Bild
Nästa artikel
Mazda 2 är inte bland de mest sålda i småbilsklassen, men kan vara ett alternativ till mer kända småbilar som Fiesta, Corsa, Clio, Yaris och Fabia.
Mazda 2 är inte bland de mest sålda i småbilsklassen, men kan vara ett alternativ till mer kända småbilar som Fiesta, Corsa, Clio, Yaris och Fabia.

Se upp med rost på Mazda 2

Begbil

Mazda 2 är en småbil som delar teknik med Ford Fiesta – en Fiesta på japanska om man så vill.

Den första Mazda 2 kom 2002 och ersattes 2006 av generation två. Det är den senare som vi har granskat här. Bilen delar en del teknik med Ford Fiesta. I mycket påminner Mazda 2 också om Fiesta, vilket inte är så konstigt. En facelift kom till modellår 2011 och en tredje generation av Mazdas småbil kom 2015.

Den vanligaste motorn är på 1,3 liter och 75 hk. Samma motor finns i ett vässat utförande, då på 86 hk. En 1,5-liters motor på 103 hk finns också, liksom en dieselmotor på 1,6 liter och 90 hk. Bensinmotorerna har kamkedja som är underhållsfri, medan dieseln har en kamrem som bör bytas enligt intervall.

Underhållande vägegenskaper är en av fördelarna med Mazda  2. Chassit känns spänstigt, bilen är kvick och svängglad i reaktionerna. I en undanmanöver kan dock bilen driva ut med bakvagnen. Då är det bra att antisladdsystem är standard. Ett pris man får betala för de smidiga kurvegenskaperna är viss spårkänslighet. Växellådan är ovanligt smidig och lättskött, kanske den bästa i småbilsklassen.

 

Förarmiljön är enkelt utformad, med lättskötta reglage och tydliga instrument. Däremot är inredningen ganska påver. Mazda 2 känns inte lika påkostad inuti som en del andra småbilar. Funktionen är det dock inget fel på. Hög bullernivå är ett trist komfortminus som Mazda 2 delar med de flesta småbilar.

Komforten i framstolarna är acceptabel, men ratten är endast ställbar i höjdled. Det gör det svårare att ställa in en perfekt körställning. Baksätet rymmer även vuxna, men känns trångt, instängt och är inte särskilt bekvämt. Kurvhandtag saknas där, liksom fack för småsaker. Bagageutrymmet är litet och sväljer bara 250 liters last i normalläge.


Mazda 2 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2007. Enligt Folksams analys är dock whiplashskyddet underkänt. Klent ljus från strålkastarna har vi anmärkt på i test. Det gäller både för halv- och helljuset. Strålkastarrengöring saknas också.

Låga ägandekostnader brukar höra småbilsklassen till och Mazda 2 är inget undantag från den regeln. Ekonomikalkylen bör bli gynnsam.

Mazda är kända för att hålla hög teknisk kvalitet och det
gäller även här. Driftsäkerheten är ett gott skäl till att välja
Mazda 2. Bilen går helt enkelt sällan sönder.

Några fel finns ändå att hålla i minnet. Glapp i parallellstag kan ge slingrig gång på vägen. Kontrollera kopplingsfunktionen – en slirande koppling kan vara dyr att byta.

Problem med motor, växellåda eller elektronik är mycket sällsynt. Slitna stötdämpare har noterats på vissa exemplar, liksom slitna hjullager. Lyssna efter ett molande ljud från hjulen – då är det troligen hjullagret som behöver bytas.

 

En inspektion på en rostskyddsfirma före köp kan vara en god idé för den som är spekulant. Mazda har historiskt sett inte varit särskilt duktiga på att rostskydda bilar, även om förbättringar införts på senare modeller. Vår granskning visar att just rostskyddets brister är en av de svagaste punkterna på Mazdas småbil.

Mazda 2 har inte sålt särskilt bra som ny, men efterfrågan är skaplig som begagnad. Det gör att andrahandsvärdet är relativt högt.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,3 Advance 2010/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,3l/75 hk
Dekl. förbrukning 5,2 l/100 km
Skatt 668 kr
Begpris 47 700 kr
Nypris 2010 134 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  1,5 2010 1,6 CD 2010
Längd/bredd, cm 390/170 390/170
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 035/450 1 105/435
Max släpvikt, kg 900 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 498 4/1 560
Effekt, hk 103 90
Toppfart, km/tim 188 173
0-100 km/tim, s 10,4 11,4
Bränsle, liter per 100 km 5,7 4,2
CO2, g/km 135 112

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/15-16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2009 - 48 400 45 000 41 700 38 300
2010 56 100 51 100 47 700 44 400 41 000
2011A 58 200 54 200 49 300 46 000 42 600
2011B 67 900 62 900 59 000 55 200 50 300
2012 70 000 66 000 61 100 57 300 53 400

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,3 86 hk 09-11A +4 000
1,5 103 hk 09-11A +8 000
1,6 CD 90 hk 09-12 +12 000
1,5 102 hk 11B-12 +5 000
Go, ej AC 09-11A -8 000
3d 09-12 -400
Plus pkt 09-12 +4 000
Sport, ACC 09-11S +5 000
Sport, ACC 11B-12 +6 000
AUT 11B-12 +5 000

BILPROVNINGEN

Mazda 2 har klarat besiktningen bättre än medelbilen. Enligt Dekra är Mazda 2 en av de bästa bilarna i klassen, sett ur besiktningssynpunkt. Fel på belysning och i vissa fall glapp i parallellstag tillhör de få anmärkningarna.

ROSTSKYDD

Mazda 2 är långt ifrån optimalt konstruerad för att motstå rost. En rostfälla är hyllan på de bakre skärmkanterna. Där samlas smuts. Innerskärmarna är dessutom i ett filtmaterial som suger åt sig fukt. Under bilen finns flera otätade skarvar och slitskyddet är bristfälligt. Rostskyddsbehandling saknas i balkar och under plastsköldarna på underredet. Dörrar, huv och baklucka är sparsamt behandlade. Plus blir det för vältäckande innerskärmar fram och för att stänkskydd finns. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI

  1,5 2010 1,6 CD 2010
Pris 55 700 kr 59 700 kr
Värdeminskning 3 000 kr 3 000 kr
Skatt, besiktning 1 100 kr 1 400 kr
Försäkring 5 900 kr 5 600 kr
Bränsle 10 500 kr 7 800 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 27 000 kr 25 300 kr
Totalt per mil 18 kr 17 kr

Reparationskonstnader

Avgassystem exl. främre rör 3 138 kr
Katalysator 7 180 kr
Hjullager hö. fram 3 019 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 15 024 kr
Koppling 8 121 kr
Stötdämpare fram 4 561 kr
12 000-milaservice 4 429 kr

Säkerhetsutrustning

Bältessträckare fram/bak 2006/-
Trepunksbälte alla platser 2006
Krockkudde förare/passagerare 2006/2006
Sidokrockkudde fram 2006
Nackskydd alla platser 2006
Nackskydd fr. whiplashskydd 2006

Konkurrenterna

Peugeot 207 Active 1,4 VTi

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 998 kr
Begpris: 49 700 kr
Nypris 2010: 135 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Ford Fiesta 1,25 Trend

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 844 kr
Begpris: 48 000 kr
Nypris 2010: 129 200 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Renault Clio III 1,2 Expression

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/75 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 43 800 kr
Nypris 2010: 134 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Hyundai i20 Comfort Plus

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 844 kr
Begpris: 49 100 kr
Nypris 2010: 139 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Skoda Fabia 1,4 Ambiente

Registreringsår/mil: 2010A/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/85 hk
Dekl. förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 1 328 kr
Begpris: 45 000 kr
Nypris 2010: 129 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Toyota Yaris 1,33 Plus pkt

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,33 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 558 kr
Begpris: 58 000 kr
Nypris 2010: 151 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Opel Corsa 1,4 Enjoy

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 48 900 kr
Nypris 2010: 142 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


VW polo 1,4 Masters

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/85 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 976 kr
Begpris: 64 700 kr
Nypris 2010: 144 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Medel (F)
AutoIndex: Medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, Mazda 2

Den första Mazda 2 kom 2002 och ersattes 2006 av generation två. Det är den senare som vi har granskat här. Bilen delar en del teknik med Ford Fiesta. I mycket påminner Mazda 2 också om Fiesta, vilket inte är så konstigt. En facelift kom till modellår 2011 och en tredje generation av Mazdas småbil kom 2015.

Den vanligaste motorn är på 1,3 liter och 75 hk. Samma motor finns i ett vässat utförande, då på 86 hk. En 1,5-liters motor på 103 hk finns också, liksom en dieselmotor på 1,6 liter och 90 hk. Bensinmotorerna har kamkedja som är underhållsfri, medan dieseln har en kamrem som bör bytas enligt intervall.

Underhållande vägegenskaper är en av fördelarna med Mazda  2. Chassit känns spänstigt, bilen är kvick och svängglad i reaktionerna. I en undanmanöver kan dock bilen driva ut med bakvagnen. Då är det bra att antisladdsystem är standard. Ett pris man får betala för de smidiga kurvegenskaperna är viss spårkänslighet. Växellådan är ovanligt smidig och lättskött, kanske den bästa i småbilsklassen.

 

Förarmiljön är enkelt utformad, med lättskötta reglage och tydliga instrument. Däremot är inredningen gansk

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.