Bild
Nästa artikel
Subaru Outback är ett bra alternativ till suv, så bra att vi 2014 utsåg den till bästa begbil i den fyrhjulsdrivna klassen.
Subaru Outback är ett bra alternativ till suv, så bra att vi 2014 utsåg den till bästa begbil i den fyrhjulsdrivna klassen.

Subaru - säkert kort bland 4WD-köp

Begbil

Subaru Legacy och Outback kan vara ett bra alternativ till suv om du söker en fyrhjulsdriven bil.

Subaru Legacy har funnits med sedan 1989 och Outback sedan mitten av 90-talet. Då var Outback en specialmodell av Legacy kombi med högre markfrigång och exteriöra plastdetaljer. På senare år har Outback sålt bättre än Legacy. Märkligt kan tyckas, ungefär som om Volvo XC70 skulle sälja bättre än V70.

Precis som tidigare är Legacy den lägre modellen och Outback den lite högre, ”vildmarksbetonade” varianten. Här tittar vi på årsmodellerna 2010–2014. En facelift kom 2013.

Subarus motorer, både bensin och diesel, är av boxertyp med motstående cylindrar. Vanligast är 150 hk diesel. Tvåliters bensinmotor på 150 hk eller 2,5-liters på 167 eller 173 hk finns också att välja mellan. Vassast och törstigast är en 3,6-liters bensinsexa på 260 eller 265 hk. En miljöbilsklassad motor med gasdrift finns också. Dieselmotorn har kamkedja, medan bensinmotorerna har kamrem som bör bytas vid 15 000 mil.

 

Förarmiljön är välordnad, med tydliga instrument och reglage. Stora backspeglar ger god sikt bakåt. För medellånga och längre förare ger framstolarna god komfort. Sämre är det för korta förare, som får ratten för nära. Baksätet är bekvämt och ger generöst benutrymme. Bagageutrymmet sväljer en hel del last.

Subaru Outback är mer trygg än rolig på vägen, styrningen är lite vevig och kunde ge mer skärpa. I halka och på grusvägar går Subaru Outback och Legacy som tåget, tacka den permanenta fyrhjulsdriften för det. Antisladdsystem är också standard på alla exemplar i den här generationen.


Subarus fyrhjulsdrift tillhör toppen bland vanliga bilar. För att hitta en mer kompetent drivlina får man söka bland renodlade terrängbilar. Fyrhjulsdriften fördelas 50/50 procent mellan fram- och bakaxel på manuellt växlade bilar, 60/40 på bilar med automatlåda. Outback klarar lättare terräng och funkar utmärkt i sand eller snö, även om det är djupt. Markfrigången är 20 cm, i klass med många suvar. Legacy har fem cm lägre markfrigång.

Subaru Legacy fick fem stjärnor i Euro NCAP. Enligt Folksams analys är dock whip-lashskyddet sämre för kvinnor än för män.

Subaru är känt för god driftsäkerhet och får höga betyg i Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex. Några fel finns det dock att se upp med. Slirande koppling är dyrt att åtgärda, så kontrollera funktionen noga.

Eftersom Outback och Legacy varit populära som dragbilar kan vissa exemplar ha fått slita hårt. Förutom kopplingen och draganordning bör även bakre stötdämparnas kondition undersökas. Outback kan ha körts i terräng så kolla också underredet efter eventuella skador. Äldre exemplar med dieselmotor har drabbats av problem med vevaxellagren, men det verkar den här generationen varit förskonad från.

Rostskyddet är inte speciellt bra och det finns bilar som drabbats av rostangrepp på ett så udda ställe som takets ytterkanter.

2010 återkallades Legacy/Outback för risk för fel på förarkrockkudden. En annan återkallelse gällde 2,5-litersmotorn i kombination med CVT-låda. Där kunde en slang till oljekylaren gå sönder, med risk för oljeläckage. En återkallning gjordes 2011 för modellår 2010 och 2011 för fel på torkarmotorn som kan överhettas.

Andrahandsvärdet på Outback har varit högt, bilarna är relativt dyra även som begagnade. Legacy kombi ligger lägre i pris och billigast är Legacy i sedanutförande.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil Outback 2,5i 2010/10 000
Kaross Kombi 5d
Motor 2,5 l/167 hk
Dekl. förbrukning 8,6 l/100 km
Skatt 2 296 kr
Begpris 124 200 kr
Nypris 285 900
Bilprovningen Ingen uppgift
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  Outback 2,0 TDI 2010 Outback 3,6 R 2010
Längd/bredd, cm 478/182 478/182
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 650/435 1 660/440
Max släpvikt, kg 1 700 1 400
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/ 1998 6/3 630
Effekt, hk 150 260
Toppfart, km/tim 195 230
0-100 km/tim, s 9,7 7,5
Bränsle, liter per 100 km 6,4 10,0
CO2, g/km 167 232

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/2016 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2009B - 129 400 122 100 115 400 109 700
2010 141 500 133 700 126 400 119 200 112 800
2011 152 600 144 500 136 900 129 700 122 400
2012 162 300 154 300 146 400 138 900 131 600
2013A 171 900 163 400 155 500 147 700 140 100

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
2,0 150 hk 09B-13A -20 000
2,5i 167 hk 09B-13A -10 000
3,6 R 260 hk, skinn, GPS 09B-13A +42 000
2,5i 167 hk, CNG, AUT 09B-13A +10 000
Sedan=4d 09B-13A -10 000
Outback 09B-13A +15 000
AUT 09B-13A +10 000
City pkt 09B-13A +3 000
Business, skinn 09B-13A +10 000
Sport, skinn 09B-13A +18 000

BILPROVNINGEN

Tidigare generationer Legacy/Outback fick medelbra resultat på besiktningen enligt Dekra. Slitna länkarmar och krängningshämmare samt slitna bromsskivor var de vanligaste anmärkningarna. Resultat saknas för den här generationen.

ROSTSKYDD

Kaross av plåt utan invändig behandling i huv, baklucka eller balkar under bilen. Dörrarna är halvdant tätade. Inuti har det gjorts viss rostskyddsbehandling i klumpar. Under bilen sitter plastsköldar. Plåten under dessa är inte rostskyddsbehandlad. Här finns en framtida rostfälla. Upp till tre plåtar ligger på varandra utan tätning. Innerskärmar i plast är dock bra, men bakom plasten finns en kant där smuts samlas. Sprut från framhjulen träffar skarven på tröskellådan. Bilens konstruktion är ur rostsynpunkt tämligen omodern. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,02 kr/l. Diesel: 12,23.

  Outback 2,0 TDI 2010 Outback 3,6 R 2010
Pris 134 200 kr 186 200 kr
Värdeminskning 6 000 kr 9 000 kr
Skatt, besiktning 3 800 kr 3 000 kr
Försäkring 6 700 kr 9 100 kr
Bränsle 11 700 kr 19 500 kr
Reparationer, service, m.m. 8 000 kr 7 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 38 000 kr 50 000 kr
Totalt per mil 25 kr 33 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 4 947 kr
Katalysator 15 625 kr
Hjullager hö. fram 3 309 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 002 kr
Koppling 9 697 kr
Stötdämpare fram 4 952 kr
12 000-milaservice 7 091 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fram/bak 1997/-
Trepiunksbälte alla platser 1999
Krockkudde förare/passagerare 1995/1995
Sidokrockkudde fram 2001
Nackskydd alla platser 1999
Nackskydd fr. whiplashskydd 2004

Konkurrenterna

Opel Insignia 2,0t 4x4 Sports Tourer

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/220 hk
Dekl. förbrukning: 9,3 l/100 km
Skatt: 2 736 kr
Begpris: 105 800 kr
Nypris 2010: 309 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Saab 9-3x 2,0t Aero Sportcombi

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/210 hk
Dekl. förbrukning: 8,1 l/100 km
Skatt: 2 186 kr
Begpris: 110 700 kr
Nypris 2010: 330 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel (2015)


Audi A4 AVANT 2,0 TDi Allroad Proline

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 158 900 kr
Nypris 2010: 343 300 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Skoda Octavia Scout 2,0 TDi DSG

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 336 kr
Begpris: 125 200 kr
Nypris 2010: 257 200 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


BMW 320d Xdrive Touring

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 5,3 l/100 km
Skatt: 2 615 kr
Begpris: 130 400 kr
Nypris 2010: 350 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Passat Variant TDi DSG 4-motion R-Line

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 3 814 kr
Begpris: 125 200 kr
Nypris 2010: 330 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Mercedes C350 CDi 4-matic Elegance

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 3,0 l/6 cyl/231 hk
Dekl. förbrukning: 7,2 l/100 km
Skatt: 5 170 kr
Begpris: 178 600 kr
Nypris 2010: 483 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo XC70 D3 AWD Momentum

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,4 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 7,0 l/100 km
Skatt: 5 014 kr
Begpris: 168 900 kr
Nypris 2010: 359 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Subaru Legacy har funnits med sedan 1989 och Outback sedan mitten av 90-talet. Då var Outback en specialmodell av Legacy kombi med högre markfrigång och exteriöra plastdetaljer. På senare år har Outback sålt bättre än Legacy. Märkligt kan tyckas, ungefär som om Volvo XC70 skulle sälja bättre än V70.

Precis som tidigare är Legacy den lägre modellen och Outback den lite högre, ”vildmarksbetonade” varianten. Här tittar vi på årsmodellerna 2010–2014. En facelift kom 2013.

Subarus motorer, både bensin och diesel, är av boxertyp med motstående cylindrar. Vanligast är 150 hk diesel. Tvåliters bensinmotor på 150 hk eller 2,5-liters på 167 eller 173 hk finns också att välja mellan. Vassast och törstigast är en 3,6-liters bensinsexa på 260 eller 265 hk. En miljöbilsklassad motor med gasdrift finns också. Dieselmotorn har kamkedja, medan bensinmotorerna har kamrem som bör bytas vid 15 000 mil.

 

Förarmiljön är välordnad, med tydliga instrument och reglage. Stora backspeglar ger god sikt bakåt. För medellånga och längre förare ger framstolarna god komfort. Sämre är det för korta förare, som får ratten för nära. B

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.