Bild
Nästa artikel
Peugeot 508, här i kombiutförandet SW, är en rymlig familjebil till bra begpriser.

Peugeot 508 lär ligga över

Begbil

Peugeot 508 är en bekväm familjebil till vettigt pris. Men modellen har drabbats av en hel del problem och lär bli en överliggare i bilhallen.

Peugeot 508 kom under 2011 och efterträdde 407 och 607. Storleksmässigt ligger 508 ungefär mitt emellan de tidigare modellerna. Två karosstyper finns, fyradörrars sedan och femdörrars kombi. Den senare kallas SW och är vanligast här i Sverige. En facelift kom till modellår 2015. RXH är en crossovervariant med höjd markfrigång. Vissa exemplar har fyrhjulsdrift via en elmotor som driver bakaxeln. De flesta RXH är dock framhjulsdrivna, precis som den vanliga 508.

Den vanligaste motorn är 1,6-liters e-HDI, en diesel på 112 hk, som vid introduktionen också klassades som miljöbil. Billigast är i regel 508 med 1,6-liters bensinmotor på 120 hk. Samma motor med turbo ger istället 156 hk. De övriga motoralternativen är tvåliters diesel på 140 eller 163 hk samt 2,2-liters diesel på 204 hk.

Den automatiserade robot-lådan MCP har fått en del kritik. Växellådan kräver en speciell körstil med gasuppsläpp vid växlingar, annars blir färden lätt ryckig. Lådan går dock att växla manuellt också. De flesta förare föredrar en manuell växellåda eller traditionell automatlåda. På vissa exemplar har omkalibrering av växellådan gjorts.

 

Vägegenskaperna är goda och 508 går lydigt och stadigt på vägen även i en pressad situation. Styrningen är distinkt, men riktigt lika rolig att ratta som vissa konkurrenter är inte 508. Fjädringskomforten är inte alls så mjuk som vanligt i Peugeot, utan stramare och lite mer stötig på ojämnt underlag.

Förarmiljön innehåller både plus och minus. Instrument och de flesta reglage är lätt-överskådliga. Däremot är multimediaanläggningen lite krånglig i funktionen. Både i framsäte och baksäte sitter man bekvämt med goda utrymmen. Det är just sittkomforten som är fördelen med 508. Sedanen rymmer 515 liter i bagageutrymmet, kombin SW 560 liter. Vi kunde lasta 17 läskbackar i kombin med baksätet uppe, 39 backar med baksätet nedfällt. I Euro NCAP:s krocktest fick 508 fem stjärnor i betyg. Där-emot saknas viss modern säkerhetsutrustning som autobroms.


 

508 har drabbats av en hel del olika problem och kvalitetsmissar. Ett vanligt fel gäller dåligt tryck i spolarmunstyckena, som kan behöva bytas. Den elektriska parkeringsbromsen har kärvat och kan fastna, speciellt i kyla. Då går bilen inte att köra. Falska varningsmeddelanden på förardisplayen har inträffat, exempelvis för fel på ESP-enheten. Stopp/start-systemet har också krånglat på vissa exemplar, liksom insprutarna. Oljeläckage från motorn förekommer också samt avgasfel. Slitna bromsar och glapp i styrningens parallellstag är andra fel som upptäckts.

Elektronikproblem är ett gissel i många moderna bilar, så även i Peugeot 508. Listan blir lång på tänkbara felkällor: elbackspeglar, elstolar, ljudanläggning, navigation, klimatanläggning, blåtandsuppkoppling samt lås och nycklar. Kontrollera att allt fungerar före köp!

En återkallelse har gjorts på 845 exemplar i Sverige för kontroll av batteriövervakningsmodulen, som i vissa fall också har bytts ut. 508 med dieselmotor har återkallats för risk för brand i motorrum.

 

Peugeot 508 är inte varit någon storsäljare i Sverige och andrahandsvärdet är inte speciellt högt – efterfrågan på begagnade exemplar är måttlig. Sedanmodellen är direkt svårsåld som begagnad, vilket bör ge god prutmån. Kombin är aningen mer lättsåld och ligger också lite högre i pris.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2011/10 000
Kaross Kombi 5d
Motor 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning 4,8 l/100 km
Skatt 1 833 kr
Begpris 78 900 kr
Nypris 2011 249 900 kr
Bilprovning Medel
Rost Sämre
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  1,6 HDI 2011 1,6 Turbo 2011
Längd/bredd, cm 491/185 491/185
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 578/502 1596/484
Max släpvikt, kg 1 400 1 800
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 560 4/1 598
Effekt, kW/hk 82/112 115/156
Toppfart, km/tim 182 220
0-100 km/tim, s 11,6 8,8
Bränsle, liter per 100 km 4,8 6,3
Co2, g/km 125 145

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011 - 92 600 85 600 78 900 72 800
2012 109 500 103 200 95 500 88 200 81 300
2013 121 500 114 600 106 600 98 700 91 100
2014 137 100 129 600 120 800 112 400 104 500
2015A 105 500 142 500 134 400 125 200 116 500

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Manuell 11-15A -8 000
1,6 VTi 120 hk 11-15A -12 000
1,6 156 hk Turbo 11-15A +-0
2,0 140 hk HDi, Manuell 11-15A +-0
2,0 HDi 163 hk 11-15A +10 000
RXH Hybrid 2,0 Aut, 4WD, SW 11-15A +10 000
GT 2,2 204 hk HDi, GPS, Tiptr. 11-15A +36 000
Tiptronic=Aut 11-15A +8 000
SW=Kombi, Panoramaglastak 11-15A +8 000
Allure 11-15A +10 000
SKy Edition, Panoramaglastak 11-15A 0

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra klarar Peugeot 508 besiktningen som medelbilen eller något bättre, beroende på körsträcka. Avgasrelaterade fel i internminnet är den vanligaste anmärkningen. Oljeläckage från motor förekommer också, liksom slitna bromsar och glapp i styrstag.

ROSTSKYDD

Motorhuv och delar av hjulupphängningen är av aluminium. Men sedan är det inte så mycket beröm för rostskyddet på 508. Det finns ingen invändig behandling i dörrar eller i balkarna under bilen. Dörrarna är tätade enbart i nederkant och bara de mest utsatta skarvarna i underredet har tätning. Bottenplattan täcks av plastsköldar, men under dessa saknas behandling helt. Innerskärmarna består av filtmaterial som suger åt sig fukt. Det finns också risk för blästring av framskärmarnas nederkanter. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,6 HDI 2011 1,6 Turbo 2011
Pris 78 900 kr 86 900 kr
Värdeminskning 4 000 kr 5 000 kr
Skatt, besiktning 2 200 kr 1 600 kr
Försäkring 6 889 kr 6 367 kr
Bränsle 9 900 kr 13 200 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 31 000 kr 33 000 kr
Totalt per mil 21 kr 22 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 8 490 kr
Katalysator 9 714 kr
Hjullager, hö.fram 4 519 kr
Kamrem, 24 000 mil/10 år 5 553 kr
Elektronikbox, motor 13 158 kr
Koppling 13 474 kr
Stötdämpare fram, 2 st 5 898 kr
12 000-milaservice 6 806

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr./bak 2011/-
Trepunktsbälte alla platser 2011
Krockkudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd alla platser 2011
NAckskydd fr. whiplashskydd 2011

Konkurrenterna

Citroën C5 tourer 1,6 Hdi Comfort

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 78 000 kr
Nypris 2011: 259 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Skoda Superb Combi 2,0 TDI Elegance

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 875 kr
Begpris: 101 100 kr
Nypris 2011: 249 200 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford Mondeo HGV 2,0 TDCi Aut Titanium

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 3 084 kr
Begpris: 94 600 kr
Nypris 2011: 252 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Toyota Avensis Kombi 2,2 D-4d Aut Business

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 179 kr
Begpris: 108 300 kr
Nypris 2011: 294 300 kr
Bilprov.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Hyundai i40 Kombi

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,7 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 4,5/100 km
Skatt: 1 572 kr
Begpris: 91 600 kr
Nypris 2011: 259 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Volkswagen Passat Variant 2,0 Tdi Masters

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 572 kr
Begpris: 107 400 kr
Nypris 2011: 269 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Opel Insignia Sports tourer 2,0 CDTI

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 96 900 kr
Nypris 2011: 265 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volvo V70 D2

Registreringsår/mil: 2011/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,5/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 121 700 kr
Nypris 2011: 286 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Peugeot 508 kom under 2011 och efterträdde 407 och 607. Storleksmässigt ligger 508 ungefär mitt emellan de tidigare modellerna. Två karosstyper finns, fyradörrars sedan och femdörrars kombi. Den senare kallas SW och är vanligast här i Sverige. En facelift kom till modellår 2015. RXH är en crossovervariant med höjd markfrigång. Vissa exemplar har fyrhjulsdrift via en elmotor som driver bakaxeln. De flesta RXH är dock framhjulsdrivna, precis som den vanliga 508.

Den vanligaste motorn är 1,6-liters e-HDI, en diesel på 112 hk, som vid introduktionen också klassades som miljöbil. Billigast är i regel 508 med 1,6-liters bensinmotor på 120 hk. Samma motor med turbo ger istället 156 hk. De övriga motoralternativen är tvåliters diesel på 140 eller 163 hk samt 2,2-liters diesel på 204 hk.

Den automatiserade robot-lådan MCP har fått en del kritik. Växellådan kräver en speciell körstil med gasuppsläpp vid växlingar, annars blir färden lätt ryckig. Lådan går dock att växla manuellt också. De flesta förare föredrar en manuell växellåda eller traditionell automatlåda. På vissa exemplar har omkalibrering av växellådan gjorts.

 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.