Bild
Nästa artikel
Suzuki Swift är driftsäker och ekonomisk, men komfort och utrymmen tillhör inte klasstoppen.
Suzuki Swift är driftsäker och ekonomisk, men komfort och utrymmen tillhör inte klasstoppen.

Smidig småtting

Begbil

Liten, billig och smidig. Om dessa egenskaper tilltalar dig bör du kolla in Suzuki Swift.

Swift kom redan under 1980-talet och har funnits i flera olika generationer. Här tittar vi närmare på modellen som kom sent 2010 och ersattes hösten 2017. Swift är en halvkombi med tre- eller femdörrars kaross. En facelift kom under 2013.

Den vanligaste motorn är på 1,2 liter och ger 94 hk. En pigg och snål maskin. En diesel på 1,3 liter och 75 hk finns också, liksom Sport med 1,6-liters bensinmotor på 136 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. En fyrhjulsdriven Swift finns också, kallad 4X4. Extravikten på 65 kg märks vid acceleration, bilen blir lite slöare. Fyrhjulsdrivningen är av ett enkelt slag, en viskokoppling som varken är särskilt effektiv eller sofistikerad.

 

Swift är smidig att köra, speciellt i stadstrafik med direkt styrning och god runt om-sikt. Vid normalkörning är köregenskaperna goda, men i pressade situationer kan bilen sladda och studsa en del trots antisladdsystem. Sportmodellen har ett sänkt och mer påkostat chassi som ger betydligt vassare väghållning.

 

Förarmiljön är enkel och tydlig, både vad det gäller instrument och reglage. Undantaget är färddatorn som är i krångligaste laget att sköta. Framsätet ger förhållandevis god komfort och baksätet är rymligare än vad den lilla bilen ger sken av. Tre personer ryms där om de inte är alltför stora, fast så bekvämt blir det inte. Bagageutrymmet tillhör de trängre i klassen, 211 liter eller fyra läskbackar är vad som ryms i normalläge. Rätt högt däckbuller är ett komfortminus.


Precis som de flesta småbilar har Swift låga ägandekostnader. Den går snålt, är relativt billig att serva och försäkra.

Äldre Swift (89–01) bedöms av Folksam ha betydligt sämre säkerhet än medelbilen. Modellen 2005–2010 har visserligen dåligt whiplashskydd enligt Folksam, men klarade fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Nyare Swift får fem stjärnor i Euro NCAP och bedöms av Folksam ha ett bra skydd mot whiplashskador.

 

Suzuki är kända för att göra driftsäkra bilar som håller ihop bra och Swift är inget undantag. Krångel med motorer, chassi eller elektronik är ovanligt. Ett fåtal problem har upptäckts, vanligen olika fel på olika exemplar. I några fall har det varit problem med däckvarnarkontrollen, oftast handlar det om programvarufel. Svagt batteri som laddar ur eller oljud från instrumentpanel och inredning är klagomål från ägarna. Trumbromsar bak är en fördel ur underhållssynpunkt, Sport-modellen har dock skivbromsar bak.

 

En del återkallelser har gjorts. Fel på ESP-systemet har lett till att 32 bilar i Sverige återkallades. Fel på rattaxeln ledde till återkallning av 68 bilar i Sverige.

Modellår 2013 återkallades för risk för fel på bultarna till vattenpumpen. Swift har också återkallats för risk för läckage av bromsvätska. För modellåret 2015 återkallades exemplar för risk för fel på bakaxelbultar.

Modellåren 2013–2015 återkallades Swift för fel på sätesvärmaren kunde ge brandrisk. Under 2018 har Swift återkallats för fel på vattenpump och start/stopp-system.

En auktoriserad verkstad kan kontrollera vilket exemplar som återkallats för vad och om bilen är åtgärdad.

 

Suzuki är ett litet märke på den svenska marknaden, men just Swift är hyggligt eftertraktad som begagnad. Sportmodellen och Swift 4X4 står lite högre i kurs på begmarknaden jämfört med vanliga Swift. Exemplar med dieselmotor kan vara svårsålda och ha bättre prutmån än bensinmodellerna. 


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,2 2013/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,2 l/94 hk
Dekl. förbrukning 5,0 l/100 km
Skatt 470 kr
Begpris 50 700 kr
Nypris 2013 129 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medek
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  1,6 Sport 2013 1,3 DDiS 2013
Längd/bredd, cm 385/170 385/170
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 115/365 1 170/390
Max släpvikt, kg 1 000 1 000
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 586 4/1 248
Effekt, hk 136 75
Toppfart, km/tim 195 165
0-100 km/tim, s 8,7 12,7
Bränsle, liter per 100 km 6,4 4,2
Co2, g/km 147 109

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE - Swift 1,2 94 hk, Comfort, AC, 5d/Comfort+ 2015.

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 57 900 54 800 50 700 46 800 42 900
2014A 61 800 58 400 54 700 50 500 46 700
2014 62 100 58 700 55 000 50 800 47 700
2015 67 100 63 600 59 900 55 200 -
2016 75 300 70 700 66 800 - -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,6 136 hk, sport, ACC, 3d 13-14A +18 000
1,3, 75 hk, DDis 13-14A +8 000
1,6, 136 hk, Sport, ACC, 3d 14-16 +24 000
1,3 75 hk, DDiS 14-16 +10 000
AUT 13-14A +5 000
AUT 14-16 +6 000
4WD 13-16 +10 000
Exclusive, ACC 13-14A +6 000
Exclusive, ACC 13-16 +8 000
3d 13-16 -5 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Swift besiktningen klart bättre än medelbilen. Bland fåtalet anmärkningar märks sprucken vindruta och felinställda strålkastare.

ROSTSKYDD

Kaross helt av stålplåt. Invändig behandling finns i dörrar och huv, men den är tveksamt utförd och gör ingen större nytta. Limningen av plåtskarvarna i huv, dörrar och baklucka har också brister. De viktigaste ställena, hörnen, saknar limning. Balkarna under bilen saknar helt invändig behandling och underredets slitskydd är bara delvis täckande. Hela bakvagnen är oskyddad och har flera otätade skarvar. Minus också för bränslepåfyllningsrör i plåt samt för att stänkskydd saknas. Det finns också blästringsrisk i framkant på bakskärmarna och tröskellådans underkant täcks av en smutssamlande list. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,6 Sport 2013 1,3 DDiS 2013
Pris 68 700 kr 58 700 kr
Värdeminskning 7 000 kr 6 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 1 600 kr
Försäkring 5 400 kr 5 100 kr
Bränsle 15 100 kr 9 800 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 34 600 kr 29 000kr
Totalt per mil 23 kr 19 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 7 527 kr
Katalysator 28 587 kr
Hjullager hö. fram 3 166 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 12 410 kr
Koppling 11 307 kr
Stötdämpare fram  6 940 kr
12 000-milsservice 4 157

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2005/-
Trepunktsbälte alla platser 2005
Krockkudde förare/passagerare 96/96
Sidokrockkudde fram 2005
Nackskydd alla platser 2005
Nackskydd fr. whiplashskydd 2010

Konkurrenterna

Ford Fiesta 1,25 Komfort

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning: 5,2/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 57 300 kr
Nypris 2013: 123 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Renault Clio 1,2 Expression

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/75 hk
Dekl. förbrukning:  5,5 l/100 km
Skatt: 712 kr
Begpris: 57 700 kr
Nypris 2013: 139 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Hyundai i20 1,2 premium

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/85 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 426 kr
Begpris: 56 700 kr
Nypris 2013: 136 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Skoda Fabia 1,2 TSI elegance

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/86 hk
Dekl. förbrukning:  5,2 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 56 900 kr
Nypris 2013: 144 800 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Kia Rio 1,4 ECO EX Komfort

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 67 500 kr
Nypris 2013: 152 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota Yaris 1,33 Active

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,33 l/99 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 70 700 kr
Nypris 2013: 144 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Peugeot 208 1,4 VTi Active

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 56 800 kr
Nypris 2013: 149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


VW Polo 1,2 tsi masters

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 61 300 kr
Nypris 2013:155 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.