Bild
Nästa artikel
Hyundai i30 är ett tryggt bilval i Golfklassen.
Hyundai i30 är ett tryggt bilval i Golfklassen.

Mycket är lagom med i30

Begbil

Hyundai i30 är lagom i det mesta. Ett tryggt köp, som inte sticker ut åt något håll.

Den första i30-modellen kom 2007 som ersättare till Elantra. Generation två av i30 presenterades 2011 som modellår 2012. Det är den vi granskar här. Både första och andra generationen delar teknik med koncernsyskonet Kia Cee’d. Karossutförandet är antingen halvkombi eller kombi. En facelift kom under 2015.

Den vanligaste motorn är en 1,6-liters diesel på 110 hk. Det finns också dieselmotorer på 90, 128 eller 136 hk, beroende på årsmodell. Som bensinalternativ finns en 1,4-litersmotor på 100 hk eller 1,6-liters på 135 hk. Vassaste motorn är en bensinturbo på 1,6-liter och 186 hk. Både bensin-och dieselmotorerna i den här generationen har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas.

Förarmiljön är bra, med tydliga instrument och lättbegripliga reglage. Stolarna är bättre än tidigare och det är lättare att hitta en bra körställning. Däremot är bullernivån i högsta laget – bilens sämsta egenskap. Ljudnivån är påträngande i motorvägsfarter.

Baksätet är acceptabelt stort och ger plats för de flesta. I bagageutrymmet får det plats åtta läskbackar eller 378 liter. Kombimodellen sväljer mer, 14 läskbackar eller 528 liter, samtliga uppgifter med baksätet uppfällt.

Hyundai i30 klarade fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Köregenskaperna är säkra, i30 går stadigt i en undanmanöver. Någon särskilt inspirerande körupplevelse är det inte tal om. Styrningen är lite för lätt och okänslig i reaktionerna. Flera konkurrenter erbjuder mer körglädje än i30, som mer har karaktären av alldaglig bruksbil.


 

i30 har andra fördelar. Driftsäkerheten tycks vara hög, det är inte mycket som krånglar och modellen har inga direkta typfel. Länsförsäkringars maskinskaderapport talar för att Hyundai drabbas av få dyra maskinskador. Fel på motor, elektronik eller växellåda är sällsynta.

Slitna bromsar, speciellt parkeringsbromsen, är det vanligaste felet på i30. På några exemplar har radioanläggningen krånglat. Hjullager som slets ut tidigt var förr en typisk Hyundai-sjuka, men är inte alls så vanligt längre. Äldre i30 har ofta glapp i krängningshämmarstag och slitna drivaxel-damasker, men dessa fel är ovanliga på nyare i30.

Två återkallelser har gjorts, 2013 och 2014. Den första återkallelsen gällde bilar tillverkade våren 2012 där vatten kunde tränga in i bromsoken. Den andra återkallelsen handlade om en bult på styrstången som kunde lossna och göra att bilen förlorade styrförmågan. Du kan kontrollera med en auktoriserad verkstad om just den i30 du är spekulant på är berörd och om den i så fall är åtgärdad.

 

Fem års nybilsgaranti låter tryggt och hos märkeshandlarna finns begagnatgarantier som är bättre än vad de flesta märken kan erbjuda. Som alltid gäller det att kolla vad som verkligen ingår i garantin.

Förr stod Hyundai lågt i kurs som begagnade, men så är det inte längre. Hyundai och Kia är numera etablerade märken med långa garantier och det tilltalar begköpare. En fem år gammal i30 är högre värderad än flera tyska och franska konkurrenter.

Kombimodellen är cirka 8 000 kronor dyrare än halvkombin.

När den tredje generationen i30 får premiär under våren lär begpriserna på tidigare modeller sjunka.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,6 CRDi 2012/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,6 l/110 hk
Dekl. förbrukning 4,1 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 84 900 kr
Nypris 2012 179 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,6 CRDi 110hk 2012 1,6 135hk 2012
Längd/bredd, cm 430/178 430/178
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 430/490 1 268/452
Max släpvikt, kg 1 500 1 400
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 582 4/1 591
Effekt, kW/hk 81/110 99/135
Toppfart, km/tim 185 195
0-100 km/tim, s 11,5 9,9
Bränsle, liter per 100 km 4,1 5,0
Co2, g/km 104 118

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 4/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 95 400 90 600 84 900 80 300 75 600
2013 100 900 94 600 89 900 84 300 79 600
2014 106 000 100 700 94 500 89 900 84 200
2015A 112 300 106 000 100 800 94 700 89 000

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Pris
1,4 100hk 12-15A -15 000
1,6 135hk 12-15A -6 000
1,4 CRDi 90hk 12-15A -6 000
1,6 128hk CRDi 12-15A +5 000
ECO 12-15A +-0
AUT 12-15A +8 000
Kombi 12-15A +8 000
Select, AC 12-15A -10 000
Comfort 12-15A +-0
Sport, skinn 12-15A +18 000
Premium 12-15A +10 000
Go Edition 12-15A +5 000

BILPROVNINGEN

Andra generationen i30 klarar besiktningen med toppresultat, mycket bättre än medelbilen enligt Dekra. Ett fåtal anmärkningar hittas på felinställda strålkastare och ojämn bromsverkan på parkeringsbromsen. Äldre i30 noteras för många glapp i krängningshämmarstag och för slitna damasker till drivknutarna.

ROSTSKYDD

Motorhuven och bakluckans skarvar är bra tätade och behandlade inuti. Dörrarna har ovanligt skydd i skarvarna genom limning och bra dräneringar. Framskärmarna har en bra och luftig montering. Bakskärmskonstruktionen är bra, utan smutssamlande hylla. Plastinnerskärmar både fram och bak. Undertill sitter plastsköldar, det finns slitskydd och tätning på utsatta ställen. Balkar och hålrum är behandlade. Bränsletanken är av plåt, men väl behandlad. Rostskyddgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  1,6 CRDI 110hk 2012 1,6 135hk 2012
Pris 84 900 kr 78 900 kr
Värdeminskning 5 000 kr 5 000 kr
Skatt, besiktning 1 500 kr 900 kr
Försäkring 5 207 kr 5 123 kr
Bränsle 8 500 kr 10 500 kr
Reparationer, service m.m. 6 000 kr 4 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 28 000 kr 28 000 kr
Totalt per mil 19 kr 19 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 6 571 kr
Katalysator 18 635 kr
Hjullager hö. fram 3 753 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 2 958 kr
Koppling 8 006 kr
Stötdämpare fram 6 448 kr
12 000-milaservice 5 470 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2012/-
Trepunktsbälte alla platser 2012
Krockkudde förare/passagerare 2012/2012
Sidokrockkudde fram 2012
Nackskydd alla platser 2012
NAckskydd fr. whiplashskada 2012

Konkurrenterna

Peugeot 308 1,6 HDi Komfort

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,5/100 km
Skatt: 1 572 kr
Begpris: 75 300 kr
Nypris 2012: 194 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Citroën C4 1,6 HDi

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 4,2 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 76 200 kr
Nypris 2012: 186 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Ford Focus 1,6 95 hk TDCi TRend

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/95 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 76 500 kr
Nypris 2012: 189 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Renault Mégane 1,5 dCI Expression

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 66 800 kr
Nypris 2012: 192 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Mazda 3 1,6 115 hk CD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 311 kr
Begpris: 90 700 kr
Nypris 2012: 197 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Toyota Auris 1,4 D-4D Plus-Paket

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 468 kr
Begpris: 78 800 kr
Nypris 2012: 193 750 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Opel Astra 1,7 CDTI Enjoy

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,7 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,7 l/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 71 900 kr
Nypris 2012: 196 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volkswagen Golf VI TDI Bluemotion

Registreringsår/mil: 2012/8 000

Kaross: Halvkombi 5d

Motor: 1,6 l/105 hk

Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km

Skatt: 1 103 kr

Begpris: 88 100 kr

Nypris 2012: 194 500 kr

Bilprovn.: Bättre än medel (D)

Rost: Medel

Säkerhet: Bättre än medel (F)

AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Hyundai i30

Den första i30-modellen kom 2007 som ersättare till Elantra. Generation två av i30 presenterades 2011 som modellår 2012. Det är den vi granskar här. Både första och andra generationen delar teknik med koncernsyskonet Kia Cee’d. Karossutförandet är antingen halvkombi eller kombi. En facelift kom under 2015.

Den vanligaste motorn är en 1,6-liters diesel på 110 hk. Det finns också dieselmotorer på 90, 128 eller 136 hk, beroende på årsmodell. Som bensinalternativ finns en 1,4-litersmotor på 100 hk eller 1,6-liters på 135 hk. Vassaste motorn är en bensinturbo på 1,6-liter och 186 hk. Både bensin-och dieselmotorerna i den här generationen har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas.

Förarmiljön är bra, med tydliga instrument och lättbegripliga reglage. Stolarna är bättre än tidigare och det är lättare att hitta en bra körställning. Däremot är bullernivån i högsta laget – bilens sämsta egenskap. Ljudnivån är påträngande i motorvägsfarter.

Baksätet är acceptabelt stort och ger plats för de flesta. I bagageutrymmet får det plats åtta läskbackar eller 378 liter. Kombimodellen sväljer mer, 14 läskbackar eller 528 liter, samtliga uppgifte

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.