Bild
Nästa artikel
Renault Scénic, här i generation tre, ger mycket utrymme för pengarna.
Renault Scénic, här i generation tre, ger mycket utrymme för pengarna.

Renault Scenic - stor rymd, litet pris

Begbil

Flexbilen Renault Scenic kommer i en ny generation i höst. Hur bra är föregångaren som begagnad?

För 20 år sedan kom den första generationen av Scenic. Renault hade tagit bottenplattan från sin kompaktbil Mégane och byggt en hög familjebussliknande skapelse. Det blev en framgång och konkurrenterna hakade på trenden med höga kompakta flexbilar. Generation tre kom 2009 och det är den som vi har tittat närmare på här. Under 2013 kom en facelift och nu i höst presenteras den fjärde generationen.

Både diesel- och bensinalternativ finns tillgängliga. Bland dieslarna är 1,5 liter och 110 eller 130 hk vanligast, även om det finns en svagare motor på 95 hk. En dieselmotor på 1,9 liter och 130 hk finns också samt en tvåliters på 150 hk. Bensinmotorer finns på 1,6 liter och 110 hk eller 1,4 liter med turbo och 130 hk. Vissa motorer har kamrem som bör bytas enligt intervall. Andra motorer, som 1,4-liters bensinturbon, har kamkedja som bör vara underhållsfri. Lyssna ändå efter onormalt kedjerassel.

Vägegenskaperna är stadiga i de flesta situationer. Scenic av den här generationen kränger inte lika mycket som föregångarna gjorde i kurvor. Särskilt underhållande att köra är dock inte Scenic. I en undanmanöver finns tendens till bakvagnssläpp, men antisladdsystemet klarar att hålla bilen på kurs.

 

Förarmiljön är onödigt tillkrånglad, med centralplacerade instrument och obelysta rattreglage. Reglaget för stolsvärmen sitter också dumt till. Förarstolen ger dock bra komfort, men den här generationen är något bullrigare än sin föregångare.

Den främsta fördelen med Scenic är goda utrymmen i kombination med hög sittställning. Innerutrymmena är förvånande goda. Baksätet består av tre separata stolar som går att ställa i längsled. Baksätesstolarna är något högre placerade än framsätet, vilket ger bra sikt för baksätespassagerarna.


I den förlängda versionen, kallad Grand Scenic, finns två extrastolar som gör bilen sjusitsig. Extrastolarna längst bak ska ses som nödsäten för barn vid kortare turer. För vuxna är extrastolarna mycket trånga.

Med sju personer i bilen blir bagageutrymmet litet. För fem personer ryms däremot 564 liter last. Om baksätet är fällt och borttaget ryms hela 2063 liter last eller 47 drickabackar. Att plocka bort baksätesstolarna är dock en rätt omständlig procedur.

 

Renault Grand Scenic fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2009. Enligt Folksams analys är också skyddet mot whiplashskador godkänt.

Tidigare generationer har varit problembilar med mycket krånglande elektronik. Tredje generationens Scenic är tyvärr inte heller helt pålitlig i det avseendet. Spökande elektronik förekommer, med fel som kommer och går och därmed är svåra att lokalisera. De vanligaste elektronikproblemen handlar om fel på elfönsterhissarna, fel på takluckan eller den elektroniska bakluckeöppnaren.

Startkortet som ersätter startnyckeln har också krånglat på en del bilar, liksom den elektroniska handbromsen. Då går inte bilen att köra. Motorhaverier efter skador orsakade av fel på kamkedja/kamrem har också förekommit. Det kan bli ett dyrt problem om inte garanti, goodwill eller försäkring täcker.

 

Rostskyddet är aningen sämre på Scenic än grundmodellen Mégane som Scenic baseras på. Det är också lite sämre än sin föregångare. I vårt rostbetyg handlar det om en sänkning från betyg fem till en fyra.

Andrahandsvärdet är inget vidare på Renault Scenic III. Bilen har tappat mycket av sitt värde, vilket ger låga begpriser och skaplig prutmån. När en ny generation gör entré i höst lär begpriserna på denna modell sjunka ytterligare.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,5 DCi 2010/10 000
Kaross Flexibel 5d
Motor 1,5 l/110
Dekl. förbrukning 5,2 l/100 km
Skatt 2 355 kr
Begpris 68 200 kr
Nypris 212 900 kr
Bilprovningen Medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  1,9 DCi 2010 1,4 TCe 2010
Längd/bredd, cm 434/185 434/185
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 508/478 1 395/499
Max släpvikt, kg 1 300 1 300
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 870 4/1 397
Effekt, kW/hk 131 131
Toppfart, km/tim 195 190
0-100 km/tim, s 10,6 10,5
Bränsle, liter per 100 km 5,6 7,1
CO2, g/km 149 168

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. FLer begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2009B - 69 100 kr 64 700 kr 59 400 kr 55 000 kr
2010 77 900 kr 71 900 kr 67 500 kr 61 200 kr 57 800 kr
2011 83 500 kr 78 500 kr 72 600 kr 68 300 kr 62 900 kr
2012A 89 100 kr 83 100 kr 78 200 kr 72 400 kr 68 000 kr

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,5 95hk DCi 09B-12A +-0
1,5 110hk DCi 09B-12A +6 000
1,6 130hk DCi 09B-12A +10 000
1,9 131hk DCi 09B-12A +8 000
2,0 150hk DCi AUT 09B-12A +18 0001,6 110hk
Flex Fuel 09B-12A -8 000
AUT 09B-12A +6 000
Grand=Lång, 7pl 09B-12A +8 000
Authentique, endast AC 09B-12A -8 000
Expression 09B-12A -6 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får Scenic resultat som medelbilen eller något bättre på besiktningen. Den vanligaste anmärkningen gäller bromsskivor eller bromsbelägg. Om motorkontrollampan lyser kan det vara något fel i avgasrelaterat problem.

ROSTSKYDD

I grunden vettigt konstruerad för att motstå rost. Balkar under bilen är invändigt behandlade och skarvarna är väl tätade. Framskärmarna är av plast och tröskellådans skarv är vänd inåt. Skärmkanterna bak är av en bra konstruktion. Tätningar i huv och baklucka är välgjorda. Däremot har Renault slarvat med invändig behandling av baklucka. Dörrarna är också bristfälligt tätade i framkant och innerskärmarna i hjulhusen är av ett filtliknande material som suger åt sig fukt. Slitskyddet under bilen är sämre än tidigare. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,19 kr/l. Diesel: 12,94.

  1,9 DCi 2012 1,4 TCe 2010
Pris 70 200 kr 62 200 kr
Värdeminskning 4 000 kr 3 000 kr
Skatt, besiktning 3 500 kr 2 100 kr
Försäkring 7 000 kr 7 000 kr
Bränsle 10 900 kr 14 000 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 32 900 kr 32 600 kr
Totalt per mil 22 kr 22 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 816 kr
Katalysator 18 714 kr
Hjullager hö. fram 7 248 kr
Kamrem, 15 000 mil/6 år 8 995 kr
Elektronikbox, motor 13 298 kr
Koppling 19 516 kr
Stötdämpare fram 6 186 kr
12 000-milaservice  

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fr./bak 96/01
Trepunksbälte alla platser 1996
Krockkudde förare/passagerare 1996/2001
Sidokrockkudde fram 1999
Nackskydd alla platser 1996
Nackskydd fr. whiplashskydd 2003

Konkurrenterna

Nissan Note 1,5 DCi Visia

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/103 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 407 kr
Begpris: 46 400 kr
Nypris 2010: 178 500 kr
 Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Opel Meriva 1,7 CDTi AUT Komfort pkt

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,7 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 075 kr
Begpris: 80 600 kr
Nypris 2010: 195 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Citroën C3 Picasso 1,6 HDi Komfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 2 094 kr
Begpris: 56 400 kr
Nypris 2010: 174 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Peugeot 3008 1,6 HDi Komfort pkt

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 459 kr
Begpris: 77 400 kr
Nypris 2010: 216 990 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford C-Max 1,6 TDCi Trend

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 78 200 kr
Nypris 2010: 199 600 kr
Bilprovningen: Medel (E)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Skoda Roomster 1,6 tdi Ambiente

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,7 l/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 63 100 kr
Nypris 2010: 174 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Honda Jazz 1,4 i-VTEC Comfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/99 hk
Dekl. förbrukning:  5,4 l/100 km
Skatt: 734 kr
Begpris: 53 800 kr
Nypris 2010: 155 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Volkswagen Golf Plus 1,6 TDi blue motion Masters


Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 80 500 kr
Nypris 2010: 218 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel F)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

För 20 år sedan kom den första generationen av Scenic. Renault hade tagit bottenplattan från sin kompaktbil Mégane och byggt en hög familjebussliknande skapelse. Det blev en framgång och konkurrenterna hakade på trenden med höga kompakta flexbilar. Generation tre kom 2009 och det är den som vi har tittat närmare på här. Under 2013 kom en facelift och nu i höst presenteras den fjärde generationen.

Både diesel- och bensinalternativ finns tillgängliga. Bland dieslarna är 1,5 liter och 110 eller 130 hk vanligast, även om det finns en svagare motor på 95 hk. En dieselmotor på 1,9 liter och 130 hk finns också samt en tvåliters på 150 hk. Bensinmotorer finns på 1,6 liter och 110 hk eller 1,4 liter med turbo och 130 hk. Vissa motorer har kamrem som bör bytas enligt intervall. Andra motorer, som 1,4-liters bensinturbon, har kamkedja som bör vara underhållsfri. Lyssna ändå efter onormalt kedjerassel.

Vägegenskaperna är stadiga i de flesta situationer. Scenic av den här generationen kränger inte lika mycket som föregångarna gjorde i kurvor. Särskilt underhållande att köra är dock inte Scenic. I en undanmanöver finns tendens till bakvagnssläpp, men antis

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.