Bild
Nästa artikel
Test: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Test: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Nybilstest

Volvo V90 Cross Country möter nya Mercedes All-Terrain och Audi A6 Allroad. En prestigematch för Volvo som med lanse-ringen av V70 XC skapade en helt ny trend. Svaret på vilken som är bäst letar vi efter i ett snöigt Värmland.

Att stå i valet och kvalet  mellan Audi A6 Allroad, Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 Cross Country är få förunnat. Här handlar det knappast om en kundgrupp som behöver vända på slantarna.

Vi behöver inte sitta länge bakom ratten för att inse att det är tre premiumbilar på högsta nivå som slåss om kundernas gunst. Med V90 CC står Volvo med ena foten i finrummet. XC70, föregångaren till V90 CC och biltypens urfader, var inte riktigt där och kändes betydligt äldre än främsta konkurrenten Audi Allroad. Nu kliver Mercedes in i matchen med E-Klass All-Terrain. Återstår att se om också  BMW följer efter.

Gissningsvis har andra prisvärda alternativ blivit lite av ett gissel för premiumklassen, VW Passat Alltrack, Subaru och Skoda Scout. I toppskiktet är det dock än så länge tämligen få som konkurrerar om kunderna.

»Bilens fjädring filtrerar bort ojämnheterna i vägbanan på ett särdeles effektivt sätt.«

Prisbilden är märklig. Det finns listpriser och så finns det särskilda erbjudanden.

Listpriset på Mercedes E 220 d All-Terrrain med nioväxlad automatlåda börjar på 497 900 kronor, före något som helst tillval. Men går man in och leter efter SE Edition så får man samma bil med SE-paket, som innehåller utrustning för 15 900, för totalt 469 900.

Audi säljer A6 Allroad i en särskild Sports Edition Plus-version för 491 700 – istället för prislistans 541 700 kronor.

Instegspris för Volvo V90 CC, med D4, AWD och manuell växellåda är dock lägst på ”måttliga” 378 000 kr.

För att nå en jämförbar utrustning med de andra testbilarna, har vi i de ekonomiska kalkylerna valt att jämföra med V90 CC Business Advanced som endast finns för Cross Country Plus. Priset för Volvon blir då 457 900 kr.

Att V90 Cross Country går att få till ett betydligt lägre startpris än Audi och Mercedes, faktiskt till mer än 100 000 kronor lägre pris bör dock nämnas.

Vår testbil från Volvo hade däremot maxad utrustning och landade på högsta priset.

Nja, det här är nog inte rätt ställe att serva våra testbilar.
Nja, det här är nog inte rätt ställe att serva våra testbilar.

Luftfjädring är det eleganta sättet att höja en bil på. Istället för fjädrar av stål låter man bilen bli luftburen. Det ger en mjuk gång och bilens fjädring  filtrerar bort ojämnheterna i vägbanan på ett särdeles effektivt sätt. Känslan att sväva fram över asfalten, istället för att skutta fram över gropar och lappade skarvar, är svårslagen och genom att minska eller öka luftmängden i bälgarna kan man höja och sänka karossen. Från det komfortabla vardagsläget kan Audi och Mercedes lyfta sig en aning och öka markfrigången några centimeter för att klara exempelvis en dålig skogsväg.

Skillnaden mellan Audi Allroad, Mercedes All-Terrain och Volvo Cross Country är tydlig i det fallet. Volvo är ständigt en Cross Country, med hög markfrigång och för all del lite bekvämare insteg och sitthöjd i framsätet medan Audi och Mercedes kan rulla
omkring som vanliga kombi-
bilar, fast med mjukare gång, när fjädringen ställs i det vardagliga Comfort-läget.

Skillnaderna i hur mycket luftfjädringen påverkar markfrigången varierar. Mercedes All-Terrain når som mest en markfrigång på 15,6 cm, vilket är att jämföra med 12,1 i lägsta läget. Modellen är dock redan från början 2,9 cm högre än en standard E-klass, tack vare större hjuldimensioner.

Audi har gått ett steg längre än Mercedes. Där kan höjden varieras med hela sex centimeter, vilket ger en maximal markfrigång på 17 cm. Har du satt dig riktigt i klistret finns möjligheten att tvinga upp bilen ytterligare en centimeter, men då blir färden inte vidare komfortabel utan rejält stötig – tvärt emot vad du vill ha vid terrängkörning. Toppfarten begränsas i högsta läget till 35 km/tim i både Audi och Mercedes.

Hjälp vid terrängkörning finns det massor av i Mercedes. I sitt högsta läge anpassas ESP-systemet, gasresponsen och styrningen till tuffare uppdrag och i de omfattande displayerna syns info som lutning i längs- och sidled, rattutslag, användande av gas och broms samt kompass. Avancerade terrängövningar rekommenderar vi dock att föraren håller sig borta från. Det är trots allt en vanlig kombi i grunden.

Upp- eller nedför parallellt med skidbacken i Hagfors är en barnlek för testbilarna i offroadläge.
Upp- eller nedför parallellt med skidbacken i Hagfors är en barnlek för testbilarna i offroadläge.

Volvo V90 Cross Country saknar höjdinställning av karossen. Markfrigången är konstant 21 centimeter, vilket är betydligt bättre än hos både Audi Allroad och Mercedes All-Terrain.

Fjädringen är visserligen ganska fast för att passa körning på dåliga vägar optimalt, men trots att vi saknar föregångarens mjuka gång får V90 CC godkänt.

I Volvos olika körprogram kan man välja mellan ECO, Comfort, Off Road och Dynamic. I Offroad-läge kan man köra högst 40 km/tim och då ställs fyrhjulsdriften i ett snabbare läge med förspänd inkoppling.

Precis som i övriga bilar i testet kan föraren även skapa ett personligt körprogram i Volvo. Flest justeringsmöjligheter finns dock i Audi, där föraren kan anpassa styrning, växellåda, klimatanläggning, motor och fjädring. Det finns även stora möjligheter att skräddarsy den information man vill ska visas i samtliga bilarnas displayer.

 

Väl på vägen visar sig fördelarna med luftfjädringen, som placerar Mercedes och Audi i en klass för sig när det gäller komfort. Möjligheten att sänka bilen skapar alerta köregenskaper, även om Volvo V90 CC hanterar karosshöjden bra, vilket bekräftas när bilarna lotsas genom ”älgtestet”. Där presterar V90 CC lika bra som de två övriga när de körs i komfortläge. I sitt sänkta läge är dock Audi snabbare i reaktionerna än Volvo medan Mercedes har en tendens att överstyra mellan konerna, troligtvis på grund av en aningen mjuk bakvagn. Detta märks även på vägen, då bakvagnen tenderar att gunga över ojämnheterna.

Trots att Audi är den äldsta av de tre ger bilen ett gediget intryck på de halkiga vintervägarna i Värmland. Tilläggas bör att luftfjädringen har en tendens att sila bort mer än önskat mycket vägkänsla när underlaget är lömskt. I dessa fall är Volvos system att föredra då väggreppet förmedlas tydligare till föraren som då kan ta det lugnt.

»Mercedes har en tendens att överstyra i undanmanöver.«

Volvos fyra har flest hästkrafter, medan Audis V6-motor har högst vridmoment, 500 Nm redan från 1 250 v/min upp till 3 000 v/min. Det känns.

Audi  är också snabbast upp till 100 km/tim. Upp till 400 m är Volvo knappt efter, likaså vid omkörning. Prestandasiffrorna har dock en baksida i form av en högre förbrukning. Audi behövde drygt en liter mer per tio mil än Mercedes och Volvo.

Mercedes nya fyrcylindriga dieselmotor på 194 hk har mer fokus på förbrukning och utsläpp än accelerationsprestanda. Motorn är snålast av de tre, men hamnar också på efterkälken på grund av att den har 40 hk färre än Volvos D5 och 24 hk färre än Audis V6.

Irriterande är att alla tre startar i Komfort-läge, även om man valt ECO-läget tidigare och avslutat senaste körningen med det inställt. Vi kunde heller inte se att det gick att förutbestämma ECO på någon av de tre testade bilarna.

Viss inverkan på förbrukningen har utan tvekan också typen av fyrhjulsdrivning. Audis version är ensam om att kunna kallas permanent, vilket gör bilen aningen mer tungdriven än de andra två. Den helt mekaniska Torsendifferentialen fördelar i normalläget 60 procent av drivkraften till bak- och 40 procent till framhjulen förutsatt att friktionen är lika under alla hjul. Vid behov kan kraften sedan förskjutas mer till fram- respektive bakhjul.

 

Alla tre har smarta automatväxellådor som anpassas efter valt körläge. Audi har en sjustegs dubbelkopplingslåda, Mercedes har nio växlar och Volvo åtta.

När man kör i ECO-läge använder samtliga växellådor ett coastingläge (frirullning) som gör att bilen inte motorbromsar utan rullar nära på fritt när föraren inte gasar. Med anpassad körteknik och lite övning kan det här sänka förbrukningen en hel del för den som är intresserad av att köra snålt.

Audi har bra och logiska system. Med knappar och rulle på höger sida av ratten kan man enkelt välja information i förardisplayen.
Audi har bra och logiska system. Med knappar och rulle på höger sida av ratten kan man enkelt välja information i förardisplayen.
Mercedes slår konkurrenterna på fingrarna när det gäller vad som ska visas och hur. Oändliga möjligheter, men finesserna är dyra tillval (teknikpaket).
Mercedes slår konkurrenterna på fingrarna när det gäller vad som ska visas och hur. Oändliga möjligheter, men finesserna är dyra tillval (teknikpaket).
Volvo är mer rakt på sak med få knappar och displaystyrda inställningar. Det krävs en del fingrande innan man lär sig hitta rätt i menyerna.
Volvo är mer rakt på sak med få knappar och displaystyrda inställningar. Det krävs en del fingrande innan man lär sig hitta rätt i menyerna.
Audi har inte riktigt samma bredd i lastöppningen som Mercedes och Volvo, men höjden är jämförbar med den i V90. Lastutrymmet – både med uppfällt baksäte och nedfällt – är något längre än konkurrenternas. Mjuk, elegant matta och nödlagningssats.
Audi har inte riktigt samma bredd i lastöppningen som Mercedes och Volvo, men höjden är jämförbar med den i V90. Lastutrymmet – både med uppfällt baksäte och nedfällt – är något längre än konkurrenternas. Mjuk, elegant matta och nödlagningssats.
Mercedes är den längsta bilen av de tre och tangerar fem meter. Det avspeglas inte riktigt i lastutrymmets längd, vare sig med upp- eller nedfällt baksäte. Ändå har Mercedes den bästa volymen, såväl under insynsskyddet med baksätet uppfällt, som vid nedfällt baksäte.
Mercedes är den längsta bilen av de tre och tangerar fem meter. Det avspeglas inte riktigt i lastutrymmets längd, vare sig med upp- eller nedfällt baksäte. Ändå har Mercedes den bästa volymen, såväl under insynsskyddet med baksätet uppfällt, som vid nedfällt baksäte.
Kupé och lastutrymme i Volvo V90 håller mycket god bredd i nedre delen. Audi och Volvo har ungefär samma bagagerymd under insynsskyddet, men när man fäller baksätet är Volvo minst. Volvo har bästa bagagerumsmattan. Den har en sträv yta som hindrar saker från att glida runt.
Kupé och lastutrymme i Volvo V90 håller mycket god bredd i nedre delen. Audi och Volvo har ungefär samma bagagerymd under insynsskyddet, men när man fäller baksätet är Volvo minst. Volvo har bästa bagagerumsmattan. Den har en sträv yta som hindrar saker från att glida runt.

Halvljuset i Mercedes All-Terrain är bländande bra. I vart fall för den som kör. Värre är det för de man möter. När lyset testades i ljusdatorn visade det sig att värdet för siktnedsättande bländning ligger avsevärt högre än normalt och högre jämfört med de två andra testbilarna.

Vid kontroll av ljusinställningen bedömdes den som korrekt, men Mercedes ljusbild har en märklig stjärnform och en av ljusstrålarna når 150 meter på vägens högra sida och en annan över 100 meter på mötande väghalva. Inte undra på att många bilister irriterat blinkar med sitt helljus för att få oss att blända av. Reslutatet är att vi till slut slår av automatiken och kör manuellt för att slippa blända och bli bländade.

Vi har noterat problemet på tre nya E-klassbilar med Multi Beam-lyse. Här finns utrymme för förbättring.

Förarkomforten är på topp i alla tre. Så länge du sitter i framsätet är det lätt att hitta en komfortabel körställning och inställningsmöjligheterna är många. Däremot är det inte helt bekvämt att sätta sig i baksätet. Bilarnas karosser är låga och det göra att sittdynans höjd i förhållande till golvet är låg. Resultatet blir att benen hamnar i en skarp vinkel med högt placerade knän.

»Vi har noterat problemet på tre nya E-klass. Här finns utrymme för förbättring.«

Till syvende och sist handlar det till stor del om detaljer, tycke och smak när man jämför tre så pass bra bilar.

Ta det här med luftfjädring. Det är smart och ger behaglig gång. Men det är en dyr ”hissanordning” och den ger inte bättre markfrigång än Volvos stålfjädrar – om det är vad man är ute efter.

Nackdelen med luftfjädring är att den inte bara sållar bort  ojämnheter utan också en hel del vägkänsla, något som blir påtagligt när vi kör på halkiga vägar och jämför våra körintryck. Audi och Mercedes bjuder på svåröverträffad komfort på isknaggliga vintervägar, men Volvo skvallrar tydligare om hur halt det är.

En annan sak du som konsument bör tänka på är att alla tre mest handlar om image. Hur mycket denna är värd är upp till var och en att bedöma. Min egen bestämda uppfattning är att jag inte skulle välja någon av dessa tre, utan istället titta på modellerna de grundas på.

Jag skulle föredra en vanlig Audi, Mercedes eller Volvo och möjligen välja till Quattro, 4Matic eller AWD. För hur man än vänder och vrider på det har ursprungsmodellerna bättre vägegenskaper.

Test: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvinnaren - prisvärd(ig) vinnare

1. Att Volvo kommer ut som knapp vinnare i den här dusten är kanske lite överraskande. Det beror dels på Volvos kärnvärden som man envist håller fast vid – säkerhet, säkerhet och mer säkerhet. Och det är just vad Volvo har. Ingen av de två andra är på något vis dålig, även om Audi inte råkade vara utrustad med de paket som innehåller adaptiv farthållare och kollisionsvarning. Hållfasthet och säkerhet i karosserna är jämförbar. Men Volvo klår de två andra när det gäller förarassistans. Ser man till förmågan på dålig väg är markfrigången högre. Köregenskaperna är konsekventa. Fjädrar istället för luft är inte lika komfortabelt men ger bättre vägkänsla. V90 är också den enda som går att köpa för under 400 000 kr.

2. Testlaget imponeras av Audi som håller ställningarna bra fastän Allroad hängt med länge. Bilen känns gedigen, har bra rostsskydd och den sexcylindriga dieselmotorn ger bra klipp. Men de avspeglas också i förbrukningen. Har lägre nivå på säkerhetssidan.

3. Mercedes ger mest lyxkänsla och har multimedia som ger många funktioner och inställningsmöjligheter. Kanske väl ambitiös. Drivlinan ger kattmjuk och ekonomisk gång. Bra rostskydd. Men vi kommer inte riktigt överens med den aningen mjuka bakvagnen.

 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare:
Jag imponerades mest av den åldrande Audi och dess känsla av att vara svarvad ur ett enda stycke, dess urstarka motor och dess molnsköna fjädring. Men A6 saknar den senaste säkerhetsutrustningen. Snart kommer nästa generation, bäva konkurrenter! Mercedes borde vara rätt men har alltför diffusa köregenskaper och alltför gräll förarmiljö för mig så jag väljer Volvon. Den är en övertygande helhet, trots att CC har sämre fjädringskomfort än en vanlig V90.

Kommentar av Erik Rönnblom, testledare:
Jag uppskattar verkligen förarmiljön i Mercedes – bra stol, fantastiska möjligheter till information och smart hantering. Lite överdrivet kanske. Men jag gillar inte bakvagnens mjukhet eller det automatiska LED-ljuset som ideligen bländar mötande. A6 är fortfarande en mycket bra bil, men den är törstig och har inte samma nivå på förarstödsystem som de två andra. V90 har ett fördelaktigt pris och hög säkerhetsnivå. Motorn gör bra ifrån sig med skaplig förbrukning.

Testbilen var extrautrustad med LED Matrix. Det ger ett effektivt ljus som anpassar sig efter körförhållanden.
Testbilen var extrautrustad med LED Matrix. Det ger ett effektivt ljus som anpassar sig efter körförhållanden.
Audi A6 3.0 TDi Allroad Sport Edition
Audi A6 3.0 TDi Allroad Sport Edition
Audi lyckas klämma in flera alternativa data mellan instrumenttavlorna, exempelvis färddator och navigation. Vad som ska visas väljer du med knappar och vred på rattens vänstra sida.
Audi lyckas klämma in flera alternativa data mellan instrumenttavlorna, exempelvis färddator och navigation. Vad som ska visas väljer du med knappar och vred på rattens vänstra sida.
Pekplattan till vänster om MMI-ratten gör det lätt att välja radiokanal men funkar också som skrivplatta vid sökning.
Pekplattan till vänster om MMI-ratten gör det lätt att välja radiokanal men funkar också som skrivplatta vid sökning.
Audi Allroad har sex körlägen att välja mellan: Allroad, Effi-ciency, Comfort, Auto, Dynamic och Individual.
Audi Allroad har sex körlägen att välja mellan: Allroad, Effi-ciency, Comfort, Auto, Dynamic och Individual.
Multibeam LED-lampor ger ett extremt halvljus som bländar mötande, trots automatisk anpassning efter körförhållanden.
Multibeam LED-lampor ger ett extremt halvljus som bländar mötande, trots automatisk anpassning efter körförhållanden.
Mercedes E 220d All-Terrain SE-Edition
Mercedes E 220d All-Terrain SE-Edition
Mercedes har suverän hantering av vilken information man kan tänkas vilja ha i instrumentklustret. Man väljer med touchkontrollen på rattens vänstra sida.
Mercedes har suverän hantering av vilken information man kan tänkas vilja ha i instrumentklustret. Man väljer med touchkontrollen på rattens vänstra sida.
Multibeam LED-lampor ger ett extremt halvljus som bländar mötande, trots automatisk anpassning efter körförhållanden.
Multibeam LED-lampor ger ett extremt halvljus som bländar mötande, trots automatisk anpassning efter körförhållanden.
Mercedes har fem körprogram och tre nivåer på luftfjädringen. I All-Terrainläge visas styrvinkel, höjdläge och lutning i displayen.
Mercedes har fem körprogram och tre nivåer på luftfjädringen. I All-Terrainläge visas styrvinkel, höjdläge och lutning i displayen.
Volvos dynamiska LED-ljus (tillval) har bäst belysning i kurva på halvljuset och bländar inte mötande.
Volvos dynamiska LED-ljus (tillval) har bäst belysning i kurva på halvljuset och bländar inte mötande.
Volvo V90 D5 AWD Aut CC Business advanced
Volvo V90 D5 AWD Aut CC Business advanced
I V90 finns tre olika design-kluster med anpassad data. Men mellan dem kan man bara lägga navigation eller telefon. Inte ens i stora förardisplayen kan man få upp färddatorn.
I V90 finns tre olika design-kluster med anpassad data. Men mellan dem kan man bara lägga navigation eller telefon. Inte ens i stora förardisplayen kan man få upp färddatorn.
Alla inställningar görs i displayen via pekmetoden. Snabblägen finns för bland annat klimatinställningar, stols- och rattvärme.
Alla inställningar görs i displayen via pekmetoden. Snabblägen finns för bland annat klimatinställningar, stols- och rattvärme.
V90 har fem körlägen som främst styr motorns och växellådans funktion. I ”offroad-läge” kopplas AWD in snabbare.
V90 har fem körlägen som främst styr motorns och växellådans funktion. I ”offroad-läge” kopplas AWD in snabbare.

Att stå i valet och kvalet  mellan Audi A6 Allroad, Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 Cross Country är få förunnat. Här handlar det knappast om en kundgrupp som behöver vända på slantarna.

Vi behöver inte sitta länge bakom ratten för att inse att det är tre premiumbilar på högsta nivå som slåss om kundernas gunst. Med V90 CC står Volvo med ena foten i finrummet. XC70, föregångaren till V90 CC och biltypens urfader, var inte riktigt där och kändes betydligt äldre än främsta konkurrenten Audi Allroad. Nu kliver Mercedes in i matchen med E-Klass All-Terrain. Återstår att se om också  BMW följer efter.

Gissningsvis har

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Volvo kom på tredje, Audi på sjunde och Mercedes på åttonde plats bland 25 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna själva tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo som fjärde, Audi som sjunde och Mercedes som åttonde märke. I fråga om lojalitet kom Volvo fyra, Mercedes femma och Audi åtta. Vid bedömningen av återförsäljarna hamnade Volvo på femte, Audi på åttonde och Mercedes på nionde plats. I verkstadsenkäten slutade Volvo på femte, Audi på 14:e och Mercedes 19:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2016 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2009–2015.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.