Bild
Nästa artikel
Volvo V60 är en av de senaste årens mest populära bilar i Sverige och utbudet på begagnatmarknaden är stort.

Volvo V60 - inte bäst i klassen

Begbil

Volvo V60 är säker, bekväm och med skaplig kvalitet. Men som kombi har den en klar nackdel.

V60 introducerades sent 2010, som modellår 2011 och delvis som modernare ersättare till V50-modellen. En facelift kom 2014, med ny front, nya motorer och ändrad instrumentpanel.

Volvos motorutbud är svårorienterat, men här kommer en snabbguide.

Vanligaste motorn är dieseln på 163 hk, kallad D3 eller D4 på vissa årsmodeller. Men det finns också en svagare D3 på 136 hk samt en D4 på 180 hk. D5 är starkast och ger 205 eller 215 hk. Minsta dieseln kallas D2 och ger 115 hk.

Minsta bensinmotorn T3 är på 1,6-liter och 150 hk. T4 är vässad och ger 180 hk från samma motor. T5 däremot är en tvålitersmaskin på 240 hk. T6 är en rak sexcylindrig motor på 304 hk, i vässat Polestar-utförande ger den hela 350 hk.

Laddhybriden twin engine har både en dieselmotor på 163 hk som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen. Bilen kan därmed vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, beroende på inställningar. Totaleffekten är som mest 231 hk.

 

Precis som S60 finns V60 med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Det senare är kallat AWD och tillverkas av Borg Warner (tidigare Haldex). Fyrhjulsdrift ger bättre framkomlighet och stabilitet vintertid. Två olika chassisättningar finns att välja mellan, sportchassi är vanligast. Inställbart chassi, kallat Four C, har varit tillval. Styrningen kan ställas i tre olika lägen.

Vägegenskaperna är spänstiga, men ändå stadiga. Volvo V60 klarar en undanmanöver fint och är underhållande och bekväm att köra, oavsett om det handlar om kurviga småvägar eller raka motorvägar.


Förarmiljön är snyggt utformad och tydlig, både vad det gäller instrument och reglage. Komforten i framstolarna håller högsta klass.

Ljudkomforten är god. Sikten snett bakåt är inget vidare.

 

Baksätet är bekvämt, men utrymmet där är knappast klassledande. Bagageutrymmet är trångt för att vara en kombi, 430 liter eller 13 läskbackar är vad som ryms med baksätet uppfällt. Laddhybriden är ännu snålare för bagaget, den rymmer bara 305 liter. Lastutrymmena är bilens svagaste punkt.

Volvo S/V60 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Enligt Folksams analys är V60 minst 40 procent säkrare än medelbilen och får även där betyget fem. Autobroms är standard. Folksam klassar V60 som ett bra val ur säkerhetssynpunkt.

Vi noterar också bra strål-kastare som ger ett rejält ljusutbyte.

V60 verkar hålla bättre driftkvalitet än V70 och V50, som haft en mängd olika problem. Vissa exemplar av V60 har haft fel på display eller ett batteri som tömts på ström. Felen har annars varit av varierande slag, som trasigt svänghjul till kopplingen eller fel på startmotor. På vår långtestbil, en tidig V60, började krockvarningslamporna plötsligt lysa inne i en tunnel. Troligen en bugg i bilens datorsystem som spökade.

 

En del återkallelser har gjorts, främst på modellår 2011. Risk för läckande styrservo ledde till återkallelse första året. Fel på elstolar och risk för att spärren till motorhuven kunde öppnas under körning ledde också till återkallelser.

Risk för bränsleläckage har gjort att exemplar med femcylindrig dieselmotor återkallades. 2012 och 2013 återkallades exemplar för risk för fel på krockkuddarna. Under 2012 återkallades S60 också för risk för bränsleläckage.

En auktoriserad verkstad kan se om ”din” bil har varit föremål för återkallelse och om den är årgärdad.

Det finns ett stort utbud av begagnade V60 och därför ökar chansen att hitta ett bra exemplar till vettigt pris. Sedanen S60 är cirka 10 000 kronor billigare som begagnad.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil D3-11/8 000
Kaross Kombi 5d
Motor 2,0 l/163 hk
Dekl förbrukning 5,5 l/100 km
Skatt 2 823 kr
Begpris 136 200 kr
Nypris 2011 282 000 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  D3 2011 T3 2011
Läng/bredd, cm 463/187 463/187
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 614/566 1 533/567
Max släpvikt, kg 1 600  1 600
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 5/1 984 4/1 595
Effekt, kW/hk 120/163 110/150
Toppfart, km/tim 220 205
0-100 km/tim, s 9,4 9,7
Bränsle, liter per 100 km 5,5 6,7
Co2, g/km 144 156

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
10B - 135 500 128 600 121 800 115 200
11 151 600 143 800 136 800 129 300 123 400
12 164 600 156 500 148 300 140 900 133 300
13 178 200 169 700 161 600 153 800 146 300
13B 185 200 178 200 169 800 161 500 153 500

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
T3 1,6 150hk 10B-13 -20 000
T4 1,6T 180hk 10B-13 -15 000
2,0T 203hk 10B-13 -8 000
T5 2,0T 240hk 10B-13 +-0
T6 3,0T 6cylindrar 304hk AUT AWD 10B-13 +36 000
D2 Driv-e 115hk 10B-13 -12 000
D3 2,0 136hk 10B-13 -6 000
D4 2,4 163hk AWD 10B-13 +10 000
D5 2,4 205/215hk 10B-13 +15 000
AUT 10B-13 +8 000
Ej Kinetic 10B-13 -20 000
Summum, Skinn 10B-13 +15 000

BILPROVNINGEN

Toppresultat i besiktningen hos Dekra. Anmärkningar är sällsynt på Volvo S/V60, även på exemplar med långa körsträckor. Volvo är bäst i klassen enligt Dekra.

ROSTSKYDD

 Kaross, dörrar och baklucka är av galvaniserad stålplåt, motorhuven är av aluminium. Dörrarna är invändigt noga behandlade och tätade med limning. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt. På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattade. Men det finns också ett par skarvar som saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts. I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsam behandling. Det finns viss risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant. Överlag ändå gott rostskydd. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  D3 2011 T3 2011
Pris 136 200 kr 116 200 kr
Värdeminskning 8 000 kr 5 000 kr
Skatt, besiktning 3 200 kr 1 700 kr
Försäkring 6 228 kr 6 455 kr
Bränsle 11 400 kr 14 000 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 5 000 kr
Däck 37 000 kr 43 000 kr
Totalt per år 37 000 kr 34 000 kr
Totalt per mil 25 kr 23 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 7 468 kr
Katalysator 10 457 kr
Hjullager hö. fram 4 732 kr
Kamrem, 24 000-mil/10 år 7 188 kr
Elektronikbox, motor 11 093 kr
Koppling 18 150 kr
Stötdämpare fram 6 675 kr
12 000-milaservice 6 074 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 10/10
Trepunksbälte alla platser 2010
Krockkudde förare/passagerare 2010
Sidokrockkudde fram 2010
Nackskydd alla platser 2010
Nackskydd fr. whiplashskydd 2010

Konkurrenterna

Citroën C5 Tourer 2,0 HDi Comfort

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 99 700 kr
Nypris 2011: 249 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Peugeot 508 1,6e-HDI Active SW

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning:  4,5 l/100 km
Skatt: 1 364 kr
Begpris: 97 700 kr
Nypris 2011: 249 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford Mondeo 1,6 TDCi Econetic Titanium

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/116 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 92 500 kr
Nypris 2011: 256 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Skoda Superb Combi 2,0 TDI Elegance

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 876 kr
Begpris: 114 100 kr
Nypris 2011: 270 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,7 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 106 500 kr
Nypris 2011: 259 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel


Toyota Avensis 2,2 D-4D Business

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 113 800 kr
Nypris 2011: 278 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Opel Insignia 2,0 CDTi Edition Komfort

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning:  5,1 l/100 km
Skatt: 2 302 kr
Begpris: 106 200 kr
Nypris 2011: 273 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Volkswagen Passat 2,0 TDI Masters

Registreringsår/mil: 2011/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 116 800 kr
Nypris 2011: 269 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Läs mer om:

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.