Bild
Nästa artikel
Test: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)

Test: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)

Nybilstest

Nya Audi A6 kan bli en dröm för förmånsbilister med goda villkor. Tekniknivån är skyhög, konkurrensen stentuff och prislappen saftig. Vad har BMW:s 5-serie och Volvo S90 att sätta emot?

Ibland ställs vi som testar bilar i tidningen inför verklig i-landsproblematik: Ska vi vara ute så tidigt som möjligt med en för läsarna intressant nyhet även om den ännu bara finns i en tämligen extrem version? Eller ska vi vänta tills varianter för gemene man är tillgängliga och därmed komma ut lite senare?

Med en förmodad storsäljare som nya Audi A6 valde vi denna gång det förra alternativet, dels eftersom vi tyckte att modellen i sig är intressant att nagelfara tidigt, dels för att det kommer åtskilliga ”folkligare” versioner som vi kan återkomma till framöver. Inte minst gäller det kombin, Avant, som ju svarar för över 90 procent av försäljningen i Sverige.

Det är därför en ovanlig version som tar sig an konkurrenterna BMW 5-serie och Volvo S90 denna gång, en A6 sedan 50 TDI quattro Proline Sport tiptronic, som den fullständiga benämningen lyder med Audis nya nomenklatur i all sin glans. Bilen har treliters V6-turbo-diesel på 286 hk, samma motor som i A8 från testet i ViB 10/ 2018 och i provkörningen av A7 i ViB 12/2018. Utgångspriset är hela 573 900 kronor men inte nog med det: Eftersom generalagenten gärna vill visa den mesta extrautrustning som finns halkar testexemplaret upp i nästan 820 000 kronor. Puh!

För att matcha hyfsat väl fick vi kontra med en 320-hästars BMW 540d xDrive à 586 000 kronor i grundpris. I fullriggat testutförande med bland annat jättepaketet ”Ultimate Edition” à 366 600 kronor (!) blir priset inte mindre än 1 006 300 kronor… Tyska paradbilar minsann! Volvo S90 D5 AWD med 235 hk i sitt mest laddade och dyra utförande ”Inscription Pro” blir trots sitt pris 615 000 kronor snudd på budgetvalet i trion.

 

En rejäl långresa är första testetapp, en miljö som måste passa bilarna perfekt. Audin kapar snabbt åt sig höga poäng i åkkomfort, framför allt är ljudnivån riktigt låg oavsett hur underlagen är beskaffade. Dessutom rör sig nya A6 smidigt och exakt, bilen känns både kortare och lättare än den faktiskt är (testbilen är till exempel 200 kg tyngre än testets Volvo). En ganska liten ratt och fyrhjulsstyrningens (23 100 kronor) ökade rörelseskärpa bidrar till intrycken.

Långresa innebär också att testförarna kan komma Audis nya lösning med stora pekskärmar ordentligt in på livet. Det finns förstås styrmöjligheter av diverse funktioner också i ratten och med rösten, men skärmarna är alltså temat i alla nya Audibilar. Alla förare tycker att man lyckats fint med användarvänligheten och fördelningen av funktionerna mellan de på varandra staplade displayerna (alla medieval i den övre, all klimatstyrning samt skrivplatta för kommandon i den nedre). Reglerbar tryckkänslighet och inställbart ”klickljud” är utmärkta finesser men det går inte att komma ifrån att man måste släppa blicken från vägen en smula för att göra rätta val. Dessutom snor lösningen en del prylförvaringsplats som finns i både BMW och Volvo.

»A6 känns både kortare och lättare än den faktiskt är.«

BMW har en annan ljudbild i kupén, med den starka dieselmaskinens varma hummande alltid i bakgrunden, dock utan att störa, och ett vägljud som är tydligt högre än i Audi. Informationssystemet är välbekant, iDrive är intuitivt att lära sig och den högt placerade skärmen är lätt att se samtidigt som man har viss koll på vägen framför. Dessutom visas på skärmen hur vidare steg bland valmöjligheterna ser ut, utan att man behöver trycka fram dem som i Audi och Volvo. En klar fördel.

Volvos skärm är välbekant för många numera. Gränssnittet fungerar bra när man vant sig och möblerbarheten bland knapparna ger möjlighet till egen anpassning (finns i Audi också). Riktigt lika raffinerad visning som i Audi och dess extrautrustning ”virtual cockpit” framför föraren kan man hur som helst inte få. I så måtto är nog Audi världsbäst just nu. Ljudkomforten är snudd på lika bra som i Audi, men det silar in mer vägsus kring mittstolparna och i synnerhet i baksätet. Under acceleration hörs dessutom Volvos maskin klart mest.

Kupéutrymmena är i stort sett likvärdiga i bilarna, men vi ger en särskild blomma till Volvos generösa benplats i baksätet. Sittkomforten bedömer vi också som jämn, alla tre har extra påkostade och ruskigt sköna stolar med förlängningsbara sittdynor, massage och fläkt/värme. Ljudanläggningarna är av dyraste sort från ”civila” tillverkare som B&O med flera och levererar rena konsertupplevelserna i alla tre – det erbjuds resa i  absolut första klass, helt enkelt.

Audis design i kupé och kring förarplats ger ett avskalat intryck, trots att det finns närmast obegripligt många funktioner och finesser att utforska.
Audis design i kupé och kring förarplats ger ett avskalat intryck, trots att det finns närmast obegripligt många funktioner och finesser att utforska.

Fartresurserna räcker och blir över, det här är ”lok” som tack vare sin kraft och fart gör längre resor kortare. BMW har spetsen, dess 320 hk formligen strömmar ur den raka sexan vid minsta vink med gasfoten. Kraftöverflödet räcker förvisso till rena racerspurterna förbi långtradare etcetera, men det är den totala karaktären av ständigt närvarande kraftreserv som – paradoxalt nog – ger körningen ett sådant lugn. Samarbetet med automatlådan är dessutom helt perfekt. Det måste vara så här det känns att vara topptränad idrottare i högform inför OS. I någon mån betalas priset vid pumpen, BMW dricker mest i trion under alla mätetapper.

Audis 286 hk räcker förstås också till, liksom Volvos förvånansvärt vältrimmade lilla fyra på 235 kusar. Det går ändå inte att komma runt att S90-maskinen har sina begränsningar, inte mot klockan eller i kapacitet, men i känsla. Motorn arbetar mer ansträngt, mer högljutt än de större tyska och ibland vill sig inte skiftena i automatlådan lika sidenmjukt som man skulle önska, eller ska kräva.

 

Mest förvånade över är vi att Audi, som går så underskönt och fjäderlätt i jämn fart, har sådan seg kraftreaktion vid gaspådrag, både på lands- och motorvägar och i stan. När man trampar på gaspedalen vill motor/låda ”hämta andan” alldeles för länge innan bilen skjuter fart. Då gör den det dessutom betydligt mer än man hade tänkt sig, det är rena ketchupeffekten.

Detta har ingenting med inställningarna av de olika körprogrammen att göra och vi noterade exakt samma fenomen vid provkörningen av A7 med samma motor i förra numret – däremot inte i A8 med trelitersdieseln i testet i nummer 10. I skrivande stund har vi ännu inte fått svar på våra frågor om det varit fel på testbilen eller om det – som en ren gissning tills vidare – kan ha något med ”mildhybridsystemet” i bilen att göra. Nya A6 har, utöver det vanliga elsystemet, ett extra system på 48 volt som, förenklat, består av en elmotor på 12 kW (17 hk) och ett litet batteri. Det kan inte driva bilen men laddar batteriet vid inbromsning och tillåter frirullning i upp till 40 sekunder med avstängd motor och i hastigheter mellan 55 och 160 km/tim.

Konstruktionens syfte, att minska förbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer, får i alla fall sägas vara uppfyllt, testbilen förbrukade klart minst i trion och dessutom obetydligt över (den tidigare) normförbrukningen NEDC.

»Det måste vara så här det känns att vara topptränad idrottare i högform inför OS.«

Omsider övergår långresan i betydligt mer utmanande, krokiga och håliga teststräckor i gränsskogarna Dalarna/Värmland. Här avslöjas obarmhärtigt varje miss i chassisättningen i varje testbil.

Den här gången blir det nästan tomt i protokollen. Alla tre har luftfjädring (Volvo enbart bak), diverse olika körlägen, progressiva servostyrningar, sportchassin … det är så bäddat det kan bli för att även stora bilar ska kännas hanterliga.

Audi imponerar mest, om vi bortser från ”gasfördröjningen”. Bilen bara rinner igenom utmaningarna, rör sig vigt och lätt som ett balsaplan, fjädringen alldeles följsam, styrningen snabb och exakt. ”Tänk om den haft BMW:s motor och låda!”, stod det i ett protokoll.

BMW har i testet extrema fälgar och eltejptunna däck, dessutom i olika dimension fram och bak. Det är antagligen på grund av dem färden aldrig blir riktigt lika jämn som i Audi, det finns på dessa ojämna underlag hela tiden en darrande mikrorörelse från chassi/hjul/fjädring och som fortplantar sig i både ratt och ryggbast. Förmågan att svälja gropar och tvärslåar är ändå beundransvärd och både styrning och bett mot vägen är hur vasst som helst.

Volvo är snudd på lika deli-kat som Audi på dessa sträckor, samtidigt som den förmedlar
en svårdefinierad större ”tyngd” i sitt uppträdande. Där Audi har gympaskor är S90 mer av en obekymrad travare, med lite rundare rörelser men precis samma stabilitet och exakthet som Audi. Fjädringen arbetar lugnt, krängningen är låg.

Nya A6 har en lågbyggd, stram förarmiljö med enbart tryckkänsliga reglage, samlade i två stora displayer. De fungerar utmärkt och finishen är hög.
Nya A6 har en lågbyggd, stram förarmiljö med enbart tryckkänsliga reglage, samlade i två stora displayer. De fungerar utmärkt och finishen är hög.
I 5-serien finns en väl genomtänkt blandning av touchreglage och riktiga vred/knappar, allt i utmärkt finish. Bättre plats för småprylar än i Audi.
I 5-serien finns en väl genomtänkt blandning av touchreglage och riktiga vred/knappar, allt i utmärkt finish. Bättre plats för småprylar än i Audi.
En miljö som snabbt blev bekant för många svenska bilister. Stramt, funktionellt och bekvämt. Dominerande konsol med bra fack mellan stolarna.
En miljö som snabbt blev bekant för många svenska bilister. Stramt, funktionellt och bekvämt. Dominerande konsol med bra fack mellan stolarna.

Vi kör förstås undanmanövertest på flygfältet i Hagfors när vi är i trakten. Återigen är Audi betjänt av sitt pigga chassi och sin extremt snabbreagerande fyrhjulsstyrning. Bilen klarar 75 km/tim mellan konerna utan större dramatik men har en svag tendens till bakvagnssladd – som elegant fångas upp av ett mjukt arbetande antisladdsystem.

BMW och Volvo åker ur konbanan vid något lägre fart, utan att egentligen vara ett dugg sämre än Audi. Volvos ESP är verkligen rätt kalibrerat för övningen och fördelar ABS-bromsningarna exakt korrekt inför övergångarna vänster-höger, medan BMW (förstås) har väldigt mycket fäste i däcken. Den snabba styrningen är en fördel, den övertjocka ratten är det inte i detta moment.

När mörkret faller kan vi konstatera att alla tre har alldeles utmärkt strålkastarutrustning, inte bara i vårt ljuslaboratorium. En detalj ur minnet: Vid ett tillfälle när BMW:s mörkerkörningsassistent var aktiverad uppenbarade sig verkligen ett vilt djur i kanten av en kurva, en älg. Systemet såg älgen och varnade inte bara föraren utan skickade också riktade och blinkande helljusvarningar rakt mot älgen – som majestätiskt och snabbt försvann ur farozonen. Sådant imponerar!

 

Intrycket av bra bygge och kvalitet är en kritisk faktor i bilar som dessa. Alla tre håller absolut måttet men Audi får denna gång vika sig för BMW, där det inte tycks ha sparats någonstans när det gäller utförande och subjektivt kvalitetsintryck. Instrumentpanelens ovansida och bagagerumsgolvets tjocklek tycks vara områden där Audi snålat in sedan sist – inte livsavgörande men en notering bland andra. Volvos ”fingertoppskänsla” behöver inte skämmas för sig ett smack, snarare tvärt om. I testutförandet har exempelvis instrumentpanelen ett extralager med inklädnad och sömnadsfinishen i stolar etcetera står inte tyskarna efter alls.

Test: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
En överkvalificerade testvinnare

1. En BMW 5-seriemodell av den här kalibern är närmast överkvalificerad för svenska vägar. Med en så ofantlig prislapp har man förstås rätt att ställa mycket höga krav på allt – och bilen uppfyller dem nästan undantagslöst. Framför allt imponerar den urstarka dieselmaskinen och dess sömlösa samarbete med växellådan, oavsett körsituation eller hastighet. Man behöver inte kryssa i alla oändliga tillvalsmöjligheter för att få den upplevelsen. När det gäller finish och åkkomfort finns inte heller mycket att önska, men testexemplarets extrema hjul och lågprofildäck tar ner den total komfortnivån en aning. Ekonomin är knappast en stark punkt, däremot är rostskyddet bland det bästa vi stött på.

2. Nya Audi A6 vore vinnaren här om inte drivningskaraktären varit så konstig. Problemet är att vi upplevt samma fenomen i A7 med samma motor och växellåda. När det gäller många övriga egenskaper, särskilt åkkomfort och smidighet, är nya A6 absolut etta i trion.

3. Att Volvo hamnar sist har inget att göra med att bilen skulle vara sämre än tyskarna – egenskaperna överlag är absolut jämbördiga i S90, som dessutom har rymligast kupé. Det går dock inte att komma runt att motorn upplevs som tunn i detta sällskap.

 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare: Om jag fick välja fritt är det inget snack om saken. Då hade jag tagit BMW:n, en körmaskin som klår det mesta i klassen. Men jag hade valt bort testbilens ultratunna däck, de gör mer skada än nytta. Audin lockar med generöst teknikinnehåll och en fenomenal fjädringskomfort. Drivlinans märkliga ”ketchup-effekt” saboterar dock till stor del körupplevelsen. Skulle jag betala ur egen plånbok är S90 det givna valet  – den är bästa kompromissen!

 

Kommentar av Calle Carlquist, testledare: En kombination av Audis långfärdskomfort och hanterlighet, BMW:s drivning och förarplats och Volvos förhållandevis rimliga ekonomi vore något i denna extrema trio. Jag har Volvo som trea eftersom motor/låda inte riktigt matchar tyskarnas. Nya A6 blir tvåa, hårfint efter BMW. En kanonbil i mycket men gaspådragskaraktären är konstig. Suverän motor och växellåda fäller avgörandet till BMW:s fördel för mig, men jag vore nöjd med grundversionen…

Svep bland bilderna nedan för att se detaljer.

Audi  A6 50 TDI Quattro Proline Sport
Audi A6 50 TDI Quattro Proline Sport
Informationsrik instrumentgrupp men det är lätt att bläddra rätt och utseendet kan enkelt varieras. För 22 200 kronor erhålls ”virtual cockpit” med exempelvis utökad navigationsvisning framför föraren.
Informationsrik instrumentgrupp men det är lätt att bläddra rätt och utseendet kan enkelt varieras. För 22 200 kronor erhålls ”virtual cockpit” med exempelvis utökad navigationsvisning framför föraren.
Nyordning kring växelväljaren, en av pekskärmarna tog förvaringsfackets plats.
Nyordning kring växelväljaren, en av pekskärmarna tog förvaringsfackets plats.
Lättfunna medieuttag under mittarmstödet mellan stolarna.
Lättfunna medieuttag under mittarmstödet mellan stolarna.
Urstark och samtidigt snål, men det fanns klara brister i samspelet med växellådan på testbilen. Det dröjde alldeles för länge mellan förarens gaspådrag och bilens fartökning.
Urstark och samtidigt snål, men det fanns klara brister i samspelet med växellådan på testbilen. Det dröjde alldeles för länge mellan förarens gaspådrag och bilens fartökning.
BMW 540d xDrive
BMW 540d xDrive
Även i BMW kan utseendet på mätare etcetera framför föraren varieras efter körprogram och egna val. I underkant den momentana förbrukningsmätare som i princip, men i olika utföranden, funnits i märkets bilar sedan decennier tillbaka.
Även i BMW kan utseendet på mätare etcetera framför föraren varieras efter körprogram och egna val. I underkant den momentana förbrukningsmätare som i princip, men i olika utföranden, funnits i märkets bilar sedan decennier tillbaka.
Körlägesväljaren är exemp-lariskt enkelt utförd och väl placerad.
Körlägesväljaren är exemp-lariskt enkelt utförd och väl placerad.
Solskyddsgardiner för bakruta/sidorutor bak är ett i en lång rad av tillval, 5 800 kronor.
Solskyddsgardiner för bakruta/sidorutor bak är ett i en lång rad av tillval, 5 800 kronor.
Testets överlägset bästa motor och drivning. Här finns nästan oändlig kraft och ett perfekt samspel med automatlådan.
Testets överlägset bästa motor och drivning. Här finns nästan oändlig kraft och ett perfekt samspel med automatlådan.
Volvo S90 D5 AWD Inscription
Volvo S90 D5 AWD Inscription
Volvos visning är distinkt och kan också varieras i utseende. Exempelvis kan navigationskartan frammanas också här.
Volvos visning är distinkt och kan också varieras i utseende. Exempelvis kan navigationskartan frammanas också här.
Färddatorn är enkel att sköta, bränsleförbrukningssiffrorna desto svårare att tolka.
Färddatorn är enkel att sköta, bränsleförbrukningssiffrorna desto svårare att tolka.
Testbilens bromsar är bland de absolut bästa vi någonsin stött på. Extremt kort sträcka, stor uthållighet.
Testbilens bromsar är bland de absolut bästa vi någonsin stött på. Extremt kort sträcka, stor uthållighet.
Tvålitersmotorn gör ett beundransvärt jobb för fart och förbrukning i Volvo men kraftkaraktären är trots allt inte den samma som i de tyska bilarna. Dessutom mankerar samspelet med växellådan en smula.
Tvålitersmotorn gör ett beundransvärt jobb för fart och förbrukning i Volvo men kraftkaraktären är trots allt inte den samma som i de tyska bilarna. Dessutom mankerar samspelet med växellådan en smula.

Ibland ställs vi som testar bilar i tidningen inför verklig i-landsproblematik: Ska vi vara ute så tidigt som möjligt med en för läsarna intressant nyhet även om den ännu bara finns i en tämligen extrem version? Eller ska vi vänta tills varianter för gemene man är tillgängliga och därmed komma ut lite senare?

Med en förmodad storsäljare som nya Audi A6 valde vi denna gång det förra alternativet, dels eftersom vi tyckte att modellen i sig är intressant att nagelfara tidigt, dels för att det kommer åtskilliga ”folkligare” versioner som vi kan återkomma till framöver. Inte minst gäller det kombin, Avant, som ju svarar för över 90 procent av försä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ÄGARNA TYCKER

Volvo kom totalt på 2:a, BMW på 3:e och Audi på 7:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2018 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades BMW som 3:e, Volvo som 4:e, och Audi som 7:e märke.

Lojalitetsenkäten gav BMW 2:a, Volvo 3:e och Audi 7:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 3:e plats för Volvo, 4:e plats för BMW och 10:e för Audi. I verkstadsenkäten kom Volvo på 5:e, BMW på 10:e och Audi på 19:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2018 och gäller årsmodellerna 2011–2017.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.