Bild
Nästa artikel

Biltest: Volkswagen Golf Variant, Ford Focus, Kia Cee'd

Nybilstest

Nya Volkswagen Golf Variant är bilen som egentligen inte skulle finnas. Men den både kom, sågs och segrade. Varken Ford Focus eller Kia Cee'd rår på den nya VW-kombin. Fast Kia kommer ganska nära.

VW Golf Variant är varken rymligast eller bäst på alla punkter. Knappast vackrast heller, för den delen.

Men testlaget utser ändå den nya VW-kombin till bästa köp. Snittet för de viktigaste kombiegenskaperna är högt och ägandekostnaderna är rimliga.
Kia Cee´d SW är värsta konkurrenten, men når inte riktigt ända fram trots många goda egenskaper. Inte minst pris och garantier är lockande.

Ford Focus har det bäst disponerade lastutrymmet och det spänstigaste chassiet. Men det hjälper inte när kvalitetsintrycket är halvdant och kostnaderna högst i test.

Någon ny kombi behövs inte. Så resonerade Volkswagen när nuvarande Golf-modell, den femte i ordningen, lanserades för fyra år sedan.   
Tanken var istället att flexbilen Touran och den högbyggda Golf Plus skulle täcka behovet av rymliga och praktiska bilar i modellserien.

Det visade sig vara en grov missbedömning. Många kunder krävde en traditionell kombi och till slut gav VW-ledningen vika för trycket. Det tog sin tid, men nu finns en ny upplaga av Golf Variant ute hos handlarna.    
Bättre sent än aldrig skulle man kanske kunna uttrycka saken med tanke på resultatet i Vi Bilägares test.   

En besvärlig utmanare till den nya VW-kombin är Kia Cee´d Sporty Wagon, förkortat SW. Det är en bil som med sitt humana pris och sina generösa garantier har alla chanser att lyckas i kombitokiga Sverige.


Cee´d SW har även en rad andra kvaliteter som gör att bilen bör tas på största allvar av samtliga konkurrenter i lilla mellanklassen. Särskilt om den är utrustad med Kias nya pärla till dieselmotor, med beteckningen 1.6 CRDi, som arbetar så lent och fint att man kan lätt förväxla den med en bensinmotor.

Godkänd som miljöbil
En annan direkt konkurrent till Golf Variant är Ford Focus herrgårdsvagn, som, sedan länge är etablerad som en av klassens körtrevligaste och rymligaste kombibilar. Det är också den enda av testbilarna som är godkänd som miljöbil enligt den statliga definitionen. I alla fall om den, som testbilen, har ett Flexifuel-emblem på bakluckan och en etanolmotor mellan drivhjulen.
Även Golf Variant kommer så småningom i etanolutförande och drivs då av VW:s basmotor på 1,6 l/102 hk, som konverterats för spritdrift. Men i väntan på E85-versionen räknar den svenska generalagenten med att det är 1.4 TSI/140 hk, med både turbo och kompressor, som blir volymversionen. Därför är TSI/140 vårt val för det här testet.  

Tre olika motortyper och tre olika drivmedel gör givetvis att den direkta jämförelsen mellan de tre bilarna haltar något. Men samtidigt ger det testet ytterligare en dimension. Vilket bränsle är mest miljövänligt och vilket är bäst för den egna plånboken?

 Staten har redan bestämt förutsättningarna: E85 (85 procent etanol/15 procent bensin) är bäst för miljön och ska därmed skattegynnas. Följaktligen belönas den som med egna pengar köper en Ford Focus Flexifuel med 10 000 kronor i miljöpremie och får dessutom en viss skatterabatt.

Men det räcker inte i vår jämförelse. Focus är, trots de statliga subventionerna, klart dyrast att äga enligt testlagets beräkningsmodell. Milkostnaden hamnar på 35:80 kr, i första hand på grund av den höga förbrukningen och den saftiga servicenotan: nästan 15 000 kronor under de första 6 000 milen!

Focus Flexifuel måste in för översyn var tusende mil, eftersom spritbränslet tär hårt på oljan. Men de täta serviceintervallerna är inte bara besvärande för plånboken, de är också en irritationskälla för alla som kör långa sträckor varje år.

Passerar biltullen gratis
Ekonomiskt är Fords E85-kombi mest gynnsam för storstadsbor, läs stockholmare. Med Flexifuel-emblemet på bakluckan passerar ägaren biltullarna gratis och bjuds dessutom fri boendeparkering. Tjänstebilsförarna är säkert också nöjda, de får förmånsvärdet nedsatt med 20 procent.       
Kias smidiga 1,6-litersdiesel ger inga statliga rabatter, det fattas åtta gram per kilometer till koldioxidgränsen 120 g/100 km, men är ändå ett vettigt miljöalternativ. Den låga förbrukningen är förstås också bra för ägarens plånbok, även om testlaget aldrig lyckades komma i närheten av de 4,9 l/100 km som anges i bränsledeklarationen. Men dieslar brukar behöva köras in ordentligt innan förbrukningen sjunker och vår testbil hade bara rullat drygt 150 mil när testet påbörjades. 
   
Kias sjuåriga nybilsgaranti är ett annat frestande argument för köparen, men kräver att service görs på märkesverkstad under hela perioden. Och det är inte särskilt billigt, även om kostnaderna inte når upp till samma nivå som Fords. Totalt slutar Kia-kombins milkostnad på 33:70 kr enligt vår kalkyl.
Men, och det är viktigt att notera, om Kia Cee´d 1.6 CRDi jämförs med motsvarande dieslar från VW och Ford är den koreanska bilen en solklar ekonomisk vinnare. En Golf Variant Comfortline med 105 hästars diesel går på över 20 000 kronor mer än Kian och Fords motsvarighet är nästan 30 000 kronor dyrare än den koreanska

VW:s råstarka och pigga TSI-maskin, som är förbluffande rapp och effektiv med tanke på att cylindervolymen är blygsamma 1,4 liter. Enda skönhetsfläcken är en viss ryckighet på låga varvtal. Det gäller också att vara försiktig med gasfoten, annars skenar förbrukningen lätt iväg. 
  
Även Kia Cee´ds CRDi-motor imponerar stort med sin mjuka karaktär och kraftfulla gasrespons. Den som inte vet att det sitter en diesel under huven märker det knappast, utom på tomgång då ett visst knatter förekommer. Men trots den fina motorn är körupplevelsen i Kian inte riktigt på topp.

Styrningen är något diffus och förarkomforten störs av en stol som är för stumt stoppad och inte ger tillräckligt lårstöd. Samtliga testchaufförer hade också problem med den branta gasfotsvinkeln, som vid längre körpass ger krampkänningar i skenbenet. 
     
Några sådana problem finns varken i Ford eller VW, som båda har vettigt utformade förarmiljöer. Allra bäst trivdes testlaget bakom ratten i Golf. VW-kombin erbjuder också den behagligaste åkkomforten, såväl när det gäller fjädring som kupébuller. Cee´d är lite för stum i chassiet för att vara riktigt bekväm och Focus bullrar besvärande elakt på grövre asfalt.    


Att nya Golf Variant byggs i Mexiko märks inte det minsta på kvalitetskänslan, om nu någon hade sådana fördomar. VW:n ger det klart mest gedigna intrycket i trion och även Kia Cee´d känns välbyggd. Ford Focus upplevs som plastigare och lite mindre noggrant hopkommen.    

VW-kombin har ett helt annat utseende i nospartiet än vanliga Golf. Förklaringen är att fronten har lånats från systerbilen Jetta, medan bakpartiet är helt nytt. Fast någonstans på vägen tycks VW:s formgivare ha tappat inspirationen. Bakändan är nästan överdrivet försiktigt designad, trist för att tala klarspråk.

Då är Kia Cee´d betydligt piggare formgiven, även om bakpartiets karosslinjer är mer eller mindre direkt kopierade från Peuegot 407. Därifrån kommer också stilgreppet att låta bakluckan går en bra bit in på taket. Det är bra för lastgapet men sämre för den som vill ha en box på taket. Det har Kia Sverige upptäckt och är just nu i färd med att försöka ta fram en specialbox som passar den nya kombin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.