Bild
Nästa artikel
Up är Volkswagens minsta bil, ett snäpp under Polo i storlek.
Up är Volkswagens minsta bil, ett snäpp under Polo i storlek.

VW Up - en kompetent småtting

Begbil

VW Up är en bil i minsta klassen. Finns det något att se upp med på en begagnad Up eller blir det tummen upp?

Föregångarna till Up, mikrobilarna Lupo och Fox, blev inga storsäljare i Sverige. Up har sålt bättre än dessa, delvis tack vare privatleasingavtal. Up delar väsentlig teknik med koncernsyskonen Skoda Citigo och Seat Mii. Den vanligaste versionen kallas ”High Up”. Det finns också en crossoverbetonad modell med 1,5 cm högre markfrigång och plaskskärmbreddare. Fyrhjulsdrift finns dock inte.

Den vanligaste motorn är trecylindrig på en liter och 60 eller 75 hk. Med turboladdning finns samma motor med effektuttag på 90 hk. Samma grundteknik finns även i Eco-Up, med gasdrift. Där ger motorn dock 68 hk. En elmotor på 82 hk finns också bland motoralternativen.

Trevliga och smidiga vägegenskaper är en av uppsidorna med Up. Mini-folkan går stadigt i en undanmanöver och är dessutom kvick och rolig att köra på småvägar. Även motorvägsstråk fungerar bra och Up är mycket lättkörd i stadstrafik. Styrningen är välavvägd och exakt.

 

Instrument och reglage är enkla och tydliga, men flera förare har svårt att få till en vettig körställning. Stolarna känns säckiga i ryggstödet och de korta sittdynorna ger dåligt stöd för låren.

Baksätet rymmer bara två personer och är relativt trångt. In-och ursteg till baksätet är också lite krångligt.

Det finns bullrigare småbilar, men direkt tyst går Up ändå inte.

Eftersom yttermåtten är kompakta, Up mäter 360 cm, blir utrymmena klart begränsade.

Bagageutrymmet är litet, rymmer 251 liter eller fyra läskbackar i normalläge. Om baksätet fälls ryms istället 951 liter eller 20 läskbackar.


Säkerhetsnivån är – för att vara i en småbil – hög, med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och med autobroms som standard. Folksam rankar bilen som ett bra val i sin storleksklass.

 

Det finns några fel om du bör se upp med på Up. Missljud från kopplingen förekommer på vissa exemplar och beror på ett skallrande kugghjul. Problem att få i backväxeln noteras också av en del ägare, liksom krångel med spolarvätskesystemet. Vår långtest-Up rullade i ett år utan större bekymmer.

Ett allvarligt fel gäller krockkuddesystemet, som kan ge varningssignaler för fel. Gult ljus betyder att krockkudden bör inspekteras av en auktoriserad verkstad. Det är det vanligast förekommande och resultatet är ofta programvaruuppdateringar.  Om varningslampan däremot lyser rött bör bilen inte köras alls – omgående verkstadsbesök är vad som gäller. Felsökning kan bli dyrt – om inte garanti eller försäkring täcker. Volkswagen har också återkallat 71 exemplar i Sverige för fel på krockkuddarna. Det som byts är styrdonet till krockkuddarna eftersom en felaktigt monterad sensor kunde finnas i systemet. En auktoriserad verkstad kan se om ”din” bil är föremål för återkallelse och om den i så fall är utförd.

 

En liten bil är ofta billigare att äga än en stor. Ägandekostnader som skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning talar för att Up ska bli relativt billig att äga.

Småbilar är vanligen lättsålda som begagnade. Fyradörrars Up är mer eftertraktad och något dyrare i andra hand jämfört med exemplar med tvådörrars kaross.

Om något år, när många privatleasade exemplar kommer tillbaka till handlarna, lär begpriserna också sjunka en del. Syskonbilarna Seat Mii och Skoda Citigo är billigare även som begagnade jämfört med Up, trots att det i huvudsak handlar om samma bil.


Köpguiden

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,0 75hk-12/8 000
Kaross Halvkombi 3d
Motor 1,0 l/75 hk
Dekl. förbrukning 4,7 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 45 600 kr
Nypris 2012 126 600 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,0 75hk 2012 1,0 60hk 2012
Längd/bredd, cm 354/164 354/164
Tjänstevikt/maxlast, kg 929/361 929/361
Max släpvikt, kg 0 0
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 3/999 3/999
Effekt, kW/hk 55/75 44/60
Toppfart, km/tim 171 160
0-100 km/tim, s 13,2 14,4
Bränsle, liter per 100 km 4,7 4,5
CO2, g/km 108 105

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 53 500 50 000 45 600 42 700 39 700
2013 57 800 54 300 50 800 46 400 43 400
2014 63 300 58 700 55 200 51 800 48 600
2015 68 000 64 400 59 900 50 000 -
2016 74 100 70 100 65 300 - -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej AC 12-16 -6 000
1,0 3cylindrar 60hk Move Up 12-16 -7 000
1,0 3cylindrar 68hk TSI Ecofuel (gas) 12-16 +8 000
5d 16 +4 000
AUT 12-16 +5 000
Black pkt 12-16 +4 000
White pkt 12-16 +4 000
Cross Up 12-16 +6 000
Groove Up pkt 12-16 +6 000
Premium pkt, panoramaglastak 12-16 +8 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Up besiktningen bättre än medelbilen, vilket även gäller för Seat Mii och Skoda Citigo. Felinställda strålkastare, fel på varselljus och spolarvätskesystem förekommer, liksom att avgassystemets värmeskydd kan sitta löst. Se också upp för fel på krock-kudde-systemet.

ROSTSKYDD

Invändig behandling saknas i huv och baklucka, som dock har bra tätningar. Dörrarna har effektivt rostskyddsvax inuti och det gäller även för balkar och hålrum under bilen. Underredets slitskydd är också godkänt och det gäller även för tätningen av de nedåtgående skarvarna i dörrtrösklarna. En mindre bra detalj är ljudisoleringsmassan vid A-stolparna. Den suger åt sig fukt och kan bli en framtida rostfälla. Innerskärmar bak saknas, istället finns en PVC-behandling. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,0 75hk 2012 1,0 60hk 2012
Pris 45 600 kr 38 600 kr
Värdeminskning 3 000 kr 2 000 kr
Skatt, besiktning 700 kr 700 kr
Försäkring 4 959 kr 4 819 kr
Bränsle 9 800 kr 9 400 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 4 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 25 000 kr 24 000 kr
Totalt per mil 17 kr 16 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 3 780 kr
Katalysator 14 322 kr
Hjullager hö. fram 2 051 kr
Kamrem, 24 000 mil 5 276 kr
Elektronikbox, motor 9 922 kr
Koppling 6 522 kr
Stötdämpare fram 2 522 kr
12 000-milaservice 3 630 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 12/-
Trepunksbälte alla platser 2012
Krockkudde förare/passagerare 2012
Sidokrockkudde fram 2012
Nackskydd alla platser 2012
Nackskydd fr. whiplashskada 2012

Konkurrenterna

Hyundai i10 E-Sense

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,1 l/68 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 514 kr
Begpris: 40 600 kr
Nypris 2012: 114 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Citroën C1 Komfort

Registreringsår/mil: 2012A/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l/3 cyl/68 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 38 000 kr
Nypris 2012: 109 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Sämre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Peugeot 107 Premium Komfort-pkt

Registreringsår/mil: 2012A/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l/3 cyl/68 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 37 400 kr
Nypris 2012: 115 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Sämre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Renault Twingo 1,2 16V

Registreringsår/mil: 2012A/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,2 l/76 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 34 200 kr
Nypris 2011: 104 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Fiat 500 1,2 Lounge

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,2 l/69 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 51 800 kr
Nypris 2012: 134 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Suzuki Alto Comfort

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0/68 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 33 100 kr
Nypris 2012: 98 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Sämre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford Ka 1,2 Trend

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,2 l/69 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 37 100 kr
Nypris 2011: 109 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota IQ VVT-i Q2-pkt

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,0 l/3 cyl/68 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 50 200 kr
Nypris 2012: 152 450 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. *Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo har samma grundkonstruktion.

Föregångarna till Up, mikrobilarna Lupo och Fox, blev inga storsäljare i Sverige. Up har sålt bättre än dessa, delvis tack vare privatleasingavtal. Up delar väsentlig teknik med koncernsyskonen Skoda Citigo och Seat Mii. Den vanligaste versionen kallas ”High Up”. Det finns också en crossoverbetonad modell med 1,5 cm högre markfrigång och plaskskärmbreddare. Fyrhjulsdrift finns dock inte.

Den vanligaste motorn är trecylindrig på en liter och 60 eller 75 hk. Med turboladdning finns samma motor med effektuttag på 90 hk. Samma grundteknik finns även i Eco-Up, med gasdrift. Där ger motorn dock 68 hk. En elmotor på 82 hk finns också bland motoralternativen.

Trevliga och smidiga vägegenskaper är en av uppsidorna med Up. Mini-folkan går stadigt i en undanmanöver och är dessutom kvick och rolig att köra på småvägar. Även motorvägsstråk fungerar bra och Up är mycket lättkörd i stadstrafik. Styrningen är välavvägd och exakt.

 

Instrument och reglage är enkla och tydliga, men flera förare har svårt att få till en vettig körställning. Stolarna känns säckiga i ryggstödet och de korta sittdynorna ger dåligt stöd för

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.