Bild
Nästa artikel
Toyota Auris – här i generation två – är ersättaren till tidigare storsäljaren Corolla.
Toyota Auris – här i generation två – är ersättaren till tidigare storsäljaren Corolla.

Toyota Auris går sällan sönder

Begbil

Auris är Toyotas svar på VW Golf – fast tråkigare. Främsta köpskälet är att bilen mycket sällan går sönder.

När storsäljaren Toyota Corolla skulle ersättas till modellår 2007 döptes bilen om till Auris. En andra generation började säljas 2013, det är den som vi granskar här. Till skillnad från tidigare modell finns Auris nu också som kombi, förutom den vanliga halvkombimodellen. En facelift kom till modellår 2016.

Basmotorn i Auris är på 1,33 liter och 99 hk. Vanligare är dock en 1,6-liters motor på 132 hk samt en 1,8-liters hybridmotor med både el-och bensindrift. Totalt ger den 136 hk. På senare årsmodeller finns också en 1,2-liters motor på 116 hk. Dieselmotorer finns på 1,4 liter och 90 hk, 1,6 liter och 112 hk samt två liter och 125 hk.

Vägegenskaperna är trygga i de flesta situationer och bilen klarar en undanmanöver med godkänt resultat. På vinterväg märks att bilen är mer understyrd än vissa konkurrenter. En fördel för hybriden är att den är smidig och tyst i stadstrafik, en nackdel är att den inte tillåts dra släpvagn.

 

Både instrument och reglage är tydliga. En funktionell förarplats, men lite tråkig att vila ögonen på. Framstolarna är bekväma. Hybriden är tyst i låga farter, men i högre hastighet hörs irriterande däckbuller. Baksätet är hyggligt rymligt för storleksklassen och duger åt de flesta.

Halvkombin rymmer normalt tolv läskbackar i bagageutrymmet, men fälls baksätet ryms 27 stycken. Kombimodellen lastar 16 läskbackar i uppfällt läge och 33 stycken med nedfällt säte. Kombin sväljer 530 liter last i normalläge medan halvkombin klarar 360 liter.


Auris fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013, men autobroms finns inte på alla exemplar. Tidigare modell får en fyra i krockbetyg av Folksam, efter analyser av verkliga olyckor. Det betyget avser en säkerhetsklassning på minst 20 procent bättre än medelbilen. Någon statistik för nyare Auris finns inte.

 

Att bromsarna är slitna på begagnade bilar är vanligt, så även på Auris. Läckande klimatanläggning har förekommit, men det är inte vanligt. I övrigt är det svårt att hitta generella felkällor och problem på den här generationen Auris. Fel på elektronik, chassi, motor och växellåda tillhör sällsyntheterna. Just driftsäkerheten, att bilen sällan går sönder, är det främsta skälet till att välja en Auris.

Några återkallelser har dock gjorts. Bilar tillverkade mellan oktober 2012 och maj 2015 har återkallats för fel på strålkastarna som kan blända mötande. 2014 återkallades Auris för risk för brand i motorrummet på grund av oljeläckage, det gällde modellåren 2008–2014.

2016 återkallades exemplar för risk för bränsleläckage.

En märkesverkstad kan kolla om exemplaret du funderar på att köpa har återkallats och om åtgärderna är utförda.

 

Toyota Auris av den här generationen har sålt bättre än föregångaren. Ett skäl till det är att förra modellen inte fanns i kombiutförande. Eftersom kombibilar i den här storleksklassen säljer bra i Sverige är det inte så konstigt att försäljningen ökat. Andrahandsvärdet är stabilt och högt, begpriserna relativt höga. Mest eftertraktad är Auris kombi med hybriddrift. Den är också högre prissatt än halvkombimodellen.


Köpguide

ALLMÄN INNFORMATION

Reg. år/mil 1,6 2013/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,6/132 hk
Dekl. förbrukning 5,9 l/100 km
Skatt 976
Begpris 97 700 kr
Nypris 189 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämmre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  1,33 VVT 2013 1,8 Hybrid 2013
Längd/bredd, cm 1225/480 1385/430
Tjänstevikt/maxlast, kg 1225/480 1385/430
Max släpvikt, kg 1000 0
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1329 4/1798
Effekt, kw/hk 99 99+82
Toppfart, km/tim 175 180
0-100 km/tim, s 12,6 10,9
Bränsle, liter per 100 km 5,5 3,9
CO2, g/km    

PRIS BEGAGNAT

 Autovista Inter-Globals prislista 4/2017 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 109 400 104 300 97 200 91 200 84 800
2014 116 600 111 300 104 600 97 700 91 800
2015 122 900 116 700 111 400 105 000 97 800
2016 128 400 121 600 115 900 109 300 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,33 99 hk 13-16 -5 000
1,4 90 hk D-40 13-16 +5 000
2,0 124 hk D-3D 13-16 +12 000
HSD 1,8 99 hk/EL 82 hk Aut 13-16 +18 000
HSD COmfort 13-16 +12 000
Touring Sports 13-16 +10 000
Multidrive=Aut 13-16 +8 000
Ej active/life 13-16 -10 000
Style/Edition fell 13-16 +5 000
Comfort/Execitive 13-16 +12 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra har den här generationen Auris toppresultat på besiktningen – inga särskilda felpunkter. Tidigare modell har medelbetyg med anmärkningar på slitna bromsar, svag parkeringsbroms och brister på avgassystemets fästen.

ROSTSKYDD

Kaross helt av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är dåligt tätade i hörnen och under tröskellådorna finns plastlister som kan samla på sig fukt och smuts. Det kan på sikt bli en rostfälla. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och innanför dessa är alla skarvar otätade. Dessutom är slitskyddet undertill bristfälligt. Någon inre behandling i balkarna under bilen finns inte heller. Plus däremot för bra skärmkanter bak och att dörrar, huv och baklucka har invändig vaxbehandling. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,33 VVT 2013 1,8 Hybrid 2013
Pris 92 700 kr 115 700 kr
Värdeminskning 7 000 kr 10 000 kr
Skatt, besiktning 1 100 kr 800 kr
Försäkring 5 400 kr 5 4000kr
Bränsle 11 500 kr 5 400 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 2 000 kr
Totalt per år  30 500 kr 31 700 kr
Totalt per mil 20 kr 21 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 4 585 kr
Katalysator 13 443 kr
Hjullager hö. fram 5 367 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 6 819
Koppling 20 288 kr
Stötdämpare fram 6 030 kr
12 000-milaservice 4 197 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 07/07
Trepunksbälte alla platser 2007
Krockkudde förare/passagerare 07/07
Sidokrockkudde fram 2007
Nackskydd alla platser 2007
Nackskydd fr. whiplashskydd 2007

Konkurrenterna

Hyundai i30 1.6

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/135 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 76 900 kr
Nypris 2013: 169 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Citroën c4 1.6 VTI

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 1 064 kr
Begpris: 68 600 kr
Nypris 2013: 176 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel

Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Mazda 3 1.6

Registreringsår/mil: 2013A/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning:  6,4 l/100 km
Skatt: 1 152 kr
Begpris: 80 300 kr
Nypris 2013: 169 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Ford Focus 1.0 T ecoBoost

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 4,8 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 62 800 kr
Nypris 2013: 171 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Opel Astra 1.6 ENJOY

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning:  6,3 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 75 100 kr
Nypris 2013: 178 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Peugeot 308 1.6 VTi

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning:  6,4 l/100 km
Skatt: 1 152 kr
Begpris: 62 300 kr
Nypris 2013: 176 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Honda Civic 1,8 VTEC

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 142 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 98 100 kr
Nypris 2013: 188 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volkswagen Golf VI 1.4 TSi 122 hk

Registreringsår/mil: 2013A/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/122 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 1 086 kr
Begpris: 83 400 kr
Nypris 2013: 184 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Toyota Auris

När storsäljaren Toyota Corolla skulle ersättas till modellår 2007 döptes bilen om till Auris. En andra generation började säljas 2013, det är den som vi granskar här. Till skillnad från tidigare modell finns Auris nu också som kombi, förutom den vanliga halvkombimodellen. En facelift kom till modellår 2016.

Basmotorn i Auris är på 1,33 liter och 99 hk. Vanligare är dock en 1,6-liters motor på 132 hk samt en 1,8-liters hybridmotor med både el-och bensindrift. Totalt ger den 136 hk. På senare årsmodeller finns också en 1,2-liters motor på 116 hk. Dieselmotorer finns på 1,4 liter och 90 hk, 1,6 liter och 112 hk samt två liter och 125 hk.

Vägegenskaperna är trygga i de flesta situationer och bilen klarar en undanmanöver med godkänt resultat. På vinterväg märks att bilen är mer understyrd än vissa konkurrenter. En fördel för hybriden är att den är smidig och tyst i stadstrafik, en nackdel är att den inte tillåts dra släpvagn.

 

Både instrument och reglage är tydliga. En funktionell förarplats, men lite tråkig att vila ögonen på. Framstolarna är bekväma. Hybriden är tyst i låga farter, men i högre hastighe

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.