Bild
Nästa artikel
Range Rover Evoque är ingen renodlad terrängbil, men framkomligheten på dåligt underlag är bra.

Range Rovers stilsäkra lyxsuv

Begbil

Range Rover Evoque är en lyxsuv med egen stil. Men smakar det så kostar det – även som begbil.

Sommaren 2011 presterades Range Rovers minsta bil, Evoque, som till stor del baseras på teknik från andra generationens Land Rover Free-lander. Tre karossmodeller finns, vanligast är femdörrars. En tredörrars coupé finns också, liksom en cabriolet som kom 2016. En facelift kom under 2014, både exteriört och interiört.

Dieselmotorer på 2,2-liter och 180 eller 190 hk är vanligast, men det finns även en bensinmotor på 240 hk. Framhjulsdrivna eD4 har 150 hk dieselmotor.

Sexväxlad manuell eller sexstegad eller niostegad automatlåda finns att välja mellan.

Komforten i framstolarna är mycket bra även på långfärder. Förarmiljön är tilltalande och tydlig, trots mängden knappar och reglage. Baksätet är dugligt även för vuxna på ytterplatserna, medan mittplatsen är trång och obekväm.

Bagageutrymmet sväljer 420 liter, mindre än hos flera konkurrenter.

Bakåtsikten har offrats för coupéformens design. De flesta tycker nog bilen är läcker att se på, men att se ut – bakåt eller åt sidorna – är inte så lätt. Då är backsensorer och backkamera bra att ha.

 

Vägegenskaperna håller hygglig standard, men tillhör inte klassens bästa. Evoque klarar en undanmanöver godkänt, men bilen känns väl mjuk i fjädringen i en sådan situation. På motorvägar eller kurviga småvägar går annars Evoque stadigt och behagligt.

För att vara en suv utan lågväxel har Evoque riktigt bra framkomlighet, även om den inte är i samma klass som sina större märkessyskon. Den kravlar sig fram duktigt på dåliga underlag där flertalet konkurrenter fastnar med spinnande hjul. Markfrigången är 21,5 cm och bilen ska klara av att vada i halvmeterdjupt vatten. Med ett reglage kallat terrain response kan Evoque ställas in för olika typer av terräng som sand eller lera. Inställningarna ändrar gaspådrag och chassi-inställningar. De första modellåren kom fyrhjulsdriften från Haldex, men från 2014 heter leverantören GKN Drivline. 


Evoque fick fem stjärnor i Euro NCAP 2011, men whip-lashskyddet får kritik i Folksams säkerhetsanalys.

 

Range Rover har inget bra kvalitetsrykte och en del fel har också drabbat Evoque. Den elektriska handbromsen har vägrat släppa på en del exemplar, då går inte bilen att köra. Fel på stopp/start-systemet och på det nyckelfria startsystemet noteras också av en del ägare, liksom fel på klimatanläggningen. Krånglande baklucke-öppnare är ett rätt vanligt fel. Växellådsproblem har förekommit, ofta mycket dyrt om inte garanti eller försäkring täcker kostnaden.

I Länsförsäkringars maskinskaderapport hamnar Range Rover dåligt till, med betydligt fler skador än medel-bilen. Det gäller bland annat avgasrening, styrelektronik, växellådor och elektronik.

 

Evoque har återkallats för risk för bränsleläckage i motorrummet, det gäller dieselmotorer åren 2012–2014. Åtdragning av bultar till styrväxel är en annan återkallelse. Mjukvaruuppdateringar ska också ha skett på ett antal bilar. En auktoriserad verkstad kan se om ”din” bil är föremål för återkallelse och om den är utförd. Service är överlag dyrt till Evoque, liksom reservdelar.

Andrahandsvärdet har visat sig högt, Evoque står högre i kurs som begagnad än tidigare förväntat. Begpriserna är höga, men framhjulsdrivna exemplar bör vara klart billigare än de fyrhjulsdrivna versionerna. Här finns prutmån. Anledningen är att många suvköpare vill ha fyrhjulsdrift.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross SUV 5d
Motor 2,2 l/190 hk
Dekl. förbrukning 5,7 l/100 km
Skatt 2 250 kr
Begpris 209 900 kr
Nypris 2012 389 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Ingen uppgift

TEKNISK DATA

  Evoque Sd4 5 d 2012 Evoque Si4 5 d 2012
Längd/bredd, cm 436/190 436/190
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 740/610 1895/455
Max släpvikt, kg 1 900 1 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/2 179 4/1 999
Effekt, kW/hk 140/190 177/240
Toppfart, km/tim 200 217
0-100 km/tim, s 10,0 7,6
Bränsle, liter per 100 km 5,7 8,7
Co2, g/km 149 199

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 2/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagande bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011B   201 100 190 400 180 000 170 000
2012 218 200 209 000 197 900 187 200 176 800
2013 227 300 217 700 206 200 196 100 187 600
2014 238 900 228 900 219 100 209 900 200 900
2015 256 800 246 100 235 900 126 200 216 800

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
2,0 240 hk Si4, AUT 11B-16 +24 000
2,2 150 hk eD4, WD 11B-16 -15 000
2,2 190 hk SD4 11B-16 +12 000
Coupé = 3d 11B-16 +-0
AUT 11B-16 +10 000
Pure Tech, Skinn 11B-16 +15 000
Business, GPS, Skinn 11B-16 +15 000
Dynamic, Skinn 11B-16 +36 000
Prestige, Skinn 11B-16 +42 000
Autobiography, GPS, Skinn 11B-16 +89 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar sig Evoque bättre än medel och är bättre än syskonbilen Land Rover Free-lander 2. Slitna bromsbelägg är den vanligaste anmärkningen.

ROSTSKYDD

 Motorhuv och tak i aluminium, framskärmar och baklucka i plast liksom stötsköldarna fram och bak. Övriga karossdelar är i förzinkad stålplåt. Huvens skarv är limtätad nästan hela vägen runt. Dörrarna är bara tätade nertill och inte i hörnen. Dörrarnas insida är inte behandlade. Bakskärmen har en smutssamlande hylla, men den är skyddad med mjuk plastinnerskärm. Fram finns innerskärm i hårdplast. Underredet täcks av plastsköldar där fukt och smuts kan tränga in. Undertill finns ett sparsamt slitskydd och viss behandling i balkar, men också många oskyddade skarvar. Bränsletank i plast. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  SD4 5d 2012 Si4 5d 2012
Pris 209 900 kr 221 900 kr
Värdeminskning 13 000 kr -
Skatt, besiktning 3 400 kr -
Försäkring 8 400 kr -
Bränsle 11 800 kr -
Reparationer, service m.m. 8 000 kr -
Däck 2 000 kr -
Totalt per år 47 000 kr -
Totalt per mil 31 kr -

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 18 162 kr
Katalysator 35 281 kr
Hjullager hö. fram 5 036 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 24 050 kr
Koppling 23 864 kr
Stötdämpare fram 11 470 kr
Service vid 13 600 mil 8 738 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2011/-
Trepunktsbälte alla platser 2011
Krockkudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd alla platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskydd 2011

Konkurrenterna

Audi Q3 2,0 TDI Quattro

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 084 kr
Begpris: 162 300 kr
Nypris 2012: 305 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mitsubishi ASX 1.8D AWD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 1,8 l/116 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 302 kr
Begpris: 115 600 kr
Nypris 2012: 247 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


BMW X1 xDrive 18d

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 3 136 kr
Begpris: 151 900 kr
Nypris 2012: 314 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Skoda Yeti 2.0 TDI CR 4X4

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 2 615 kr
Begpris: 106 400 kr
Nypris 2012: 244 700 kr
Bilprovningen: Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Medel


Jeep Compass 2,2 CRD'

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,1 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
Skatt: 4 283 kr
Begpris: 120 500 kr
Nypris 2012: 297 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet: Sämre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Toyota Rav4 2.2 D-4D 150 D-Cat

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 7,1 l/100 km
Skatt: 2 980 kr
Begpris: 139 200 kr
Nypris 2012: 324 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Kia Sportage 2,0 CRDi AWD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 449 kr
Begpris: 131 700 kr
Nypris 2012: 247 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 BMT


Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 136 kr
Begpris: 149 300 kr
Nypris 2012: 306 500 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Sommaren 2011 presterades Range Rovers minsta bil, Evoque, som till stor del baseras på teknik från andra generationens Land Rover Free-lander. Tre karossmodeller finns, vanligast är femdörrars. En tredörrars coupé finns också, liksom en cabriolet som kom 2016. En facelift kom under 2014, både exteriört och interiört.

Dieselmotorer på 2,2-liter och 180 eller 190 hk är vanligast, men det finns även en bensinmotor på 240 hk. Framhjulsdrivna eD4 har 150 hk dieselmotor.

Sexväxlad manuell eller sexstegad eller niostegad automatlåda finns att välja mellan.

Komforten i framstolarna är mycket bra även på långfärder. Förarmiljön är tilltalande och tydlig, trots mängden knappar och reglage. Baksätet är dugligt även för vuxna på ytterplatserna, medan mittplatsen är trång och obekväm.

Bagageutrymmet sväljer 420 liter, mindre än hos flera konkurrenter.

Bakåtsikten har offrats för coupéformens design. De flesta tycker nog bilen är läcker att se på, men att se ut – bakåt eller åt sidorna – är inte så lätt. Då är backsensorer och backkamera bra att ha.

 

Vägegenskaperna håller hygglig st

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.