Bild
Nästa artikel
Volvos utmanare i den tuffa Golfklassen, V40, trivs i vinterföre.
Volvos utmanare i den tuffa Golfklassen, V40, trivs i vinterföre.

Volvo V40 trivs på vintern

Begbil

En lite mindre Volvo som vill vara premium – kan det vara något att köpa begagnat? Vi kollar in V40.

Den första V40 kom som årsmodell 1996, då som en kombi. Volvo återanvände namnet på en halvkombi som gjorde entré 2012 – det är den vi granskar här. V40 kom då att bli en ersättare till tidigare C30-modellen, Volvos bil i kompaktsegmentet. Under 2013 lanserades också en crosscountry-version, kallad V40 CC. Men de flesta V40 CC som sålts är inte fyrhjulsdrivna som man kan tro, utan precis som standardmodellen framhjulsdriven. En facelift kom under 2016.

V40 finns både med bensin- och dieselmotorer, det senare är vanligast. Den minsta dieseln kallas D2 och är på 1,6 liter och ger 115 eller 120 hk. Steget upp är D3, en tvålitersmaskin på 150 hk och D4, samma motor men vässad till 177 hk och senare till 190 hk. Minsta bensinmotorn kallas T2, är på 1,6 liter och 120 hk. Lite mer effekt har T3 på 150 hk och T4 på 180 hk. T5 har en femcylindrig tvålitersmotor på 213 hk eller på senare modeller 254 hk.

Trygga, men ändå underhållande och rappa vägegenskaper är utmärkande för V40. Bilen klarar en undanmanöver bra, kursstabiliteten är klippfast och V40 går mycket stadigt på vinterväg. Styrningen är snabb och precis, trögheten kan också ställas i tre olika lägen.

 

Förarplatsen är överlag bra, med tydliga instrument som också kan varieras i utseende. Multimediasystemet är lättskött, men några av reglagen är onödigt pilliga. Framstolarna ger högklassig komfort och V40 rullar relativt tyst. God värme noteras också. Dålig bakåtsikt och lågt insteg är två nackdelar. Det är tydligt att eleganta karosslinjer har fått styra designen framför praktisk användbarhet.


Baksätet är bekvämt vad det gäller själva dynan, men utrymmet är det sämre ställt med. V40 är förhållandevis trång, både för huvud och ben. Någon storlastare är inte V40, bagage-rumsvolymen uppges till 335 liter. Vi fick in sju läskbackar i lastutrymmet.

V40 klarade fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och får också godkänt betyg från Folksam gällande whiplashskyddet. Autobroms är standardutrustning och det finns dessutom en krockkudde som skyddar fotgängare vid en påkörning.

 

Volvo kom på fjärde plats förra året i vår ägarundersökning AutoIndex. Resultatet är bäst av de europeiska märkena. Men det finns ändå en del fel att se upp med. Elektronik som spökar är inte ovanligt, det kan handla om fel på baklampor eller larm som falsklarmar. Instrumentbelysning som plötsligt slocknar är relativt vanligt och kräver programvaruuppdatering. Fel på det nyckelfria låssystemet förekommer också, liksom krånglande dörrlås och fel på informationsskärmen. Skramlande oljud från dörrarna har varit ett klagomål från vissa ägare. Ryckig motorgång har drabbat vissa exemplar, dels beroende på igensatt bränslefilter, dels på fel på motorstyrningen.

Problem med dubbelkopplingslådan, som kallas powershift, har också förekommit. Då har det varit fel på mechatronic-enheten, som styr växellådan elektroniskt. Växellådshaveri har också inträffat, då lådan vägrat att växla upp. Dyra fel, om inte garanti eller försäkring gäller.

Exemplar tillverkade 2015 och 2016 återkallades för risk för fel på gasgeneratorn till förarkrockkudden. För modellår 2017 återkallades bilar eftersom det fanns risk för att krockkuddarna inte skulle lösa ut som förväntat. En krånglande backventil till vindrutespolningen gjorde att spolningen fördröjdes. Närmare 3 000 bilar i Sverige återkallades för detta.

 

Begpriserna är högre än för många bilar i samma storleksklass, men utbudet av begagnat är rätt stort, vilket gör det lättare att hitta ett exemplar till bra pris. När en ersättare dyker upp lär priserna på nuvarande modell också sjunka något.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil D2 1,6 2012B/8 000
Kaross Halvkombi
Motor 1,6 l/114 hk
Dekl. förbrukning 3,8 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 104 000 kr
Nypris 2012 237 000 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  D3 2,0 Kinetic 2012B T3 1,6 Kinetic 2012B
Längd/bredd, cm 437/180 437/180
Tjänstevikt/maxlast, kg 1569/451 1470/440
Max släpvikt, kg 1480 1300
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 5/1984 4/1596
Effekt, hk 150 150
Toppfart, km/tim 150 150
0-100 km/tim, s 9,6 8,8
Bränsle, liter per 100 km 4,3 5,3
Co2, g/km 114 124

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Se fler begagnade bilar på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012B 11 000 110 900 104 000 97 000 90 400
2013 127 400 120 800 113 400 106 200 99 100
2014 130 000 123 700 116 400 109 400 102 600
2015 140 700 133 900 126 200 118 700 111 600
2016 155 400 149 100 141 400 133 800 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
T2 1,6T 120 hk 12B-16 -6 000
T2 1,5 T/2,0T 122 hk 12B-16 -6 000
T3 1,6T 150 hk 12B-16 +-0
T3 1,5T/2,0T 152 hk 12B-16 +-0
T4 1,6T/2,0T 180/190 hk 12B-16 +8 000
T5 2,5T 254 hk/2,oT 245 hk 12B-16 +24 000
D2 2,0 120 hk TDI 12B-16 +-0
D3 2,0 150 hk TDI 12B-16 +10 000
D4 2,0 177 k/190 hk TDI 12B-16 +18 000
AUT 12B-16 +10 000
Cross Country 12B-16 +10 000
Momentum/Business Edition 12B-16 +10 000

BILPROVNING

Enligt tyska besiktningsföretaget Dekra får Volvo V40 nästan inga anmärkningar alls – toppbetyg på alla punkter och bäst i klassen.

ROSTSKYDD

 Motorhuv av aluminium, resten av karossen är tillverkad av plåt. De flesta skarvar är väl tätade och inuti hålrummen finns det ovanligt rikligt med vax. Underredet täcks till stor del av plastsköldar, under dessa är karossen bara grundlackerad och där finns också en och annan öppen skarv. I hjulhusen finns innerskärmar av filtmaterial, som med tiden kan bli fuktiga.  Då finns risk för rostangrepp. Stänkskydd är tillval. Utan dessa träffas sparklådornas nedåtriktade skarv med hjulsprut, vilket ger upphov till blästrade karosssidor nertill. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  D3 2,0 Kinetic 2012B T3 1,6 Kinetic 2012B
Pris 114 000 kr 104 000 kr
Värdeminskning 8 000 kr 8 000 kr
Skatt, besiktning 1 700 kr 1 000 kr
Försäkring 6 500 kr 6 600 kr
Bränsle 9 300 kr 11 300 kr
Reparationer, service, m.m. 6 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 33 000 kr 33 400 kr
Totalt per mil 22 kr 22 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 4 223 kr
Katalysator 10 880 kr
Hjullager hö. fram 3 823 kr
Kamrem, 14 000 mil/år 5 789 kr
Elektronikbox, motor 10 783 kr
Koppling 14 754 kr
Stötdämpare fram, 2 st 7217 kr
12 000-milaservice 6 816 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 96/06
Trepunktsbälte alla passagerare 1996
Krockkudde förare/passagerare 1996
Sidokrockkudde fram 1996
Nackskydd alla platser 1996
Nackskydd fr. whiplashskydd 2000

Konkurrenterna

Lexus CT HSD Comfort

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 126 500 kr
Nypris 2012: 288 700 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Audi A3 2,0 TDI Proline

Registreringsår/mil: 2012B/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 114 900 kr
Nypris 2012: 233 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost Bättre: än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mercedes A 180 CDI Business

Registreringsår/mil: 2012B/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 3,6 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 121 900 kr
Nypris 2012: 237 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Subaru Impreza 2,0 TD

Registreringsår/mil: 2011A/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 241 kr
Begpris: 81 600 kr
Nypris 2011: 269 900 kr
Bilprovn.: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


BMW 118d Sportline

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 312 kr
Begpris: 115 300 kr
Nypris 2012: 248 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Toyota Auris HSD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 3,8 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 91 400 kr
Nypris 2012: 229 250 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Honda Civic 1,8 Sport

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,8 l/142 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 91 500 kr
Nypris 2012: 195 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Golf 7 1,6 TDI Masters

Registreringsår/mil: 2012B/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 97 400 kr
Nypris 2012: 219 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Volvo V40

Den första V40 kom som årsmodell 1996, då som en kombi. Volvo återanvände namnet på en halvkombi som gjorde entré 2012 – det är den vi granskar här. V40 kom då att bli en ersättare till tidigare C30-modellen, Volvos bil i kompaktsegmentet. Under 2013 lanserades också en crosscountry-version, kallad V40 CC. Men de flesta V40 CC som sålts är inte fyrhjulsdrivna som man kan tro, utan precis som standardmodellen framhjulsdriven. En facelift kom under 2016.

V40 finns både med bensin- och dieselmotorer, det senare är vanligast. Den minsta dieseln kallas D2 och är på 1,6 liter och ger 115 eller 120 hk. Steget upp är D3, en tvålitersmaskin på 150 hk och D4, samma motor men vässad till 177 hk och senare till 190 hk. Minsta bensinmotorn kallas T2, är på 1,6 liter och 120 hk. Lite mer effekt har T3 på 150 hk och T4 på 180 hk. T5 har en femcylindrig tvålitersmotor på 213 hk eller på senare modeller 254 hk.

Trygga, men ändå underhållande och rappa vägegenskaper är utmärkande för V40. Bilen klarar en undanmanöver bra, kursstabiliteten är klippfast och V40 går mycket stadigt på vinterväg. Styrningen är snabb och precis, trögheten kan också ställas i tre oli

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.