Bild
Nästa artikel
Att hissa upp bilen på en lyft för en inspektion underifrån är en fördel om du är spekulant på en billig bil.
Att hissa upp bilen på en lyft för en inspektion underifrån är en fördel om du är spekulant på en billig bil.

Köpa privat eller av handlare?

Begbil

Ska jag köpa den billiga bilen privat eller hos en handlare? Det finns argument som talar för båda delarna.

Privatköp är i regel billigare, men utan garanti. Du får möjlighet att bilda dig en uppfattning hur tidigare ägare har skött (eller misskött) bilen. En bil du betalar 10 000 kr för privat är i regel flera tusenlappar dyrare hos bilhandlaren. Privatköp kan ge dig mer för pengarna, men…

Om du köper hos en handlare gäller konsumentköplagen. Det innebär att fel som uppkommer inom sex månader efter köp anses ha funnits där vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. En bil som köps av en handlare ska alltid vara trafiksäker vid köpet, om inte annat avtalas. Annars räknas det alltid som ett fel. Som köpare har man också tre års reklamationsrätt. Sexmånadersregeln gäller även för mycket billiga bilar. Formuleringen ”i befintligt skick” används ofta av säljare. Men enligt Konsumentverket gäller: ”Om bilen med hänsyn till pris, ålder och körsträcka visar sig vara i sämre skick än du hade anledning att räkna med, anses den felaktig”.

Det är just den formuleringen som orsakar mycket klagomål hos allmänna reklamationsnämnden (ARN). Typexemplet är att bilköparen har höga förväntningar på driftsäkerhet och funktionalitet även på en mycket billig bil. Bilhandlaren å andra sidan brukar hävda att en köpare av en mycket billig bil får räkna med att den kanske inte håller särskilt länge.

 

En del handlare skriver i kontraktet att den billiga bilen säljs som reparationsobjekt. Då kan handlaren sälja en bil som har många fel utan att  behöva kosta på reparationer eller häva köpet. Det är ju inte förbjudet att sälja bilar som ägaren får renovera själv. Ett fult trick som många bilköpare går på – se upp för det!


Vad som är ett köprättsligt fel (och tänkbar grund för prisavdrag eller hävning) beror på hur gammal bilen är och till vilket pris den säljs. Om motor och växellåda havererar och bilen inte går att köra kan det räknas som köprättsligt fel – men det är svårt att säga generellt och får ofta avgöras av ARN. Förslitningsskador på motor och växellåda får köparen ibland också acceptera på en lågprisbil.

»Snoka är just vad den smarte bilköparen ska göra.«

Vid privatköp gäller köplagen istället för konsumentköplagen. Som privatsäljare får du inte dölja information om bilen – du har upplysningsplikt mot eventuella skador och fel. Du får hellre inte ljuga om bilens skick. Problemet i efterhand är ofta att bevisa vad som sagts och avtalats. För att undvika krångel, få det som är väsentligt för köparen på papper i köpekontraktet. Se till att skriva ett riktigt köpekontrakt och inte bara ett kvitto. Det kan vara tryggt både för köpare och säljare.

Som köpare har du undersökningsplikt, att noga gå igenom bilen innan du köper den. Detta slarvar en del bilköpare med, eftersom det kräver kunskap, tid och tålamod.

Det finns både privatpersoner och bilhandlare som vill göra ett klipp på snabba bilaffärer – köpa billigt och sälja dyrt. Kontrollera hur länge säljaren haft bilen, speciellt vad det gäller privatpersoner. Om privatsäljaren bara haft bilen någon månad är det ofta något lurt. Bilen kan ha dolda fel som ägaren har upptäckt och därför vill göra sig av med. Eller så vill personen tjäna pengar på bilaffärer.

– Tycker inte du ska snoka, är ett vanligt svar som man som spekulant kan råka ut för.

Men snoka är just vad den smarte bilköparen ska göra. Kom ihåg att bilar gärna får gå fort – bilaffärer ska inte göra det. Skynda långsamt. Gör ingen snabb affär trots att handlaren menar att flera andra spekulanter står på kö. Även om just den bil du tänkt köpa blir såld finns det många andra till salu. Kanske inte just den färgen eller märket du tänkt dig – men sådana trivialiteter får du bortse från när det gäller bilar i den här prisklassen.

Betala inte heller överpriser, en bil är aldrig värd mer än vad någon vill betala för den. Det gäller även om en del säljare får för sig att just deras gamla bil är värd mer än andras motsvarande. Kom också ihåg att många vill sälja sin bil när dyra reparationer väntar.

Taggar: Begbil

Privatköp är i regel billigare, men utan garanti. Du får möjlighet att bilda dig en uppfattning hur tidigare ägare har skött (eller misskött) bilen. En bil du betalar 10 000 kr för privat är i regel flera tusenlappar dyrare hos bilhandlaren. Privatköp kan ge dig mer för pengarna, men…

Om du köper hos en handlare gäller konsumentköplagen. Det innebär att fel som uppkommer inom sex månader efter köp anses ha funnits där vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. En bil som köps av en handlare ska alltid vara trafiksäker vid köpet, om inte annat avtalas. Annars räknas det alltid som ett fel. Som köpare har man också tre års reklamationsrätt. Sexmånadersregeln gäller även för mycket billiga bilar. Formuleringen ”i befintligt skick” används ofta av säljare. Men enligt Konsumentverket gäller: ”Om bilen med hänsyn till pris, ålder och körsträcka visar sig vara i sämre skick än du hade anledning att räkna med, anses den felaktig”.

Det är just den formuleringen som orsakar mycket klagomål hos allmänna reklamationsnämnden (ARN). Typexemplet är att bilköparen har höga förväntningar på driftsäkerhet och funktionalitet även på en mycket billig bil.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.