Bild
Nästa artikel
Ford C-Max är en högbyggd bil som inte slagit särskilt väl på den svenska bilmarknaden.
Ford C-Max är en högbyggd bil som inte slagit särskilt väl på den svenska bilmarknaden.

Plats för pengarna i Ford C-Max

Begbil

Ford C-Max är en vägsäker och rymlig familjebil, dessutom till vettigt pris.

Den första generationen C-Max kom 2003 och generation två dök upp 2010, som modellår 2011. Det är generation två som vi har tittat närmare på här. C-Max baseras på mellanklassaren Focus, men har en högbyggd kaross. Två versioner finns, en femsitsig och en sjusitsig. Den senare kallas Grand C-Max och är både förhöjd och förlängd för att rymma två extra passagerare. En facelift kom under 2015.

Ett stort utbud av motoralternativ finns – 1,6-liters diesel på 95 eller 115 hk är en av de vanligaste. 95-hk motorn är rätt trött i responsen, 115-hk motorn är piggare. Ecoboost-motorn, en trecylindrig bensinmotor på en liter och 100 eller 125 hk, är det vanligaste bensinalternativet. 1,6-liters bensinmotor på 150 eller 182 hk finns också, liksom tvåliters dieselmotor med effektuttag på 115, 140 eller 163 hk. C-Max finns också med 120 hk bensinmotor med möjlighet att också köra på biogas.

Vägegenskaperna är både trygga och underhållande. C-Max går stadigt i en undanmanöver och är ovanligt rolig att ratta för biltypen. Styrningen är kvick med bra känsla.

 

Förarmiljön är överdesignad och rätt rörig. Vid faceliften rensades en del knappar bort och ersattes med en pekskärm, men ändå är förarplatsen ganska svåröverskådlig. Komforten i framstolarna är däremot bra och det är lätt att kliva i och ur bilen. Sittställningen är ovanligt upprätt, både i fram- och baksäte. Baksätet kan skjutas inåt för bättre utrymme på ytterplatserna. Sitthöjden bak är högre än i framsätet, för att ge bra sikt även för baksätespassagerarna. Trots begränsad kupélängd är utrymmet i baksätet dugligt för de flesta.


Bagageutrymmet är lättlastat och väskor kan ställas in istället för läggas. I normalläget ryms 475 liter last. Med fällt baksätet går det att stuva in över 1,7 kubikmeter last.

Sjusitsiga Grand C-Max har skjutdörrar till baksätena. Den tredje sätesraden är dock ett extrasäte anpassat för korta passagerare. Med sju sittplatser uppfällda ryms knappt något bagage.

 

C-Max fick högsta betyg, fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov och klassas av Folksam som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Vissa modellvarianter är också utrustade med autobroms. Däremot kräver avstängning av passagerarkrockkudden fram verkstads-besök, en kostnad på cirka 3 000 kronor.

Kvaliteten på äldre C-Max har inte varit något vidare, även om generation två verkar något bättre i det avseendet – den har oftast inte hunnit slitas lika hårt. Det finns dock punkter där kvaliteten brister.

Slitna bromsskivor är det vanligaste felet, precis som på många begbilar.

Elektronikfel av olika slag på klimatanläggningen är heller inte ovanligt, liksom problem med stopp/start-systemet.

På vissa exemplar har det nyckelfria låssystemet eller elfönsterhissarna krånglat. Fel på givare till växelindikatorn kan ge orkeslös motor. Oljeläckage och läckande insprutare har också förekommit.

Eltrådarna till den uppvärmda vindrutan har fallerat på en del C-Max.

Grand C-Max, tillverkade mars 2010 till januari 2011, återkallades under 2011 för fel på spärrmekanismen till sätet som plötsligt kunde falla ned.

 

På Vi Bilägares långtestbil upptäcktes rostangrepp i en skarv på bakluckan. Som garantiåtgärd byttes baklucka och bakre skärm. Enligt fabriken har det varit slarv i rostskyddet på de först tillverkade exemplaren. Senare C-Max ska vara bättre rostskyddade.

Intresset för C-Max både som ny och begagnad har varit ganska svalt. Fordköparna har ofta hellre valt Focus kombi eller den större S-Max. Lågt köpintresse ger en gynnsam prisbild för begköparna.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,6 TDCi 2012B/10 000
Kaross Flexibel 5d
Motor 1,6 l/115hk
Dekl. förbrukning 4,6 l/100 km
Skatt 1 520 kr
Begpris 75 600 kr
Nypris 199 600 kr
Bilprovningen Medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,6 TDCi 2012B Grand C-Max 1,6 TDCi 2012B
Längd/bredd, cm 438/183 452/183
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 390/525 1 567/633
Max släpvikt, kg 1 200 1 200
Antal cylindrar/slagvolym cm3 4/1 560 4/1 560
Effekt, kW/hk 85/115 70/95
Toppfart, km/tim 184 166
0-100 km/tim, s 11,3 14,3
Bränsle, liter per 100 km 4,6 4,9
Co2, g/km 119 129

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B - 86 300 80 400 75 600 69 700
2011 94 700 89 700 83 800 79 000 73 100
2012 103 600 98 100 91 700 86 900 81 000
2013 112 100 105 600 100 200 93 900 89 000
2014 120 100 113 800 108 400 102 100 95 700

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,0 3cylindrar 100hk ECOBoost 2010B-2014 -15 000
1,0 3cylindrar 125hk ECOBoost 2010B-2014 -10 000
1,5 105hk 2010B-2014 -15 000
1,6T 180hk ECOBoost 2010B-2014 +6 000
1,6 95hk TDCi 2010B-2014 -6 000
2,0 140hk TDCi 2010B-2014 +8 000
2,0 163hk TDCi 2010B-2014 +12 000
1,6 120hk Flexifuel E85 2010B-2014 -15 000
1,6 120hk CNG 2010B-2014 +10 000
Grand 7pl 2010B-2014 +8 000
AUT 2010B-2014 +8 000
Titanium 2010B-2014 +8 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar C-Max besiktningen klart bättre än genomsnittet. De vanligaste anmärkningarna handlar om slitna bromsskivor, skadad vindruta, låg nivå på bromsvätskan samt felinställda strålkastare.

ROSTSKYDD

Modern konstruktion med kaross helt av stålplåt. Huv, baklucka och dörrar är tätade med limning, men inte perfekt i kanterna. Inre behandling finns i dörrar, men inte i huv eller baklucka. Bra konstruerade bakskärmar. Plastinnerskärmar både fram och bak. Undertill finns visst slitskydd som delvis skyddar yttersidorna. Plastskydd under motorn och plastsköldar i bakvagnen ska täcka mot smuts. Flera karosskarvar är otätade. Tank av plast med rostfritt påfyllningsrör. Under skjutdörrarna på Grand C-Max finns ett utrymme som kan ge rostrisk. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,6 TDCi 2010B Grand C-Max 1,6 TDCi 95 2010B
Pris 75 600 kr 77 600 kr
Värdeminskning 5 000 kr 4 000 kr
Skatt, besiktning 1 900 kr 2 100 kr
Försäkring 5 615 kr 5 869 kr
Bränsle 9 700 kr 10 400 kr
Reparationer m.m. 6 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 30 000 kr 31 000 kr
Totalt per mil 20 kr 21 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 7 860 kr
Katalysator 19 910 kr
Hjullager hö. fram 3 526 kr
Kamrem, 14 000 mil/10 år 5 230 kr
Elektronikbox, motor 9 634 kr
Koppling 12 556 kr
Stötdämpare fram 3 995 kr
12 000-milaservice 2 938 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 2003/-
Trepunksbälte alla platser 2003
Krockkudde förare/passagerare 2003/2003
Sidokrockkudde fram 2003
Nackskydd alla platser 2003
Nackskydd fr. whiplashskada 2010

Konkurrenterna

Peugeot 3008 1,6 HDI Komfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,1/100 km
Skatt: 2 459 kr
Begpris: 73 800 kr
Nypris 2010: 216 990 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Citroën C3 Picasso 1,6 HDi Comfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 4,9/100 km
Skatt: 2 094 kr
Begpris: 54 200 kr
Nypris 2010: 174 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Kia Venga 1,4 CRDi EX Komfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,4 l/90 hk
Dekl. förbrukning:  4,5/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 56 100 kr
Nypris 2010: 159 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Renault Scenic 1,5 dCI Dynamique

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,5 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 5,2/100 km
Skatt: 2 355
Begpris: 68 200 kr
Nypris 200?: 212 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Nissan Note 1,5 dCI Visia

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/103 hk
Dekl. förbrukning: 5,1/100 km
Skatt: 2 407 kr
Begpris: 45 000 kr
Nypris 2010: 178 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Skoda Roomster 1,6 TDi Ambiente

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,7/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 57 300 kr
Nypris 2010: 174 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Opel Meriva 1,3 CDTi

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d.
Motor: 1,3 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 4,5/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 68 000 kr
Nypris 2010: 183 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


VW Golf Plus 1,6 TDI Blue Motion Masters

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 78 400 kr
Nypris 2010: 218 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Den första generationen C-Max kom 2003 och generation två dök upp 2010, som modellår 2011. Det är generation två som vi har tittat närmare på här. C-Max baseras på mellanklassaren Focus, men har en högbyggd kaross. Två versioner finns, en femsitsig och en sjusitsig. Den senare kallas Grand C-Max och är både förhöjd och förlängd för att rymma två extra passagerare. En facelift kom under 2015.

Ett stort utbud av motoralternativ finns – 1,6-liters diesel på 95 eller 115 hk är en av de vanligaste. 95-hk motorn är rätt trött i responsen, 115-hk motorn är piggare. Ecoboost-motorn, en trecylindrig bensinmotor på en liter och 100 eller 125 hk, är det vanligaste bensinalternativet. 1,6-liters bensinmotor på 150 eller 182 hk finns också, liksom tvåliters dieselmotor med effektuttag på 115, 140 eller 163 hk. C-Max finns också med 120 hk bensinmotor med möjlighet att också köra på biogas.

Vägegenskaperna är både trygga och underhållande. C-Max går stadigt i en undanmanöver och är ovanligt rolig att ratta för biltypen. Styrningen är kvick med bra känsla.

 

Förarmiljön är överdesignad och rätt rörig. Vid faceliften

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.