Bild
Nästa artikel
Nissan Micra är en världsbil som tillverkas på olika platser som Mexiko, Thailand och Indien.
Nissan Micra är en världsbil som tillverkas på olika platser som Mexiko, Thailand och Indien.

Nissan Micra - smidig & enkel

Begbil

Nissan Micra är en klassisk småbil, billig, smidig och enkel. Hur är förra generationen som begagnad?

Som modellår 1983 kom Nissans småbil Micra till Sverige. Generation två kom tio år senare och generation tre kom 2003. Som modellår 2011 gjorde fjärde generationen entré, med internbeteckningen K13. Det är Micra 2011–2016 som vi tittat närmare på här. En femte generation har börjat säljas i år.

Tre utrustningsalternativ finns att välja mellan, enklast är Visia. Mellanmodellen kallas Acenta och mest utrustning får köparen i Tekna.

Motorn är en bensindriven kraftkälla på 1,2 liter som ger 80 hk. Till det finns antingen en steglös CVT-låda eller femväxlad manuell växellåda. Motorn har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Fartresurserna är beskedliga, Micra är inte någon raket precis.

Vägegenskaperna är trygga, men bilen är inte lika rolig att ratta som en del konkurrenter. Styrningen ger en lite vag känsla. Precis som flertalet andra småbilar är dock Micra smidig i stadstrafik.

 

Instrumenten är tydliga och reglagen är vanligen enkla att tyda. Undantaget är panelen för klimatanläggningen i mer välutrustade exemplar. Den är lågt placerad och svår att avläsa. Dessutom kan längre personer ofrivilligt komma åt fläkt och luftfördelning med höger knä. Framstolarna ger ingen vidare komfort och bilen är rejält bullrig i högre hastigheter. Interiören är inte lika ombonad som hos en del konkurrenter, vissa detaljer känns billigt utförda.

Baksätet rymmer tre personer, men särskilt rymligt eller bekvämt är det inte.


Bagageutrymmet är litet, 265 liter är vad som sväljs.

Micra fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2010. Whip-lashskyddet får dock underkänt i Folksams analys.

 

Slitna hjullager är ett av de vanligare felen och upptäcks genom ett molnande ljud från hjulen. Fel på vindrutespolningen och ljusnivåregleringen har också förekommit. Enligt tyska besiktningsorganet Dekra underkänns också en del exemplar på grund av höga avgasvärden vid besiktningen. En fördel ur underhållssynpunkt är att Micra har trumbromsar på bakhjulen, vilket ger mindre problem än skivbromsar.

CVT-lådan har krånglat på vissa exemplar – dyrt om inte försäkring, garanti eller goodwill täcker. Än så länge är det dessbättre ett relativt ovanligt fel.

Flera återkallelser har gjorts: 2012 återkallades bilar på grund av risk för bränsleläckage. 2013 gjordes en återkallelse för fel på huvudbromscylinder samt att låsbulten på ratten kunde vara felaktigt åtdragen. 2015 återkallades exemplar för möjligt styrfel och fel på motorstyrmodul. 2016 gjordes en återkallelse på grund av möjligt fel på tändsystemet. En auktoriserad verkstad kan se om det exemplar du tittar på varit aktuellt för återkallelse och om den är utförd.

 

Ägandekostnaderna talar för Micra, bilen är billig i drift. Kostnader för bränsle och försäkring är låga, precis som det brukar vara hos småbilar.

Fjärde generationen Micra floppade försäljningsmässigt
i Sverige och flera andra småbilar är också populärare på begmarknaden. Det gör att prutmånen bör vara skaplig.
Exemplar med CVT-låda är betydligt mer lättsålda än ma-nuellt växlade bilar och står högre i kurs.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,2 l/80 hk
Dekl. förbrukning 5,0 l/100 km
Skatt 448 kr
Begpris 41 400 kr
Nypris 2012 128 990 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Medel
Autoindex Sämre än medel

TEKNISK DATA

  1,2 80 hk 2012 1,2 DIG S 2012
Längd/bredd, cm 378/166 378/166
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 033/392 1 108/397
MAx släpvikt, kg i.u. i.u.
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 3/1 198 3/ 1198
Effekt, kW/hk 59/80 72/98
Toppfart, km/tim 170 180
0-100 km/tim, s 13,7 11,3
Bränsle, liter per 100 km 5,0 4,3
CO2, g/km 115 99

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 2/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011 42 200 39100 35 700 32 400 29 300
2012 48 400 45 100 41 400 37 800 34 300
2013A 50 000 46 900 43 300 40 100 37 200
2013B 53 900 50 300 46 000 43 000 40 000
2014 58 200 53 700 50 100 45 800 41 900

ÖVRIGA UTFÖRANDET

Utförande År Prisskillnad
Visia Vity, ej AC 11-13 -6 000
1,2 3 cylindrar 98 hk DIG-S 11-13 +5 000
CVT=Aut 11-13 +6 000
Acenta, ACC 11-13 +4 000
Elle, ACC, Glastak 11-13 +6 000
Tekna, ACC, GPS 11-13 +10 000
1,2 3 cylindrar 98 hk DIG-S 11-16 +6 000
CVT=Aut 13B-16 +6 000
Acenta, ACC 13B-16 +4 000
N-Tec, ACC, GPS 13B-16 +10 000
Tekna, ACC, GPS 13B-16 +12 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra är Micra av fjärde generationen något bättre på besiktningen än medelbilen. Några anmärkningar finns dock att se upp med: slitna hjullager, fel på ljusreglering och vindrutespolning samt för höga avgasvärden.

ROSTSKYDD

Motorhuv och baklucka saknar invändig behandling. Skarvar är dock tätade genom limning, men sämre i hörnen. Dörrarna har rostskyddats i nederkant och har tätade skarvar, men dåligt gjorda i hörnen. Risk för blästringsskador efter hjulsprut på karossen. Plasttejpen på bakskärmens nederkant skyddar till viss del. Fram finns innerskärm i plast, men den är inte heltäckande och det finns oskyddade skarvar i hjulhusen. Undertill finns ett tunt slitskydd. Bakvagnen är delvis oskyddad och rostskydd saknas också i hålrum och balkar. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,2 Visia 80 hk 2012 1,2 DIG-S 98 hk 2012
Pris 41 400 46 400
Värdeminskning 5 000 3 000
Skatt, besiktning 800 kr 700 kr
Försäkring 5 619 kr 5 619 kr
Bränsle 10 300 9 000
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 27 000 kr 25 000 kr
Totalt per mil 18 kr 17 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 5 521 kr
Katalysator 21 471 kr
Hjullager hö. fram 1 524 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 15 622 kr
Koppling 8 464 kr
Stötdämpare fram 5 459 kr
12 000-milaservice 3 467 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2011/-
Trepunktsbälte alla platser 2011
Krockkudde förare/passagerare 2011
Sidokrockkudde fram 2011
Nackskydd alla platser 2011
Nackskydd fr. whiplashskydd -

Konkurrenterna


Citroën C3 1,4 VTi


Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 5,9 l/100 km
Skatt: 910 kr
Begpris: 51 300 kr
Nypris 2012: 142 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Opel Corsa 1,2 Twinport ecoFlex

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/85 hk
Dekl. förbrukning:  5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 46 000 kr
Nypris 2012: 151 800 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford Fiesta 1,25 82hk Trend

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,25 l/82 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 756 kr
Begpris: 52 400 kr
Nypris 2012: 133 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet:  Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Peugeot 207 1,6 VTI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/120 hk
Dekl. förbrukning: 6,1 l/100 km
Skatt: 1 020 kr
Begpris: 58 200 kr
Nypris 2012: 164 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Hyundai i20 1,2 e-Sense

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/78 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 47 400 kr
Nypris 2012: 139 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Skoda Fabia 1,2 TSI Elegance

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/86 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 53 600 kr
Nypris 2012: 133 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Kia Rio 1,4 Eco EX

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 5,1/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 62 700 kr
Nypris 2012: 152 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volkswagen Polo 1,2 TSI Masters

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,2 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 536 kr
Begpris: 60 800 kr
Nypris 2012: 142 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Nissan Micra

Som modellår 1983 kom Nissans småbil Micra till Sverige. Generation två kom tio år senare och generation tre kom 2003. Som modellår 2011 gjorde fjärde generationen entré, med internbeteckningen K13. Det är Micra 2011–2016 som vi tittat närmare på här. En femte generation har börjat säljas i år.

Tre utrustningsalternativ finns att välja mellan, enklast är Visia. Mellanmodellen kallas Acenta och mest utrustning får köparen i Tekna.

Motorn är en bensindriven kraftkälla på 1,2 liter som ger 80 hk. Till det finns antingen en steglös CVT-låda eller femväxlad manuell växellåda. Motorn har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas. Fartresurserna är beskedliga, Micra är inte någon raket precis.

Vägegenskaperna är trygga, men bilen är inte lika rolig att ratta som en del konkurrenter. Styrningen ger en lite vag känsla. Precis som flertalet andra småbilar är dock Micra smidig i stadstrafik.

 

Instrumenten är tydliga och reglagen är vanligen enkla att tyda. Undantaget är panelen för klimatanläggningen i mer välutrustade exemplar. Den är lågt placerad och svår att avläsa. Dessutom kan längre persone

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.