Bild
Nästa artikel
Mercedes B-klass är en högbyggd kompaktbil och konkurrerar både med MPV- och Golfklassen.
Mercedes B-klass är en högbyggd kompaktbil och konkurrerar både med MPV- och Golfklassen.

Mercedes B-klass - Kompakt och kompetent

Begbil

Mercedes B-klass är en kompetent kompaktbil – en testvinnare oavsett årstid. Rostskyddet har också blivit bättre.

B-klass av den första generationen kom 2005 och var en högbyggd, kompakt och rymlig bil. Generation två började säljas hösten 2011 som modellår 2012. Till modellår 2015 kom en facelift.

Motorprogrammet är brett. Förutom diesel- och bensindrift finns även gas- och eldrift, de senare är mer ovanliga.

Minsta bensinalternativet är på 122 hk, starkast är 211 hk. Där mellan finns bensinmotorer på 156 och 184 hk. Dieselmotorer finns med effektuttag på 90–170 hk, de vanligaste har 109 eller 136 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt inte behöver bytas.

Körmässigt är B-klass stadig och säker på vägen, oavsett väglag. Som långtestbil vann B-klass både sommar- och vintertest i ViB 2012. Säkra vägegenskaper var ett skäl till det. Skillnaden är himmelsvid jämfört med första modellen av A-klass som välte för 20 år sedan.

Fyrhjulsdrift finns också till den här generationen B-klass, även om det inte är så vanligt. Med tillägget 4-Matic får man bättre framkomlighet vintertid.

 

Instrumenteringen är lättöverskådlig och de flesta reglage välplacerade. Ventilationsknapparna är dock aningen små och kombispaken för blinkers och torkare kräver tillvänjning. I framsätet sitter man relativt högt och upprätt i bekväma stolar. Det är lätt att kliva i och ur bilen. Baksätet är också högt monterat, med upprätt sittställning och mycket rymligt. Faktum är att B-klass är rymligare i baksätet än E-klass på vissa mått. Inte så konstigt kanske att B-klass blivit populär som taxi. Bagageutrymmet ger i normalutförande plats för 486 liter last. Med skjutbart baksäte kan utrymmet varieras och härbärgera upp till 666 liter, utan att baksätet fälls.


B-klass fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2011 och vissa exemplar är också utrustade med autobroms. Sikten snett framåt är dålig, A-stolpen skymmer en del i stadstrafik.

 

Tyska Dekra ger B-klass toppbetyg vid besiktningen, men det finns ändå en del fel att se upp med. Vanligast är slitna eller kärvande bromsar. Krångel med elspeglar och parkeringssensorer är inte heller ovanligt, vilket tyder på buggar i bilens datasystem.

Andra fel som förekommer är stolsvärme som är ur funktion, fel på däcktrycksövervakningen och spolarvätskegivare som falsklarmar. Ryckig dubbelkopplingslåda har noterats på en del exemplar, vanligen ett sensorfel. Skrammel från instrumentbrädan är ett vanligt klagomål från B-klassägare. Det råkade vi själva ut för på långtestbilen från 2012.

Serviceintervallet är omkring 2 500 mil eller en gång per år. Den som kör kortare än 2 500 mil får en hög milkostnad för service. Kärvande bromsar och fel på en kabel till nummerskyltsbelysningen var andra fel som vi noterade på långtestbilen. Totalt sett blev verkstadsnotorna rätt höga på vår B-klass.

 

B-klass har återkallats för risk för att bakre ryggstödet kunde lossna på exemplar tillverkade 2012–2015. Risk för bränsleläckage har upptäckts på fyrcylindriga dieseln, tillverkade hösten 2015. Ett möjligt fel på krockkuddarna har också lett till återkallelse, här gäller det bilar tillverkade 2016–2017.  En auktoriserad verkstad kan kolla om exemplaret du tittar på har återkallats.

 

Förra B-klass är numera trögsåld på begagnatmarknaden och ryktet har gjort att även nyare B-klass kan bli stående länge i bilhallarna. Ändå ligger B-klass högre i begpris än flertalet konkurrenter som saknar stjärnstatusen från en Mercedes.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Kombi 5d
Motor 1,8 l/109 hk
Dekl. förbrukning 4,4 l/100 km
Skatt 1311 kr
Begpris 111 000 kr
Nypris 2012 234 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  B 180 VDI 2012 B 180 2012
Längd/bredd, cm 447/179 447/179
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 475/555 1 395/565
Max släpvikt, kg 1 200 1 200
Antal cylindrar/slagvolym cm3 4/1 786 4/1 595
Effekt, kW/hk 80/190 90/122
Toppfart, km/tim 190 190
0-100 km/tim, s 10,0 10,4
Bränsle, liter per 100 km 4,4 5,9
CO2, g/km 115 138

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
11B - 106 900 100 900 94 900 89 100
12 122 100 117 300 110 000 105 000 98 900
13 132 400 127 200 120 500 114 000 107 700
14 143 800 138 200 131 000 124 000 117 300
15A 156 600 150 500 142 700 135 200 127 900

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Pris
Endast AC 11B-15A -4 000
180 1,6 122 hk 11B-15A -8 000
200 1,6 156 hk 11B-15A +6 000
220 2,0 184 hk 11B-15A +12 000
250 2,0 211 hk 11B-15A +24 000
160 1,5 90 hk CDI 11B-15A -5 000
200 1,8 136 hk CDI 11B-15A +10 000
220 2,1 170 hk CDI 11B-15A +24 000
200 2,0 156hk NGD Gas 11B-15A +12 000
AUT 11B-15A +10 000
4-Matic=4WD 11B-15A +15 000
Business 11B-15A +5 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får Mercedes B-klass av andra generationen toppbetyg på besiktningen, med få svaga punkter. I sällsynta fall ges anmärkningar för slitna bromsskivor och dåliga avgasvärden. Äldre B-klass av tidigare generation får en del anmärkningar för bromsfel, fjäderbrott och trasiga skyddsdamasker till drivaxlarna.

ROSTSKYDD

Förra generationen B-klass hade en del rostproblem, främst i dörrar. Generation två har bra grundförutsättningar för ett bra rostskydd. Framskärmar och huv är tillverkade i aluminium och tankluckan i plast. Vaxbehandling finns i hålrummet. Bakre skärmkanter är av en bra konstruktion, dock med filtmaterial. I nästa nummer har vi en utförligare beskrivning av rostskyddet på vår begagnade B-klass. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  B 180 CDI 2012 B 180 2012
Pris 111 000 kr 103 000 kr
Värdeminskning 6 000 kr 6 000 kr
Skatt, besiktning 1 600 kr 1 300 kr
Försäkring 8 080 8 555 kr
Bränsle 9 100 kr 12 400 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 33 000 kr 35 000 kr
Totalt per mil 22 kr 24 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl främre rör 8 179 kr
Katalysator 23 839 kr
Hjullager hö. fram 6 142 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 12 071 kr
Koppling 24 168 kr
Stötdämpare fram, 2st 11 197 kr
12 000-milaserice 20 404 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältessträckare fr./bak 2005/05
Trepunktsbälte alla plater 2005
Krockkudde förare/passagerare 2005/05
Sidokrockkudde fram 2005
Nackskydd alla platser 2005
Nackskydd fr. whiplashskydd 2005

Konkurrenterna

Audi Q3 2,0 TDI

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi, 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 2 458 kr
Begpris: 130 100 kr
Nypris 2012: 288 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Kia Soul 1,6 CRDi

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 1,6 l/128 hk
Dekl. förbrukning:  5,2 l/100 km
Skatt: 2 041 kr
Begpris: 75 000 kr
Nypris 2012: 174 900 kr
Bilprovningen: Medel
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


BMW X1 sDrive 18d

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Halvkombi, 5d
Motor: 2,0 l/143 hk
Dekl. förbrukning: 5,2 l/100 km
Skatt: 2 406 kr
Begpris: 136 900 kr
Nypris 2012: 298 400 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Peugeot 3008 1,6 e-hdi

Registreringsår/mi:l 2012/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 4,7 l/100 km
Skatt: 1 676 kr
Begpris: 84 800 kr
Nypris 2012: 229 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Citroën C4 Picasso 1,6 HDI 110

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,6 l/112 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 198 kr
Begpris: 77 300 kr
Nypris 2012: 221 400 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Renault Scenic 1,5 dci

Registreringsår/mil 2012B/8 000
Kaross Kombi, 5d
Motor 1,5 l/95 hk
Dekl. förbrukning 4,5 l/100 km
Skatt 1 572 kr
Begpris 66 100 kr
Nypris 2012 204 500 kr
Bilprovningen Medel (D)
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel (E)
AutoIndex Sämre än medel


Ford C-MAx 1,6 TDCi

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 259 kr
Begpris: 81 200 kr
Nypris 2012: 205 100 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volkswagen Golf Plus 1,6 TDI BMT

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Kombi, 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,3 l/100 km
Skatt: 1 259 kr
Begpris: 90 600 kr
Nypris 2012: 208 500 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

 

B-klass av den första generationen kom 2005 och var en högbyggd, kompakt och rymlig bil. Generation två började säljas hösten 2011 som modellår 2012. Till modellår 2015 kom en facelift.

Motorprogrammet är brett. Förutom diesel- och bensindrift finns även gas- och eldrift, de senare är mer ovanliga.

Minsta bensinalternativet är på 122 hk, starkast är 211 hk. Där mellan finns bensinmotorer på 156 och 184 hk. Dieselmotorer finns med effektuttag på 90–170 hk, de vanligaste har 109 eller 136 hk. Motorerna har kamkedja, som normalt inte behöver bytas.

Körmässigt är B-klass stadig och säker på vägen, oavsett väglag. Som långtestbil vann B-klass både sommar- och vintertest i ViB 2012. Säkra vägegenskaper var ett skäl till det. Skillnaden är himmelsvid jämfört med första modellen av A-klass som välte för 20 år sedan.

Fyrhjulsdrift finns också till den här generationen B-klass, även om det inte är så vanligt. Med tillägget 4-Matic får man bättre framkomlighet vintertid.

 

Instrumenteringen är lättöverskådlig och de flesta reglage välplacerade. Ventilationsknapparna är dock a

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.