Bild
Nästa artikel
Kompaktsuven Audi Q3 är en eftertraktad begbil.
Kompaktsuven Audi Q3 är en eftertraktad begbil.

Q3 - en suv på Golf-grund

Begbil

Audi Q3 är en kompakt suv baserad på teknik från VW Golf. Vi kollar in Q3 som begagnad.

Trots att Audi blivit starkt förknippat med fyrhjulsdrivning var tillverkaren ganska sen med att hoppa på suv-trenden. Först 2006 kom storsuven Q7, två år senare mellanstora Q5. 2011 var det dags för den något mindre Q3, som delar teknik med bland andra förra generationen Volkswagen Golf och Tiguan. Den första faceliften kom 2015, den andra 2017.

Från början fanns fyra motorer, samtliga på två liter. Två av dessa var bensinmotorer, på 170 eller 211 hk och två var dieslar, på 140 eller 177 hk, den senare är en av de vanligaste motorerna. Senare kom tvåliters diesel på 150 eller 184 hk samt 1,4-liters bensin på 150 hk. Bensinmotorerna har också fått höjd effekt till 180 respektive 220 hk. Toppmodellen är RS Q3 med femcylindrig 2,5-litersmotor på 340 eller 367 hk som ska klara 0–100 km/tim på 4,8 respektive 4,4 sekunder.

Förarplatsen har klar Audi-prägel, både tydlig och elegant. Instrumenten är lättavlästa och reglagen välplacerade. Inte mycket att anmärka på där. Framstolarna ger bra komfort även på långfärd. Baksätet är bra på ytterplatsen, medan mittplatsen är trång.

Bagageutrymmet är inte speciellt stort för biltypen, här märks det att Q3 är en rätt liten suv. Q3 är i mycket som en förhöjd Audi A3 – både körmässigt och gällande utrymmen.

 

Vägegenskaperna är både trygga och rätt underhållande. Q3 går stadigt i en undanmanöver och är samtidigt reaktionssnabb och kvick på kurviga småvägar. Fjädringen är tyskt stram i rörelserna.


Fyrhjulsdrivning, Quattro kallad, finns till de flesta Q3. Det ger ökad stabilitet och framkomlighet i halka jämfört med en framhjulsdriven bil. Quattrosystemet är här inte den Torsendifferential som av tradition brukar finnas i Audi. Istället delar Q3 drivteknik med Audi A3, VW Golf och Skoda Octavia. Det handlar om den kända Haldexkopplingen (numera Borg Warner). Riktigt lika effektiv fyrhjulsdrivning som traditionella Quattrobilar har Q3 därmed inte. Men så är det inte någon terrängbil, markfrigången är måttliga 17 cm. En automatisk bromshjälp för branta nedförsbackar är en finess.

Fem stjärnor blev det för Q3 i Euro NCAP:s krocktest 2011. Krockstatistik från Folksam saknas dock.

 

Enligt Dekra klarar sig Q3 fint på besiktningen, men det finns andra felkällor att se upp med. Krånglande parkeringssensorer är ett elektronikproblem som drabbat flera exemplar.

Dubbelkopplingslådan S-Tronic är tekniskt identisk med VW:s DSG-lådor och har haft en hel del problem. En korrekt fungerade S-tronic växlar smidigt och snabbt i fart, men kan vara något ryckig vid precisionskörning i låg hastighet. En del dubbelkopplingslådor kan slira och rycka eller tappa växlarna helt. Då väntar ofta ett växellådsbyte – dyrt om garanti eller försäkring inte täcker kostnaden. Manuellt växlade exemplar är säkrare ur driftsynpunkt, men kolla kopplingens kondition före köp – kopplingsbyte är dyrt.

Flera av dieselmotorerna har återkallats i samband med VW-koncernens utsläppsskandal. För bensinmotorerna har problemet varit felaktiga kolvar och kolvringar som gett hög oljeförbrukning och i värsta fall även motorhaveri.

 

Q3 är lättsåld som begagnad vilket ger rätt höga begpriser. Framhjulsdrivna exemplar med bensinmotor på 150 hk eller dieselmotorer på 140 eller 150 hk ratas ofta av begköparen. De allra flesta Q3 har sålts med Quattrosystem.

Exemplar med enbart framhjulsdrift bör vara väsentligt billigare än en motsvarade fyrhjulsdriven Q3.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Suv 5d
Motor 2,0 l/177 hk
Dekl. förbrukning 5,9 l/100 km
Skatt 3 449 kr
Begpris 170 100 kr
Nypris 2012 343 500 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  2,0 TDI Quattro Aut 2012 2,0 TFSI 170 2012
Längd/bredd, cm 438/183 438/183
Tjänstevikt/maxlast, kg 1660/525 1585/525
Max släpvikt, kg 2 000 1 800
Antal cylindrar/slagvolym cm3 4/1968 4/1984
Effekt, kW/hk 130/177 125/170
Toppfart, km/tim 212 212
0-100 km/tim, s 8,2 8,2
Bränsle, liter per 100 km 5,9 7,3
CO2, g/km 156 174

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
11B - 166 700 158 100 149 800 141 800
12 186 400 179 300 170 100 161 200 152 600
13 200 900 193 300 183 400 173 900 164 700
14 217 000 208 900 198 300 188 000 178 100
15A 235 100 226 300 214 800 203 700 193 100

ÖVRIGA UTFÖRANDET

Utförande År Prisskillnad
Manuell 11B-15 -10 000
2WD 11B-15 -15 000
1,4T 150hk FSI 11B-15 -20 000
2,0T 170hk FSI 11B-15 -15 000
2,0T 211hk FSI 11B-15 +-0
2,0 140 hk TDI 11B-15 -15 000
Skinn 11B-15 +8 000
Teknik pkt 11B-15 +6 000
Sport pkt 11B-15 +10 000

BILPROVNING

Enligt Dekra klarar Q3 besiktningen klart bättre än medelbilen. Ett fåtal anmärkningar finns på slitna bromsskivor – i övrigt är det rent i protokollen.

ROSTSKYDD

Huv och baklucka av alu-minium, främre och bakre stötsköldar av plast. Dörrarnas plastfogar är mycket bra tätade genom noggrann limning. Bra bakskärmskonstruktion för att förhindra rostangrepp. Plastsköldar på karossen är inte så lyckat eftersom de inte är helt täta. Fukt och smuts kan komma in mellan plast och plåt. Undertill skyddas bilen av plastsköldar, men under dessa finns ingen behandling. Bakvagnen har slitskydd och de flesta skarvar är väl tätade. Hålrum och balkar är generöst behandlade. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast och de bakre dämparna med ändrör är rostfria. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  2,0 TDI 177 Q-Aut 2012 2,0 TFSI 170 hk 2012
Pris 170 100 kr 130 100 kr
Värdeminskning 12 000 kr 9 000 kr
Skatt, besiktning 3 800 kr 2 100 kr
Försäkring 6 989 kr 6 853 kr
Bränsle 12 100 kr 15 300 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 6 000 kr
Däck 2 000 kr 1 500 kr
Totalt per år 45 000 kr 41 000 kr
Totalt per mil 30 kr 28 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 7876 kr
Katalysator 13 841 kr
Hjullager hö. fram 2 646 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 12 500 kr
Koppling 5 219 kr
Stötdämpare fram  3236 kr
12 000-milaservice 5 056 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2011/-
Trepunktsbälte alla platser 2011
Krockkudde, förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 20111
Nackskydd alla platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskydd 2011

Konkurrenterna

BMW X1 XDrive 18D

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 3 136 kr
Begpris: 148 900 kr
Nypris 2012: 314 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Mazda CX-5 2,2 DE Aut AWD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/175 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 823 kr
Begpris: 175 900 kr
Nypris 2012: 338 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 3 605 kr
Begpris: 124 300 kr
Nypris 2012: 279 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Range Rover Evoque 2,2 Sd4 4WD Aut

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/190 hk
Dekl. förbrukning:  6,5 l/100 km
Skatt: 4 388 kr
Begpris: 209 900 kr
Nypris 2012: 399 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Honda CR-V 2,2 CDTi Elegance

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/149 hk
Dekl. förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 4 231 kr
Begpris: 138 000 kr
Nypris 2012: 284 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Subaru XV 2,0D Aut

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 2,0 l/147 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 2 980 kr
Begpris: 146 700 kr
Nypris 2012: 259 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Jeep Compass 2,2 CRD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,1 l/163 hk
Dekl. förbrukning: 6,6 l/100 km
Skatt: 4 283 kr
Begpris: 115 600 kr
Nypris 2012: 297 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet: Sämre än medel (E)
AutoIndex: Ingen uppgift


Toyota Rav4 2,2 D-4D 150 D-Cat

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 5,6/100 km
Skatt: 2 980 kr
Begpris: 146 400 kr
Nypris 2012: 324 600 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Audi Q3

Trots att Audi blivit starkt förknippat med fyrhjulsdrivning var tillverkaren ganska sen med att hoppa på suv-trenden. Först 2006 kom storsuven Q7, två år senare mellanstora Q5. 2011 var det dags för den något mindre Q3, som delar teknik med bland andra förra generationen Volkswagen Golf och Tiguan. Den första faceliften kom 2015, den andra 2017.

Från början fanns fyra motorer, samtliga på två liter. Två av dessa var bensinmotorer, på 170 eller 211 hk och två var dieslar, på 140 eller 177 hk, den senare är en av de vanligaste motorerna. Senare kom tvåliters diesel på 150 eller 184 hk samt 1,4-liters bensin på 150 hk. Bensinmotorerna har också fått höjd effekt till 180 respektive 220 hk. Toppmodellen är RS Q3 med femcylindrig 2,5-litersmotor på 340 eller 367 hk som ska klara 0–100 km/tim på 4,8 respektive 4,4 sekunder.

Förarplatsen har klar Audi-prägel, både tydlig och elegant. Instrumenten är lättavlästa och reglagen välplacerade. Inte mycket att anmärka på där. Framstolarna ger bra komfort även på långfärd. Baksätet är bra på ytterplatsen, medan mittplatsen är trång.

Bagageutrymmet är inte speciellt stort för biltypen, här märks de

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.