Nästa artikel
Biltest: Seat Toledo
Nybilstest

Biltest: Seat Toledo

Publicerad 14 oktober 2004 (uppdaterad 22 september 2010)
Det är 70 procent Seat Altea i nya Seat Toledo. Resterande 30 är bland de mer uppmärksammade bagageutrymmen som skapats. Visserligen finns rejält med plats men... Toledo är en sedan-modell med en ytterst okonventionell lösning på den konventionella bakluckan.

Den Toledo som nu står i farstun hos bilhandlarna och väntas in i bilhallens värme någon gång i vinter är Toleedo nummer tre i ordningen sedan Seat togs över av Volkswagengruppen. Toledo byggs givetvis på samma plattform som många av kamraterna inom koncernen, den så kallade Golf-plattan.

Med Altea skapade Seat något av ett nytt koncept i bilvärlden och Toledo är en Altea med en originellt skapad baklucka.

Invändigt skiljer inte mycket mellan modellerna. Man sitter högt och bra och har god utsikt mot omvärlden. Materialvalet i plastpaneler och reglage är inte av vassaste kvalitet i förhållande till den image som Seat försöker skapa kring de nya modellerna.

Däremot har man satsat hårt på IT i bilen. Med hjälp av den trådlösa uppkopplingen Bluetooth kan man skapa en förbindelse mellan bilens ljudsystem och den egna mobiltelefonen. Har telefonens ägare då en telefon med röstuppringning är det bara att säga vem som ska bli uppringd och vips så fixar systemet uppkopplingen.
 
Bilens ljudsystem kan även spela upp mp3-filer, men för både bluetooth-uppkopplingen och mp3-spelaren handlar det om tillval mot extra kostnad. Som originalmonterad utrustning finns radio med cd-spelare och åtta högtalare. Därtill finns även, naturligtvis, en avancerad navigationsutrustning som tillval.

Toledo är, liksom den kompaktare Altea, behaglig att köra - så länge vägen är slät och fin. Men så fort det börjar handla om grövre asfalt blir ljudnivån påfrestande hög.

Behöver kraftfull motor
Vi provkörde Toledo med olika motoralternativ och det är den stora tvåliters dieselmotorn med 140 hk (103 kW) som känns vettigast.

Toledo är ingen lätt bil. Den väger 24 kg mer än Altea (den är 19 cm längre än märkeskollegan) och har en tjänstevikt på 1 419 kg och behöver en kraftfull motor. Dieselmotorn är att föredra framför bensinvarianterna. 1,6 liter och 102 hk är i klenaste laget.

Den motorn behöver verkligen gas och höga varv för att reagera och 150-hästars FSI-motorn med två liters motorvolym känns inte heller riktigt bra. Vi lyckades under den eftermiddagslånga provkörningen inte komma under en förbrukning enligt bilens dator på 10,4 l/100 km.

Seat Toledo marknadsförs som en sedanmodell och ledningen för företaget ser som konkurrenter bland andra Peugeot 407, Renault Laguna och Opel Vectra. Själva skulle vi nog jämföra den en klass ner på skalan med bland andra Peugeot 307 och Skoda Octavia.

Toledo har ett stort bagageutrymme. Enligt VDA-normen rymmer det drygt 500 liter. Om man inte köper till ett reservhjul (bilen är standardutrustad med en reparationssats) så finns ett extra utrymme under det ordinarie lastrumsgolvet som ger en hel del extra plats.

Testad i Vi Bilägare nummer: 14/2004

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.