Bild
Nästa artikel
Mazda CX-5 är en mellanstor suv i liknande format som huvudkonkurrenterna Honda CR-V och Toyota RAV4.
Mazda CX-5 är en mellanstor suv i liknande format som huvudkonkurrenterna Honda CR-V och Toyota RAV4.

Mazdas lockande garantier

Begbil

Mazda CX-5 är en populär och körsmidig suv, med långa garan-
tier som plus i kanten.

Föregångaren till CX-5, den något större CX-7, floppade försäljningsmässigt i Sverige. Våren 2012 gjorde CX-5 entré och har blivit en framgång för Mazda. En facelift kom 2016 och hösten 2017 kom en ny generation.

Motoralternativen är i grunden två, bensin eller diesel. Bensinmotorn på två liter finns med 160 eller 165 hk. Framhjulsdrivna exemplar har 165 hk. Dieseln är på 2,2 liter och ger 150 eller 175 hk, beroende på bilens utrustningsnivå. Motorerna har kamkedja, en fördel ur underhållssynpunkt. Det finns ingen kamrem som behöver bytas. Kamkedjan har inga kända driftstörningar.

 

Mazda brukar göra körglada bilar och även CX-5 har fått en dos körglädje, nästan i klass med BMW:s suvar. Snabb styrning och närmast neutralstyrd på krokvägen gav plus i vårt testprotokoll. Däremot lyfter fjädringen en del vid svackor och gupp. I en undanmanöver är bilen en smula överstyrd i karaktären. I de flesta situationer går dock CX-5 stadigt och smidigt på vägen. Två växellådor finns, manuell eller automat, båda är sexväxlade och snabba i responsen.

 

Någon terrängbil är inte Mazda CX-5, även om markfrigången är dryga 21 cm. Frontpartiets överhäng ger ingen bra vinkel för att klara branta stigningar och ojämnheter.  Även fyrhjulsdriften får en del kritik. Tekniken är Mazdas egen och driver till 98 procent fram i normalkörning. En elektromagnetisk koppling skickar kraft till bakhjulen när framhjulen slirar. Men systemet är inte särskilt effektivt visar vårt test.


Förarmiljön påminner om den i sportbilen MX-5 Miata. Instrumenten sitter i tre djupa rundlar, enkelt avläsbara. Reglagen är smidiga att hantera, med ett lättbegripligt multimediasystem. Framstolarna är bekväma, men något smala i ryggstödet.

Baksätet är acceptabelt vad det gäller bekvämlighet och utrymme. Bagageutrymmet rymmer 503 liter eller 17 drickabackar. Om baksätet fälls ned ryms 1 620 liter eller 38 drickabackar.

CX-5 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och har också ett godkänt whiplashskydd enligt Folksam. Autobroms är standard.

 

Mazda har ett gott kvalitetsrykte och vågar ge tio års garanti, vilket är marknadsledande. Men kolla noga vad garantin egentligen innehåller, det finns många undantag.

Garantin behövs, för helt felfri har inte CX-5 visat sig vara. En del elektronik har strulat, som parkeringssensorer, ABS-givare och det nyckelfria låset. Krånglande USB-enhet och fel på blåtandsuppkopplingen har också ägare klagat på, liksom fel på navigation och ljudanläggning. Trasiga stötdämpardamasker fram har noterats på vissa CX-5, oftast de som har körts på sämre vägar. Hjullager bak har också fått bytas rätt tidigt på vissa exemplar, liksom partikelfiltret.

Vissa reservdelar, som strålkastare och katalysator är ovanligt dyra. Katalysatorbyte kostar över 25 000 kr. Om bilen är manuellt växlad, kontrollera kopplingens funktion. Kopplingsbyte är ofta kostsamt.

Exemplar med 2,2-liters dieselmotor, tillverkade före september 2013, har återkallats på grund av fel på trycket till bromsservon. Bromsarna kan därmed bli mer tungtrampade. Cirka 1 000 svensksålda exemplar berörs.

CX-5 är relativt lättsåld som begagnad. Framhjulsdrivna exemplar bör vara klart billigare i inköp än motsvarande fyrhjulsdrivna.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2012/8 000
Kaross Suv 5d
Motor 2,0 l/160 hk
Dekl. förbrukning 6,6 l/100 km
Skatt 1 328 kr
Begpris 159 900 kr
Nypris 2012 277 400 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  CX-5 2,0 AWD 2012 CX-5 2,2 DE 175 2012
Längd/bredd, cm 454/184 454/184
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 563/437 1 678/442
Max släpvikt, kg 1 800 2 000
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 998 4/2 191
Effekt, kW/hk 118/150 129/175
Toppfart, km/tim 197 204
0-100 km/tim, s 10,5 10,2
Bränsle, liter per 100 km 6,6 5,5
Co2, g/km 155 144

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/17 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2012   143 800 134 900 126 200 117 600
2013 159 300 151 400 142 100 132 900 124 000
2014 168 000 159 700 149 700 139 800 130 200
2015A 173 300 164 400 154 800 147 400 138 600
2015B 176 100 167 800 158 000 148 600 139 900

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
2,0 160 hk 12-16 +-0
2,2 DE 150 hk 12-16 +12 000
2,2 DE 175 hk 12-16 +18 000
AUT 12-16 +8 000
4WD 12-16 +15 000
Go, AC, 5d, 2WD 12-15A -12 000
Core 12-16 +-0
Vision/Advance PLus 12-15A +10 000
Optimum/Sport, Skinn 12-15A +18 000
2,5 192 hk 15-16 +10 000
Vision, GPS 15-16 +10 000
Optimum, Skinn, GPS 15-16 +18 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra är Mazda CX-5 klart bättre än medelbilen på besiktningen. Utslitna bromsbelägg och tröga bromsok är de vanligaste anmärkningarna.

ROSTSKYDD

 Kaross i stålplåt, motorhuven är ojämnt behandlad och saknar tätning i hörnen. Bakluckan är rostskyddad i nederkant, men saknar tätning i hörnen. Dörrarnas skarvar är bra skyddade och de är behandlade inuti. Skärmkanternas trösklar täcks med plastlister. Bränsletank i plåt, men väl skyddad. Bakskärmens konstruktion är bak är bra. Innerskärmar fram av hårdplast. Chassit skyddas av plastsköldar och ett slitskydd. De flesta skarvar är tätade. Balkar och hålrum är rostskyddade. Rostskyddsgarantin kräver årliga inspektioner. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,76 kr/l. Diesel: 15,61 kr/l.

  2,0 AWD AdvPlus 2012 2,2 DE 175 hk AWD 2012
Pris 159 900 kr 177 900 kr
Värdeminskning 11 000 kr 12 000 kr
Skatt, besiktning 1 700 kr 3 200 kr
Försäkring 7 475 kr 7 475 kr
Bränsle 13 900 kr 11 300 kr
Reparationer, service, m.m. 6 000 kr 7 000 kr
Däck 5 500 kr 5 500 kr
Totalt per år 45 000 kr 47 000 kr
Totalt per mil 30 kr 31 kr

Reparationskostnader.  (Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder).

Avgassystem exl. främre rör 10 259 kr
Katalysator 25 382 kr
Hjullager hö. fram 3 982 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 13 669 kr
Koppling 13 037 kr
Stötdämpare fram, 2 st 4 431 kr
12 000-milaservice 4 946 kr

Säkerhetsutrustning. (Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma).

Bältesspännare fr/bak 2012/-
Trepunktsbälte alla platser 2012
Krockkude förare/passagerare 2012
Sidokrockkudde fram 2012
Nackskydd alla platser 2012
Nackskydd fr. whiplashskydd 2012

Konkurrenterna

Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 3 605 kr
Begpris: 124 300 kr
Nypris 2012: 279 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4 Experience

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 4 127 kr
Begpris: 111 200 kr
Nypris 2012: 261 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Hyundai ix35 2,0 CRDi-R 4wd Sport

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 553 kr
Begpris: 126 300 kr
Nypris 2012: 279 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Subaru XV 2,0D 147 hk

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 2,0 l/147 hk
Dekl. förbrukning: 5,6 l/100 km
Skatt: 2 928 kr
Begpris: 136 700 kr
Nypris 2012: 259 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Kia Sportage 2,0 CRDi AWD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 2,0 l/136 hk
Dekl. förbrukning: 5,7 l/100 km
Skatt: 3 449 kr
Begpris: 126 800 kr
Nypris 2012: 247 900 kr
Bilprovn.: Sämre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota RAV4 2,2 D-4D 150 D-Cat

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 2,2 l/150 hk
Dekl. förbrukning: 7,1 l/100 km
Skatt: 2 980 kr
Begpris: 136 400 kr
Nypris 2012: 324 600 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Mitsubishi ASX 1,8D AWD

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 1,8 l/116 hk
Dekl. förbrukning:  5,1 l/100 km
Skatt: 2 302 kr
Begpris: 99 400 kr
Nypris 2012: 247 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 BMT

Registreringsår/mil: 2012/8 000
Kaross: Suv, 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 136 kr
Begpris: 143 500 kr
Nypris 2012: 306 500 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
 AutoIndex: Sämre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Mazda CX-5

Föregångaren till CX-5, den något större CX-7, floppade försäljningsmässigt i Sverige. Våren 2012 gjorde CX-5 entré och har blivit en framgång för Mazda. En facelift kom 2016 och hösten 2017 kom en ny generation.

Motoralternativen är i grunden två, bensin eller diesel. Bensinmotorn på två liter finns med 160 eller 165 hk. Framhjulsdrivna exemplar har 165 hk. Dieseln är på 2,2 liter och ger 150 eller 175 hk, beroende på bilens utrustningsnivå. Motorerna har kamkedja, en fördel ur underhållssynpunkt. Det finns ingen kamrem som behöver bytas. Kamkedjan har inga kända driftstörningar.

 

Mazda brukar göra körglada bilar och även CX-5 har fått en dos körglädje, nästan i klass med BMW:s suvar. Snabb styrning och närmast neutralstyrd på krokvägen gav plus i vårt testprotokoll. Däremot lyfter fjädringen en del vid svackor och gupp. I en undanmanöver är bilen en smula överstyrd i karaktären. I de flesta situationer går dock CX-5 stadigt och smidigt på vägen. Två växellådor finns, manuell eller automat, båda är sexväxlade och snabba i responsen.

 

Någon terrängbil är inte Mazda CX

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.