Bild
Nästa artikel
Volvo S60 är ett bra köp i mellanklassen, säker, bekväm och med bättre kvalitet än förut.
Volvo S60 är ett bra köp i mellanklassen, säker, bekväm och med bättre kvalitet än förut.

Säkert och bekvämt med Volvo S60

Begbil

Volvo S60 är säker, bekväm och kvaliteten har höjts. Det gör bilen till ett bra köp i mellanklassen.

Den första generationen S60 kom sommaren 2000 och tio år senare var det dags för andra generationen. Det är den som vi tittat närmare på här. En facelift kom 2014.

Volvos motorutbud till S60 är svårorienterat, men här kommer en snabbguide: vanligaste motorn är dieseln D3 på 163 hk. Men det finns också en svagare D3 på 136 hk samt D4 på antingen 163 eller 180 hk. D5 är starkast och ger 205 eller 215 hk. Minsta dieseln kallas D2 och ger 115 hk. Minsta bensinmotorn T3 är på 1,6-liter och 150 hk. T4 är vässad och ger 180 hk från samma motor. T5 däremot är en tvålitersmaskin på 240 hk. T6 är en rak sexcylindrig motor på 304 hk, i vässat Polestar-utförande ger den hela 350 hk.

Vägegenskaperna är högklassiga. S60 klarar en undanmanöver fint och är både underhållande och bekväm att köra såväl på raka motorvägar som kurviga småvägar. Styrningen är snabb och kan ställas i tre lägen.

 

S60 finns både med fram- eller fyrhjulsdrift. Det senare kallat AWD och tillverkas av BorgWarner (tidigare Haldex). Fyrhjulsdrift ger bättre framkomlighet och stabilitet vintertid. Två olika chassisättningar finns att välja mellan, sportchassi är vanligast. Inställbart chassi, kallat Four-C, har varit tillval.

Förarmiljön är tydlig, både vad det gäller instrument och reglage och komforten i framstolarna utmärkt. Ljudkomforten är också bra, S60 rullar tyst och är behaglig på långfärden. Sikten snett bakåt är inget vidare. Baksätet fick kritik i förra S60, men är nu lite rymligare. Fortfarande är takhöjden bak rätt begränsad. Bagageutrymmet är ganska trångt, rymmer 380 liter.


Volvo S/V60 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Enligt Folksams analys är S60 minst 40 procent säkrare än medelbilen och får även där betyget fem. Antisladdsystem och autobroms är standard. Folksam klassar S60 som ett bra val ur säkerhetssynpunkt.

Medan äldre generationer Volvo haft en mängd olika fel, både elektroniska och mekaniska, håller nyare S60 betydligt bättre. De elektronikfel som funnits har ofta åtgärdats på garanti. Det har handlat om fel på display eller batteri som tömts på ström. Ett fåtal exemplar har haft spridda problem; skrammel från dörrar och trasigt svänghjul till kopplingen. Men det rör sig än så länge om enstaka fel och är inga generella bekymmer. S60 får också toppresultat hos Dekra, som inte finner några direkta anmärkningar.

 

En del återkallelser har gjorts, främst modellår 2011. Då återkallades S60 för fel på elstolar och för att spärren till motorhuven kan öppnas under körning. En återkallelse gällde remspännaren som kunde ge förlust av styrservo. Risk för bränsleläckage gör att exemplar med femcylindrig dieselmotor återkallades. 2012 och 2013 återkallas exemplar för risk för fel på krockkuddarna. Under 2012 återkallades S60 också för risk för bränsleläckage. En auktoriserad verkstad kan se om ”din” bil har varit föremål för återkallelse och om den är utförd.

Sedaner är inte särskilt lättsålda som begagnade. S60 bör vara cirka 10 000 kronor billigare än kombin V60.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil T4 1,6T - 10B/10 000
Kaross Sedan 4d
Motor 1,6 l/180hk
Dekl. förbrukning 6,6 l/100 km
Skatt 1 262 kr
Begpris 97 000 kr
Nypris 2010 272 000 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  2,0T 2010B D3 2010B
Läng/bredd, cm 463/187 463/402
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 643/397 1 688/402
Max släpvikt 1 800 1 600
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 999 5/1 984
Effekt, hk 203 163
Toppfart, km/tim 250 250
0-100 km/tim, s 7,7 9,2
Bränsle, liter per 100 km 7,7 5,3
CO2, g/km 184 139

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. FLer begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B 132 900 kr 125 400 kr 118 100 kr 112 000 kr 105 300 kr
2011 139 000 kr 131 600 kr 124 300 kr 117 200 kr 111 500 kr
2012 152 700 144 700 137 000 129 800 122 500
2013A 166 500 158 000 150 100 142 300 134 600

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Pris
T3 1,6T 150hk 10B-13 -20 000
T4 1,6T 180hk 10B-13 -15 000
2,0T 203hk 10B-13 -8 000
T5 2,0T 240hk 10B-13 +-0
T6 3,0T 304hk, AUT, AWD 10B-13 +36 0000
1,6 115hk TDI DRIV-e/D2 115 hk 10B-13 -12 000
D3 2,0 136hk TDI 10B-13 -6 000
D4 2,4 163hk TDI AWD 10B-13 +10 000
D5 2,4 205/215hk TDI 10B-13 +15 000
T4F 1,6T 180hk Flexifuel 10B-13 -15 000
AUT 10B-13 +8 000
v60 Sportswagon 10B-13 +10 000

BILPROVNINGEN

 Enligt tyska Dekra får S60 toppresultat i besiktningen, även för exemplar med långa körsträckor. Det finns inga speciella anmärkningar, här slår Volvo konkurrenterna i klassen.

ROSTSKYDD

Kaross, dörrar och baklucka är av galvaniserad stålplåt, motorhuven är av aluminium. Framskärmarna har en bra konstruktion och skyddas av plastinnerskärm. Bakluckan är bra tätad, men saknar invändig behandling. Dörrarna har behandlats inuti och är tätade med limning. Bakskärmen har konventionell utformning, men med inflyttad fog och skyddas av en bra innerskärm. Dörrarna har rätt utformning för att minska blästringsskador. Vissa balkar är behandlade inuti. Bränsletank i plast och påfyllningsrör i rostfritt stål. S60 bedöms ha ett gott skydd mot rost. Rostskyddsgranati: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13, 59 kr/l. Diesel: 13,65. Etanol: 10,21.

  2,0T Momentum 2010B D3 Momentum 2010B
Pris 104 000 kr 112 000 kr
Värdeminskning 7 000 kr 7 000 kr
Skatt, besiktning 2 400 kr 3 000 kr
Försäkring 7 200 kr 7 000 kr
Bränsle 15 700 kr 10 800 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 39 000 kr 35 000 kr
Totalt per mil 26 kr 23 kr

Reparationskostnader.
 Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 468 kr
Katalysator 10 457 kr
Hjullager hö. fram 4 732 kr
Kamrem, 24 000 mil/10 år 7 188 kr
Elektronikbox, motor 11 093 kr
Koppling 18 150 kr
Stötdämpare fram 6 675 kr
12 000-milaservice 6 074 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fr./bak 2000/2000
Trepunksbälten alla platser 2000
Krockkudde förare/passagerare 2000
Sidokrockkudde fram 2000
Nackskydd alla platser 2000
Nackskydd fr. whiplashskydd 2000

Konkurrenterna

Audi A4 T 1,8 FSI Proline

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 1,8 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 7,1 l/100 km
Skatt: 1 526 kr
Begpris: 87 300 kr
Nypris 2010: 268 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Lexus is 250 V6 AUT Comfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 2,5 l/V6/208 hk
Dekl. förbrukning:  9,1 l/100 km
Skatt: 2 626 kr
Begpris:125 100 kr
Nypris 2010: 303 600 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


BMW 320i Comfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 1 174 kr
Begpris: 92 600 kr
Nypris 2010: 280 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Mercedes c 200 1,8K Business AUT

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 1,8 l/Kompr./184 hk
Dekl. förbrukning: 7,8 l/100 km
Skatt: 1 966 kr
Begpris: 114 300 kr
Nypris 2010: 319 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Citroën C5 III Bioflex Comfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukn.: 8,5 (10,3) l/100 km
Skatt: 1 200 kr
Begpris: 64 500 kr
Nypris 2010: 249 400 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost : Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Saab 9-3 Sportsedan 1,8t Biopower

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 1,8 l/150/175 hk
Dekl. förbrukning: 7,4 (9,6) l/100 km
Skatt: 990 kr
Begpris: 67 000 kr
Nypris 2010: 246 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Ingen uppgift


Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 2,0 l/156 hk
Dekl. förbrukning:  7,5 l/100 km
Skatt: 1 702 kr
Begpris: 86 100 kr
Nypris 2010: 247 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Passat 1,8 TSI Trendline

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Sedan 4d
Motor: 1,8 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 7.6 l/100 km
Skatt: 1 620 kr
Begpris: 68 000 kr
Nypris 2010: 238 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Volvo S60

Den första generationen S60 kom sommaren 2000 och tio år senare var det dags för andra generationen. Det är den som vi tittat närmare på här. En facelift kom 2014.

Volvos motorutbud till S60 är svårorienterat, men här kommer en snabbguide: vanligaste motorn är dieseln D3 på 163 hk. Men det finns också en svagare D3 på 136 hk samt D4 på antingen 163 eller 180 hk. D5 är starkast och ger 205 eller 215 hk. Minsta dieseln kallas D2 och ger 115 hk. Minsta bensinmotorn T3 är på 1,6-liter och 150 hk. T4 är vässad och ger 180 hk från samma motor. T5 däremot är en tvålitersmaskin på 240 hk. T6 är en rak sexcylindrig motor på 304 hk, i vässat Polestar-utförande ger den hela 350 hk.

Vägegenskaperna är högklassiga. S60 klarar en undanmanöver fint och är både underhållande och bekväm att köra såväl på raka motorvägar som kurviga småvägar. Styrningen är snabb och kan ställas i tre lägen.

 

S60 finns både med fram- eller fyrhjulsdrift. Det senare kallat AWD och tillverkas av BorgWarner (tidigare Haldex). Fyrhjulsdrift ger bättre framkomlighet och stabilitet vintertid. Två olika chassisättningar finns att välja mellan

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.