Bild
Nästa artikel
Peugeot 208 har inte varit lika populär som föregångarna 206 och 205. Det finns också en del kvalitetsproblem på modellen.
Peugeot 208 har inte varit lika populär som föregångarna 206 och 205. Det finns också en del kvalitetsproblem på modellen.

Smått komfortabla Peugeot 208

Begbil

Småfranska från Peugeot, kan det vara något? Vi granskar modell 208 som begagnad.

Småbilar från Peugeot har det funnits flera av genom åren. På 70-talet gällde 104, på 80-talet regerade 205, på sena 90-talet fanns 206. I mitten av 00-talet kom 207 och 2012 var det dags för 208, som vi granskar här. Till skillnad från 206 och 207 finns inte 208 i cabrioletutförande eller som kombi utan endast som tre- eller femdörrars halvkombi. En facelift kom under 2015.

Minsta motorn är en trecylindrig bensinmotor på en liter och 68 hk. Även 1,2-liters bensinmotor på 82 hk är trecylindrig, liksom en motor med effektuttaget 110 hk. Fyrcylindriga bensinmotorer finns också, vanligast där är 1,4 liter och 95 hk. 1,6-litersmotorer på 120 eller 156 hk är mer ovanliga. GTI-modellen har 1,6-litersmotor på 200 hk. Dieselmotorer finns också, 1,4 liter på 68 hk och 1,6 liter som ger 92 eller 115 hk. Flera olika växellådor finns, dels manuella fem- eller sexväxlade, dels traditionell automatlåda. Slutligen finns också en robotiserad halvautomatisk växellåda, som fått kritik för att vara ryckig och kräver en speciell körteknik.

Vägegenskaperna är trygga och säkra, även i provocerade situationer. Styrningen får kritik för aningen artificiell känsla. Det gör att 208 inte alls är lika körglad som föregångarna 205 och 206. Fjädringskomforten är emellertid ovanligt bra för bilklassen, 208 rullar bekvämare över ojämnheter än de flesta andra småbilar.

 

Förarmiljön är annorlunda, med instrumenten placerade ovanför ratten. Det ger en speciell körställning, men flera förare tycker att instrumenten skyms av ratten. Instrumenten i sig är tydliga.  Prova själv noga innan du slår till på en 208. Testförarna ansåg att det var klar gimmickvarning över förarplatsen. En annan nackdel är att instrumentbrädan ger irriterande reflexer i vindrutan i de flesta ljusförhållanden. Framstolarna är oväntat bekväma.


Baksätet rymmer tre, men är inte så stort. För vuxna är takhöjden bak otillräcklig. Bagageutrymmet rymmer 285 liter eller åtta läskbackar med baksätet i normalläge. Med baksätet fällt ryms 24 stycken.

I vårt stora bullermätningstest 2016 fick 208 ganska svagt omdöme för ljudkomforten, även om det finns småbilar som bullrar betydligt värre.

Föregångaren 207 hade en hel del kvalitetsproblem, bland annat med 1,6-litersmotorn på 120 hk. Även 208 har haft en del problem. Fel på växellådor har förekommit, då har det oftast varit svårt att lägga i backväxeln. En del växellådor har bytts under garantitiden. En del elektroniktrassel har också drabbat 208, som problem med blåtandsuppkoppling eller fel på infotainmentsystemet. Dessa fel kräver i regel mjukvaruuppdateringar. På vissa exemplar har motorhuvens lås krånglat.

1,2-liters bensinmotor på 82 hk har haft en del problem, bland annat fel på vevaxeln och hög oljeförbrukning. Ändrad motorstyrning har varit en åtgärd, men vissa motorer har bytts ut inom garantitiden. Om inte garanti, goodwill eller försäkring täcker kostnaden för motor- eller växellådsbyte kan det bli riktigt dyrt.

 

Flera återkallelser har gjorts, av olika skäl. Tre gånger har bilen återkallats för brandrisk i motorrummet, två gånger har återkallelserna gällt felaktigt åtskruvade hjulaxlar. En återkallelse har gällt risk för att bakspoilern kunde lossna på grund av fel i limningsprocessen. En annan återkallelse har handlat om risk för att bakluckans gasfjädrar inte kunde hålla bakluckan uppe. 2015 återkallades 208 på grund av att en del i växellådan kunde göra att backväxeln lades i när föraren trodde att denne lade i ettans växel. En återkallelse 2016 gällde fel på en plastbit till ABS/ESP-enheten som kunde leda till hjullåsning. Risk för fel på fästbultarna till fjädringen har också orsakat återkallelse.

Andrahandsvärdet har varit rätt medelmåttligt, 208 är varken het eller iskall som begagnad. Småbilar är ofta lättsålda som begagnade, men just 208 är inte populärast i klassen.


Köpguiden

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,2VTi-14/7 500
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,2 l/3cyl/82hk
Dekl. förbrukning 4,5l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 71 200 kr
Nypris -14 1 54 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,0 VTi Active 2014 1,6 eHDi Allure 2014
Längd/bredd, cm 397/174 397/174
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 125/360 1 265/360
Max släpvikt, kg 760 1 150
Effekt, hk 68 92
Toppfart, km/tim 163 185
0-100 km/tim, s 14,0 10,9
Bränsle, liter per 100 km 4,3 3,8
CO2, g/km 99 98

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 68 000 64 500 60 500 56 400 52 400
2013 72 900 69 200 65 000 61 500 56 200
2014 78 400 74 400 69 700 65 000 61 000
2015 88 400 80 000 75 000 70 200 65 000
2016 109 200 103 900 997 500 91 000 84 800

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Automat 12-16 +4 700
1,0 Acess 68hk 12-16 -8 000
1,2 VTI Winter Edition 82hk 12-16 -6 000
e-HDI 12-16 +5 000
1,6 Griffe 120hk 12-16 +9 500
1,6 Turbo 156hk 12-16 +16 00
1,6 Turbo GTI 200hk 12-16 +26 000
1,6 Turbo GTI Ed. 200hk 12-16 +32 000
1,0 Puretech 68hk Cool 15-16 -16 000
1,6 Turbo GTI 208hk 15-16 +34 000

BILPROVNINGEN
Enligt Dekra klarar 208 besiktningen något bättre än medelbilen. Anmärkningarna gäller främst löst avgassystem, felaktig strålkastarinställning och löst batteri.

ROSTSKYDD
Kaross helt i stålplåt och invändig behandling saknas i huv, dörrar och baklucka. Här finns det också bristfälliga limningar i plåtskarvarna. Invändig behandling saknas i balkarna under bilen och slitskyddet täcker bara de mest utsatta ställena. Underredet har också många otätade skarvar. Ett annat minus är blästringsrisken på bakskrämarnas framkant. Plus däremot för vettig konstruktion av skärmkanterna bak och att bra plastinnerskärmar finns i alla hjulhus. Ägare har noterat rostangrepp på baklucka och förardörr. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONMI
 Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 14,41 kr/l. Diesel: 15,61.

  1,0 Pure Tec 68hk 2014 1,6 E-HDI 92hk 2014
Pris 61 400 kr 77 100 kr
Värdeminskning 11 000 kr 12 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr 800 kr
Försäkring 4 700 kr 4 700 kr
Bränsle 10 700 kr 8 300 kr
Reparationer, service 4 000 kr 6 000 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 36 000 kr 36 000 kr
Totalt per mil 22 kr 22 kr

Reparationskostnader.
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 9 970 kr
Katalysator 7 610 kr
Hjullager hö. fram 5 180 kr
Kamrem, 12 år/20 000 mil 7 520 kr
Elektronikbox, motor 12 350 kr
Koppling 12 400 kr
Stötdämpare fram  8 670 kr

Säkerhet
Peugeots småbilar är ett tydligt exempel på hur nivån på krocksäkerheten utvecklats genom åren. 208 fick högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest 2012. Däremot får whiplashskyddet underkänt i Folksams analys. Autobroms finns inte. Någon krockstatistik från Folksam finns inte för 208. Föregångaren 207 får betyget fyra av Folksam. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Troligen håller 208 minst lika hög säkerhetsnivå som 207.


Konkurrenterna

Ford Fiesta 1,0 T Ecoboost Trend

Registreringsår/mil: 2014/7 500
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0/100 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 77 900 kr
Nypris 2014: 138 300 kr
Bilprovn.: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Kia Rio 1,2 Edition

Registreringsår/mil: 2014/7 500
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2/86 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 75 300 kr
Nypris 2014: 135 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Seat ibiza 1,2 TSI 105 Style

Registreringsår/mil: 2014/7 500
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2/105 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 74 000 kr
Nypris 2014: 148 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Toyota Yaris 1,33 VVTi Active

Registreringsår/mil: 2014/7 500
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,33/99 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 89 000 kr
Nypris 2014: 156 900 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Dekra. Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Småbilar från Peugeot har det funnits flera av genom åren. På 70-talet gällde 104, på 80-talet regerade 205, på sena 90-talet fanns 206. I mitten av 00-talet kom 207 och 2012 var det dags för 208, som vi granskar här. Till skillnad från 206 och 207 finns inte 208 i cabrioletutförande eller som kombi utan endast som tre- eller femdörrars halvkombi. En facelift kom under 2015.

Minsta motorn är en trecylindrig bensinmotor på en liter och 68 hk. Även 1,2-liters bensinmotor på 82 hk är trecylindrig, liksom en motor med effektuttaget 110 hk. Fyrcylindriga bensinmotorer finns också, vanligast där är 1,4 liter och 95 hk. 1,6-litersmotorer på 120 eller 156 hk är mer ovanliga. GTI-modellen har 1,6-litersmotor på 200 hk. Dieselmotorer finns också, 1,4 liter på 68 hk och 1,6 liter som ger 92 eller 115 hk. Flera olika växellådor finns, dels manuella fem- eller sexväxlade, dels traditionell automatlåda. Slutligen finns också en robotiserad halvautomatisk växellåda, som fått kritik för att vara ryckig och kräver en speciell körteknik.

Vägegenskaperna är trygga och säkra, även i provocerade situationer. Styrningen får kritik för aningen artificiell känsla. D

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.