Bild
Nästa artikel
Vad får man för bil för 15 000 kronor? Till exempel en klarröd Saab 9-3 från 2002.
Vad får man för bil för 15 000 kronor? Till exempel en klarröd Saab 9-3 från 2002.

Så hittar du sommarfyndet

Begbil

Vad får jag för en bil för 10 000–15 000 kronor? Det kan gå att hitta en lågpris-pärla, men det finns många vrak att väja för. Här ger vi dig en guide till lågprisbilarna.

Du har 10 000 kronor, kanske några tusenlappar till. Kanske ska du köpa din allra första bil för sparade pengar. Eller en förstabil till dottern/sonen som present.

Kanske är det en billig sommarbil du tänker dig. Eller en bil för vinterbruk om du ska köra hobbybil eller mc i sommar. Eller en billig andrabil till hushållet.

Oavsett vilket finns det många fällor att se upp med. En småbil gör att du kommer billigare undan vad det gäller vissa ägandekostnader. Nackdelen kan vara säkerheten, som ofta är högre i en större bil. Undvik bilmodeller som har lägre säkerhet än medelbilen. På sidan 47 listar vi de bilar som visat sig ha hög eller medelgod säkerhet.

Stirra dig inte blind på märke och modell, bilens skick är mer avgörande för om du gör ett bra köp.

Undvik statusbilar, en BMW eller Mercedes för 10 000–15 000 kr är det oftast inte mycket med. En motsvarande bil utan premiumstämpel är troligen i bättre skick och ett smartare köp.

Ha inte för höga förväntningar på lågprisbilen. Det är en chansning som kan bära eller brista. I bästa fall kan du behålla den flera år utan större bekymmer. I värsta fall går den sönder inom kort. Det är inte alltid som bilar i den här prisklassen servats korrekt, men fråga ändå när servicen senast är gjord och be att få se dokumentation på det.

 

Var hittar man bilar i den prisklass vi bestämt oss för? Ja, först och främst på Blocket, där finns mängder av billiga bilar. Men även en bilhandlarsajt som Bytbil innehåller en hel del lågprisbilar. Andrahandsvärdet kan du glömma – värdeminskningen är som regel i paritet med vilka reparationer bilen behöver för ett fortsatt liv. Några garantier får man i regel inte på bilar i det här prissegmentet.


Även en billig bil kan vara säker. Folksam gör en säkerhetsranking på vilka bilar som klarar sig bra i verkliga olyckor – och vilka som inte gör det. Bilar betygssätts från 1 till 5 baserat på olycksstatistik. Mellan en säker billig bil som Volvo 850 och en farlig ökar risken 200 procent eller ungefär tre gånger.

– Dödsrisken är tre gånger högre i en bil som får ett lågt säkerhetsbetyg jämfört med en bil som får ett högt. En bil som får medelbetyget tre har 50–60 procent högre dödsrisk jämfört med en bil som får betyget fyra. Rådet jag vill ge är att köpa en större bil med god säkerhet, även om man köper en billig bil, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Volvo S/V40, Volvo 850 (och efterträdaren S/V70), VW Passat, Ford Focus, Saab 9-3 och 9-5 är exempel på säkra bilar till låga priser. Dessutom är det bilar som sålt i ett stort antal och utbudet är fortfarande relativt gott.

Informationen i bilannonserna är inte alltid så mycket att lita på. Det är ganska vanligt att beskrivningen ”anti-sladdsystem” finns med, trots att modellen aldrig såldes med den utrustningen. Det finns skäl att misstänka att bilhandlarna gärna vill få folk att tro att de köper en bil med antisladdsystem, trots att det inte finns. Många handlare vet heller inte skillnaden mellan det enklare antispinnsystemet och det mer påkostade antisladdsystemet. För en bil i ”vår” prisklass kan man inte räkna med att antisladdsystem finns.

 

Vi gav oss ut bland Stockholms bilhandlare i jakten på lågprisbilar, något som kräver en hel del tid och tålamod.

Volvo S/V40 finns i mängder och kan vara en vettig lågprisbil – om man hittar rätt exemplar förstås, vilket inte är det lättaste. En silverfärgad Volvo V40 för under 10 000 kr verkade  lockande, men handlaren ville inte låta oss titta närmare på den.

– Den är repig i lacken, rostig och inte besiktad. Den som köper bilen får besikta den själv, det är inget vi står för. Då skulle priset vara minst fem tusen högre, tyckte handlaren.

»Den är inte besiktigad. Då skulle priset vara minst fem tusen högre.«

Hos en annan handlare stod en gul Volvo S40 som möjligen kunde vara intressant. Begärt pris var 12 900 kr. Men försäljningschefen var inte tillgänglig på telefon, trots flera försök. En blå Volvo 850 kombi från 1997 såg fin ut på bilderna i annonsen. Priset var 14 500 kr, men den handlaren hade tyvärr stängt för påskledighet.

En röd Volvo S40 från 2001 skulle enligt handlaren vara ”välskött”. Det betydde i praktiken att däck och bromsbelägg var slitna, inredningen nedsmutsad och att centrallåset inte fungerade. Bilen skulle besiktas senast i juni. Begärt pris var 14 900 kr.

En Audi A4 Avant Quattro borde vara ett vettigt val för runt 10 000 kr – men den såldes innan vi hann titta närmare på den. En Volkswagen Passat Variant 4-Motion för 13 000 kr var också intressant, men handlaren svarade aldrig i telefon. Tidsförlusten att flänga omkring till handlare som ”är ute på ärende” eller har stängt kändes inte lockande.

En Volvo V70 av första generationen, modellår 2000, kunde vi i alla fall titta närmare på. Bilen var märkbart sliten, både exteriört och interiört. Slitaget på lack och inredning hade nog varit acceptabelt, men en rad mindre fel drog ner intrycket. Centrallåset krånglande, stötdämparna bak hade gjort sitt och vi hörde också ett missljud från hjulen – möjligen fel på länk-armarna eller ett utslitet hjullager. Länk-armar kostar cirka en tusenlapp styck att köpa via en bildelsfirma, en hjullagersats några hundralappar till.

På pluskontot fanns att bilen klarat besiktningen för en månad sedan och kamremmen var bytt, även det för ungefär en månad sedan. Både sommar- och vinterdäck ingick dessutom, ingen självklarhet för lågprisbilar. Priset här var 14 900 kr.

 

En klarröd Saab 9-3 från 2002 kanske kunde vara något? Först såg bilen oväntat välvårdad och prydlig ut, men en bil för 14 000 kr har alltid sina brister. Några skavanker och småfel hittade vi: rostangrepp vid insteget till baksätet, en spricka i vindrutan, stenskott på motorhuven, slitna bromsbelägg. Dessutom fungerade inte höjdjusteringen av ratten. Men Saaben var godkänd vid besiktningen och däcken verkade fräscha. Inuti såg bilen nästan ut som ny. Motorn verkade också frisk, inget rassel från kamkedjan. Den röda Saaben var klart fräschast av de bilar vi tittade på.

Att köra en Saab 9-3 av halvkombimodellen eller första generationen V70 är att förflyttas 20 år tillbaka i tiden. Saaben har rötterna i 900-modellen från 1994 och Volvon baseras på 850-modellen presenterad 1991. Båda bilarna var storsäljare på sin tid och det finns många exemplar som rullar fortfarande. De är trygga att köra, med hög krocksäkerhet, rymliga och erbjuder hygglig komfort för en billig peng.

 

Vi tittade som hastigast på en Citroën Xsara som stod undanskymd i ett hörn med prislappen 11 900 kr. Citroën Xsara är en lite bortglömd uddamodell som kan vara värd att titta närmare på om du söker efter en billig bil. Bra krocksäkerhet och vettiga ägandekostnader är plus i kanten.

Två olika Volkswagen Bora verkade också intressanta, men vi hoppade över dem på grund av tidsbrist. Kanske gick vi miste om ett par pärlor. Men säkerhetsmässigt står sig inte VW Bora riktigt jämfört med en Saab 9-3 eller Volvo V70.

Några lärdomar tar vi med oss: Det tar tid att åka och titta på bilar. Skicket stämmer nästan aldrig överens med annonstexten. Handlarna har ibland dålig koll på sina billiga bilar. De vill oftast sälja dyrare bilar och har nästan glömt bort lågprisbilen på bakgården.


Punkterna du ska hålla koll på


MOTOR

Är kamremmen bytt och när? Kvitto eller serviceprotokoll styrker om detta är gjort. Har bilen kamkedja istället? Rasslar den? Lyssna noga! När är bilen servad? Finns servicebok eller kvitto som visar på att oljan är bytt nyligen? Kolla oljan: grå eller svart olja är varningstecken, alldeles för låg oljenivå likaså. Oljan ska vara gyllenbrun till färgen. Läckage från motor/växellåda är inte ovanligt och kan vara dyrt att åtgärda. Inspektera underifrån. Blå eller blåvit rök från avgassystemet vid start eller blinkande oljelampa kan också tyda på motorskador. Låter motorn knackigt? Är den svårstartad? Väsande ljud? Det kan vara ett spräckt grenrör. Temperaturmätaren ska efter en stunds körning gå upp till normalnivå. Låt bilen gå på tomgång en stund och kolla så att kylarfläkten fungerar.


VÄXELLÅDA
Går alla växlarna i utan problem? Slirar kopplingen? Hörs det missljud från någon växel? Slirar automatlådan? Kontrollera vid provkörningen.



BROMSAR
Tar de rakt? Kontrollera även parkeringsbromsen. Slitna skivor och belägg är vanligt och nya bromsar är ofta dyrt.



ROST
Lite ytrost i dörrkanter får man räkna med på en bil i den här prisklassen. Se upp med rost i bärande delar som balkar och tröskellådor. Rostiga bromsrör ska inte finnas om bilen klarat besiktningen – men kolla ändå efter det.



DÄCK, HJUL & CHASSI
Däck är dyra och billiga bilar brukar ofta ha slitna däck. Inspektera däckens mönsterdjup och allmänna skick. Om du behöver byta däck omgående äter kostnaderna snabbt upp din bilbudget. Pruta – antingen i pengar eller kräv att handlaren införskaffar nya däck. Självklart ska däcken vara lagliga om du köper bilen. Alternativt så prutar du vad det kostar för dig att köpa nya däck. Det blir billigare för handlaren att köpa nya däck till bilen än för dig som privatkund. Ingår vinterdäck? Om inte, finns det vanligen prutmån. I många fall står bilarna på friktionsdäck– lagliga sommartid, men ändå olämpliga. Greppet är sämre än för ett sommardäck vid höga temperaturer.

Slitna hjullager brukar avslöjas genom ett molande läte från hjulen. Ett byte kostar flera tusenlappar – så lyssna noga. Hörs det några missljud från drivknutarna vid stora rattutslag?  Slitna stötdämpare? Gunga bilens hörn för att kontrollera detta. En bra stötdämpare ska omedelbart fjädra tillbaka. Om bilen fortsätter gunga är stötdämparen sliten. Slitna länkarmar? Lyssna efter missljud när bilen körs över ojämnheter.



INVÄNDIG FUNKTIONSKONTROLL
Fungerar stolsinställningen? Fungerar reglagen? Fungerar värme och ventilation inne i bilen? Fungerar elfönsterhissarna? Färddatorn?



AVGASSYSTEM
Skallrar avgassystemet? Kan vara en plåt som ligger an men det kan också vara fel på katalysatorn. Är avgassystemet helt i övrigt? Syna undertill efter rostangrepp.


ÄGARE
Är säljare och ägare verkligen samma person? Har säljaren helt enkelt rätt att sälja bilen? Kräv legitimation och dubbelkolla ägandeförhållandet mot Transportstyrelsens bilregister. Är bilen belånad? Hur länge har säljaren haft bilen? En bilhandlare som ägt bilen länge är mer benägen att sälja till ett lägre pris än handlaren som precis har köpt in bilen.



BESIKTNING
Bilar som är underkända på besiktningen eller som inte är besiktade betyder i regel en sak: dyra reparationer krävs för att bilen ska kunna rulla vidare. Köp inte en bil som snart ska in på besiktning. Låt säljaren ta hand om besiktningen och köp först efter att bilen gått igenom utan anmärkning. Kontrollera med förra ägaren om mätarställningen kan stämma.


CARFAX-RAPPORT
För någon hundralapp kan du få veta om bilen varit stulen, vilka som ägt bilen, om den är privatimporterad, har körts som taxi, korrekta mätarställningen och andra uppgifter som kan vara intressanta.


PRUTA!
Någon repa i lacken kanske inte du kan ha som skäl för framgångsrik prutning, men slitna däck eller hjullager är definitivt skäl till sänkt pris.



KONTRAKT
Skriv riktigt kontrakt vid köpet – inte bara ett vanligt kvitto. I köpeavtalet regleras vad du som köpare har kommit överens om med säljaren. Kontakt finns att ladda ner från Konsumentverkets hemsida.

 

VÄLJ EN KROCKSÄKER BEGBIL

Även om du köper en billig bil behöver du inte tumma på säkerheten. Det finns säkra eller hyggligt säkra bilar även i låga prisklasser, som exemplen nedan.

Exempel på billiga bilar som får
säkerhetsbetyg fyra av Folksam:

Citroën Xsara 98–04
Citroën Xsara Picasso 00–06
Citroën C5 01–07
Ford Focus 99–05
Honda Accord 94–98
Mitsubishi Galant 97–03
Nissan Almera 00–07
Peugeot 307 01–07
Saab 900 94–98
Saab 9-3 98–03
Saab 9-5 98–09
Volkswagen Passat 97–05
Volvo S/V40 96–03
Volvo 850 91–97
Volvo S/V70 97–00

Exempel på billiga bilar som får
säkerhetsbetyg tre av Folksam:

Audi A4 95–00
Audi A6 98–05
Opel Astra 98–04
Opel Vectra 96–01
Opel Omega 94–03
Peugeot 206 98–05
Peugeot 406 96–04
Renault Megane 96–02
Renault Laguna 94–00
Skoda Fabia 00–08
Toyota Corolla 98–02
Toyota Avensis 98–02
Volkswagen Polo 95–01
Volkswagen Golf/Bora 98–04
Volvo 700/900 83–98

Folksams säkerhetsanalys baseras på resultat från verkliga olyckor, till skillnad från Euro NCAP:s krockprov. Därför kan ofta resultaten skilja sig åt.

Taggar: Begbil

Du har 10 000 kronor, kanske några tusenlappar till. Kanske ska du köpa din allra första bil för sparade pengar. Eller en förstabil till dottern/sonen som present.

Kanske är det en billig sommarbil du tänker dig. Eller en bil för vinterbruk om du ska köra hobbybil eller mc i sommar. Eller en billig andrabil till hushållet.

Oavsett vilket finns det många fällor att se upp med. En småbil gör att du kommer billigare undan vad det gäller vissa ägandekostnader. Nackdelen kan vara säkerheten, som ofta är högre i en större bil. Undvik bilmodeller som har lägre säkerhet än medelbilen. På sidan 47 listar vi de bilar som visat sig ha hög eller medelgod säkerhet.

Stirra dig inte blind på märke och modell, bilens skick är mer avgörande för om du gör ett bra köp.

Undvik statusbilar, en BMW eller Mercedes för 10 000–15 000 kr är det oftast inte mycket med. En motsvarande bil utan premiumstämpel är troligen i bättre skick och ett smartare köp.

Ha inte för höga förväntningar på lågprisbilen. Det är en chansning som kan bära eller brista. I bästa fall kan du behålla den flera år utan större bekymmer. I värsta fall går den sönder

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.