Bild
Nästa artikel

Test: DS 4 Crossback, Fiat 500X Cross Plus, Honda HR-V (2016)

Nybilstest

Trendiga småbilar som pumpat karossmusklerna blir allt vanligare – men är de något att ha? Vi kollar formen hos nya prestigemodellen DS 4, fyrhjulsdrivna Fiat 500X och pånyttfödda Honda HR-V.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Det är inte lätt att hitta en beskrivande term för de tre testbilar som gör upp om äran denna gång. ”Smartpaketerad crossovermodell med suv-attityd” läste jag i en av presentationerna. Blir någon klok på vad det kan betyda? 

Bilarna heter i alla fall DS 4 Crossback, Fiat 500X Cross Plus och Honda HR-V. De är knappt 430 centimeter långa, lite knubbiga skapelser med fyra dörrar (som i DS och Honda vill se ut som två, de bakre dörrhandtagen är dolda). I synnerhet Fiat men också Honda och i lägre grad DS vill ge sken av att vara terränggående. Plast runt hjulhusen, ”hasplåtar” och lite högre markfrigång är typiska signaler, men det är bara 500X som har inkopplingsbar fyrhjulsdrift i sällskapet. DS 4 Crossback och HR-V är framhjulsdrivna.

Den lätt flärdfulla framtoningen reflekteras i priserna: Honda är billigast i testat utförande, 252 900 kronor. DS 4 kostar 272 800 kronor och Fiat 500X hela 310 990 kronor, inklusive den speciella metalliclackeringen med det klingande namnet ”Rosso Amore”.

Som vanligt körde vi på alla möjliga underlag och många olika vägtyper under testperioden, men snön hade ännu inte fallit och det var inte särskilt kallt ute. Att tillverkarnas förbrukningssiffror är orealistiska är knappast någon hemlighet, till utlovade cirka ”0,4 liter milen” kom vi verkligen inte i vare sig DS 4 eller Honda HR-V. Fiats utlovade 5,5 l/100 km var också ren utopi, vi hamnade upp till 8,0 l/100 km vid något tillfälle men stannade på drygt 7 l/100 km totalt sett under testet. Så ”småbil” 500X är väger den hela 1,6 ton och fyrhjulsdriften och den ganska åldrade motorn vill ha sitt.


Ingen av de här bilarna kommer att bli någon storsäljare och en gissning – av intresset bland åskådare och ”bilfolk” vi mötte under testperioden att döma – verkar det främst vara lite äldre som attraheras av biltypen. Det kanske inte riktigt är vad utvecklare och marknadsförare trott på förhand?

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet. Köp och ladda ner testen här!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#3
2016-03-15 21:58

Hoppas dessa bilar inte säljs alls, vansinnet fortsätter....småbilar som väger lika mycket som en stor kombi. Varför är ingen mer kritisk till utvecklingen? Jag menar en Fabia lastar mer och väger 400 kg mindre. Egentligen är det sjukt att detta numera är vardag, folk köper dessa onödigt tunga och bränsletörstiga bilar som knappt lastar något och har lika bra aerodynamik som en laduvägg...

#4
2016-03-30 12:13

Kloten. Jag kan inte hitta den bilen i artikeln ovan.
När det gäller bilarna har Loke_1 en bra sammanfattning, håller med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.