Bild
Nästa artikel
Mazda MX-5, eller Miata som bilen också kallas, är ett vettigt alternativ för den som vill åka öppet i sommar.
Mazda MX-5, eller Miata som bilen också kallas, är ett vettigt alternativ för den som vill åka öppet i sommar.

Mazda MX-5 - en prisvärd hårrufsare

Begbil

Mazda MX-5 är den perfekta sommarbilen – rolig och överkomlig i pris – om du kan finna ett exemplar.

När Mazda 1989 presenterade folksportbilen MX-5 var det början på en framgångssaga för den japanska tillverkaren. Här kom en enkelt uppbyggd sportbil på samma sätt som engelska sportbilar var en gång i tiden – fast med bra kvalitet. Miata blev snabbt en kultbil.

1998 kom generation två och som årsmodell 2006 presenterades generation tre. Det är den vi tittar närmare på här.

En facelift kom 2008 och den fjärde generationen MX-5 hade premiär förra året (och ingår i årets långteststall).

2007 kom ett utförande kallad Roadster Coupé, med ett tak i plastkomposit som alternativ till tygtak. Vissa exemplar har sportpaket med bland annat diffbroms och hårdare stötdämpare.

Motorutbudet består av en 1,8-liters på 126 hk eller en tvåliters på 160 hk, båda bensindrivna och med kamkedja. Manuell växellåda är vanligast, men vissa exemplar finns också med sexväxlad automatlåda. Motorerna är pigga och varvvilliga, den manuella lådan ovanligt exakt i funktionen.

 

Underhållande vägegenskaper är den främsta anledningen till att köpa MX-5. Styrningen är gokartsnabb i reaktionen. Den lätta bakhjulsdrivna bilen är skojig att flänga omkring i på småvägar. Motorväg går också an, men det är inte där bilen trivs bäst.

Precis som andra bakhjulsdrivna bilar kräver den en aktiv förare om underlaget är löst eller halt. Den här generationen har dock antisladdsystem. Det går att stänga av funktionen, för den som vill sladda sig igenom kurvorna på en grusväg…


MX-5 ger mycket körglädje för relativt lite pengar. Du har knappast tio gånger roligare i en statustyngd sportbil för dryga miljonen än i en begagnad MX-5.

 

Förarplatsen är enkel och har tydliga instrument och lättskötta reglage. Sittbrunnen är trång för långa förare. MX-5 är strikt tvåsitsig och saknar baksäte. Bagageutrymmet är högst begränsat, rymmer bara 150 liter last. Så väskorna får vara små och inte så många om MX-5 ska funka på långresan.

Den låga sittpositionen gör att det kan vara krångligt att kliva ur och i bilen om man inte är vig. Sikten är inte heller den bästa, speciellt med taket uppe. Bullernivån är hög, oavsett om taket är nedfällt eller uppfällt.

Säkerheten är ett oskrivet blad, krocktest från Euro NCAP finns inte. Generation två klarade fyra stjärnor 2002 i Euro NCAP:s krocktest.

 

Mazda har ett gott kvalitetsrykte och MX-5 är känd för att sällan krångla. Men det finns ändå några punkter att se upp med. Slitna bromsar är ett vanligt fel, precis som på många begbilar. Även slitna stötdämpare och bussningar är vanligt, liksom slitna däck. Kantstötta fälgar och fel på synkroniseringen i växellådan kan tyda på hårt körda exemplar.

Fel på tomgången noteras på vissa exemplar från 2008 och 2009. Det har varit fel på kalibreringen av styrdatorn som gör att gasspjället öppnas. Skrammel och missljud från inredningen har en del ägare klagat över. Kontrollera också suffletten och cabrioletfunktionen, om något är trasigt är det ofta dyrt att laga.

 

Körglädje i kombination med överkomliga priser och hyfsade ägandekostnader är anledningen till att köra MX-5. Ägarna är också nöjda och behåller gärna sina bilar länge. Därför är utbudet av begagnade exemplar ganska magert. Prisbilden är årstidsberoende, högst står kursen på våren och försommaren, lägst på senhösten. Privatimporterade exemplar bör vara betydligt billigare än i prislistan här intill. På privatimporterade bilar bör också fordonshistoriken synas noga. 


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 2,0 Sport 2010/8 000
Kaross 2-sits, man. tygtak.
Motor 2,0 l/160hk
Dekl. förbrukning 7,6 l/100 km
Skatt 1 900 kr
Begpris 115 800 kr
Nypris 2010 280 800 kr
Bilprovningen Medel
Rost Ingen uppgift
Säkerhet Ingen uppgift
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  1,8 Roads. 2010 2,0 Sport Roads 2010
Längd/bredd, cm 402/172 402/172
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 155/220 1 173/202
Max släpvikt, kg 0 0
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 798 4/1 998
Effekt, hk 126 160
Toppfart, km/tim 194 213
0-100 km/tim 9,9 7,6
Bränsle, liter per 100 km 7,0 7,6
Co2, g/km 167 181

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2009B - 127 300 120 600 114 600 109 400
2010 139 400 132 500 125 800 119 200 113 300
2011 146 900 139 700 133 000 126 400 119 700
2012 154 300 146 900 139 800 133 200 126 500
2013A 159 300 151 800 144 500 137 600 130 900

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
Ej Roadster Coupé=Cab tyg 09A-13 -10 000
1,8 126hk, ej sport, endast AC 09A-13 -20 000
1,8 126hk Jub. endast AC 09A-13 -20 000
1,8 126hk Havanna Cab tyg 09A-13 -20 000
1,9 126hk Havanna Roadster 09A-13 -15 000
Premium, AUT 09A-13 +-0

BILPROVNINGEN

Tidigare klarade MX-5 besiktningen utmärkt, men nu har fler fel hittats. Enligt Dekra klarar Mazdan besiktningen ungefär som medelbilen. De vanligaste felen är slitna bromsskivor, bromsbelägg och bromsok. Bussningarna till chassits stabilisatorstag är ofta trasiga. Slitna stötdämpare förekommer också.

ROSTSKYDD

Någon inspektion av rostskyddet har vi inte gjort på denna generation. Föregångaren fick dock underkänt gällande rostskyddet. Smutssamlande skärmkanter och bensintank i plåt var några av anmärkningarna. Dörr- och skärmkanter är rostkänsliga och skäl för noga inspektion, speciellt på äldre MX-5. Exemplar som inte körts vintertid har i regel klarat sig bättre mot rost än de som körts året runt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i minst tre år och att de årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,72 kr/l. Diesel: 13,03 kr/l.

  1,8 Roadster 2010 2,0 Sport Roadster 2010
Pris 105 800 kr 125 800 kr
Värdeminskning 5 000 kr 6 000 kr
Skatt, besiktning 2 000 kr 2 3000 kr
Försäkring 6 500 kr 7 5000 kr
Bränsle 14 400 kr 15 600 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 5 000 kr
Däck 1 500 kr 2 000 kr
Totalt per år 34 400 kr 38 400 kr
Totalt per mil 23 kr 26 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifterna från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 6 757 kr
Katalysator 12 472 kr
Hjullager hö. fram 3 386 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 21 409 kr
Koppling 8 492 kr
Stötdämpare fram, 2st 4 984 kr
12 000-milaservice 3 590 kr

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modellversioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fram/bak 1997/-
Trepunksbälte alla platser 1997
Krockkudde förare/passagerare 1997/1997
Sidokrockkudde fram 1997
Nackskydd alla platser 1997
Nackskydd fr. whiplashskydd 2006

Konkurrenterna

Peugeot 308 CC Premium 1,6T

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: 4-sits, aut. plåttak
Motor: 1,6 l/156 hk
Dekl. förbrukning: 7,5 l/100 km
Skatt: 1 812 kr
Begpris: 102 300 kr
Nypris 2010: 267 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Ingen uppgift
AutoIndex: Medel


Audi TT Roadster 2,0 TFSi

Registreringsår/mil: 2010A/8 000
Kaross: 2-sits, aut. tygsuff.
Motor: 2,0 l/200 hk
Dekl. förbrukning: 7,8 l/100 km
Skatt: 2 010 kr
Begpris: 169 300 kr
Nypris 2010: 372 800 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E -14)
AutoIndex: Bättre än medel


Renault Mégane CC 2.0 TCE Dynamique

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: 4-sits aut. plåttak
Motor: 2,0 l/180 hk
Dekl. förbrukning:  5,1 l/100 km
Skatt: 888 kr
Begpris: 127 000 kr
Nypris 2010: 214 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Ingen uppgift
AutoIndex: Sämre än medel


BMW z4 SDrive 23i

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: 2-sits, aut. tygsuff.
Motor: 2,5 l, 6 cyl/204 hk
Dekl. förbrukning: 8,5 l/100 km
Skatt: 2 296 kr
Begpris: 190 000 kr
Nypris 2010: 365 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


Saab 9-3 1,8 Biopower Vector

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: 4-sits aut. tygsuff.
Motor: 1,8 l/150 (175) hk
Dekl. förbrukn.:  8,6 (10,5) l/100 km
Skatt: 1 080 kr
Begpris: 138 400 kr
Nypris 2010: 382 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Ingen uppgift
AutoIndex: Medel


VW Eos 1,4 TSI Ambiente

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: 4-sits, aut. plåttak
Motor: 1,4 l/160 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 1 416 kr
Begpris: 117 800 kr
Nypris 2010: 275 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (E)
AutoIndex: Medel


Mercedes SIK 200 K AUT

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: 2-sits, aut. plåttak.
Motor: 1,8 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 7,9/100 km
Skatt: 2 054 kr
Begpris: 173 500 kr
Nypris 2010: 381 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Ingen uppgift
Säkerhet: Ingen uppgift
AutoIndex: Bättre än medel


Volvo C70 T5 Momentum AUT

Registreringsår/mil: 2010/8 000
Kaross: 4-sits, aut. plåttak
Motor: 2,5 l, 5 cyl/230 hk
Dekl. förbrukning: 8,9 l/100 km
Skatt: 2 516 kr
Begpris: 164 200 kr
Nypris 2010: 438 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Ingen uppgift
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, Mazda MX-5

När Mazda 1989 presenterade folksportbilen MX-5 var det början på en framgångssaga för den japanska tillverkaren. Här kom en enkelt uppbyggd sportbil på samma sätt som engelska sportbilar var en gång i tiden – fast med bra kvalitet. Miata blev snabbt en kultbil.

1998 kom generation två och som årsmodell 2006 presenterades generation tre. Det är den vi tittar närmare på här.

En facelift kom 2008 och den fjärde generationen MX-5 hade premiär förra året (och ingår i årets långteststall).

2007 kom ett utförande kallad Roadster Coupé, med ett tak i plastkomposit som alternativ till tygtak. Vissa exemplar har sportpaket med bland annat diffbroms och hårdare stötdämpare.

Motorutbudet består av en 1,8-liters på 126 hk eller en tvåliters på 160 hk, båda bensindrivna och med kamkedja. Manuell växellåda är vanligast, men vissa exemplar finns också med sexväxlad automatlåda. Motorerna är pigga och varvvilliga, den manuella lådan ovanligt exakt i funktionen.

 

Underhållande vägegenskaper är den främsta anledningen till att köpa MX-5. Styrningen är gokartsnabb i reaktionen. Den lätta bakhjulsdri

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.