Bild
Nästa artikel
Mercedes ML/GLE är en stjärna i skogen och klarar också att dra tunga släp.

Mest nöjda ägarna

Begbil

En lyxig Mercdes-suv är vad bilägarna är mest nöjda med. Hur bra är ML/GLE som begbil?

Den första Mercedes ML visade framfötterna i lervällingen i ”Jurassic Park II” 1997. Året efter kom ML till Sverige. Generation två kom 2005 och generation tre sent 2011. Under 2015 gjordes en facelift och samtidigt bytte bilen namn till GLE. Två karossversioner finns, suv och coupé.

ML och GLE finns med flera olika motorer, både bensin och diesel. De senare har antingen 204 eller 258 hk. Bensinmotorerna har effektuttag på 306, 333 och 408 hk i normalutförande. Sportmodellerna i AMG-utförande finns med effektuttag på 367, 525, 557 och 585 hk. GLE finns som laddhybrid, med både en bensinmotor och en elmotor. Total effekt är 442 hk.

 

Förarmiljön är utmärkt, snyggt utförd och tydlig både vad det gäller instrument och reglage. Framstolarna ger förstklassig komfort och baksätet är också bekvämt på ytterplats. Mittplatsen är trång. Behaglig ljud- och fjädringskomfort är en fördel, ML och GLE rullar tyst och bekvämt på vägen. Exemplar med sportchassi blir bullrigare och stötigare.

Bagageutrymmet är stort, rymmer 690 liter eller 19 läskbackar i normalläge. Laddhybriden har dock mindre bagagerumskapacitet eftersom batteriet stjäl en del plats.

 

På landsväg eller motorväg går ML/GLE stadigt även i hög fart. Men under pressade förhållanden är den stora suven inte så imponerande. I en undanmanöver kränger bilen kraftigt och låser ett framhjul redan i 60 km/tim, med styrproblem som följd – ett dåligt resultat.


Som terränglimousine passar bilen bra däremot. Fyrhjulsdriften är mycket effektiv och driver normalt 45 procent fram och 55 procent bak. Kraft flyttas effektivt mellan hjulaxlarna. Vadningsdjupet är 60 cm och ML/GLE klättrar obesvärat som en bergsget även i besvärlig terräng. Bilar med ”terrängpaket” får lågväxel, elektroniska körprogram för terrängkörning och riktig hasplåt under oljetråget. Markfrigången med stålfjädring är 20 cm, med luftfjädring upp till 28,5 cm. Dragkapaciteten är upp till 3,5 ton.

ML fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2012, men autobroms saknas på tidiga exemplar. GLE har mer avancerat autobromssystem än ML.

 

I vår ägarundersökning AutoIndex fick Mercedes GLE högsta betyget av samtliga bilmodeller från ägarna när det gäller själva bilen. Äldre ML har dock haft en del motorproblem och elektronikkrångel. Inte heller nyare ML och GLE har varit felfria, speciellt när det kommer till elektroniken. Det har exempelvis varit fel på däcktryckssensorer, parkeringssensorer, blåtandsuppkoppling, navigation, multimediaanläggning och det nyckelfria låset.

Partikelfiltret har behövs bytas på vissa exemplar, det varnar motorvarningslampan om. Det handlar om ett dyrt byte. Oljeläckage från växellåda har också drabbat en del bilar. Se upp med historiken på
privatimporterade exemplar – krockskadade och oseriöst lagade bilar förekommer.

 

Några återkallelser har gjorts. Under 2015 återkallades ML tillverkade 2014 för fel på motorns kedjespännare som kunde leda till oljeläckage. ML tillverkade 2014 och 2015 återkallades 2016 för risk för bränsleläckage. Två återkallelser gjordes 2017, båda gällde risk för fel på passagerarkrockkudden. Den ena återkallelsen gällde GLE tillverkade 2016, den andra bilar tillverkade 2014-2016. En auktoriserad verkstad kan se vilket exemplar som återkallats.

 

ML/GLE är dyr även som begagnad, även om bilen också tappat en hel del i värde. Bilar i den här klassen är inte lättsålda, så det bör finnas viss prutmån. Värdefallet blir större när en ny modell lanseras.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2015/8 000
Kaross SUV, 5 d
Motor 3,0/258 hk
Dekl. förbrukning 7,4 l/100km
Skatt 5430 kr
Begpris 366 000 kr
Nypris -15 594 000 kr
Bilprovning Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  ML 350 Bluetec 2015 ML 63 AMG 2015
Längd/bredd, cm 485 485
Tjänstevikt/maxlast, kg 2175 2435
Max lastvikt släp, kg 3500 4500
Antak cykindrar/slagvolym, cm3 6/2987 8/5461
Effekt, kW/hk 258 525
Toppfart, km/tim 224 250
0-100 km/tim, s 7,4 4,8
Bränsle, L per 100 km 7,4 11,8
CO2, g/km 179 376

PRIS BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals prislista 2/18 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar du på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE - ML 350 Bluetec 4Motion
(Miltal och ca. pris i kr).

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012 313 000 303 000 289 000 276 000 264 000
2013 338 000 326 000 312 000 298 000 285 000
2014 365 000 353 000 337 000 322 000 308 000
2015 395 000 353 000 366 000 351 000 336 000
2016 (GLE suv 350) 475 000 460 000 441 000 423 000 404 000

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
ML 320 CDI (8000 mil) 10 -191 000
ML 250 Bluetec 11-15 -25 000
ML 350 v6 bensin 11-15 0
ML 500 v8 bensin 11-15 +60 000
GLE suv 350 dMatic (0 mil) 18 +271 000
GLE coupé 350 4Matic (0 mil) 18 335 000
Ej läderklädsel 11-15 -15 000
Exclusive 15-18 +10 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra är ML och GLE mycket bättre än medelbilen på besiktningen. Slitna bromsbelägg och oljefuktig växellåda är de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

Motorhuv och framskärmar av aluminium, dörrar och baklucka av plåt. Dörrar och baklucka har behandlad insida. Överlag väl tätade skarvar. Innerskärmar av plast fram och bak. Hjulupphängningar och förstärkningsstag av aluminium, men infästningarna är av plåt och har otätade skarvar där smuts kan samlas. Främre partiet av avgassystemet är av aluminium, liksom sista ljuddämparen, resten av plåt. Bakvagnsupphängning av aluminium. Plastsköldar täcker delar av underredet, tunt vaxskikt under vem. Alla balkar är vaxbehandlade på insidan. (Rostgaranti 30 år).

EKONOMI (konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,16 kr/l. Diesel: 16,26 kr/l).

  350 Bluetec 4Motion 2015 ML 63 AMG 2015
Pris 366 000 kr 614 000 kr
Värdeminskning 48 000 kr 92 999 kr
Skatt, besiktning 5 000 kr 4 300 kr
Försäkring 4 000 kr 4 000 kr
Bränsle 16 500 kr 28 600 kr
Reparationer, service m.m. 9 800 kr 9 800 kr
Däck 2 000 kr 7 500 kr
Totalt per år 85 300 kr 146 200 kr Totalt per mil
57 kr 97 kr  

Reparationsskador (material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl främre rör 10 444 kr
Katalysator 14 635 kr
Hjullager hö. fram 16 082 kr
Kamren Kedja
Elektronikbox, motor 20 124
Koppling Automat
Stötdämpare fram 38 614 kr
12 000-milaservice 13 458 kr

Säkerhetsutrustning (standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesträckare fram/bak 11/11
Trepunktsbälte alla platser 11
Krockkudde för förare/passagerare 11/11
Sidokrockkudde fram 11
Nackskydd alla platser 11
Nackskydd fr. whiplashskydd 11

Konkurrenterna

Audi Q7 3,9 TDI Quattro

Registreringsår/mil: 2015/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 245 hk
Dekl. förbrukning: 7,4/100 km
Skatt: 5 482 kr
Begpris: 371 000 kr
Nypris 2015: 527 700 kr
Bilprovn. (D): Bättre än medel
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet (E): Medel
AutoIndex: Bättre än medel


BMW X5 30d Xdrive

Registreringsår/mil: 2015/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 258 hk
Dekl. förbrukning: 5,9/100 km
Skatt: 3 553 kr
Begpris: 419 000 kr
Nypris 2015: 598 700 kr
Bilprovn. (D): Bättre än medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R AWD

Registreringsår/mil: 2015/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 197 hk
Dekl. förbrukning: 6,8/100 km
Skatt: 4 596 kr
Begpris: 208 000 kr
Nypris 2015: 349 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel


Jeep Grand Cherokee 3,0 D

Registreringsår/mil: 2015/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 250 hk
Dekl. förbrukning: 7,5/100 km
Skatt: 5 639 kr
Begpris: 314 000 kr
Nypris 2015: 499 900 kr
Bilprovningen (D): Medel
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Ingen uppgift


Kia Sorento 2,2 CRDi AWD

Registreringsår/mil: 2015/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 200 hk
Dekl. förbrukning: 6,7/100 km
Skatt: 4 544 kr
Begpris: 229 000 kr
Nypris 2015: 314 900 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Sämre än medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Lexus RX 450h

Registreringsår/mil: 2015/ 8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 248 hk
Dekl. förbrukning: 6,3/100 km
Skatt: 1 108 kr
Begpris: 373 000 kr
Nypris 2015: 584 200 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo XC90 D5 AWD

Registreringsår/mil: 2015/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 225 hk
Dekl. förbrukning: 5,7/100 km
Skatt: 3 240 kr
Begpris: 427 000 kr
Nypris 2015: 598 000 kr
Bilprovningen: Ingen uppgift
Rost: Medel
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Volkswagen Touareg 3,0 TDI

Registreringsår/mil: 2015/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 262 hk
Dekl. förbrukning: 6,6/100 km
Skatt: 4 388 kr
Begpris: 314 000 kr
Nypris 2015: 524 900 kr
Bilprovn. (D): Bättre än medel
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet (E): Bättre än medel
AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.