Bild
Nästa artikel
Duell: E-Pace vs. X2 - formerna först

Duell: E-Pace vs. X2 - formerna först

Nybilstest

För somliga köpare är läcker design och rätt stil mycket viktigare än andra egenskaper. Det är för dem BMW X2 och Jaguar E-PACE finns, två små suvar som kan få riktigt stor prislapp. Vilken är bäst?

BMW:s reklam för nya X2 är olik den märket brukar göra. Bilen är beskuren på bilderna, vinklarna är utstuderade och den tillhörande texten har ett typsnitt som ser ut som klotter. Inget snack om saken, BMW vänder sig till en ung eller i alla fall ungdomligt sinnad publik med denna variant på crossovern X1.

Jaguar vill också nå yngre köpare och E-PACE ska vara receptet för att nå dem. Bilen är några centimeter längre än X2 och har helt annan framtoning och profil. Från sidan ser E-PACE ut som en buljongtärning som efter tillsättning av vatten blir en F-PACE, den modell som ensam numera svarar för drygt hälften av Jaguars produktion.

Det är alltså inte så underligt att E-PACE bygger på ungefär samma recept men i mindre format, suv- och crossovertörsten tycks inte känna några gränser.

Duellexemplaren är alldeles maxutrustade med olika paket (BMW) och i special-utförande ”First Edition” (Jaguar) och är därmed riktiga dyrgripar. Prisuppgifterna i faktarutan på nästa uppslag är faktiskt inga skämt.

BMW och Jaguar är märken där design och körupplevelse spelar avgörande roller i köpbeslutet. Vi börjar duellen där.

BMW X2 byggs i tyska Regensburg, Jaguar, som märkets första modell, hos Magna i Österrike.
BMW X2 byggs i tyska Regensburg, Jaguar, som märkets första modell, hos Magna i Österrike.

Design och konstruktion:

BMW X2 utgår från X1 som i sin tur har mycket gemensamt med Mini Clubman. X2 finns just nu med tre motoralternativ, varav den enda bensinvarianten har framhjulsdrift, medan duellbilen xDrive20d är fyrhjulsdriven, liksom xDrive 25d.

X2 är fem centimeter kortare och sju cm lägre än X1 och har med sin höga midje- och fönsterlinje en egen profil. I fronten ser den typiska kylargrillens halvor ut att ha vänts upp och ned, på de bakre takstolparna har BMW-emblem monterats på ungefär samma sätt som skedde på gamla Saab 96. Hjulhus med antydan till kvadratisk form, diverse veck och slitsar samt rikligt applicerad ”terrängplast” i kontrasterande grå färg får helheten att se ut som en trekking-
sko. Det är ingen tillfällighet, X2 har normal markfrigång och inte mycket högre sitthöjd än vilken bil som helst men illusionen av suv finns där och den är nog så viktig för många.

Jaguars grundform och detaljer (baklamporna, grillen) är bekanta från andra av märkets modeller men har fått en egen tvist. I jämförelse med BMW är karossidorna enkla, helheten ser hög och knubbig ut. De stora hjulen och dörrarna som ”går ända ned” utan synliga trösklar är markanta stildrag.

I grunden är Jaguar samma konstruktion som Range Rover Evoque men med modifieringar i exempelvis framvagnens upphängning och kalibrering för att ge mer direkt, ”sportig” styrkänsla. Bilen är duktigt tung: E-PACE väger inte bara cirka 200 kg mer än X2 utan också cirka 100 kg mer än den betydligt större Jaguar F-PACE! Snacka om utmaning för de ingenjörer som ur detta material skulle vaska fram Jaguars märkestypiskt spänstiga köregenskaper.

Ronden slutar oavgjord, 1-1.

När designers får ha kul på jobbet ... En liten jaguar tassar efter mamma jaguar i vindrutan på X2. Samma scen utspelas som en ljusbild på marken när förardörren öppnas. Charmerande!
När designers får ha kul på jobbet ... En liten jaguar tassar efter mamma jaguar i vindrutan på X2. Samma scen utspelas som en ljusbild på marken när förardörren öppnas. Charmerande!
BMW har inte gått riktigt lika "all in", utan nöjde sig med en loga på takstolpen.
BMW har inte gått riktigt lika "all in", utan nöjde sig med en loga på takstolpen.

Köregenskaper, komfort:

Under färd på alla underlag är X2 direkt igenkännbar som en BMW. Det är snabba reaktioner i styrning, motor och växellåda, en känsla av att gå lätt över underlaget
och samtidigt följa dess onduleringar med stor precision. Olika program för chassi-inställningar och motormappning ger rikliga variationsmöjligheter för hur temperament och fjädringskaraktär ska upplevas.

Man sitter alltså förhållandevis lågt och får mer en känsla av GTI-bil än crossover. Ratten är rena falukorven, snudd på alltför tjock, annars finns det ingenting i hanteringen som stör. Det gör däremot ljudnivån, maken till bullrande BMW finns inte. Duellbilen var utrustad med ”europeiska” dubbfria vinterdäck. Mer av nyfikenhet än som rent test jämförde vi ljudnivån på samma grovt belagda motorvägssträcka i BMW och Jaguar i 100 km/tim. Där Jaguar noterades för 69 decibel fick BMW 73…

Duellbilen hade särdeles sköna, rikligt justerbara stolar klädda i mocka med inslag av ”sporttextil”. Utrymmet i kupé eller för bagage räcker inte för en barnfamilj men kanske för fyra resande vuxna – fast det är rätt knepigt att ta sig in i det i och för sig hyfsat rymliga baksätet.

Jaguar är ett högre bygge och har högre rollcentrum (och vikt) som hämmande faktorer för köregenskaperna. När det gäller styrningen har man ändå lyckats, E-PACE känns distinkt att ratta, går direkt på vald kurs och genom ratten förmedlas vad de stora hjulen sysslar med. Man har dock tvingats att göra fjädringen jämförelsevis hård för att få ihop ekvationen och i E-PACE finns inte samma föredömliga följsamhet som i märkets sedanmodeller. Särskilt i låg fart är bilen störande stötig. Det blir betydligt bättre från cirka 70 km/tim och uppåt.

Kupén är annorlunda disponerad än i X2. Insteget är enklare både fram och bak, man sitter högre och mer upprätt.

Ronden oavgjord, ställningen är 2-2.

Provbilen extrautrustad med paketet ”M Sport X” för 43 900 kronor med bland annat mycket sköna sportstolar, justerbara stötdämpare och sportstyrning. Ratten är lite väl tjockt stoppad, annars en utmärkt förarmiljö.
Provbilen extrautrustad med paketet ”M Sport X” för 43 900 kronor med bland annat mycket sköna sportstolar, justerbara stötdämpare och sportstyrning. Ratten är lite väl tjockt stoppad, annars en utmärkt förarmiljö.
Allt koncentrerat till förarens sida i en egen, lågbyggd stil med bättre finish än i F-PACE. Växelväljaren liknar BMW:s, den typiska ”Jaguarrundeln” är slopad i E-PACE. Inte riktigt lika vasst multimediasystem som i BMW.
Allt koncentrerat till förarens sida i en egen, lågbyggd stil med bättre finish än i F-PACE. Växelväljaren liknar BMW:s, den typiska ”Jaguarrundeln” är slopad i E-PACE. Inte riktigt lika vasst multimediasystem som i BMW.

Motor och växellåda:

BMW:s tvålitersdiesel mot Jaguars lika stora bensinare, åttaväxlad automatlåda mot nioväxlad, 190 hästkrafter mot 250 – det finns inte många gemensamma nämnare annat än att kunderna (rätteligen) ställer riktigt höga krav i den här prisklassen.

BMW svarar bäst mot dem, samarbetet mellan motor och låda är snudd på fläckfritt i denna X2-version. Här finns starkt bottendrag, väl avvägda, mjuka växlingar och låg förbrukning. Ljudnivån är acceptabel även på fullgas. Vi hamnade på cirka ”nollkommasex” milen, trots att bilen var nästan ny när duellperioden inleddes – klart godkänt.

Jaguars motor är i sig en friskus, med livligt temperament och en lite specielll, ”järnig” ton när den pressas. Växellådan är inte heller dum, under halv motorbelastning märks skiftena knappt alls. Kruxet är att komponenterna inte ”lirar” i vissa lägen, som vid start. När man trampar på gasen för att komma i väg händer liksom ingenting alls till en början – och sedan kommer en väldig skjuts. Fenomenet finns kvar högre upp i fart och stör körningen på ett avgörande sätt. Det känns som om de utprovningsansvariga har en hel del hemläxa att göra innan det blir den klass på upplevelsen som Jaguarnamnet ställer som löfte. Dessutom är förbrukningen alldeles för hög, vi noterade nästan 1,1 liter milen.

Ronden och duellen till BMW, 3-2.

Fakta - Testvinnaren: BMW X2 xDrive20d MSportX

Pris, kr: X2 xDRIVE20d från 397 500 kronor, provbilen 576 300 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 436/B 183/H 153/A 267. 
Bagagevolym, l: 470–1 355.
Tjänstevikt, kg: 1 775.
Motor: Tvärställd direktinsprutad fyrcylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 16,5. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1 995 cm3.Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 126 g/km.

En av marknadens bästa dieselmaskiner, perfekt matchad med en åttaväxlad automat. Bra kraft, mycket smidiga start- och växlingsegenskaper.
En av marknadens bästa dieselmaskiner, perfekt matchad med en åttaväxlad automat. Bra kraft, mycket smidiga start- och växlingsegenskaper.
Mycket tydliga visartavlor i läcker inramning. Färddatorn mellan rundlarna sköts med knapp på blinkersspaken men kan skymmas av rattcentrum.
Mycket tydliga visartavlor i läcker inramning. Färddatorn mellan rundlarna sköts med knapp på blinkersspaken men kan skymmas av rattcentrum.
BMW:s karossdekor med grå plastpartier ger karaktär. Oväntat mycket däckbuller drar ned komfortintrycket, dimensionen är 205/55 R 18.
BMW:s karossdekor med grå plastpartier ger karaktär. Oväntat mycket däckbuller drar ned komfortintrycket, dimensionen är 205/55 R 18.
Ganska begränsat bagageutrymme med inskränkt höjd. Baksätets delning 40/20/40 är standard och ökar flexibiliteten. Elbaklucka kostar 4 300 kronor.
Ganska begränsat bagageutrymme med inskränkt höjd. Baksätets delning 40/20/40 är standard och ökar flexibiliteten. Elbaklucka kostar 4 300 kronor.
Fakta - Jaguar E-Pace P250 First edition

Pris, kr: E-Pace från 329 900 kronor, provbilen 635 900 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 440/B 190/H 165/A 268. bagagevolym, l: 577–1 234.
Tjänstevikt, kg: 1 969.
Motor: Tvärställd direktinsprutad fyrcylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 83/92,4 mm, volym 1 998 cm3.Max effekt 249 hk (183 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 365 Nm vid 1 200–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,0 s.
Deklarerad förbrukning: 7,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 174 g/km.

Kraften räcker långt i Jaguars 250-hästare men samarbetet med den nioväxlade (!) automatlådan övertygar inte vid start och i låg fart. Törstig!
Kraften räcker långt i Jaguars 250-hästare men samarbetet med den nioväxlade (!) automatlådan övertygar inte vid start och i låg fart. Törstig!
Djupt placerade, ganska små mätartavlor med lite större färddator dem emellan. Bra justering av instrumentbelysningen med vred i båda bilarna.
Djupt placerade, ganska små mätartavlor med lite större färddator dem emellan. Bra justering av instrumentbelysningen med vred i båda bilarna.
Jaguars kaross är renare från plastdetaljer och har dörrar som går ned över trösklarna – bra för byxbenen! Däckdimensionen är 255/55 R 19.
Jaguars kaross är renare från plastdetaljer och har dörrar som går ned över trösklarna – bra för byxbenen! Däckdimensionen är 255/55 R 19.
Mer utrymme i Jaguar, dessutom lastskenor med flyttbara fästöglor. Elbaklucka är standard på ”First Edition”. Ryggstödsdelning 60/40.
Mer utrymme i Jaguar, dessutom lastskenor med flyttbara fästöglor. Elbaklucka är standard på ”First Edition”. Ryggstödsdelning 60/40.

Främsta konkurrenterna

BMW X1.
BMW X1.
Mercedes GLA.
Mercedes GLA.
Volvo XC40.
Volvo XC40.
Range Rover Evoque.
Range Rover Evoque.

BMW:s reklam för nya X2 är olik den märket brukar göra. Bilen är beskuren på bilderna, vinklarna är utstuderade och den tillhörande texten har ett typsnitt som ser ut som klotter. Inget snack om saken, BMW vänder sig till en ung eller i alla fall ungdomligt sinnad publik med denna variant på crossovern X1.

Jaguar vill också nå yngre köpare och E-PACE ska vara receptet för att nå dem. Bilen är några centimeter längre än X2 och har helt annan framtoning och profil. Från sidan ser E-PACE ut som en buljongtärning som efter tillsättning av vatten blir en F-PACE, den modell som ensam numera svarar för drygt hälften av Jaguars produktion.

De

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.