Bild
Nästa artikel
Kombinationen av hög säkerhet, bra komfort och stora utrymmen har gjort VW Passat Variant till en populär familjebil.
Kombinationen av hög säkerhet, bra komfort och stora utrymmen har gjort VW Passat Variant till en populär familjebil.

VW Passat - en problemtyngd favorit

Begbil

VW Passat är en populär familjebil sedan länge. Men på senare tid har olika kvalitetsbrister avslöjats.

Passat har funnits som modell sedan 1970-talet. Till modellåret 2011 kom en ”halvny” Passat, till stora delar baserad på föregångaren som kom 2005. Här har vi tittat närmare på Passat 2011–2014. En ny generation presenterades som modellår 2015.

Passat finns med motorer för fyra olika drivmedel, bensin, diesel, gas eller etanol. Dieselmotorer på 140, 170 och 177 hk är vanligast även om också bensinmotorer på 150, 160 eller 211 hk också har sålts en del. En 3,6-liters bensin-V6:a på 300 hk är toppmodellen.

 

Vägegenskaperna är mycket bra, Passat går stadigt även i pressade situationer som en undanmanöver. För den som vill ha bättre framkomlighet vintertid finns fyrhjulsdrivning, kallad 4-Motion, från svenska Haldex.

Förarmiljön är snyggt utförd, tydlig och lättöverskådlig, både vad det gäller instrument och reglageplacering. Passat är en bra långfärdsbil på många sätt. Framstolarna ger hög komfort och även baksätet bjuder på goda utrymmen och fin komfort för de åkande på ytterplatserna. Mittplatsen bak är trång för vuxna.

Bagageutrymmet i kombimodellen sväljer 603 liter med uppfällt baksäte, 1 731 liter med fällt baksäte. Vi lyckades lasta in 20 drickabackar med baksätet uppe och 41 drickabackar med fällt baksäte, ett bra resultat.

 

Krocksäkerheten håller hög nivå. Passat är en av få bilar som klarat toppbetyg både i Euro NCAP:s krocktest och samtidigt i Folksams analys av verkliga olyckor.


Volkswagen har haft problem med kvaliteten under flera år. Glapp i länkarmsbussningar, fel på automatiska p-bromsen och på den utfällbara dragkroken, krånglande elfönsterhissar, och trasiga vindrutespolare är några förekommande problem. Tidigt utslitna stötdämpare och fel på luftkonditioneringen har också ägarna rapporterat om.

 

Men problemen slutar dessvärre inte där. Ett av de allvarligare felen rör dubbelkopplingslådan DSG, som har krånglat på ett stort antal bilar. Växellådan kan slira, rycka eller tappa växlar. En väl fungerande DSG-låda växlar nästan ryckfritt i fart. En del DSG-lådor har omprogrammerats för att fungera bättre. Om inte det hjälper återstår bara ett dyrt växellådsbyte.

Bensinmotorn på 1,4 liter, TFSI kallad, har havererat på ett antal bilar, både Golf och Passat är drabbade. Det som vanligen har hänt är att kamkedjesträckaren gått av och orsakat motorhaveri. Kostsamt om inte garanti, goodwill eller försäkring täcker. För att minska risken för haveri bör oljebyte ske oftare än vad som tidigare rekommenderats.

På dieselmotorerna är det istället VW:s numera välkända avgasfusk som är bekymret. Här ska bilarna dock åtgärdas på generalagentens bekostnad, men när detta kommer att ske i praktiken är oklart.

 

Passat Ecofuel, som går att köra på gas eller bensin, kan ha läckande gastank. Det är ett fel som kan vara livsfarligt och som VW nu har återkallat bilar för. Gastankarna har varit rostiga på vissa exemplar och eftersom de döljs bakom plastkåpor är rostskadorna svåra att upptäcka. Kontrollera med en märkesverkstad så att bilen verkligen är åtgärdad för eventuella rostskador på gastanken.

I övrigt har vi sänkt rostbetyget på Passat från fyra till tre på denna modell och till en tvåa på äldre exemplar.

Exemplar med kombinationen 1,4-liters TFSI-motor, gastank och DSG-växellåda är en bil att hissa varningsflagg för. Här finns mycket som kan gå sönder och som innebär dyra reparationer för bilägaren.

 

Passat har varit en lättsåld bil på begmarknaden, men kvalitetsproblemen har gjort att modellen inte är lika het längre. Kombin ”Variant” är mer eftertraktad än sedanmodellen och därför något dyrare.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 TDI 2011/8 000
Kaross Kombi 5d
Motor 2,0 l/140hk
Dekl. förbrukning 4,6 l/100 km
Skatt 1 520 kr
Begpris 119 300 kr
Nypris 2009 269 000 kr
Bilprovningen Medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  2,0 TDI 2011 1,4 TSI MultiFuel 2011
Längd/bredd, cm 477/182 477/182
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 594/586 1 536/574
Max släpvikt, kg 1 800 1 500
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/ 1968 4/1 390
Effekt, hk 170 160
Toppfart, km/tim 224 218
0-1000 km/tim, s 8,8 8,7
Bränsle, liter per 100 km 4,7 9,0 (E85)
CO2, g/km 116 148

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 2/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011 121 900 115 000 109 300 102 700 96 000
2012 133 900 126 500 110 200 112 900 106 200
2013 145 600 137 800 130 500 123 300 116 300
2014 157 900 149 800 141 900 134 400 127 100
2015 169 100 160 600 152 700 144 900 137 200

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
GT/2,0 211hk TSI, DSG 11-15A +8 000
Gt 3,6 V6 300hk, DSG 4Mo 11-15A +42 000
1,6 105hk TDi BlueMotion 11-15A -6 000
GT/2,0 170hk/177hk TDI 11-15A +8 000
1,4 150hk TSI EcoFuel 11-15A -15 000
1,4 160hk TSI MultiFuel 11-15A -12 000
Ej Masters pkt, endast AC 11-15A -10 000
Variant=Kombi 11-15A +10 000
Alltrack, Variant 11-15A +24 000
DSG=AUT 11-15A +10 000
4Motion=4WD 11-15A +10 000
Premium pkt, skinn 11-15A +12 000

BILPROVNINGEN

Medelresultat på besiktningen enligt Dekra. Slitna bromsskivor och belägg är vanligaste anmärkningen, men trasiga vindrutespolare och defekta skyddsdamasker förekommer också. Glapp i länkarmsbussningarna konstateras främst på långmilare.

ROSTSKYDD

Kaross helt i stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är invändigt vaxbehandlade, liksom hålrum undertill. Skärmkanterna bak är av en bra konstruktion, liksom innerskärmarna fram. Bränsletank i plast. Banden som håller upp tanken är gjorda i rostfritt stål. Fuktbindande innerskärmar bak är dock ett minus. Plastsköldarna under bilen är en rostfälla på sikt, där är plåten helt obehandlad under. Limningar i huv samt skarvar för baklucka och dörrar har visat sig vara dåliga, liksom bristfällig vidhäftning av grundfärgen. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,29 kr/l. Diesel: 12,84 kr/l. Etanol: 9,91 kr/l.

  2,0 TDI 2011 1,4 TSI MultiFuel 2011
Pris 127 300 kr 107 300 kr
Värdeminskning 7 000 kr 7 000 kr
Skatt, besiktning 2 100 kr 1 100 kr
Försäkring 6 000 kr 5 800 kr
Bränsle 9 100 kr 12 900 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 7 000 kr
Däck 2 000 kr 1 500 kr
Totalt per år 33 000 kr 35 000 kr
Totalt per mil 22 kr 23 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 11 630 kr
Katalysator 18 122 kr
Hjullager hö. fram 2 520 kr
Kamrem, 18 000 mil 8 149 kr
Elektronikbox, motor 14 860 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram, 2st 3 548 kr
12 000-milaservice 8 985 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fram/bak 1997/2007
Trepunkstbälte alla platser 1997
Krockkudde förare/passagerare 1997
Sidokrockkudde fram 1997
Nackskydd alla platser 1997
Nackskydd fr. whiplashskydd 2000

Konkurrenterna

Opel Insignia 2,0 CDTI Edition Komfort

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 302 kr
Begpris: 110 300 kr
Nypris 2011: 273 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Citroën C5 Tourer 2,0 HDi Comfort

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 107 400 kr
Nypris 2011: 249 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Peugeot 508 1,6e-HDi Active SW

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning:  4,5 l/100 km
Skatt: 1 364 kr
Begpris: 105 800 kr
Nypris 2011: 249 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford Mondeo 1,6 TDCi Econetic Titanium

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/116 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 103 000 kr
Nypris 2011: 256 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Skoda Superb Combi 2,0 TDi Elegance

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 876 kr
Begpris: 118 600 kr
Nypris 2011: 270 500 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota Avensis 2,2 D-4D Business

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 117 200 kr
Nypris 2011: 278 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Hyundai i40 1,7 CRDI Business

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,7 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 111 900 kr
Nypris 2011: 259 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Volvo v70 d3 2,0 Kinetic

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 824 kr
Begpris: 138 000 kr
Nypris 2011: 318 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Passat har funnits som modell sedan 1970-talet. Till modellåret 2011 kom en ”halvny” Passat, till stora delar baserad på föregångaren som kom 2005. Här har vi tittat närmare på Passat 2011–2014. En ny generation presenterades som modellår 2015.

Passat finns med motorer för fyra olika drivmedel, bensin, diesel, gas eller etanol. Dieselmotorer på 140, 170 och 177 hk är vanligast även om också bensinmotorer på 150, 160 eller 211 hk också har sålts en del. En 3,6-liters bensin-V6:a på 300 hk är toppmodellen.

 

Vägegenskaperna är mycket bra, Passat går stadigt även i pressade situationer som en undanmanöver. För den som vill ha bättre framkomlighet vintertid finns fyrhjulsdrivning, kallad 4-Motion, från svenska Haldex.

Förarmiljön är snyggt utförd, tydlig och lättöverskådlig, både vad det gäller instrument och reglageplacering. Passat är en bra långfärdsbil på många sätt. Framstolarna ger hög komfort och även baksätet bjuder på goda utrymmen och fin komfort för de åkande på ytterplatserna. Mittplatsen bak är trång för vuxna.

Bagageutrymmet i kombimodellen sväljer 603 liter med up

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.