Bild
Nästa artikel
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Skoda Yeti - På mammas gata

Begbil

Skoda Yeti är döpt efter den mytomspunna snömannen och klarar svenskt vinterföre utmärkt.

Skodas första suv Yeti började säljas 2009 och finns antingen med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, det senare är vanligast. En facelift kom hösten 2013. Två olika utföranden finns att välja mellan, City eller Outdoor. Mycket teknik i Yeti har hämtats från hyllorna inom VW-koncernen, bakvagnen är exempelvis från VW Scirocco.

Motoralternativen är flera, vanligast är dieselmotor på 140 eller 170 hk samt bensinmotor på 160 hk. En svagare dieselmotor på 110 hk finns också. Minsta motorn är en bensinturbo på 1,2 liter och 105 hk. Den finns bara i kombination med framhjulsdrift.

 

Förarmiljön är lättöverskådlig och både instrument och reglage fungerar bra. Sittkomforten är god i framsätet och baksätet är förvånade rymligt med tanke på bilens kompakta yttermått. Sittpositionen är upprätt och det är lätt att stiga i och ur bilen. Baksätet är skjutbart i längdled, beroende om benutrymme eller bagagerumskapacitet efterfrågas för tillfället. Stolarna kan plockas ut för den som har behov av att lasta skrymmande prylar. I normalläget ryms 405 liter i bagageutrymmet.

Bilen lider av hårt däckbuller på grov asfalt.

Vägegenskaperna är mycket bra, Yeti går stadigt oavsett underlag. Styrningen är direkt och fjädringen relativt fast. Fyrhjulsdriften kommer från Haldex och ger stabilitet i halka eller på grusväg. Vid normalkörning driver bilen mest på framhjulen. Drivningen bak aktiveras främst vid hjulspinn från framhjulen.

Någon terrängbil är inte Yeti, även om den klarar lättare offroad-körning. Lågväxel finns inte och markfrigången är måttliga 18 cm. En medlutsbroms bromsar ner bilen till två km/tim i branta nedförsbackar. Självklart klarar Yeti att pulsa omkring i djup snö också. Överlag känns Yeti som en av de smidigaste suvarna att köra.


 

Yeti klarade fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2009. Whiplashskyddet får enligt Folksam godkänt.

Ovanligt bra halvljus har vi konstaterat i test tidigare.

Bensinmotorerna har kamkedja, som normalt sett brukar hålla bra. Men på en del exemplar, främst med 1,2- och 1,4-litersmotorer, har kamkedjesträckaren gått sönder och orsakat motorhaveri. Dieslarna har kamrem som bör bytas senast vid 21 000 mil. Tätare oljebyten minskar risken för motorhaveri, så se upp för exemplar som rullat uppåt 3 000 mil mellan oljebytena.

Ett annat välbekant fel gäller dubbelkopplingslådan DSG. Normalt växlar lådan snabbt och mjukt, men om den börjar rycka eller slira i funktionen kan det bli dyrt. Då behöver ofta växellådan bytas ut. Fel på dubbelmassesvänghjulet har också förekommit, dyrt att åtgärda för den som drabbas.

 

Dyrt är det också om katalysator eller partikelfilter behöver bytas. Delarna sitter tillsammans och kostar nästan 26 000 kr. Slitna bakbromsar är ett relativt vanligt fel på begbilar, även på Yeti. Vissa exemplar har också haft fel på elfönsterhissarna. En återkallelse gjordes 2011 på grund av risk för bränsleläckage som kunde leda till brand.

Yeti har blivit en framgång för Skoda och efterfrågan är hyggligt god på begagnade exemplar. Det har påverkat andrahandsvärdet och gjort att begpriserna drivits upp. Exemplar med framhjulsdrift minst efterfrågade och därmed också väsentligt billigare.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 TDI 2010/10 000
Kaross SUv 5d
Motor 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning 6,0 l/100 km
Skatt 3 502
Begpris 112 600 kr
Nypris 2010 285 300 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,8 TSI 2010 2,0 TDI 2010
Längd/bredd, cm 422/179 422/179
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 535/515 1 555/515
Max släpvikt, kg 1 800 1 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 798 4/1 968
Effekt, kW/hk 160 110
Toppfart, km/tim 200 174
0-100 km/tim 8,4 12,2
Bränsle, liter per 100 km 8,0 6,1
CO2, g/km 189 159

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/15 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2009B - 108 900 102 700 97 600 91 400
2010 120 000 113 900 108 700 102 600 97 400
2011 128 900 122 000 115 700 110 600 104 400
2012 137 000 130 200 123 400 117 000 111 800
2013 146 300 139 100 132 400 125 800 119 1000

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,2 105 hk TSI 2WD 09B-13 -20 000
1,4 122 hk TSI 2WD 09B-13 -15 000
1,6 105 hk TDI/Greenline 2WD 09B-13 -10 000
2,0 110 hk TDI 09B-13 +5 000
2,0 140 hk TDI 09B-13 +10 000
2,0 170 hk TDI 09B-13 +18 000
Ambition, endast AC 09B-13 -8 000
2WD 09B-13 -10 000
DSG=AUT 09B-13 +8 000
Elegance 2012 +-0
Business pkt, GPS 09B-13 +6 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Yeti besiktningen något bättre än medelbilen. Slitna bromsar, fel på strålkastarinställningen och skadade skyddsdamasker är de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

 Karossen är helt galvaniserad. Motorhuven har bra tätningar, men ingen behandling inuti. Dörrarna är bra tätade, men obehandlade inuti. På vissa exemplar har rostangrepp med blåsor på dörrar efter lacksläpp noterats. Framskärmar i hårdplast är bra, men de bakre innerskärmarna är av mjukt material. Där kan fukt samlas. Bakdörren utgör en del av skärmkanten vilket är en tveksam konstruktion. Rejäl plasttejp skyddar mot blästring. Bakre ljuddämpare är gjord i rostfritt stål. Undertill är de viktigaste skarvarna tätade och behandling finns i hålrum och balkar. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,72 kr/l. Diesel: 11,83.

  1,8 TSI 2010 2,0 TDI 2010
Pris 102 600 kr 107 600 kr
Värdeminskning 5 000 kr 6 000 kr
Skatt, besiktning 2 500 kr 3 400 kr
Försäkring 6 500 kr 6 300 kr
Bränsle 15 300 kr 10 800 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 2 000 kr
Totalt per år 35 800 kr 34 500 kr
Totalt per mil 24 kr 23 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 5 675 kr
Katalysator 25 924 kr
Hjullager hö. fram 3 720 kr
Kamrem, 21 000 mil 6 473 kr
Elektronikbox, motor 9 979 kr
Koppling 16 076 kr
Stötdämpare fram 6 538 kr
12 000-milaservice 5 606

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fram/bak 2009/2009
Trepunksbälte alla platser 2009
Krockkudde förare/passagerare 2009/2009
Sidokrockkudde fram 2009
Nackskydd alla platser 2009
Nackskydd fr. whiplashskydd 2009

Konkurrenterna

Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Komfort

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Crossover 5d
Motor: 1,8 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 109 600 kr
Nypris 2010: 248 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Dacia Duster 1,5 DCi

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 1,5 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 2 876 kr
Begpris: 72 000 kr
Nypris 2010: 168 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Sämre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 3 667 kr
Begpris: 118 200 kr
Nypris 2010: 292 600 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Nissan Qashqai 2,0 DCi Acenta

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Crossover 5d
Motor: 2,0 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 606 kr
Begpris: 118 700 kr
Nypris 2010: 255 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Hyundai ix35 1,7 CRDi Comfort

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 1,7 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 5,3/100 km
Skatt: 2 563 kr
Begpris: 111 200 kr
Nypris 2010: 214 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Subaru Forester 2,0 TDI XS

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/147 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 3 178 kr
Begpris: 123 800 kr
Nypris 2010: 289 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Kia Sportage 2,0 CRDi EX

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 121 300 kr
Nypris 2010: 247 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota RAV4  2,2 D-4D Business

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 606 kr
Begpris: 126 100 kr
Nypris 2010: 305 400 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, Skoda Yeti

Skodas första suv Yeti började säljas 2009 och finns antingen med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, det senare är vanligast. En facelift kom hösten 2013. Två olika utföranden finns att välja mellan, City eller Outdoor. Mycket teknik i Yeti har hämtats från hyllorna inom VW-koncernen, bakvagnen är exempelvis från VW Scirocco.

Motoralternativen är flera, vanligast är dieselmotor på 140 eller 170 hk samt bensinmotor på 160 hk. En svagare dieselmotor på 110 hk finns också. Minsta motorn är en bensinturbo på 1,2 liter och 105 hk. Den finns bara i kombination med framhjulsdrift.

 

Förarmiljön är lättöverskådlig och både instrument och reglage fungerar bra. Sittkomforten är god i framsätet och baksätet är förvånade rymligt med tanke på bilens kompakta yttermått. Sittpositionen är upprätt och det är lätt att stiga i och ur bilen. Baksätet är skjutbart i längdled, beroende om benutrymme eller bagagerumskapacitet efterfrågas för tillfället. Stolarna kan plockas ut för den som har behov av att lasta skrymmande prylar. I normalläget ryms 405 liter i bagageutrymmet.

Bilen lider av hårt däckbuller på grov asfalt.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.