Bild
Nästa artikel
Opel Meriva är rymlig för sin storlek, men har inte blivit någon säljsuccé i Sverige.
Opel Meriva är rymlig för sin storlek, men har inte blivit någon säljsuccé i Sverige.

Opel Meriva som begagnad

Begbil

Opel Meriva är smidig, flexibel och relativt billig. Hur bra är Årets familjebil 2010 när den är begagnad?

Meriva kom som modell 2003 och den andra generationen dök upp 2010. Det är den modellen som vi tittar närmare på här. En facelift kom tidigt 2014.

Både bensin- och dieselmotorer finns att välja mellan. Bensinmotorerna är på 1,4 liter och ger 100, 120 eller 140 hk. Det finns en 1,3-liters diesel på 95 hk samt en 1,6-liters diesel på 110 hk från 2014. Lite ovanligare är en 1,7-liters diesel på 100/110 hk. 1,3-litersdieseln på 95 hk gick snålt, men var i svagaste laget tyckte våra långtestförare. Just 1,3-litersmotorn har kamrem, som bör bytas enligt intervall. Annars har de flesta motorerna kamkedja, som normalt ska vara underhållsfri.

Opel brukar ha bra vägegenskaper och Meriva vansläktas inte. Väghållningen är stadig, bilen gick när vi testade i konbana att köra uppåt 80 km/tim i en undanmanöver. Det är ett mycket bra resultat.

 

Förarmiljön får både ros och ris. Instrumenten är tydliga, men mittpanelen har många små knappar som kan vara förvirrande, inte minst vid mörkerkörning. Framsäteskomforten fick kritik i förra Meriva. Den här generationen har kraftigare stolar och det är lättare att ställa in en bra körställning. Däremot är bullernivån på grov asfalt ganska hög.

Precis som tidigare är Meriva baserad på småbilen Corsa, men byggd på höjden och därmed rymlig. För det är de flexibla utrymmena som är bilens största fördel. Baksätet kan skjutas i längdled, beroende på om man prioriterar passagerarutrymme eller lastutrymme. Ytterplatserna i baksätet är bekväma, mittplatsen är trång och obekväm.


Bagageutrymmet sväljer 397 liter. Med fällt baksäte ryms 1 500 liter bagage eller 38 läskbackar. De goda utrymmena var ett av skälen till att Meriva 2010 utsågs till Årets familjebil av svenska motorjournalister.

 

De bakhängda bakdörrarna ger bra insteg till baksätet. Bakhängda dörrar kom förr att kallas för ”självmordsdörrar”. Detta efter otäcka olyckor där passagerarna helt enkelt ramlade ur bilen när dörrarna ofrivilligt öppnades. Dörrtypen förbjöds och återkom först 2003 i Rolls-Royce.

Numera är dörrlåsen bättre och passagerarna sitter bältade. Säkerheten bör vara hög, Meriva fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och whiplashskyddet får godkänt i Folksams analys.

Några vanliga typfel är svåra att hitta, olika fel har inträffat på olika exemplar. Topplockspackningen på bensinmotorerna har gått sönder på några exemplar, vilket kan bli dyrt. Fel på servostyrningen och krånglande elbaklucka som inte öppnar som den ska är problem som ägarna rapporterat. Fel på den elektriska handbromsen har också förekommit, då kan inte bilen köras. Vi Bilägares långtest-Meriva från 2011 var helt felfri under ett års brukande. Inga verkstadsbesök alls, förutom vanlig service.

Några återkallelser har gjorts. Modellår 2011 återkallades för programvarufel som kunde ge fel förarinformation och modellår 2013 återkallades för fel på styrväxeln. Exemplar tillverkade under juni och juli 2014 återkallades på grund av fel på passagerarkrockkudden som kunde läcka gas.

 

Meriva har inte blivit någon succé i Sverige och efterfrågan på begagnade exemplar är rätt måttlig. Begpriserna blir också relativt låga.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,7 CDTI AUT 2010B/10 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,7 l/100 hk
Dekl. förbrukning 6,4 l/100 km
Skatt 4 075 kr
Begpris 80 600 kr
Nypris 2010 195 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,3 CDTi 2010B 1,4T 2010B
Längd/bredd, cm 429/191 429/191
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 360/530 1 360/530
Max släpvikt, kg 0 1 050
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 248 4/1 364
Effekt, hk 95 120
Toppfart, km/tim 168 188
0-100 km/tim 13,8 11,5
Bränsle, liter per 100 km 4,5 6,1
CO2, g/km 119 143

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010B 80 200 75 400 69 700 65 600 60 400
2011 83 700 78 900 73 200 69 100 64 900
2012 91 000 86 200 80 500 75 900 70 200
2013 97 800 91 500 86 500 81 200 76 500
2014A 102 000 95 700 91 000 86 400 80 700

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,4 100hk 10B-14A -5 000
1,4T 140hk 10B-14A +5 000
1,3 96hk CDTi 10B-14A +5 000
1,7 100/110hk CDTi, AUT 10B-14A +15 000
Ej Komfort pkt 10B-14A -5 000
AUT 10B-14A +8 000
Plus, ACC 10B-11 +4 000
Premium pkt, glastak 10B-14A +10 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får Meriva generation två toppresultat i sin storleksklass på besiktningen. Felinställda strålkastare och problem med ljusnivåregleringen är de vanligaste anmärkningarna. I övrigt – felfritt!

ROSTSKYDD

En bra grundkonstruktion och extra skydd på rätt ställen gör att Meriva bör vara motståndskraftig mot rost. Skarvar vid baklucka och motorhuv är väl tätade och i dörrarna finns vaxbehandling. Sparklådornas kant har flyttats in en bit under bilen där de sitter mer skyddade för sprut från hjulen. Bakskärmarnas kanter har en vettig konstruktion som inte samlar smuts. Slitskyddet under bilen tar dock slut vid bränsletanken. Vid bakdörrarna finns en karosskant som lär blästras av hjulsprut. Stänkskydd saknas som standard och var tillval. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,29 kr/l. Diesel: 13,19.

  1,3 CDTi 2010B 1,4T 2010B
Pris 60 600kr 65 600 kr
Värdeminskning 3 000 kr 4 000 kr
Skatt, besiktning 2 000 kr 1 500 kr
Försäkring 6 000 kr 6 000 kr
Bränsle 8 900 kr 12 200 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 4 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 27 000 kr 29 000 kr
Totalt per mil 18 kr 19 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 9 197 kr
Katalysator 10 489 kr
Hjullager hö. fram 2 376 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10 086 kr
Koppling 14 677 kr
Stötdämpare fram  5 278 kr
12 000-milaservice 4 696 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr./bak 2003/-
Trepunktsbälte alla platser 2003
Krockkudde förare/passagerare 2003/2003
Sidokrockkudde fram 2003
Nackskydd alla platser 2003
Nackskydd fr. whiplashskydd 2003

Konkurrenterna

Nissan Note 1,5 DCi Visia

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/103 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 407 kr
Begpris: 46 400 kr
Nypris 2010: 178 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Citroën C3 Picasso 1,6 HDi Comfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 4,9 l/100 km
Skatt: 2 094 kr
Begpris: 56 400 kr
Nypris 2010: 174 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Peugeot 3008 1,6 HDi Komfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 459 kr
Begpris: 77 400 kr
Nypris 2010: 216 990 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford C-Max 1,6 TDCi Trend

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,6 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 78 200 kr
Nypris 2010: 199 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Renault Scenic 1,5 DCi Dynamique

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,5 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 2 355 kr
Begpris: 68 200 kr
Nypris 2010: 212 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Skoda Roomster 1,6 TDi Ambiente

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,7 l/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 63 100 kr
Nypris 2010: 174 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Kia Venga 1,4 CRDi EX Komfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: 1,4 l/100 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 57 100 kr
Nypris 2010: 159 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


VW Golf Plus 1,6 TDi blue Motion Masters

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 80 500 kr
Nypris 2010: 218 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Opel Meriva

Meriva kom som modell 2003 och den andra generationen dök upp 2010. Det är den modellen som vi tittar närmare på här. En facelift kom tidigt 2014.

Både bensin- och dieselmotorer finns att välja mellan. Bensinmotorerna är på 1,4 liter och ger 100, 120 eller 140 hk. Det finns en 1,3-liters diesel på 95 hk samt en 1,6-liters diesel på 110 hk från 2014. Lite ovanligare är en 1,7-liters diesel på 100/110 hk. 1,3-litersdieseln på 95 hk gick snålt, men var i svagaste laget tyckte våra långtestförare. Just 1,3-litersmotorn har kamrem, som bör bytas enligt intervall. Annars har de flesta motorerna kamkedja, som normalt ska vara underhållsfri.

Opel brukar ha bra vägegenskaper och Meriva vansläktas inte. Väghållningen är stadig, bilen gick när vi testade i konbana att köra uppåt 80 km/tim i en undanmanöver. Det är ett mycket bra resultat.

 

Förarmiljön får både ros och ris. Instrumenten är tydliga, men mittpanelen har många små knappar som kan vara förvirrande, inte minst vid mörkerkörning. Framsäteskomforten fick kritik i förra Meriva. Den här generationen har kraftigare stolar och det är lätta

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.