Bild
Nästa artikel
Test: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)

Test: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)

Nybilstest

Hur bra är BMW:s nya 5-serie? Räcker den till för att klå värsta konkurrenten Mercedes E-klass? Kan den matcha erkänt kompetenta Volvo S90? Vårt test ger klara besked!

Ändra aldrig på ett vinnande lag. Så brukar det ofta heta i idrottssammanhang. Det är en devis som i högsta grad gäller även i bilbranschen, speciellt när det handlar om designen på tyska prestigemärken.

Där tillåts sällan några mer radikala stilgrepp i samband med generationsskiften, åtminstone inte på de ekonomiskt viktigaste modellerna. Den bakomliggande filosofin  är att potentiella kunder ska känna igen sig och inte skrämmas bort av alltför yviga och spektakulära karosslinjer.

Det som gäller är istället försiktig förändring och det är något som senaste upplagan av BMW 5-serien – den sjunde sedan starten 1972 – är ett rullande bevis för.

Trots att modellen är helt ny känns formerna vid en hastig anblick märkligt välbekanta, både på ut- och insida. Men tittar man lite närmare på bilen upptäcker man snabbt att den ger ett betydligt nättare och slankare intryck än sin föregångare, trots att den vuxit på alla ledder (tre cm på längden, en cm på bredden och två cm på höjden).

Den nya BMW:n ser inte bara nättare ut än den tidigare modellen. Den känns också mycket smidigare att hantera än den gamla ”femman” i alla situationer.

Speciellt markant är skillnaden i tät stadstrafik och trånga utrymmen, typ parkeringsgarage. Där upplevdes den förra modellen som irriterande stor, trög och otymplig. En känsla som är helt borttrollad i nya 5-serien. Tack för det!

»När det handlar om åk- komfort hamnar Volvon lite på efterkälken.«

Långt viktigare än hur BMW:s nya stolthet står sig mot sin föregångare är förstås hur den klarar sig när den får möta några av sina värsta konkurrenter. En given motståndare är Mercedes E-klass och en annan är den svensk-kinesiska premiumuppstickaren och tidigare testvinnaren Volvo S90.

Till testet lyckades vi skrapa ihop tre bilar med helt likvärdiga drivlinor: 2-liters turbodieslar på knappt 200 hk i kombination med automatlåda. Alla var dessutom tvåhjulsdrivna: Volvo fram, BMW och Mercedes, som sig bör, bak.

Modellbeteckningarna är 520d, 220d och D4 och grundpriserna på de testade versionerna ligger på 459 900 kronor för BMW:n, 458 700 kronor för Mercan och 424 500 kronor för Volvon, som därmed är testets ”billigaste” bil.

BMW:n är inte bara dyrast att köpa, den är också det mest påkostade bygget. Mängder av aluminium har använts, såväl i kaross som i chassidetaljer. Även Mercedes har en förhållandevis hög aluminiumhalt, men har en bit kvar till BMW:ns nivåer.

Volvon är betydligt billigare hopkommen och har inte alls samma mängd aluminiumkomponenter som sina båda konkurrenter, varken i kaross eller chassi.        

Bortsett från att användandet av lättmetall i en bilkonstruktion är gynnsamt för både vikt och köregenskaper, har det även en positiv effekt på rosttåligheten. Det är något som tydligt avspeglas i vårt rostskyddstest på sidan 42.

Där får både BMW och Mercedes högsta möjliga betyg, med ett extra litet plus för BMW:n som är en av de bästa bilar vi hittills granskat. Volvon når däremot bara upp till en trea. Godkänt, men inte mer.

Förvuxen 3-serie eller krympt 7-serie? BMW:s nya 5-serie har klara drag av den övriga familjen. Volvos bakparti är mer egensinnigt, medan Mercedes E-klass ansluter tätt till den mindre C-klass.
Förvuxen 3-serie eller krympt 7-serie? BMW:s nya 5-serie har klara drag av den övriga familjen. Volvos bakparti är mer egensinnigt, medan Mercedes E-klass ansluter tätt till den mindre C-klass.

Även när det handlar om åkkomfort hamnar Volvon lite på efterkälken gentemot sina tyska testmotståndare, särskilt i lägre farter typ stadstrafik. Då brummar det elakt från motorn, som även skickar upp störande vibrationer i ratten. Inte riktigt premium, om du frågar testlaget.

Den typen av irritationsmoment finns varken i BMW:n eller Mercan, som smyger fram tyst och vibrationsfritt även när motorerna jobbar på riktigt låga varvtal. Allra mest komfortabel är BMW:n, med Mercedes ett litet snäpp efter.

Det fina intrycket av BMW:ns komfort håller i sig även när farten trissas upp till landsvägs- och motorvägstempo.

Fjädringen är i det närmaste perfekt avstämd för att ge trygg stadga och samtidigt svälja vägens ojämnheter på bekvämast tänkbara sätt. Även följsamheten mot underlaget imponerar, hjulen tappar aldrig greppet hur knaggligt och gropigt det än är.

Även E-klass har en fjädring av hög klass och klarar de flesta underlag med glans. Men på gropiga vägar gungar bilen över bakvagnen på ett sätt som känns lite märkligt. Det är något därbak som inte riktigt stämmer, men exakt vad är svårt att analysera. En annan skönhetsfläck hos Mercan är att det slår överraskande hårt i hjulställen över korta tvära ojämnheter, typ broskarvar.

Även Volvon är en komfortkryssare av rang, men når inte riktigt upp till tyskarnas nivå när det handlar om behaglig fjädring. S90 är lite stummare än konkurrenterna.

Eftersom BMW:n inte bara fjädrar behagligast, utan också har den lägsta bullernivån i kupén blir det 5-serien som vinner ronden åkkomfort, något som annars brukar vara paradgren för E-klass. Den här gången blir dock Mercan bara tvåa, med Volvo en liten bit efter sig.

Skillnaden mellan bilarna är inte stor och alla tre är mycket kompetenta, inte minst som snabba, stadiga och bekväma landsvägslok. Det är bara att gratulera alla som har råd att köpa eller få någon av dem som tjänstebil.

Nya BMW 5-serien på väg mot ljuset i tunneln. Men har den vad som krävs för att bli klassens nya ledstjärna?
Nya BMW 5-serien på väg mot ljuset i tunneln. Men har den vad som krävs för att bli klassens nya ledstjärna?

Tyvärr raserade en besvärlig ishalka på våra speciella teststräckor alla ambitioner att på allvar sätta de tre bilarnas köregenskaper och chassin på prov. Därför får vi nöja oss med att konstatera att det var Volvon som drog det längsta strået på de stundtals snorhala krokvägarna. Där S90 rullade på tryggt och stabilt fick förarna i de bakhjulsdrivna konkurrenterna brottas med småjazzande bakvagnar och problem att få fäste ut ur kurvorna.

Det hjälper inte hur många elektroniska hängslen och livremmar bilarna har, framhjulsdrivning fungerar alltid bättre än bakhjulsdrivning i halt väglag. Så är det bara – och det gäller såväl väghållning som framkomlighet.

På tal om köregenskaper erbjuder såväl Volvo, BMW som Mercedes system för halvautonom körning, som kan klara kortare stunder utan att föraren ens behöver hålla i ratten. I Volvon ingår Pilot Assist i priset, medan Mercedes och BMW:s motsvarigheter kostar nästan 30 000 kronor extra.

Några mer djuplodande granskningar av systemen kunde dock inte göras under testperioden, även det på grund av väderförhållandena. Dessutom har vi ännu inte utvecklat någon vettig testmetod för att trovärdigt kunna jämföra de nya förarhjälpsystemen.

Vi hann i alla fall konstatera att ”automatkörningen” gav en ganska vinglig färd mellan filmarkeringarna, utom i Volvon som är bäst på att hålla ett någorlunda normalt spår.

»Mercedes motor är både rappast och snålast.«

Turbodieslarna i de tre bilarna är snarlika på papperet, men i verkliga livet är det Mercedes motor som tar hem spelet. Den är både rappast och snålast och klarade testslingan på drygt en halvliter milen, prestandamätningarna borträknade.

En mer än godkänd siffra för en nästan två ton tung prestigelimousine, kan man tycka. Ändå är det nästan 30 procent mer än vad som anges i bränsledeklarationen, men det säger egentligen mer om deklarationen än om förbrukningen...

Mercedes och Volvo har automatlåda som standard i de testade versionerna, medan BMW:n även finns med sexväxlad manuell låda.

Vår testbil hade dock en åttastegad automat som i alla lägen jobbar i full harmoni med motorn. Normala växlingar sker så gott som omärkligt och även i stads- och kötrafik växlar lådan ryckfritt. Samma sak gäller Mercedes niostegade automat, där sista växeln är en bränsle-sparande högfartsväxel som klickar i först vid hastigheter runt 110 km/tim.

Volvos åttastegade Geartroniclåda hamnar lite på efterkälken i fråga om smidiga växlingar och det är främst i lägre farter som bristerna avslöjas – precis som när det gäller åkkomforten. Vid kökörning och upprepade gaspådrag/-uppsläpp kan lådan rycka lite osofistikerat, men i högre farter växlar den lika mjukt och omärkligt som konkurrenternas.

Sobert, ergonomiskt och funktionellt på typiskt BMW-manér. Förarplatsen i nya 5-serien känns välbekant, trots att det mesta är helt nytt.
Sobert, ergonomiskt och funktionellt på typiskt BMW-manér. Förarplatsen i nya 5-serien känns välbekant, trots att det mesta är helt nytt.
Det mycket S-klasskänsla bakom ratten i E-klass och det mesta är smidigt att hantera. Extra plus för den smarta växelväljaren på rattstången.
Det mycket S-klasskänsla bakom ratten i E-klass och det mesta är smidigt att hantera. Extra plus för den smarta växelväljaren på rattstången.
När det gäller kvalitetsintryck och modern teknik är S90 ifatt sina tyska konkurrenter. Men varför ska precis allt styras från Sensus-skärmen?
När det gäller kvalitetsintryck och modern teknik är S90 ifatt sina tyska konkurrenter. Men varför ska precis allt styras från Sensus-skärmen?
BMW:s baksäte har testets bästa sittkomfort, men ger en lite instängd känsla. Stor dörröppning gör det lätt att ta sig i och ur.
BMW:s baksäte har testets bästa sittkomfort, men ger en lite instängd känsla. Stor dörröppning gör det lätt att ta sig i och ur.
Mercedes baksäte är inte lika skönt att sitta i som BMW:s, men utrymmena är likvärdiga. Trängre dörröppning än i både Volvo och BMW.
Mercedes baksäte är inte lika skönt att sitta i som BMW:s, men utrymmena är likvärdiga. Trängre dörröppning än i både Volvo och BMW.
Benutrymmet i Volvos baksäte är bäst i test och sittkomforten i nivå med Mercedes, även om sittdynan är något låg. Plus för generös dörröppning.
Benutrymmet i Volvos baksäte är bäst i test och sittkomforten i nivå med Mercedes, även om sittdynan är något låg. Plus för generös dörröppning.

En modern prestigebil utan ett avancerat infotainmentsystem är mer eller minde osäljbar i dagens läge. Många väljer till och med bil efter hur bra den fungerar som rullande mediecentral. Bland testbilarna finns det mest teknikspäckade systemet som tillval i BMW:n, förutsatt att man satsar de drygt 30 tusenlappar som krävs.

Rejäl revansch för sina små  tillkortakommanden i fråga om premiumkänsla tar S90 när det gäller säkerhetsutrustningen. Volvo låter hela sitt digra säkerhetspaketet följa med på köpet i alla modellversioner. Där ingår bland annat aktiv farthållare, Pilot Assist och detektering av större djur (exempelvis älgar och hjortar). I Mercedes och BMW kostar motsvarande system åtskilliga tusenlappar extra och någon autobroms som reagerar för djur har ingen av bilarna.

Volvon har även testets i särklass högsta nivå på den standardmonterade komfortutrustningen. Mercedes och BMW är mer påvert basutrustade, men erbjuder tillval nästan in absurdum och tar dessutom rejält betalt för prylarna. Det är våra testbilar bra exempel på. BMW:n gick på  över 670 000 kronor och Mercan knappt 620 000, medan Volvons prislapp stannade på i sammanhanget blygsamma 476 000 kronor.   

För att få en mer vettig ekonomisk jämförelse har vi i testkalkylen valt att jämföra bilarna i lite mindre påkostade varianter; BMW med M Sport-utrustning, Mercedes med SE Edition-paket och Volvo S90 i Business Plus-utförande.

Med tanke på att Volvon är klart bäst standardutrustad även i ”kalkylutförandet” – och att all viktig säkerhetsutrustning ingår i priset – finns ingen tvekan hos testlaget: S90 är testets bästa köp, även om kanske nya 5-serien i vissa stycken är en mer kompetent bil.

»Volvon har testets i särklass högsta nivå på den standardmonterade komfortutrustningen.«

Slutligen några S90-nyheter. Luftfjädring bak, som testbilen hade, är en finess som  i fortsättningen inte kommer att finnas på S90 D4. Den blir förbehållen de exklusivare versionerna i modellserien.

Hela tillverkningen av S90 ska dessutom, till skillnad från kombin V90, inom kort flyttas till Kina. Så några S90 från  Göteborg kommer inte att finnas framtiden.

Det spelar ingen avgörande roll på den svenska marknaden. Här säljs nästan bara kombin V90, och den ska även i fortsättningen vara både made by och made in Sweden...

Test: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvinnaren - hög säkerhet på köpet

1. Nya Volvo S90 är i fatt sina tyska prestigekonkurrenter på i stort sett alla viktiga punkter – men har ett betydligt mer humant pris. Design, kvalitetskänsla och detaljfinish håller hög klass och samma sak gäller köregenskaper och teknikinnehåll. Det enskilt viktigaste förklaringen till testsegern är ändå den höga säkerhetsnivån. Ingen annan bil i klassen erbjuder lika mycket avancerad aktiv och passiv säkerhetsutrustning på köpet som S90. En extra eloge får Volvo för att man låter det generösa säkerhetspaketet följa med som standard på alla modellversioner, även de billigaste. Fast på två punkter behövs lite skärpning. Rostskyddet och åkkomforten i lägre farter håller inte samma klass som bilen i övrigt.

2. Körkänsla i toppklass, utsökt åkkomfort och mängder av spännande och nyttig ny teknik. Sjunde generationens BMW 5-serie har det mesta man kan begära av en riktigt kompetent premiumbil, inklusive testets bästa rostskydd. Ägarekonomin är dock inte lika bra.

3. Nya Mercedes E-klass är en av marknadens mest teknikladdade bilar. Mängder av avancerade komfort- och säkerhetsfinesser finns att tillgå, dock ofta till höga kostnader. Komfort, byggkvalitet och rostskydd håller hög klass, men bakvagnen vållar visst huvudbry.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare:
Är ostron godare än sjötunga? Trions egenskaper skiljer sig hårfint, valet är mer filosofiskt än rationellt. 5-serien är en uppvisning i körkänsla, teknik och finesser, men helheten är överraskande sval. Tvåa. E-klass har tappat försprånget i fjädring och den senaste, lite ”poppigare” stilen i form och funktioner tilltalar mig måttligt. Trea. Jag väljer Volvo, med testbilens utrustning och drivning men gärna med mer nedtonad ”look” på inredningen.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Nya 5-serien är i mina ögon testets bästa bil. Körkänslan är på topp och samma sak gäller teknikinnehåll, kvalitetsintryck och åkkomfort. Men tyvärr brukar det som smakar också kosta – och det är något som i högsta grad gäller den nya BMW:n. Den riskerar att bli väldigt dyr innan den är komplett; basversionen är tämligen magert utrustad. Min testvinnare blir S90. Den är inte riktigt lika tekniskt förfinad som BMW:n och Mercan, men mycket mer prisvärd!

BMW 520d aut. M Sport
BMW 520d aut. M Sport
Testbilens digitala instrument kan varieras på en mängd olika sätt. På bilden har vi valt ett alternativ med klassisk hastighetsmätare/varvräknare och en liten analog klocka däremellan.
Testbilens digitala instrument kan varieras på en mängd olika sätt. På bilden har vi valt ett alternativ med klassisk hastighetsmätare/varvräknare och en liten analog klocka däremellan.
 En egen klimatanläggning och stolsvärme för baksätespassagerarna finns på BMW:s tillvalslista och kostar 8 000 kronor extra.
En egen klimatanläggning och stolsvärme för baksätespassagerarna finns på BMW:s tillvalslista och kostar 8 000 kronor extra.
Den eleganta växelväljaren är inifrån belyst och styr en utsökt växlande åttastegad automatlåda.
Den eleganta växelväljaren är inifrån belyst och styr en utsökt växlande åttastegad automatlåda.
 BMW:s rattreglage är av typen ”rulle”/knappar. En kombination som fungerar perfekt för att smidigt manövrera i medieanläggningens menyer.
BMW:s rattreglage är av typen ”rulle”/knappar. En kombination som fungerar perfekt för att smidigt manövrera i medieanläggningens menyer.
Mercedes-Benz 220d Se Edition
Mercedes-Benz 220d Se Edition
Mercedes instrumentkluster är testets mest spektakulära. En stor mängd olika konfigurationer finns tillgängliga för föraren (om han/hon väljer till värsta infotainmentsystemet Comand Online).
Mercedes instrumentkluster är testets mest spektakulära. En stor mängd olika konfigurationer finns tillgängliga för föraren (om han/hon väljer till värsta infotainmentsystemet Comand Online).
Elstolsjustering i dörrsidan kostar extra. Det ser elegant ut, men är inte lika funktionellt som reglage i stolens nederkant.
Elstolsjustering i dörrsidan kostar extra. Det ser elegant ut, men är inte lika funktionellt som reglage i stolens nederkant.
Växelväljaren till den niostegade automatlådan är smart placerad till höger på rattstången.
Växelväljaren till den niostegade automatlådan är smart placerad till höger på rattstången.
Med små touch-reglage i ratten kan hela mediesystemet styras. Så mycket smidigare kan det inte bli!
Med små touch-reglage i ratten kan hela mediesystemet styras. Så mycket smidigare kan det inte bli!
Volvo S90 D4 Business Plus
Volvo S90 D4 Business Plus
Instrumenten ser konventionella ut i grundläget, men de är digitala och flera olika visningsalternativ finns att välja bland.
Instrumenten ser konventionella ut i grundläget, men de är digitala och flera olika visningsalternativ finns att välja bland.
Klimatanläggning bak med två zoner ingår i Volvos klimatpaket för 9 900 kr, liksom värme i sittdynan och ett 230 V-uttag.
Klimatanläggning bak med två zoner ingår i Volvos klimatpaket för 9 900 kr, liksom värme i sittdynan och ett 230 V-uttag.
Rattreglagen sköts med tryckknappar. De fungerar bra, även om användarvänligheten har en liten bit kvar till samma nivå som i BMW och Mercedes.
Rattreglagen sköts med tryckknappar. De fungerar bra, även om användarvänligheten har en liten bit kvar till samma nivå som i BMW och Mercedes.
Växelväljaren är inte lika tjusig  som de tyska konkurrenterna. Men den åttastegade Geartronic-lådan jobbar imponerande mjukt i de flesta situationer.
Växelväljaren är inte lika tjusig som de tyska konkurrenterna. Men den åttastegade Geartronic-lådan jobbar imponerande mjukt i de flesta situationer.

Ändra aldrig på ett vinnande lag. Så brukar det ofta heta i idrottssammanhang. Det är en devis som i högsta grad gäller även i bilbranschen, speciellt när det handlar om designen på tyska prestigemärken.

Där tillåts sällan några mer radikala stilgrepp i samband med generationsskiften, åtminstone inte på de ekonomiskt viktigaste modellerna. Den bakomliggande filosofin  är att potentiella kunder ska känna igen sig och inte skrämmas bort av alltför yviga och spektakulära karosslinjer.

Det som gäller är istället försiktig förändring och det är något som senaste upplagan av BMW 5-serien – den sjunde sedan starten 1972 – är ett rulland

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.