Bild
Nästa artikel
Volkswagen Sharan är en bil som passar familjer – utrymme, komfort och säkerhet håller hög nivå.
Volkswagen Sharan är en bil som passar familjer – utrymme, komfort och säkerhet håller hög nivå.

Volkswagen Sharan - när familjen växer

Begbil

En sjusitsig familjebuss behövs kanske om familjen växer. Då kan Volkswagen Sharan passa.

Den första modellen av Sharan fick premiär under 1995. Den generationen tillverkades länge och en ersättare dök upp först i slutet av 2010. Det är generation två som vi tittar närmare på här. En uppdaterad version kom under 2015, med mer utrustning inom säkerhet och infotainment.

Syskonbilen Seat Alhambra är i stort sett samma bil, endast detaljer skiljer modellerna åt.

Dieselmotorer på 140, 170 eller 177 hk är vanligast de första modellåren. Bensinmotorer på 150 eller 200 hk finns, men är ovanliga. Från 2015 har dieselmotorerna 150 eller 184 hk och bensinmotorerna 150 eller 220 hk.

Vägegenskaperna är lugna och stadiga, även om den höga karossen kan kränga lite. För den som söker bättre stabilitet och framkomlighet vintertid finns fyrhjulsdrift, kallad 4-Motion. Tekniken kommer från Borg Warner (tidigare Haldex) och återfinns i flera VW-modeller.

Förarmiljön är tydlig och funktionell, med tydliga instrument och reglage. Ratten har lite busslutning, men det märks mindre i den här generationen än i tidigare modell. Förarstolen är bekväm även på långfärder. God sikt runt om karossen är en fördel.

 

Det är gott om plats i mittersta sätesraden, med individuella stolar som går att fälla. Skjutdörrar till baksätena ger bra instegsmöjligheter och sitthöjden är lite högre än i en vanlig personbil. Om barnen får välja bil blir valet ofta en sjusitsig familjebuss. Barnen uppskattar fin utsikt, goda utrymmen och möjligheten att ta med en kompis på utflykten. Även vuxna får plats längst bak på extrastolarna.


Bagageutrymmet är gigantiskt stort, 64 läskbackar ryms maximalt med fällda säten. Om fem personer färdas i bilen kan ändå bagage motsvarande 31 läskbackar eller 885 liter lastas in. Med sju sittplatser ryms 300 liter bagage. Komfort och utrymmen är främsta köpskäl för Sharan.

 

Gamla Sharan (95–09) fick bara tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Trots det rankas den av Folksam som minst 20 procent säkrare än medelbilen. Nyare Sharan fick fem sjärnor i Euro NCAP:s krocktest och bör vara säkrare än föregångaren. Autobroms kom under 2015.

 

Det finns många felkällor att se upp med på en begagnad Sharan. Slitna bromsar är inte ovanligt. Även chassidetaljer som spindelleder och krängningshämmarstag kan vara slitna, speciellt på långmilare.

Krånglande elektronik förekommer också, som fel på parkeringssensorer och backkamera eller blåtandsuppkopplingen till telefon. Även skjutdörrarna och den elmanövrerade bakluckan har krånglat på en del bilar. Elmotorerna till dessa har då ofta gått sönder.

Läckande glastak på Sharan har vi rapporterat om. Volkswagen tog det den gången på goodwill, men nya problem har uppstått och då har inte generalagenten längre velat stå för kostnaden. Att byta panoramaglastaket kan kosta över 38 000 kr på märkesverkstad.

Se upp för 1,4-liters TFSI-motor, där kan kamkedjan hoppa av och orsaka ett dyrt motorhaveri. Tvåliters dieselmotor har återkallats för avgasfusk. Startproblem har också inträffat på en del exemplar, orsakade av elfel eller motorfel. Svänghjul till kopplingen har fått bytas på en del bilar. Dubbelkopplingslådan DSG har havererat på vissa exemplar – ett dyrt byte om goodwill eller försäkring inte täcker kostnaden.

 

Sharan är en av de mer eftertraktade bilarna i klassen, med ganska höga begpriser som följd. Exemplar med 4-Motion och dieselmotor värderas högre än bilar med bensinmotor och framhjulsdrift. Syskonbilen Seat Alhambra har lägre andrahandsvärde och bör vara klart billigare än motsvarande Sharan. De fåtaliga exemplar som endast har fem sittplatser är också lägre värderade som begagnade.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross MPV 7 sits
Motor 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning 5,6 l/100 km
Skatt 2928 kr
Begpris 171 400 kr
Nypris 2012 293 900 kr
Bilprovningen Medel
Rost Bättre än medel
Säkehet Bättre än medel
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  Sharan 2,0 TDI 2012 Sharan 1,4 TSI 2012
Längd/bredd, cm 485/190 185/190
Tjänstevikt/maxlast, kg 1822/688 1771/709
Max släpvikt, kg 2200 1800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1968 4/1390
Effekt, kW/hk 103/140 110/150
Toppfart, km/tim 194 197
0-100 km/tim, s 10,9 10,7
Bränsle, liter per 100 km 5,6 7,2
Co2, g/km 146 167

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B - 158 600 151 100 143 500 135 100
2011 179 200 170 300 162 100 153 900 144 600
2012 189 800 181 300 171 400 161 900 152 700
2013 197 600 188 900 178 600 168 700 159 200
2014 206 300 197 100 186 400 176 100 166 200

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej Masters, 5pl 10B-15 -15 000
1,4 150 hk TSI 10B-15 -15 000
GT 2,0 200 hk TSI, DSG=Aut 10B-15 +24 000
GT 2,0 170 hk/177 hk TDI, DSG 10B-15 +36 000
DSG=Aut 10B-15 +10 000
4-Motion=4WD 10B-15 +8 000
Premium pkt 10B-15 +10 000

BILPROVNINGEN

Sharan klarar besiktningen ungefär som medelbilen enligt tyska Dekra. Vissa anmärkningar förekommer på bromsar och chassidetaljer.

ROSTSKYDD

Kaross helt av stålplåt. Vaxbehandling i underredets balkar. Framvagn av aluminium och bakskärmar som är vikta så att de ska stå emot rost. De flesta skarvar under bilen är bra tätade. Plus också för att bakre ljuddämparen är rostfri och att dörrarna är vaxbehandlade på insidan. Minus blir det för att bilen inte är invändigt behandlad i huv och baklucka, att stänkskydd saknas och att innerskärmarna bak är av filt som suger åt sig smuts och fukt. Underredet täcks av plastsköldar, men innanför dessa saknas behandling. Frågetecken finns också för dräneringen i baklucka och skjutdörrar. Sharan får en svag fyra i rostbetyg. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  Sharan 2,0 TDI 2012 Sharan 1,4 TSI 2012
Pris 171 400 kr 156 400 kr
Värdeminskning 6 000 kr 8 000 kr
Skatt, besiktning 3 100 kr 1 900 kr
Försäkring 6 005 kr 5 996 kr
Bränsle 11 500 kr 15 100 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 4 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 35 000 kr 38 000 kr
Totalt per mil 23 kr 25 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 5 674 kr
Katalysator 17 520 kr
Hjullager hö. fram 2 646 kr
Kamrem, 210 000km 5 449 kr
Elektronikbox, motor 14 726 kr
Koppling 5 168 kr
Stötdämpare fram, 2st 3 550 kr
12 000-milaservice 5 305 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 96/-
Trepunktsbälte alla platser  2000
Krockkudde förare/passagerare 96/99
Sidokrockkudde fram 2000
Nackskydd alla platser 1996
Nackskydd fr. whiplashskador 2010

Konkurrenterna

Opel Zafira

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 2,0 l/130 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 111 300 kr
Nypris 2012: 249 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Chevrolet Orlando 2,0D

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 2,0 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 605 kr
Begpris: 84 100 kr
Nypris 2012: 229 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Peugeot 5008 1,6 HDI FAP

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 2 354 kr
Begpris: 89 700 kr
Nypris 2012: 234 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,6 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 2 354 kr
Begpris: 77 400 kr
Nypris 2012: 236 400 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford S-Max 2,0 TDCi 140 hk

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 3 084 kr
Begpris: 130 300 kr
Nypris 2012: 265 500 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Renault Grand Scenic III 1,5 dCi

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 1,5 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 1 989 kr
Begpris: 78 900 kr
Nypris 2012: 234 500 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Lancia Voyager 2,8 Multi-Jet Aut

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 2,8 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 7,9 l/100 km
Skatt: 6 108 kr
Begpris: 179 400 kr
Nypris 2012: 399 000 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Seat Alhambra 2,0 TDI 140 hk

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Flexbil 7 pl
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 084 kr
Begpris: 161 000 kr
Nypris 2012: 272 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Den första modellen av Sharan fick premiär under 1995. Den generationen tillverkades länge och en ersättare dök upp först i slutet av 2010. Det är generation två som vi tittar närmare på här. En uppdaterad version kom under 2015, med mer utrustning inom säkerhet och infotainment.

Syskonbilen Seat Alhambra är i stort sett samma bil, endast detaljer skiljer modellerna åt.

Dieselmotorer på 140, 170 eller 177 hk är vanligast de första modellåren. Bensinmotorer på 150 eller 200 hk finns, men är ovanliga. Från 2015 har dieselmotorerna 150 eller 184 hk och bensinmotorerna 150 eller 220 hk.

Vägegenskaperna är lugna och stadiga, även om den höga karossen kan kränga lite. För den som söker bättre stabilitet och framkomlighet vintertid finns fyrhjulsdrift, kallad 4-Motion. Tekniken kommer från Borg Warner (tidigare Haldex) och återfinns i flera VW-modeller.

Förarmiljön är tydlig och funktionell, med tydliga instrument och reglage. Ratten har lite busslutning, men det märks mindre i den här generationen än i tidigare modell. Förarstolen är bekväm även på långfärder. God sikt runt om karossen är en fördel.

 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-28 15:19

Sitter just nu och kollar på familjebussar. Reagerar på att det inte finns enkla och vettiga lastsäkringslösningar. Borde inte det finnas med i er säkerhetsanalys? Att behöva krångla in/ut ett metallgaller känns inte som en vettig lösning. Och att låta ens en sportbag ligga löst där bak om man fällt bakre raden är väl knappast säkert vid en krock?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.