Bild
Nästa artikel
Seat Leon, här som kombin ST, är i stort sett en VW Golf fast till lägre pris.

Provkörning: Begagnad Seat Leon

Begbil

En spansk version av Golf, kan det vara något? Vi tittar närmare på Seat Leon som begagnad.

Leon betyder lejon på spanska och är också Seats bil i Golfklassen. Den första modellen började säljas under det sena 90-talet, generation två kom 2005 och generation tre som modellår 2013. Det är den sistnämnda vi granskar här. Leon finns som tre- eller femdörrars halvkombi eller renodlad kombi, kallad ST. Leon delar lejonparten av tekniken med VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia.

Motorutbudet är brett och omfattar diesel, bensin, etanol och gas. Minsta motorn är 1,2-liters bensin på 105 hk. Även de mindre motorerna har fått beröm för kvick gasrespons. Dieselmotorerna har effektuttag på 110, 116, 150 eller 184 hk. 1,6-liters bensinmotorn på 102 hk och 1,4-liters bensinmotorn kan köras på etanol. Bensinmotorer finns också på 110, 122, 125 och 130 hk.

Starkare bensinmotorer finns på 160 och 180 hk. Sportmodellen Cupra har bensinmotorer med effektuttag på 265, 280, 290 hk eller 300 hk. Leon FR är den halvsportiga mellanmodellen.

Förarmiljön är överlag tydlig och lättanvänd.

Leon med tilläggsnamnet X-perience är en höjd kombi på liknande sätt som Skoda Scout och VW Alltrack. Det innebär 2,7 cm högre markfrigång, plast runt karossen och i de flesta fall också fyrhjulsdrift från Borg Warner (tidigare Haldex). Tekniken kallar Seat för 4Drive och den kan också finnas i en del Leon ST. Fyrhjulsdriften ger bättre framkomlighet och stabilitet på dåligt underlag.

Stadiga och spänstiga vägegenskaper är en av den här bilens främsta förtjänster. Bra styrning och fin väghållning gör bilen trivsam och smidig att köra. Leon Cupra har en elektrisk/hydraulisk diffbroms på framaxeln som ska motverka understyrningstendenser vid hårdkörning.

Förarmiljön är överlag bra, de flesta reglage är lätta att använda och instrumenten är tydliga. Instrumentbelysningen är dock svår att reglera. Framstolarna ger bra sittkomfort även på längre turer och ljudkomforten får också godkänt. Baksätet räcker till för vuxna på ytterplatserna, medan mittplatsen är trång.

När tändningen slås av visas en stiliserad bild av bilen.

Bagageutrymmet i halvkombin rymmer i normalläge 380 liter eller elva läskbackar. Om baksätet fälls ryms 32 läskbackar. Kombimodellen sväljer bagage motsvarande 587 liter eller 16 läskbackar. Med fällt baksäte får 35 backar plats. Utrymmena gör Leon kombi tillräcklig som familjebil för de flesta.

Missljud från inredningsdetaljer är ett vanligt klagomål från ägarna. Olika typer av elektronikkrångel har också förekommit, som fel på parkeringssensorer, infotainmentsystem, LED-lamporna eller start/stopp-system.

Baksätet är rymligt på ytterplatserna.
Framstolarna ger bra långfärdskomfort.

Dubbelkopplingslådan har haft en del ryckigheter för sig. Det kan vara normalt, men i vissa fall kan mjukvaruuppdatering bli aktuellt. I värsta fall kan lådan behöva bytas, vanligen mycket dyrt. På bilar med manuell låda kan växelöverföringen kännas lite slapp med åren. Växeln har också hoppat ur under körning. Det är dock inget vanligt fel.

Precis som på Golf finns risk för att kamkedjan kuggar över. Då blir resultatet oftast ett motorhaveri – dyrt om garanti eller försäkring inte täcker. VW-koncernen gick tillbaka från kamkedja till kamrem, eftersom kedjorna inte höll tillräckligt bra kvalitet. En verkstad kan kontrollera om bilen du tittar på har kamrem eller kamkedja. Kamremmen bör bytas enligt intervall.

I bagageutrymmet på kombin får 16 läskbackar eller 587 liter plats.

Ett par återkallelser har gjorts. Modellår 2015 av Leon har återkallats på grund av fel på höljet till gasgeneratorn för passagerarkrockkudden. Under 2016 återkallades bilar från modellår -16 för risk för fel på barnsäkerhetslås under tillverkningen. Detta kunde leda till att barnlåset aktiverades vid starka vibrationer. En auktoriserad verkstad kan kontrollera vilka exemplar som återkallats och om åtgärderna är utförda.

Seat är ett tämligen okänt märke för många bilköpare, trots att det funnits i Sverige i mer än 25 år. Jämfört med syskonbilen VW Golf är Seat Leon många tusenlappar billigare. Det kan handla om över 30 000 kr i prisskillnad mot Golf med samma motoralternativ.

Testvärden: Seat Leon

Leon betyder lejon på spanska och är också Seats bil i Golfklassen. Den första modellen började säljas under det sena 90-talet, generation två kom 2005 och generation tre som modellår 2013. Det är den sistnämnda vi granskar här. Leon finns som tre- eller femdörrars halvkombi eller renodlad kombi, kallad ST. Leon delar lejonparten av tekniken med VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia.

Motorutbudet är brett och omfattar diesel, bensin, etanol och gas. Minsta motorn är 1,2-liters bensin på 105 hk. Även de mindre motorerna har fått beröm för kvick gasrespons. Dieselmotorerna har effektuttag på 110, 116, 150 eller 184 hk. 1,6-liters bensinmotorn på 102 hk och 1,4-lite

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Vad vi skrev i Nummer 5/2014

"Leon är kanske inte bäst på allt, men väldigt bra på väldigt mycket. Till det som imponerar hör det fint avstämda chassit, som i hög grad bidrar till att bilen känns rapp och smidig att köra samtidigt som den är tyst och behaglig."

+ Vägegenskaper, utrymme, begpriser.

- Vissa kvalitetsbrister.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.