Bild
Nästa artikel

Test: BMW 218d, Mercedes B 220 D & Volkswagen Golf Sportswagon (2019)

Nybilstest

Högbyggda, flexibla och rymliga men ändå kompakta bilar lever på skuggsidan trots att de är smartare val än sina konventionella kusiner. Kan nya Mercedes B 220 d öka intresset? Matchen går mot BMW 218d Active Tourer och Volkswagen Golf 1,5 TSI Sportsvan.

På väg mot några teststräckor i Dalarna och Värmland ser vi försvinnande få andra bilar av samma typ som i vår testtrio: BMW 218d xDrive Active Tourer, Mercedes-Benz B 220 d eller Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI.

Varför nappar inte fler, tänker jag och kliver ur för ännu ett bilbyte längs en slingrig väg där granskogen sluter sig omkring oss. En biltyp som är så lätt att komma i och ur, lätt att lasta barn, barnstolar, barnvagnar och helghandlandet i, lätt att stuva om för alla möjliga ändamål, lätt att köra, lätt att hantera – varför säljs det så få?

Hur fick crossover- och suv-modeller övertaget, snarare än de här smartare och mer praktiska bilarna? Även jämfört med normala, mer säljande modeller som BMW 1-serie, Mercedes A-klass och den allestädes närvarande Volkswagen Golf är ju vår testtrio mycket klyftigare kusiner.

Är det priset? Knappast, jämfört med en 1-serie med samma motor och utrustning kostar en BMW Active Tourer cirka 3 500 kronor mer, den pinfärska B-klass cirka 17 000 kronor mer än en A-klass och en Golf Sportsvan cirka 14 000 kronor mer än en motsvarande vanlig Golf. Oavsett val får man i vår testtrio en betydligt mer användbar bil utan att försaka något speciellt ens i köregenskaper, vilket man får vara beredd på i en suv-modell.

 

Tekniskt sett är nya Mercedes B-klass närmast identisk med A-klass (testad i ViB 9/2018) men karossen och sittpositionen är 13 respektive tio centimeter högre. Det gör en väldig skillnad. Där A-klass uppfattas som låg och ”sportig” är B-klass rationell och vardaglig, precis som testets BMW och Volkswagen. Testexemplaret är dock utrustat till taknocken och har en prislapp som ökat från redan ansenliga 350 000 kronor (inklusive det SE-paket som antagligen alla bilar utrustas med) till en hel halvmiljon. Det ställer bilen i särklass också när det gäller vilka krav man ska ha. Helhetskaraktären är att detta är klassens riktiga lyxbil, inte bara när det gäller utrustningsmöjligheter utan också i komfort, märkets adelsmärke.

Utrymmena är utmärkta, särskilt för de åkande. Axelavståndet är klart större än i BMW och VW och det finns plats för bensprattel i baksätet, också när det sitter långa personer i stolarna framför. I någon mån har det dock snålats in på bagageutrymmet, både jämfört med föregångaren och jämfört med testets BMW och VW, men nog räcker volymen till vardags i alla fall. Skjutbart baksäte, som i testets BMW och VW, erbjuds dock inte och själva sittkomforten i baksätet är faktiskt ännu bättre i BMW och VW.

Pluspolen för batteriet är lätt åtkomlig i motorutrymmet i alla tre, här ses BMW:s.
Ryggstödsbord är standard i Golf, perfekt för fikapausen.
Styrplattan mellan stolarna i Mercedes är bara en av alla möjligheter att sköta den omfattande multimediaanläggningen.
Bra kupéutrymmen i B-klass och sköna elmanövrerade ”komfortstolar” med förlängningsbara lårstöd (6 900 kronor extra).

Till vardags, i stan och på lands- och motorvägar, är kör- och åkkänslan av högsta klass. B-klass har låg ljudnivå, väldämpade rörelser, och en urstark motor kopplad till en ny, åttaväxlad dubbelkopplingslåda som på sedvanligt Mercedesmanér sköts med en smidig spak till höger på rattstången. Man får snabbt ett intryck av att köra en större Mercedesmodell, ytterligare understruket av den smått fantastiska upplevelse instrumenteringen med sitt omfattande multimediesystem ”MBUX” erbjuder. Det finns nästan hur många funktioner och val som helst att förundras av, om man verkligen behöver dem alla kan förstås ifrågasättas men kul är det och förvånande lättskött när man väl har fått kläm på det hela. Navigationssystemet kan ha en ”realtidsfunktion” (augmented reality kallad, 16 000 kronor) där en faktisk bild på den verkliga miljön vid exempelvis en avtagsväg visas. Rena trolleriet. Vindrutevisningen (11 400 kronor extra) är också av ovanligt utförlig och tydlig sort. Dessutom har nya B-klass, liksom Golf Sportsvan, en välkonstruerad backningskamera som när den inte används fälls in i sitt eget lilla utrymme ovanför nummerskylten för att vara ren även i snörök och regn. Kameran fungerar utmärkt på båda bilarna. Lika bra är dock inte systemen för avståndsradar och aktiv farthållning, vars teknik i Mercedes till viss del är samlad i den stora stjärnan i fronten. I regn och allmänt skitigt väder varnade bilen för att systemen ”satts igen”, trots att betingelserna inte var särskilt allvarliga. Det gällde också motsvarande system i Golf Sportsvan. Att den sortens teknik ska gå att fullständigt lita på i ”självkörande bilar” som är så på tapeten tillåter vi oss att tvivla på.

 

Enda riktiga minuset i förarmiljön i B-klass sätter vi annars för den aviga hanteringen av bakrutetorkaren, ett tryckreglage på blinkersspaken man får krumbukta handen för att nå. Ingen av de tre testbilarna har för övrigt konstant bakrutetorkning, en nackdel med karosser som är tvärt avkapade baktill och snabbt drar åt sig smuts och väta.

B 220 d har förbluffande bränsleekonomi. Flera gånger under testperioden såg vi under en halvliter milen i färddatorn och när vi räknat färdigt på den verkliga förbrukningen under testet blev det exakt ”nollkommafem”. Det är osannolikt lågt sett till de storbilsegenskaper den nya tvålitersdieseln ger.

 

BMW Active Tourer, som ju bygger på samma chassi som Mini och som i grundversion är märkets första framhjulsdrivna modell, är en annan och mer åtstramad karaktär än Mercedes. Så vill väl BMW-ägare ha det. Karossen är decimetern kortare, axelavståndet mindre och linjeföringen sådan att bilen ser trängre ut – utan ett egentligen vara det på någon avgörande punkt. Bagageutrymmet är faktiskt en smula större än i B-klass.

Testbilen har fyrhjulsdrift och därmed ett klart övertag i stabilitet när vi kör en del isiga och krävande sträckor. Där BMW-föraren kan elda på rätt bra får Mercedes oväntade problem. Den tidigare så exemplariska kör- och åkkomforten förbyts på våra värsta testunderlag till en trist trögrörlighet, parad med markerad understyrning och tydlig spårkänslighet. ”Hur kunde B-klass plötsligt bli så stum och struttig?” undrade en testförare i sitt protokoll när vi avverkat vår specialare ”Fäbodstinten” i ett avlägset hörn av Dalarnas finnmarker. Den som vill ha drivning på alla fyra till Mercedes får vänta tills fler modeller dykt upp i Sverige. Noterbart är att BMW har hårdast fjädringssättning och genomgående lite högre ljudnivå, utan att den är störande för det. Liksom i många andra BMW finns i testbilen en ”trögare” känsla i styrning och allmän hantering än i Mercedes. Vilken karaktär man föredrar är väl en smaksak, Active Tourer 218d är i alla fall inte lika bränslesnål eller långfärdsbekväm som B-klass. Motorn saknar 40 hk jämfört med Mercedes, vilket man inte lider så särskilt av när det gäller fartresurser och framför allt inte när det gäller smidighet – BMW går precis lika harmoniskt som Mercedes i det avseendet. Riktigt lika supersnålt som B-klass rullade inte testbilen men skillnaden var marginell.

Golf Sportsvan är totalt sett den mest praktiskt utformade i trion, med snudd på ”busskänsla” från förarplats, utmärkt sikt åt alla håll, generöst baksäte och klart största möjliga bagageutrymme. Testbilen är ensam om bensinmotor, den 1,5-liters 130-hästare som håller på att ta över som basmotor i de flesta bensindrivna Golfmodeller. Maskinen arbetar enastående jämnt och tyst, hörs knappt på tomgång och har anständig bränsleekonomi. Karaktären är av naturliga skäl inte lika segdragningsstark som BMW:s och Mercedes’ dieslar och kombinationen med den sjuväxlade DSG-lådan är inte invändningsfri. Det är knepigt att komma ryckfritt från trafikljusen och ibland hänger en växel kvar omotiverat länge när lådan borde ha växlat upp.

Som helhet är Sportsvan ändå ytterst smidig att köra och några spår av den försämring av i uppträdandet på dålig väg som solkade upplevelsen i B-klass finns inte alls. Sportsvan är följsam och opåverkad nästan oberoende av hur underlaget och betingelserna ser ut.

 

Sett enbart till bilegenskaperna och känslan – och om man av någon anledning kan bortse från ekonomin – tycker vi att Mercedes står i en klass för sig. För all körning i vardagslag tillför den en komfortdimension som inte fanns i klassen förut, parad med kvicka fartresurser, sparsamhet på dropparna och en modern känsla som är svår att definiera men som påtagligt finns i stort och i smått. Byggkvaliteten verkar hålla gammal god Mercedesform, ned på detaljnivå. Det enda som störde oss var ett svårlokaliserat lätt ”durr-ljud” inifrån instrumentpanelen, den sorts ljud som kan driva en till vansinne när man väl börjat tänka på det. I övrigt en solid skapelse.

BMW i så ”naket” utförande som testbilen känns ofta ganska befriande att köra. Märkets kvaliteter i rörelseskärpa och närvarokänsla kommer fram extra tydligt i avskalad omgivning och några fel på finishen kunde vi inte spåra. I så måtto är både BMW och Mercedes trots allt lite mer än en vanlig Folka som Sportsvan.

Någon version med ”alternativdrift” kan dock inte väljas till Mercedes B-klass, inte ännu i alla fall. Det kan man till BMW, vars 225xe Active Tourer blivit den populäraste versionen. Modellen är en elhybrid och vi provade en sådan under ett par dagar för jämförelsens skull. Vi lyckades som bäst nå ungefär 30 kilometers körning på en fulladdning, innan bensinmotorn, en rak trea, grep in. Det kan vara i minsta laget för att ha någon verklig betydelse till vardags. Körupplevelsen är helt annorlunda än dieselns. Med maxeffekten 223 hk får man ansenliga fartresurser men merpriset är rätt saftigt, 225xe kostar från cirka 415 000 kronor och uppåt. Man får räkna med ännu lite stramare fjädringsupplevelse, delvis på grund av den ökade vikten för batterierna. Låg skattesats (360 kronor per år) är i alla fall en gynnsam faktor.

Till Volkswagen Sportsvan finns inget hybrid- eller elalternativ, man skulle annars tänka sig att modellen lämpade sig ovanligt väl för det.

Vilken Folka kan det här vara då? Nå, särdragen må lysa med sin frånvaro men när det gäller skötsel och utförande är det svårt att klandra panelen.
Urformningen är snarlik den i A-klass, med stora, bredvid varandra liggande bildskärmar, rattväxelväljare och vipptangenter. En fascinerande förarmiljö!
En numera nästan ”gammaldags analog” förarmiljö med tryckknappar och vred föredömligt utförda och placerade. Snabbhittat och med bra finish.
Lastutrymmet i BMW är större än vad den kompakta karossen låter påskina. Med fällda bakre ryggstöd – de tre delarna kan fällas separat – blir lastgolvet faktiskt trions längsta. Som mest tryckte vi in 35 backar.
Här är bagageutrymmets golv i sitt nedre läge, varpå en tydlig kant mot baksätet bildas. I B-klass är passagerarutrymmet prioriterat, men efter lite pussel knökade vi in 33 backar.
Utan att något enskilt mått sticker ut så särskilt har Sportsvan klart störst bagagepotential. Tacka karossformen för det. Som mest lyckades vi skyffla in 42 läskbackar.

Några av de moment vi kör i torra väglag kunde vi inte genomföra, våren var inte i sikte under perioden. Att detta skulle ha någon större inverkan på slutomdömet förefaller inte särskilt troligt.

Från alla rationella synpunkter håller vi Golf Sportsvan
som det bästa valet i trion, inte bara för den tämligen överlägsna ekonomikalkylen. Bilen står sig bra mot sina tyska statusbröder även i många andra avseenden.

Är det högsta åkkomfort och ändlösa valmöjligheter du söker är det ändå Mercedes som gäller – at a price! Och BMW är inte alls lika långt efter som dess relativa ålder kanske ger sken av.

KOMBINATIONSKONSTNÄR

1. Ingen Volkswagen sticker väl ut så lite som den här modellen, men Sportsvan är i testlagets tycke den bästa varianten i det stora Golfutbudet. En modernt utförd tolkning av det nästan försvunna biltänkande där rationalitet och praktiska lösningar står i främsta rummet, snarare än överdrivna fartresurser och ”sportig” fjädring man knappast har nytta av till vardags. Karossen är rymligast i trion, det mesta i övrigt har lågt tuggmotstånd: Smidig hanterlighet, behaglig ljudnivå, sköna stolar, lättskött instrumentering, anständig ekonomi och bra rostskydd. TSI-motorn har lågmäld gång och godkänd bränsleekonomi, men DSG-lådan borde rycka mindre. Gott om prisvärda paketerbjudanden är ett ytterligare plus.

2. I Mercedes B-klass slås man av den moderna känslan samtidigt som traditionella värden är bevarade. Mycket hög åkkomfort, stark och snål motor, nydanande förarmiljö. På sämre vägar tappar bilen stilen en smula och priset är högt. Klassens lyxbil!

3. BMW har hängt med ett tag utan att kännas lastgammal. Kompakt helhetskänsla men bra utrymmen och märkestypiskt distinkt karaktär i körning och fjädring. Utmärkt fyrhjulsdrift. Lite trög styrning och sikten snett framåt ligger bilen i fatet.
 

KOMMENTAR AV CHRISTIAN ELLMARK, TESTFÖRARE: VW Golf Sportsvan är bilen Duktig, men något habegär infinner sig inte. Mercedes B-klass känns som en lyxbil i kompaktformat, elegant inredning, stark motor, hög komfort och dito prislapp. B-klass känns mest modern, men mitt val här blir ändå BMW 218d Active Tourer xDrive. Fyrhjulsdriften ger trygga köregenskaper i halka och förarplatsen passar mig bäst av dessa tre testbilar. Visst känns BMW:n något daterad, men det kan jag leva med.

KOMMENTAR AV CALLE CARLQUIST, TESTLEDARE: Tre som tilltalar mig. Mercedes har verkligt imponerande komfort på normala vägar och en pigg, snål motor, men extrautrustning gör bilen alltför dyr. BMW är homogen och har tryggast vinterköregenskaper. Märklig styrkänsla och usel sikt snett framåt drar ned intrycket. VW är så alldaglig att den nästan blir spännande. Jag gillar användarvänligheten, den låga ljudnivån och den supermjuka körkänslan. Praktiskt och ekonomiskt sett en vinnare, en bättre VW Golf.    

BMW 218d xDrive Active tourer
De typiska rundlarna har klar grafik men börjar kännas en smula gamla. Den lilla färddatorns ruta i nederkant skyms av krockkuddens överdel.
BMW:s 150-hästarsdiesel har lite rå karaktär på tomgång men är en mycket kultiverad motor under körning. Bra respons, låg förbrukning, utmärkt samarbete med automatlådan.
Kupén känns tajt i jämförelse, ytterligare befäst av att stolarna är klart mindre och smalare ”över axlarna” än konkurrenternas. Men man sitter bra!
Farligt dålig sikt snett framåt, här gäller det att ha koll!
Mecedes B 220 d SE Edition
"Wide screen cockpit” framför föraren ger ett digitalt informationsfyrverkeri med modern grafik och enkel skötsel, pris 5 200 kronor.
Nya 220-dieseln är på två liters volym och ger hela 190 hk. Härligt kraftflöde paras med trivsam gång och testets lägsta bränsleförbrukning.
Baksätet är rymligt för knän och fötter men lårstödet viker en aning ”nedåt” och ger en lätt underlig sittposition.
Rattreglagen med rulle, tangenter och en ”svep- och tryckkänslig” liten yta är mycket lätta att hantera.
Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI
Inga sensationer här, ungefär så här ser det ut i svärmar av VW-koncernens modeller. Men färddatorn mellan rundlarna är ovanligt bra.
Golfprogrammets nya basbensinare, med silkeslen, nästan ljudlös tomgång och trivsamt mjuk karaktär i alla register. Lite mer vridmoment kanske, VW?
Standardstolarna vinner inga skönhetspriser men hölls faktiskt som testets bekvämaste av alla testförarna.
Gott om enkla men bra detaljer, här handtaget som fäller ut dragkroken. Den kostar 9 300 kronor extra.

På väg mot några teststräckor i Dalarna och Värmland ser vi försvinnande få andra bilar av samma typ som i vår testtrio: BMW 218d xDrive Active Tourer, Mercedes-Benz B 220 d eller Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI.

Varför nappar inte fler, tänker jag och kliver ur för ännu ett bilbyte längs en slingrig väg där granskogen sluter sig omkring oss. En biltyp som är så lätt att komma i och ur, lätt att lasta barn, barnstolar, barnvagnar och helghandlandet i, lätt att stuva om för alla möjliga ändamål, lätt att köra, lätt att hantera – varför säljs det så få?

Hur fick crossover- och suv-modeller övertaget, snarare än de här smartare och mer

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.