Bild
Nästa artikel
Snygg crossover-design präglar tredje generationen av Kia Sportage.
Snygg crossover-design präglar tredje generationen av Kia Sportage.

Vägsäkra Kia Sportage storfavorit

Begbil

Kia Sportage har blivit en storsäljande suv, delvis beroende på lång nybilsgaranti. Vi granskar Sportage som begagnad.

Den första generationen Kia Sportage var en terrängbil av lågpristyp och kom till Sverige 1997. Varken den eller efterföljaren från 2005 blev någon större framgång. För tredje generationen Sportage gick det bättre. En snygg crossover-design gjorde att bilen väckte uppmärksamhet när den lanserades hösten 2010. Det är den modellen vi granskar här. Bottenplattan delas med koncernsyskonet Hyundai ix35, men de har olika 4WD-system. En fjärde generation av Sportage har nyligen lanserats.

Flera olika motoralternativ finns, både diesel och bensin. Svagast är en 1,7-litersdiesel på 115 hk, starkast en tvålitersdiesel på 184 hk. Tvåliters diesel på 135 hk finns också samt bensinmotor på 1,6 liter och 135 hk samt 2,0 och 163 hk.

Vägegenskaperna är goda, Sportage är stadig i en undanmanöver och kvick att köra på krokvägen. Styrningen kunde dock vara skarpare i mittläget. På vintervägar ger fyrhjulsdriften god stabilitet. Många exemplar har dock sålts med enbart framhjulsdrift. Fyrhjulsdriften fick godkänt i vårt prov i en grusbacke, utan att imponera. Någon terrängbil är inte Sportage, markfrigången är bara 17 cm.

Förarmiljön är bra utförd med tydliga instrument och välplacerade reglage. Framstolarna ger anständig komfort och det gäller även baksätet, som ger godkänt med utrymme. Insteget är lite högre än i vanliga bilar, vilket gör det lätt att komma i och ur bilen. Hög bullernivå är ett trist komfortminus. Bagageutrymmet är lättlastat och rymmer 564 liter i normalläge. Sikten runt om är inget vidare, högt uppdragna fönster och breda stolpar bidrar till det.


Sportage fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2010. Enligt Folksams analys är dock whiplashskyddet sämre för kvinnor än för män.

 

Nybilsgarantin på Sportage är på sju år, vilket innebär att du kan köpa en begagnat exemplar med gällande garanti. Men om bilen servats utanför auktoriserade Kiaverkstäder gäller det att se upp. Garantin ska gälla ändå – om bilen sköts på rätt sätt. Det är upp till bilägaren att kunna styrka att servicen är korrekt utförd om man vill att eventuella fel ska täckas av garantin.

Den långa garantin till trots har Sportage inte varit någon felfri bil. Vanligaste felet är slitna bromsskivor eller bromsbelägg. Fel på parkeringsbroms eller slitna stötdämpare är heller inte ovanligt.

En del elektronikstrul har spökat på Sportage, som trasiga elfönsterhissar, fel på navigationssystem, parkeringssensorer eller blåtandsfunktion.

Slirande koppling kan bli dyr att byta, eftersom garantin inte gäller för kopplingen. På tvåliters dieselmotorn har topplockspackningen gått sönder på vissa exemplar – dyrt om garantin inte täcker. Ägarna har också klagat på oljud från soltaket, att lättmetallfälgarna korroderar och att dörrarna kan bli blästrade av stensprut från framhjulen. Fel på bränslefilter har också förekommit.

 

2012 återkallades Sportage diesel, tillverkade under åren 2010 och 2011. Orsaken var ett fel på vakuumpump som kunde leda till hård bromspedal.

Kia gjorde också återkallelser 2013, bland annat på Sportage för olika problem, som fel på bromsljuskontakt, ESP-system och farthållare.

Sportage med dieselmotor och fyrhjulsdrift är en hyggligt eftertraktad bil på begmarknaden. Men många exemplar har enbart framhjulsdrift och bör vara väsentligt billigare. Speciellt gäller detta i kombination med bensinmotor.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 CRDi 2010B/10 000
Kaross Suv 5d
Motor 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning 5,7 l/100 km
Skatt 3 085 kr
Begpris 118 900 kr
Nypris 247 900 kr
Bilprovningen Sämre än medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,7 CRDi 2WD 2010B 2,0 EX AWD 2010B
Längd/bredd, cm 444/186 444/186
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 551/389 1 525/505
Max släpvikt, kg 1 200 1 900
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 685 4/1 998
Effekt, hk 115 163
Toppfart, km/tim 173 182
0-100 km/tim, s 12,3 10,7
Bränsle, liter per 100 km 5,3 7,6
CO2, g/km 139 181

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. FLer begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B 127 600 120 500 114 200 108 900 102 500
2011 133 900 126 800 119 900 113 800 108 400
2012 142 100 134 600 127 700 120 800 114 500
2013 150 800 143 100 135 800 129 000 122 000
2014A 158 100 150 400 142 900 135 700 128 700

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,6 135 hk, 2WD 10B-14A -18 000
1,7 115 hk CRDi, 2WD 10B-14A -10 000
2,0 136 hk CRDi 10B-14A -10 000
2,0 184 hk CRDi 10B-14A +15 000
AUT 10B-14A +8 000
Business, skinn 10B-14A +18 000
Executive Edition, skinn, GPS 10B-14A +30 000
Ej komfort pkt, endast AC 10B-14A -15 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra är Sportage av generation tre något sämre än medelbilen på besiktningen. Felinställda strålkastare är vanligt, men också slitna bromsbelägg och fel på p-bromsen. I enstaka fall förekommer oljeläckage från motor och växellåda. Generation två har ännu fler fel rapporterade, klart sämre än medelbilen.

ROSTSKYDD

Inre behandling finns i huv, dörrar och baklucka, men bara fläckvis. Dörrar och huv har bra tätningar, medan bakluckan är sämre på den punkten. Plastinnerskärmar finns i hjulhusen. Under bilen är balkarna invändigt behandlade, dock med tveksamt resultat. Däremot är underredets skarvar bra tätade och slitskyddet vältäckande. Bränsletank av plåt är en rostfälla på sikt och tröskellådans skarvar är vända nedåt, vilket kan ge blästringsskador. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,79 kr/l. Diesel: 12,03.

  1,7 CRDi 2WD 2010B 2,0 EX AWD 2010B
Pris 98 900 kr 108 900 kr
Värdeminskning 6 000 kr 6 000 kr
Skatt, besiktning 2 500 kr 2 000 kr
Försäkring 5 900 kr 7 400 kr
Bränsle 9 600 kr 14 800 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 32 000 kr 38 000 kr
Totalt per mil 21 kr 25 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 14 268 kr
Katalysator 15 124 kr
Hjullager hö. fram 2 563 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9 349 kr
Koppling 8 431 kr
Stötdämpare fram 7 006 kr
12 000-milaservice 4 385 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fram/bak 1997/-
Trepunksbälte alla platser 1997
Krockkudde förare/passagerare 1997
Sidokrockkudde fram 1997
Nackskydd alla platser 1997
Nackskydd fr. whiplashskydd 2005

Konkurrenterna

Nissan Qashqai 2,0 DCi Acenta 4x4 AUT

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Crossover 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 7,0 l/100 km
Skatt: 4 909 kr
Begpris: 117 000 kr
Nypris 2010: 255 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


BMW X1 xdrive20d 2,0d Comfort-pkt

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/177 hk
Dekl. förbrukning: 5,3 l/100 km
Skatt: 2 563 kr
Begpris: 147 500 kr
Nypris 2010: 329 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 Experience

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 502 kr
Begpris: 110 700 kr
Nypris 2010: 283 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 127 kr
Begpris: 115 900 kr
Nypris 2010: 292 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota Rav4 2,2 D-4D Business

Registreringsår/mil 2010B/10 000
Kaross Suv 5d
Motor 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning 6,0 l/100 km
Skatt 3 606 kr
Begpris 124 200 kr
Nypris -10 305 400 kr
Bilprovningen Medel (D)
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Bättre än medel (F)
AutoIndex Bättre än medel


Hyundai ix35 2,0 CRDi-R Sport

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 554 kr
Begpris: 124 000 kr
Nypris 2010: 279 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Mitsubishi ASX Di-D komfort 4WD

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Crossover 5d
Motor: 1,8 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 137 kr
Begpris: 106 600 kr
Nypris 2010: 248 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


VW Tiguan 2,0 TDI Sport & Style

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,9 l/100 km
Skatt: 4 023 kr
Begpris: 133 100 kr
Nypris 2010: 287 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, Kia Sportage

Den första generationen Kia Sportage var en terrängbil av lågpristyp och kom till Sverige 1997. Varken den eller efterföljaren från 2005 blev någon större framgång. För tredje generationen Sportage gick det bättre. En snygg crossover-design gjorde att bilen väckte uppmärksamhet när den lanserades hösten 2010. Det är den modellen vi granskar här. Bottenplattan delas med koncernsyskonet Hyundai ix35, men de har olika 4WD-system. En fjärde generation av Sportage har nyligen lanserats.

Flera olika motoralternativ finns, både diesel och bensin. Svagast är en 1,7-litersdiesel på 115 hk, starkast en tvålitersdiesel på 184 hk. Tvåliters diesel på 135 hk finns också samt bensinmotor på 1,6 liter och 135 hk samt 2,0 och 163 hk.

Vägegenskaperna är goda, Sportage är stadig i en undanmanöver och kvick att köra på krokvägen. Styrningen kunde dock vara skarpare i mittläget. På vintervägar ger fyrhjulsdriften god stabilitet. Många exemplar har dock sålts med enbart framhjulsdrift. Fyrhjulsdriften fick godkänt i vårt prov i en grusbacke, utan att imponera. Någon terrängbil är inte Sportage, markfrigången är bara 17 cm.

Förarmiljön är bra utförd med

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.