Bild
Nästa artikel
Test: Citroën C4 Cactus, Ford EcoSport och Hyundai Kona (2018)

Test: Citroën C4 Cactus, Ford EcoSport och Hyundai Kona (2018)

Nybilstest

En ny, böljande mjuk fjädring och mindre spektakulärt yttre. Räcker det för att Citroën C4 Cactus ska bli en bil att räkna med? Vi har låtit den uppfräschade Cittran gå en match mot helt nya Hyundai Kona och halvgamla Ford EcoSport.

Sprillans ny, hävdar Citroëns marknadsförare och brassar på med superlativer om allt från utseende till teknik.

Fast riktigt så är det inte. Rejält omgjord, både på ut- och insida, är ord som bättre beskriver vad det handlar om.

Men på en viktig punkt har den senaste upplagan av Citroën C4 Cactus begåvats med något helt nytt. Detta i form av en innovativ chassi-teknisk finess som bidrar till samma typ av ”svävande” åkkomfort som i forna generationers Cittror.

Den här gången handlar det dock inte om någon gas-/vätskehydraulik av klassiskt Citroën-snitt. Istället är bilen utrustad med en ny typ av stötdämpare, där två hydrauliska kuddar bromsar ändrörelserna betydligt mjukare än vad en konventionell dämpare klarar.

Resultatet blir en smått sensationellt behaglig och flytande gång över de flesta av vägens ojämnheter. Helt klart har Citroën hittat ett fungerande recept för att på ett enklare sätt än tidigare ge sina bilar skönast möjliga fjädringskomfort.    

Men för den skull är inte allt frid och fröjd. I korta tvära gupp, typ broskarvar och potthåll, stöter Cittran i stort sett lika elakt som sina båda konventionellt avfjädrade testkonkurrenter; helt nya b-suven Hyundai Kona och nyss uppfräschade högbygget Ford EcoSport.

Totalt sett står dock Cactus fjädringskomfort i en klass för sig. Något som märks extra tydligt när vi kör bilarna, en efter en, på en speciellt utvald sträcka som är kryddad med en salig blandning av olika typer av mer eller mindre utmanande gupp och andra ojämnheter.

Där flyter Cittran fram, lugnt behagligt och tämligen oberörd av alla knöligheter under hjulen. Ford stöter och struttar betydligt mer, men sväljer ändå guppen någorlunda anständigt.

»En smått sensationellt behaglig och flytande gång över de flesta av vägens ojämnheter.«

Att förflytta sig från Citroën till Hyundai blir där-emot en smärre kulturchock. Den sydkoreanska bilen är testets i särklass stötigaste och chassit känns omotiverat hårt strängat. Det handlar ju trots allt om en vardagsbil och inte någon utpräglad sportvagn.

Även när gäller ljudnivån i kupén är det Kona som drar det kortaste strået. Däckbullret på grov svensk asfalt är närmast öronbedövande och Hyundai blir test-jumbo också i ronden ljudkomfort. Helt klart finns en del att slipa på för märkets chassi-ingenjörer i det avseendet...

När det handlar om Konas köregenskaper under extremt pressande förhållanden – det vill säga undamanöverprovet – behöver dock inga åtgärder vidtas. På den punkten sköter sig bilen exemplariskt.

Kvick styrning i kombination med ett effektivt arbetande antisladdsystem och ett välbalanserat chassi gör att Hyundai slinker igenom konbanan snabbare och smidigare än någon av testkonkurrenterna. Klart undanmanöverduglig blir omdömet.

Även Citroën fixar ”älgtestets” tre brutala svängar med godkänt betyg, fast på ett lite annorlunda sätt än Hyundai. I Cactus bromsar antisladdsystemet ganska brutalt ned farten och hjälper på så sätt föraren att ratta rätt mellan konerna. Även i undanmanöverprovet fungerar för övrigt det nya fjädringssystemet bra och ger tillräcklig stadga för att bilen ska kännas trygg och säker att hantera.

Bökigast att lotsa genom konbanan var Ford, som understyrde mer än konkurrenterna och till slut inte lydde ratten. Resultatet blev att bilen framtungt kasade ut spår, men det skedde först när ingångsfarten trissats upp till en bra bit över godkända 70 km/tim. Så det blir tummen upp även för EcoSport.

Varför ordet ”Sport” finns med
i modellbeteckningen på Fords högbyggda, smala lilla suv är däremot totalt obegripligt när man betraktar bilen utifrån. Något mindre sportigt får man leta efter.

Men när man kör bilen, särskilt vid lite mer forcerad framfart på krokiga vägar, får man några uns mer förståelse för modellbeteckningen. EcoSport är, trots sina bussliknande yttre former, testets trevligaste och spänstigaste bil att hantera vid mer aktiv körning. Tvåa på vår snabba specialsträcka blev den reaktionssnabba Hyundai Kona, medan den utpräglat komfortinriktade Citroën Cactus hamnade på tredje plats.   

Test: Citroën C4 Cactus, Ford EcoSport och Hyundai Kona (2018)

Uppenbarligen har Ford lagt ned massor av krut på att vässa köregenskaperna i samband med den senaste uppdateringen av modellen, som i grunden är baserad på förra generationens Fiesta. I tidigare provkörningar i Vi Bilägare har bilen, som gjorde Sverige-debut 2016, avfärdats med omdömen som ”vinglig”, ”bullrig” och ”stötig”. Så illa är det inte längre.

Även den plottriga förarmiljön har städats upp och förbättrats på de flesta punkter. Där-
emot har Ford inte gjort något åt bilens mest opraktiska lösning, den sidohängda bakdörren som kräver ett svängrum bakom bilen på hela 125 centimeter för att kunna öppnas helt. Knappast idealiskt på en trång p-plats i stan.

Fords stadsegenskaper påverkas även negativt av de breda vindrutestolparna, som skymmer sikten snett framåt på ett i vissa situationer direkt trafikfarligt sätt.

Även Citroën har vissa siktproblem, men här är det i första hand snett bakåt som bekymmer kan  uppstå. Breda C-stolpar i kombination med de bakre nackskydden skymmer besvärande mycket och det kan kännas riktigt obehagligt att exempelvis backa ut från en p-plats.

Bäst i stadstrafik fungerar Hyundai som dels är asiatiskt körsmidig, dels har bästa runt om-sikten. Kona har dessutom testets redigaste förarmiljö med tydliga instrument, lättanvända reglage och en bra placerad medieskärm. Användarvänlig, var ordet.

Test: Citroën C4 Cactus, Ford EcoSport och Hyundai Kona (2018)

Detsamma kan man inte riktigt säga om Cactus, främst på grund av att många funktioner som används ofta – typ värme/ventilation – är gömda i pekskärmens lite knöliga menysystem. Det tar längre tid och stjäl mer uppmärksamhet från körningen att peka sig fram på skärmen än att använda de knappar och vred som finns i Ford och Hyundai.    

Mer positivt är att Citroën fixat till en del av de irriterande missar som fanns i den tidigare Cactus-modellen. Numera går exempelvis ratten att justera både på höjden och djupet. Dessutom är baksätets ryggstöd delbart (på versionerna Feel och Shine) och kupébelysning finns även för baksätespassagerarna.

På utsidan har bilen genomgått en mer omfattande förändring, även om karossen i grunden  är densamma som tidigare.

Både front och bakparti har fått nya former, men den största yttre designskillnaden finns längs karossidorna. Där har de stora spektakulära och delvis luftfyllda plastsjoken (Airbumps) försvunnit, eller rättare sagt halkat ned till dörrarnas underkant. De var i första hand till för att skydda mot dörrislag på trånga p-platser, men gav också bilen en lätt fältmässig framtoning.

Även plastinläggen på bakpartiet är borttagna och helt klart har Citroëns designteam gjort förändringarna för att styra om intrycket av Cactus. I fortsättningen ska bilen uppfattas som en vanlig halvkombi och inte som en suv/crossover, är det tänkt. Det framgår för övrigt även av marknadsföringen, där ordet ”halvkombi” används titt som tätt.

Fast om bilen blivit snyggare eller inte, därom tvista de lärde – exempelvis Vi Bilägares redaktionsmedlemmar. Hälften gillar Airbumpsen högt och rent, den andra halvan ser det som en välgärning att de är borta. Smaken är som baken...

»Bakdörren kräver ett svängrum bakom bilen på 125 cm.«

Trecylindriga bensinturbo tycks numera vara tidens lösen och precis sådana drivkällor satt i alla våra tre testbilar.

Den på papperet kraftfullaste, och lenaste arbetande motorn, hade Ford. Men trots ett effektöverskott till konkurrenterna kändes den inte särskilt pigg vid normal körning. Den kräver varvning för att vakna till liv och då går det också åt bränsle, något som tydligt avspeglas i Fords bränsleprotokoll. EcoSport både drog mest bensin och överförbrukade mest – med hela 35 procent!

Rappast i gensvaret var Hyundais 120 hk-maskin, som även den arbetar acceptabelt mjukt och vibrationsfritt och dessutom hyfsat snålt.

Sämsta gångkulturen hade Citroëns 110-hästars Pure Tech-motor som vibrerar ganska elakt på tomgång och låga varvtal. Men i jämn fart är den lika vibrationsfri som konkurrenternas kraftkällor.

Till skillnad från Ford och Hyundai var vår test-Cactus utrustad med automatåda (à 15 000 kronor). Närmare bestämt PSA-koncernens nya sexstegade så kallade EAT-låda. Den är till skillnad från den tidigare EGT-lådan en riktig automat med momentomvandlare. ETG:n, däremot, var en robotiserad manuell låda, med ett ofta mycket märkligt och ryckigt växlingsmönster.

EAT-lådan växlar betydligt mjukare och smidigare, om än inte helt perfekt. En viss ryckighet kan förekomma, bland annat vid stadskörning. Men jämfört med den tidigare lådan är den nya närmast ett under av växlingskomfort.

Citroën, med sin automatlåda, var också snålast i testet med ett snitt på 6,1 l/1oo km – det är 15 procent mer än vad som anges i NEDC-deklarationen.

”Fyrkantig” ratt, digitala instrument och en pekskärm som styr många vitala funktioner präglar förarmiljön i Cactus. Extra plus för skön förarstol!
”Fyrkantig” ratt, digitala instrument och en pekskärm som styr många vitala funktioner präglar förarmiljön i Cactus. Extra plus för skön förarstol!
Fords förarmiljö ser en aning rörig ut, men fungerar smärtfritt. Sittpositionen är högst i test, men de breda A-stolparna hämmar sikten snett framåt.
Fords förarmiljö ser en aning rörig ut, men fungerar smärtfritt. Sittpositionen är högst i test, men de breda A-stolparna hämmar sikten snett framåt.
Testets redigaste förarplats. Hyfsad kvalitetskänsla, skön stol och bra reglage/instrument. Dekorinläggen i samma färg som karossen kostar extra.
Testets redigaste förarplats. Hyfsad kvalitetskänsla, skön stol och bra reglage/instrument. Dekorinläggen i samma färg som karossen kostar extra.
Citroëns ynkliga lastförankringsöglor sitter i den tunna golvmattan – hur tänkte konstruktörerna där? Lasttröskeln är besvärande hög, men utrymmet sväljer mest i test med uppfällt baksäte. Ryggstödet är numera delbart och fälls i förhållandet 60/40. En kasskrok finns, sedan är det slut på finesserna.
Citroëns ynkliga lastförankringsöglor sitter i den tunna golvmattan – hur tänkte konstruktörerna där? Lasttröskeln är besvärande hög, men utrymmet sväljer mest i test med uppfällt baksäte. Ryggstödet är numera delbart och fälls i förhållandet 60/40. En kasskrok finns, sedan är det slut på finesserna.
Fords lastgolv kan justeras i tre höjdlägen och både ryggstöd och sittdyna kan fällas i förhållandet 60/40. Med nedfällt baksäte är EcoSport testets klart rymligaste bil och dubbla kasskrokar finns. Men hatthyllan vållar irritation. Den följer, av naturliga skäl, inte med upp när bakdörren öppnas.
Fords lastgolv kan justeras i tre höjdlägen och både ryggstöd och sittdyna kan fällas i förhållandet 60/40. Med nedfällt baksäte är EcoSport testets klart rymligaste bil och dubbla kasskrokar finns. Men hatthyllan vållar irritation. Den följer, av naturliga skäl, inte med upp när bakdörren öppnas.
Även i Hyundai sitter lastförankringsöglorna i det löstagbara övre lastgolvet. Inte direkt den säkraste lösningen. Bagagegolvet är dubbelt och under varje ”våning” finns prydliga fack i skumplast. En kasskrok erbjuds men lastslukarförmågan är knaper, speciellt med uppfällt baksäte.
Även i Hyundai sitter lastförankringsöglorna i det löstagbara övre lastgolvet. Inte direkt den säkraste lösningen. Bagagegolvet är dubbelt och under varje ”våning” finns prydliga fack i skumplast. En kasskrok erbjuds men lastslukarförmågan är knaper, speciellt med uppfällt baksäte.

När det handlar om baksäten är det Hyundai Kona som totalt sett tar hem spelet. Utrymmena och in-/ursteg är bäst i test och sittkomforten  näst bäst.

Allra skönast sitter man dock Fords aktersoffa. Här är stoppningen mjukare och sittdynan längre än i Kona.

Trängsta baksätet har Citroën och om bilen, som vårt testexemplar, är utrustad med panoramaglastak påverkas dessutom takhöjden negativt. Men två vuxna ryms, förutsatt att de inte är alltför långa.

Lite märkligt är förresten att glastaket i Cactus inte har någon skyddsgardin. Trots att taket är mörktonat blir det ganska varmt i kupén när solen ligger på.

»När det handlar om bak-säten är det Hyundai Kona som tar hem spelet.«

Tittar man på ägarekonomin är Ford dyrast i drift, medan Citroën och Hyundai hamnar på ungefär samma milkostnad. Åtminstone med de priser vi utgått från. Men när det gäller Hyundai är den saken lite knepig eftersom bilen inte var prissatt när detta test skrevs. Den summa vi använt i kalkylerna är ett uppskattat pris som vi fått från generalagenten.

En annan sak är att Citroëns milkostnad skulle bli drygt 1:30 kronor lägre om bilen, precis som konkurrenterna, varit utrustad med manuell växellåda. Då hade priset varit 15 000 kronor lägre och därmed skulle   värdeminskningen i kronor räknat bli mindre.

I det läget hade Cactus varit testets klart billigaste bil att äga. Ibland är det där med ägarekonomi lite klurigt...

Test: Citroën C4 Cactus, Ford EcoSport och Hyundai Kona (2018)
Testvinnaren fjädrar sig till förstaplatsen

1. Vinnaren! Den är inte bäst på allt, men Citroën Cactus blir ändå vår testvinnare den här gången. Det som avgör är i grunden en enda sak; den finfina fjädringskomforten. De nya stötdämparna ger bilen en behagligt svävande gång som starkt påminner om forna tiders gas-/vätske-fjädrade Cittror. Helt klart har Citroën hittat ett fungerande recept för att på ett enklare sätt än tidigare ge sina bilar skönast möjliga fjädringskomfort – och det premieras av testlaget. Det var dock ingen enhällig seger. Två av testförarna hade Cittran i topp, medan en placerade den i botten på sin lista. Och visst kan det kännas lite tveksamt att utse en vinnare som bara har fyra stjärnor i Euro NCAP, en tvåa i rostskyddsbetyg och bara erbjuder autobroms på den dyraste modellversionen.

2. Nya Hyundai Kona hade varit vår testvinnare om den bara haft en vettig åkkomfort. Men tyvärr lämnar såväl kupébuller som fjädring mycket övrigt att önska. På de punkterna finns en del för koncernen (där även Kia ingår) att ta tag i. Kanske blir den kommande elversionen tystare?

3. Högbyggda Ford EcoSport är i grunden en sex år gammal modell. Det skiner igenom på flera punkter, bland annat när det gäller säkerhetsutrustningen. Autobroms finns exempelvis inte att få. Där-emot märks åldern inte priset. Ford är dyrast i test, både att köpa och äga.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare:
Korkad bakdörr och ful exteriör talar emot Ford, annars är bilen rätt trivsam. Alert chassi, viktigt för mig, men interiörfinishen är hemsk på sina ställen. Kona är en riktig medelbil med överraskande vassa vägegenskaper. Trots att formgivarna ansträngt sig till max upplevs bilen som vilken Hyundai som helst. Fjädring och design ger Cactus särprägel, en avspänd typ som blivit bra mycket bättre än tidigare. Jag sätter den främst, Hyundai som tvåa och Ford sist.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Hyundai Kona är nog bra på många sätt, men ganska likgiltig för mig. Den blir klart intressantare när den kommer som elbil, speciellt om den klarar 47 mil på en laddning.  Hos Ford gillar jag de spänstiga köregenskaperna, men resten av bilen lockar mig inte alls. Undrar förresten vem som kom på den idiotiska bakdörren? Citroën Cactus, med sin flytande fjädring, är mitt solklara val i den här trion. Den charmar, trots en del irriterande brister. Vive la France!

Citroën C4 Cactus Shine Pure Tech 110, aut.
Citroën C4 Cactus Shine Pure Tech 110, aut.
 Citroëns minimalistiska digitala intrumentering känns ovan till att börja med, men fungerar helt okej. Största problemet är att se bränslemängden, den visas med ett tunt rött streck längst ned på displayen.
Citroëns minimalistiska digitala intrumentering känns ovan till att börja med, men fungerar helt okej. Största problemet är att se bränslemängden, den visas med ett tunt rött streck längst ned på displayen.
 Såväl handskfacket som benutrymmet fram har kunnat göras extra generöst genom placeringen av passagerarkrockkudden. Den sitter i taket.
Såväl handskfacket som benutrymmet fram har kunnat göras extra generöst genom placeringen av passagerarkrockkudden. Den sitter i taket.
 Bakrutorna saknar fönsterhissar, men kan öppnas i bakkant.
Bakrutorna saknar fönsterhissar, men kan öppnas i bakkant.
Den nya sexstegade automatlådan (EAT6) växlar inte perfekt, men betydligt bättre än den gamla robotiserade ETG-lådan.
Den nya sexstegade automatlådan (EAT6) växlar inte perfekt, men betydligt bättre än den gamla robotiserade ETG-lådan.
Ford Ecosport St-Line 1.0T/140 hk
Ford Ecosport St-Line 1.0T/140 hk
EcoSports mätartavlor känns igen från nya Fiesta och är både snygga och lättavlästa. Mellan dem sitter en väl tilltagen display, där uppgifter från färddatorn och flera av mediesystemets funktioner kan visas.
EcoSports mätartavlor känns igen från nya Fiesta och är både snygga och lättavlästa. Mellan dem sitter en väl tilltagen display, där uppgifter från färddatorn och flera av mediesystemets funktioner kan visas.
Klimatanläggningen sköts med konventionella vred. Bra! Under dem syns de båda belysta usb-uttagen.
Klimatanläggningen sköts med konventionella vred. Bra! Under dem syns de båda belysta usb-uttagen.
Rattknapparna till farthållaren  (längst ned) sitter för lågt och man måste ofta ta blicken från vägen för att se vad man gör.
Rattknapparna till farthållaren (längst ned) sitter för lågt och man måste ofta ta blicken från vägen för att se vad man gör.
Belysta mugghållare är en av finesserna som ingår om man väljer utrustningsnivå ST-Line.
Belysta mugghållare är en av finesserna som ingår om man väljer utrustningsnivå ST-Line.
Hyundai Kona Comfort 1.0t/120 hk
Hyundai Kona Comfort 1.0t/120 hk
Hyundais analoga instrumentkluster är både prydligt och tydligt. I displayen mellan mätarrundlarna ges information från färddator och medieanläggning.
Hyundais analoga instrumentkluster är både prydligt och tydligt. I displayen mellan mätarrundlarna ges information från färddator och medieanläggning.
Ratt- och stolsvärme samt en del andra funktioner aktiveras med vettigt placerade knappsatser runt växelspaken.
Ratt- och stolsvärme samt en del andra funktioner aktiveras med vettigt placerade knappsatser runt växelspaken.
Ljusgula bilbälten ingår i Hyundais Color-pack (tillval).  Man kan undra hur de kommer att se ut efter några månaders användning...
Ljusgula bilbälten ingår i Hyundais Color-pack (tillval). Man kan undra hur de kommer att se ut efter några månaders användning...
Det elektriska svankstödet sköts via den runda knappen på stolsidan och förstärker den även i övrigt fina sittkomforten.
Det elektriska svankstödet sköts via den runda knappen på stolsidan och förstärker den även i övrigt fina sittkomforten.

Sprillans ny, hävdar Citroëns marknadsförare och brassar på med superlativer om allt från utseende till teknik.

Fast riktigt så är det inte. Rejält omgjord, både på ut- och insida, är ord som bättre beskriver vad det handlar om.

Men på en viktig punkt har den senaste upplagan av Citroën C4 Cactus begåvats med något helt nytt. Detta i form av en innovativ chassi-teknisk finess som bidrar till samma typ av ”svävande” åkkomfort som i forna generationers Cittror.

Den här gången handlar det dock inte om någon gas-/vätskehydraulik av klassiskt Citroën-snitt. Istället är bilen utrustad med en ny typ av stötdämpare, där två hydraulis

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Citroën kom totalt på 10:e, Ford på 11:e och Hyundai på 14:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2018 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Ford som 9:e märke, Citroën som 10:e och Hyundai som 18:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Ford 11:e, Citroën 12:e och Hyundai 17:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 9:e plats för Hyundai, 15:e för Ford och 16:e för Citroën. I verkstadsenkäten kom Citroën på 3:e, Hyundai på 7:e och Ford på 8:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2018 och gäller årsmodellerna 2011–2017.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.