holk. Även på resten av instrumenteringen är det ordning och reda. Plus i protokollet!
Kia har som enda bil i testet en konventionell handbroms-krycka. Bra när man ska fickparkera i backar och göra snabba vändningar på vintern.
Uttagen för USB och AUX är inifrån belysta och lätta att hitta även i mörker. 12 V-uttag finns också, liksom en extra USB-kontakt för laddning.
Rattvärme är standard i Kia, men kostar extra till både Ford och Volkswagen.
Kias lastgolv kan höjas/sänkas i två nivåer och ett stort extra stuvfack finns under bakre delen av golvet. Men lastförankringsöglorna är dumt placerade i det löstagbara bagagegolvet. Baksätets ryggstöd är delbart i förhållandet 60/40 och dubbla kasskrokar finns, liksom två djupa sidofack för småprylar.
Volkswagen Golf EVO 1.5 TSI/130 ACT
Vår test-Golf var utrustad med dyraste mediesystemet Discover Pro, tillval för 19 300 kr. Då ingår även en extra påkostad instrumentering, som dessutom kan varieras på en rad olika sätt.
Klimatanläggningen sköts på konventionellt sätt, det vill säga med knappar och vred.
Vill man ha den nya frirullningsfunktionen, med helt avstängd motor, måste man välja till DSG-låda för 15 500 kr.
Linsen till backningskameran sitter väl skyddad i det utfällbara märkesemblemet. En smart finess som efter några års frånvaro nu kommit tillbaka.
Även Golf har ett lastgolv som kan placeras i två höjdlägen. Dubbla kasskrokar finns, liksom 12 V-uttag och genomlastningslucka (tillval). Baksätets ryggstöd kan fällas 60/40 och under lastgolvet finns rejält med plats för småprylar. VW sväljer dessutom flest drickabackar i vårt praktiska prov.
ÄGARNA TYCKER

Kia kom totalt på 9:e, Ford på 11:e och Volkswagen på 16:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2018 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Ford som 9:e, Kia som 11:e och Volkswagen som 16:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Kia 9:e, Ford 11:e och Volkswagen 13:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 7:e plats för Kia, 15:e för Ford och 18:e för Volkswagen. I verkstadsenkäten kom Kia på 6:e, Ford på 8:e och Volkswagen på 21:a plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2018 och gäller årsmodellerna 2011–2017.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.