Bild
Nästa artikel
Citroën DS3 baseras på C3, men har tuffare design och lyxigare eller sportigare utrustning.

Småfransk flärd med Citroën DS3

Begbil

Citroën DS3 är en småbil som ska ge en flärdfull dos av lyx och sport. Hur är den som begagnad?

DS är närmast magiska bokstäver för alla Citroënfanatiker, det var så den klassiska ”Padda”-modellen hette. Till 2010 återupplivades DS-namnet, fast på en småbil tekniskt baserad på andra generationen av Citroën C3. DS3 ska ses som ett flärdfullare, lyxigare eller sportigare alternativ till C3. Två karossutföranden finns, tredörrars halvkombi samt en tvådörrars halvcabriolet, kallad C3 Cabrio. Till 2016 gjordes en facelift och då försvann också Citroënnamnet. Efter det ska DS ses som ett eget märke, anser tillverkaren. Jämfört med C3 är DS3 mer välutrustad och har en del originella designdetaljer.

 

DS3 finns både med diesel och bensin. Dieslarna har 92– 120 hk. Bensinmotorer finns med effektuttag på 82, 95, 120, 150, 156 eller 165 hk. Sportmodellen DS3 Racing har 207 eller 210 hk. Det borgar för kvicka prestanda eftersom bilen är liten och lätt. Modifierade DS3 har också tävlat i rally-VM.

Vägegenskaperna är goda, DS3 är stadig på vägen, kvick i kurvorna och klarar en undanmanöver bra. Styrningen är lite okänslig i mittläget och riktigt lika inspirerande att köra som Mini eller Audi A1 är den inte. Fjädringskomforten är bättre än hos de flesta småbilar, ojämnheter tas upp av fjädringen förhållandevis väl. Växellådan är aningen slapp i hanteringen, men i likhet med de flesta småbilar är DS3 lättmanövrerad i tätortstrafik. Breda stolpar skymmer dock sikten runt om bilen.

 

Förarmiljön får både plus och minus. Instrumenten är snygga, men inte särskilt lätt-avlästa. Reglagen för klimat-anläggningen är dock lättskötta. Blank pianolack på inredningsdetaljer ser elegant ut, men är mycket smutskänslig. Framstolarnas sitsar är lite korta och ryggstödet har fått en del kritik för bristande långfärdskomfort. Efter faceliften kom nya och skönare stolar. DS3 har bättre ljudkomfort än många andra småbilar, men blir rätt surrig från motorn i högre farter.

Tre personer ryms i baksätet, men speciellt bekvämt är det inte. Fullvuxna får plats i nödfall. Det är krångligt att ta sig i och ur baksätet, som i de flesta tredörrarsmodeller. Bagageutrymmet sväljer 285 liter last i normalläge, vilket är ungefär normal småbilsstandard.

DS3 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men whip-lashskyddet får underkänt i Folksams analys.

 

DS3 har haft en del kvalitetsproblem och listan på tänkbara fel är lång, både vad det gäller elektronik och mekanik. De elektroniska felen handlar ofta om krånglande elfönsterhissar och blåtandsuppkoppling, i några fall även om fel på stols-inställningen. De mekaniska felen har gällt oljeläckage mellan motor/växellåda, fel på termostat, bränslepump eller vattenpump. Slitna stötdämpare och slitna bromsar förekommer också, precis som på många begbilar.

Det allvarligaste felet handlar om kamkedjeproblem på 1,6-litersmotorer, främst före 2014. Kamkedjan har sträckts ut, med motorfel och dyra reparationer som följd. Dessa motorer lider också i en del fall av hög oljeförbrukning. Ur driftsäkerhetssynpunkt finns det skäl att undvika dessa motorer.

 

En del återkallelser har gjorts. 2011 återkallades bilar för möjligt fel på handbromsmekanismen. 2012 återkallades DS3 för möjligt fel i ABS/ESP-enheten. 2014 gjordes en återkallelse gällande
länkarmarnas fästmuttrar, som det kunde vara fel på. Under 2016 gjordes två återkallelser. Det handlade om brandrisk i motorn på grund av oljeläckage samt risk för att en plastdel kunde komma in i ABS/ESP-enheten och orsaka hjullåsning.

DS3 har inte slagit på den svenska bilmarknaden och intresset för begagnade exemplar är rätt svalt. Det har gett svagt andrahandsvärde och relativt låga begpriser. DS3 är dock dyrare än den mer ordinära C3-modellen. Om du är köpsugen på Citroën C3, men gärna vill ha en tuffare och mer välutrustad bil, då är du rätt köpare för DS3.


KÖPGUIDEN

ALLMÄN INFORMATION

Reg.år/mil DS3 1,6 VTi - 13/8 000
Kaross 3d halvkombi
Motor 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning 5,9 l/100 km
Skatt 910 kr
Begpris 66 600
Nypris 13 181 000 kr
Bilprovningen Medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
AutoIndex Medel

TEKNISK DATA

  1,6 THP Sport 2013 1,6e HDI Ultra C 2013
Läng/bredd, cm 395/172 395/172
Tjänstevikt/maxlast, kg 1223/367 1256/369
Max släpvikt, kg 1150 1150
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1598 4/1560
Effekt, kW/hk 156 114
Toppfart, km/tim 210 190
0-100 km/tim 7,3 9,8
Bränsle, L per 100 km 5,8 3,8
CO2, g/km 135 99

PRISER (BEGAGNAT)

Autovista Inter-Globals prislista 3/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar kan du se på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFORDANDE (MILTAL OCH PRIS I KR)
(DS3 1,6 120 hk VTi DStyle Komf-pkt, 3d, 13–14A/1,2T 3 cyl 110 hk, 14–16).

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2013 75 600 71 400 66 600 62 000 57 600
2014 83 500 78 100 72 700 67 700 62 900
2014 83 900 78 400 73 400 68 400 64 200
2015 90 200 85 800 82 100 72 000  
2016 1 122 000 107 200 103 000    

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,2  3 cyl  82 hk VTi 13-14A -8 000
1,2 3 cyl 82 hk 14-16 -10 000
1,4 95 hk VTi 13-14A -4 000
1,6 156 hk THP 13-14A +5 000
1,6 156 hk THP 14-16 +6 000
1,6 120 hk VTi 14-16 +- 0
1,6 92 hk HDi/eHDi 13-14A +2 000
1,6 92 hk e-HDi 14-16 -2 000
1,6 114 hke-HDi 13-14A +6 000
1,6 120 hk BlueHdi 14-16 +4 000
AUT/AUT EGS 13-14A +6 000
AUT 14-16 +8 000

 

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar DS3 och C3 besiktningen ungefär som medelbilen. Anmärkningarna handlar om löst avgassystem, oljeläckage från motor/växellåda samt slita bromsskivor/belägg.

ROSTSKYDD

Kaross helt i stål, huven är bara tätad i framkant och dörrarna och bakluckan bara i underkant. Invändig behandling finns i dörrar och baklucka, men saknas i motorrum. Innerskärmarna bak har dålig passform och är tillverkade i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. Det finns också risk för blästring av de utstickande skärmkanterna bak. Minus blir det också för att invändig behandling helt saknas i balkarna under bilen och att många av underredets skarvar är otätade, Slitskyddet under bilen är mycket snålt, bara de mest utsatta ställena är behandlade. (Rostskyddsgaranti på 12 år).

EKONOMI
Kalkylen bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,66 kr/l. Diesel: 16,46 kr/l.

  1,6 THP SPort 2013 1,6e HDI Urban Chic 2013
Pris 79 600 kr 72 600 kr
Värdeminskning 8 500 kr 8 500 kr
Skatt, besiktning 1 400 kr 1 600 kr
Försäkring 5 500 kr 5 500 kr
Bränsle 13 600 kr 9 400 kr
Reparationer, service m.m 5 000 kr 5 500 kr
Däck 2 000 kr 2 000 kr
Totalt per år 36 000 kr 33 000 kr
Totalt per mil 24 kr 22 kr

Reparationskostnader. (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.)

Avgassystem exl. främre rör 6 575 kr
Katalysator 8 650 kr
Hjullager hö. fram 4 062 kr
Kamrem, 18 000 mil/10 år 3 963 kr
Elektronikbox, motor 3 882 kr
Koppling 11 243
Stötdämpare fram 5 918
12 000-milsservice 12 233 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.)

Bältesträckare fram/bak 10/-
Trepunktsbälte alla platser 2010
Krockkudde förare/passagerare 2010
Sidokrockkudde fram  2010
Nackskydd alla platser 2010
Nackskydd fr. whiplashskydd 2010

Konkurrenterna

Alfa Mito 1,4T Multiair

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,4/135 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 64 800 kr
Nypris 2013: 176 900 kr
Bilprovn: Sämre än medel (D)
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Audi a1 1,4T FSI Proline Sportback

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/122 hk
Dekl. förbrukning: 5,4 l/100 km
Skatt: 690 kr
Begpris: 95 300 kr
Nypris 2013: 185 600 kr
Bilprovn: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Medel


Fiat 500 0,9 Twinair Turbo

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 0,9, 2 cyl l/85 hk
Dekl. förbrukning:  4,1 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 60 800 kr
Nypris 2013: 158 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford Fiesta 1,0T Ecoboost Titanium

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,0 l, 3 cyl/125 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 69 200 kr
Nypris: 2013 148 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Hyundai Veloster 1,6 V1-pkt

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,6 l/140hk
Dekl. förbrukning: 5,3 l/100 km
Skatt: 1 174 kr
Begpris: 88 100 kr
Nypris 2013: 239 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Mini One 1,6

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 3d
Motor: 1,6 l/98 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 71 300 kr
Nypris 2013: 155 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Peugeot 208 1,4 VTi Active

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 56 700 kr
Nypris 2013: 149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Renault Clio 0,9 TCE Expression

Registreringsår/mil: 2013/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 0,9 l, 3 cyl/90 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 360 kr
Begpris: 63 600 kr
Nypris 2013:  149 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel

 

(Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.)

DS är närmast magiska bokstäver för alla Citroënfanatiker, det var så den klassiska ”Padda”-modellen hette. Till 2010 återupplivades DS-namnet, fast på en småbil tekniskt baserad på andra generationen av Citroën C3. DS3 ska ses som ett flärdfullare, lyxigare eller sportigare alternativ till C3. Två karossutföranden finns, tredörrars halvkombi samt en tvådörrars halvcabriolet, kallad C3 Cabrio. Till 2016 gjordes en facelift och då försvann också Citroënnamnet. Efter det ska DS ses som ett eget märke, anser tillverkaren. Jämfört med C3 är DS3 mer välutrustad och har en del originella designdetaljer.

 

DS3 finns både med diese

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.