Bild
Nästa artikel

Biltest: Smart Roadster Coupé

Nybilstest

En häftigare leksak än Smart Roadster Coupé är svår att finna.

Årets varmaste dag. Blå himmel, vita molntussar, grönt gräs, gula maskrosor, vattenglitter, syrendoft och fågelkvitter. Aldrig är sommaren så somrig som när man sakta susar fram i en öppen bil.

En cabriolet är balsam för en stressad själ. Det är inte någon bil som man jäktar fram med. Det blir alldeles för fladdrigt och obekvämt. Dess-utom är de flesta cabbar inget kul att åka fort med ens med taket på. En öppen kaross är mindre vridstyv än en täckt och de många cabbar vränger sig och knirkar i minsta gupp.

Nej, i en cab ska man glida runt och njuta av livet och sommaren. Det finns så mycket att upptäcka i en bil utan tak: hur fåglarna grälar i träden och hur gräsklipparna knattrar i villaträdgårdarna, doften av nyklippt gräs (och föralldel även av nygödslade åkrar och gamla dieselbilar).

I kölvattnet av en cabriolet uppstiger ibland avundsjuka eller beundrande kommentarer. Dessa hörs kanske extra bra nere i sittbrunnen. Den som kör en cabriolet har nog inget alls emot att märkas. En öppen bil bör ha högt tittvärde. Det hör liksom till konceptet både för tillverkaren och ägaren.
Inget idealiskt klimat.

Vän av ordning invänder förstås att en cabriolet är en fullkomligt idiotisk biltyp i ett land som Sverige där sommaren vissa år nästan kan räknas i timmar. Färvisso är vårt klimat kanske inte det mest idealiska för taklösa bilar.


Men de dagar då det verkligen är rätt väder är njutningen i en cabriolet så intensiv att det räcker för hela året.

En del bilar med avtagbart tak går faktiskt riktigt bra att använda även på vintern. Att köpa en cab behöver alltså inte vara en dåraktig investering. Det behöver inte ens bli särskilt dyrt. De billigaste cabbarna kostar strax över 150 000 kronor.

Under våren har det rullat in flera nya cabbar hos de svenska bilhandlarna. Vi lät fyra biltokiga ungdomar - Pia, Elin, Jocke och Miriam - välja sin favorit att ta med ut i grönskan på vårens varmaste dag. Den femte och lyxigaste nyheten tog vi hand om själva.

När mannen i Ferrarin bromsade in och lade sig bredvid och glodde en lång stund, då var Jockes dag fullkomlig. Aldrig i sitt 19-åriga liv hade han blivit så betittad som under de timmar han körde Smart Roadster Coupé. Det är en bil som ingen kan ignorera. Den ser ut som någon slags missil. Varje grabb, oavsett ålder och kön, slickar sig om munnen och vill ha.

Roadster Coupé är byggd precis som de vanliga, små Smartbilarna. Modellerna delar ungefär 35 procent komponenter. Karossen är uppbyggd runt en urstark stålprofil som är synlig. På den hänger plastpaneler som kan bytas ut till valfri färg. Baktill sitter en liten turbomotor på 700 kubikcentimeter. Med hjälp av turbo utvecklar den 82 hästar.

Smart har gjort ganska mycket för att dölja den blygsamma effekten. Avgassystemet är till exempel stämt så att motorn avger en sång som ligger någonstans mitt emellan formelbil och motorcykel. Den hörs vida kring, och när den växlas låter det nästan som på en racerbana. Växlingarna kommer dessutom ofta, ty motorn är ihopkopplad med en sexväxlad och kortstegad låda.

Det är en automat men den kan också växlas manuellt, antingen med växelspaken som har sekventiella lägen (uppväxling framåt, nedväxling bakåt) eller med paddlar på ratten. Det senare är att föredra, men det går bara att få i ett paket för nästan 10 000 kr.

En liten pil bland instrumenten blinkar uppåt eller nedåt för att tipsa föraren när det är dags att byta växel.

Snäll innerst inne
Även om Smart Roadster Coupé ser ettrig ut har den ganska snälla prestanda. Men det märks inte. Föraren har alltid intryck av att köra som en Shumacher. Ljudet gör en del, den stenhårda fjädringen får bilen att reagera för minsta ojämnhet och dessutom befinner sig förarstolen ungefär 20 cm ovanför vägen, precis som i en formelracer.

Smart är egentligen ingen ren cabriolet utan mer en så kallad targa. Tygtaket sitter bara precis ovanför sätena. Det öppnas elektriskt, vilket kan ske även under färd, och glider ned bakom stolarna. Även ribborna mellan vindruteram och bakprofil går att ta bort och då blir bilen lite mer öppen. Bakdelen skyddar mot drag, så det är ganska lugnt att åka taklöst.

Det går att använda Smart som shoppingbil. I glaslådan går det in minst två drickabackar och under huven fram kan man ställa flera stycken shoppingkassar. Det största problemet vid stormarknaden är att ta sig i och ur bilen.

Testad i Vi Bilägare nummer: 10/2003

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.