Bild
Nästa artikel
Komfort till lågpris från Citroën

Komfort till lågpris från Citroën

Begbil

Citroëns kompaktbil C4 är en Golf-utmanare som kombinerar bra komfort med låga priser.

Den första generationen Citroën C4 presenterades hösten 2004 som en ersättare till tidigare kompaktmodellen Xsara. Hösten 2010, som modellår 2011, kom generation två av C4. Det är den som vi granskar här. En lyxigare variant av C4 kallas för DS4 och har en annan kaross. En facelift på C4 kom förra året.

De vanligaste motorerna är 1,6-liters diesel på 90, 100 eller 110 hk. En starkare tvålitersdiesel på 150 hk finns också, men är ovanligare. Minsta motorn är 1,4-liters bensin på 95 hk. En 1,6-liters bensinmotor på 120 hk eller 155 hk finns också. Trecylindriga bensinmotorer finns på 110 eller 130 hk.

Körmässigt är C4 en duglig bil, men till toppen är det en bit. C4 är stadig och klarar en undanmanöver bra, men styrningen är aningen lätt och okänslig. Det märks att Citroën prioriterat komfortegenskaper framför sportighet. Det är ju helt i linje med märkets traditioner. Fjädringskomforten är bra och C4 rullar mjukt fram över de flesta underlag.

 

Även interiören präglas av komforttänk. Framstolarna är sköna och även ljudkomforten får godkänt. C4 gör sig bra som långfärdsbil. Sikten bakåt är inget vidare, speciellt vid parkeringsmanöver. Förarmiljön kräver en del tillvänjning. Instrumentpanelen liknar ”ett rullande tivoli” som en testförare kallade den. Många reglage är lite knepiga att använda. Den elektriskt styrda manuella lådan kräver inkörning och viss körteknik. Många förare har kritiserat den växellådan för att vara tveksam och ryckig i funktionen. Prova själv noga innan du bestämmer dig för ett exemplar med just den lådan. Det finns andra växellådor att välja, både traditionell automat och manuell.


Utrymmet i baksätet är acceptabelt för klassen. Sätet är bekvämt, högt placerat och det är lätt att kliva i och ur. Bagageutrymmet rymmer 408 liter i normalläge. Det gör volymen till en av de största i klassen, kombibilar undantagna. C4 finns inte som kombi. Bagageutrymmet är djupt, vilket medför en viss lasttröskel. Bagage-rumsöglorna sitter inte fast i karossen utan i bagagemattan. Det gör öglorna i det närmaste värdelösa.

C4 fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2010. Enligt Folksams analys är dock whip-lashskyddet underkänt.

Den förra C4-modellen har haft en del kvalitetsbekymmer och inte heller den senare modellen har klarat sig utan fel. Främst är det elektroniken som inte varit helt pålitlig.

Falskvarnande meddelanden på instrumentpanelens display har gäckat ägarna. Bland annat har lampor tänds för motordiagnos, avgassystem, ABS-system eller service. Ofta räcker det med en omstart, men ibland kommer meddelandet tillbaka utan att verkstäderna hittar något fel.

 

Även elektronik för batteriets ekonomiläge har ställt till det, med startproblem som följd. Microbrytarna till bagagerumsöppningen har också krånglat på en del C4, liksom blåtandsfunktionen till telefon. C4 återkallades 2011 för problem med bromsassistansen.

Om du hör klonkande missjud från hjulupphängningarna kan det vara glapp i krängningshämmarstagen. Det kostar uppåt 2 000 kronor att åtgärda på verkstad. På dieselmotorerna har partikelfiltret fått bytas ut, speciellt på exemplar som körs kortare sträckor. Partikelfilterbyte är ofta rätt dyrt. Fel på bränslefilter har också förekommit.

Nybilspriserna på C4 är relativt låga och gäller också för begpriserna. C4 är inte någon het bil på begagnatmarknaden och ofta kan man pruta en hel del.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil 1,6 HDi 2011/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,6 l/90 hk
Dekl. förbrukning 4,2 l/100 km
Skatt 1 103 kr
Begpris 77 000 kr
Nypris 184 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Medel

TEKNISK DATA

  1,6 VTi 2011 1,6 HDi 2011
Längd/bredd, cm 433/179 433/179
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 370/395 1 440/370
Max släpvikt, kg 1 370 1 550
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/1 598 kr 4/1 560
Effekt, hk 120 112
Toppfart, km/tim 193 190
0-100 km/tim, s 13,0 11,8
Bränsle, liter per 100 km 6,2 4,6
CO2, g/km 143 119

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 1/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2011 87 900 81 900 77 000 71 200 66 800
2012 93 200 88 200 82 300 77 500 71 600
2013 100 300 93 800 88 900 83 100 78 200
2014 105 800 100 300 93 900 89 100 83 200
2015A 112 200 105 700 100 300 94 000 -

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
1,4 95 hk VTi, Attr. endast AC 11-15A -20 000
1,6 120 hk TVi 11-15A -6 000
1,2T 3 cylindrar 130 hk 11-15A +-0
1,6 156 hk THP Excl. AUT 11-15A +15 000
1,6 112 hk HDi/e-HDi 11-15A +5 000
1,6 114 hk e-HDi 11-15A +8 000
EGS=AUT 11-15A +6 000
Seduction 11-12 +-0
Seduction, endast AC 2015 -5 000
Nordic Edition 11-15A +4 000
Exclusive 11-15A +8 000
Business, Xenon, Gps 11-15A +12 000

 

BILPROVNINGEN

 

Den första generationen C4 klarar sig sämre än medelbilen enligt statistik från besiktningsföretaget Dekra. Den andra generationen däremot klarar sig utmärkt, med besiktningsresultat i topp i sin klass. De fåtaliga anmärkningarna handlar om slitna bromsskivor och tröga bromsok.

ROSTSKYDD

Motorhuv av aluminium, i övrigt är hela karossen av galvaniserad plåt, även framskärmarna som tidigare var av plast. Bakluckans och dörrarnas skarvar är tätade genom limning. Hörnen på framdörrarna är inte skyddade. Viss risk för blästring finns på bakdörrarna. C4 har plastinnerskärmar både fram och bak och en modern bakskärmskonstruktion. Undertill är största delen av bilen oskyddad. C4 har inget skydd i balkar, hålrum eller dörrar. Bränsletank och påfyllningsrör av plast. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
 Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 12,27 kr/l. Diesel: 12,03, Etanol: 11,24.

  1,6 VTi 2011 1,6 HDi 2011
Pris 71 000 kr 82 000 kr
Värdeminskning 4 000 kr 5 000 kr
Skatt, besiktning 1 200 kr 1 500 kr
Försäkring 6 200 kr 6 400 kr
Bränsle 11 400 kr 8 300 kr
Reparationer, service m.m. 5 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 29 000 kr 29 000 kr
Totalt per mil 19 kr 19 kr

Reparationskonstnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 6 022 kr
Katalysator 8 802 kr
Hjullager hö. fram 3 770 kr
Kamrem, 17 500 mil/5 år 5 167 kr
Elektronikbox, motor 14 046 kr
Koppling 11 325 kr
Stötdämpare fram, 2 st 3 375 kr
12 000-milaservice 5 640

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fram/bak 2005/-
Trepunksbälte alla platser 2005
Krockkudde förare/passagerare 2005
Sidokrockkudde fram 2005
Nackskydd alla platser 2005
Nackskydd fr. whiplashskydd 2005

Konkurrenterna

Ford Focus 1,6 TDCi Trend

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/109 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 312 kr
Begpris: 58 400 kr
Nypris 2010: 188 000 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Opel Astra 1,7 CDTI Enjoy

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,7 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,7 l/100 km
Skatt: 1 781 kr
Begpris: 68 100 kr
Nypris 2010: 192 900 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Hyundai i30 1,6 CRDi

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 520 kr
Begpris: 65 800 kr
Nypris 2010: 189 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Sämre än medel


Renault Mégane 1,5 DCi Expression

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,5 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 260 kr
Begpris: 61 200 kr
Nypris 2010: 190 900 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Sämre än medel


Kia Dee´d 1,6 CRDi eco

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/115 hk
Dekl. förbrukning: 4,4 l/100 km
Skatt: 1 312 kr
Begpris: 62 700 kr
Nypris 2010: 174 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Toyoya Auris 1,4 D-4D plus-pkt

Registreringsår/mil: 2010B/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,4 l/90 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 468 kr
Begpris: 72 900 kr
Nypris 2010: 207 500 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Peugeot 308 1,6 HDi komfort

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/110 hk
Dekl. förbrukning: 4,5 l/100 km
Skatt: 1 572 kr
Begpris: 60 000 kr
Nypris 2010: 185 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


VW Golf VI TDI Bluemotion

Registreringsår/mil: 2010/10 000
Kaross: Halvkombi 5d
Motor: 1,6 l/105 hk
Dekl. förbrukning: 4,1 l/100 km
Skatt: 1 103 kr
Begpris: 78 700 kr
Nypris 2010: 222 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

Taggar: Begbil, Citroën C4

Den första generationen Citroën C4 presenterades hösten 2004 som en ersättare till tidigare kompaktmodellen Xsara. Hösten 2010, som modellår 2011, kom generation två av C4. Det är den som vi granskar här. En lyxigare variant av C4 kallas för DS4 och har en annan kaross. En facelift på C4 kom förra året.

De vanligaste motorerna är 1,6-liters diesel på 90, 100 eller 110 hk. En starkare tvålitersdiesel på 150 hk finns också, men är ovanligare. Minsta motorn är 1,4-liters bensin på 95 hk. En 1,6-liters bensinmotor på 120 hk eller 155 hk finns också. Trecylindriga bensinmotorer finns på 110 eller 130 hk.

Körmässigt är C4 en duglig bil, men till toppen är det en bit. C4 är stadig och klarar en undanmanöver bra, men styrningen är aningen lätt och okänslig. Det märks att Citroën prioriterat komfortegenskaper framför sportighet. Det är ju helt i linje med märkets traditioner. Fjädringskomforten är bra och C4 rullar mjukt fram över de flesta underlag.

 

Även interiören präglas av komforttänk. Framstolarna är sköna och även ljudkomforten får godkänt. C4 gör sig bra som långfärdsbil. Sikten bakåt är inget vidare,

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.