Bild
Nästa artikel
Mercedes E-klass, här som kombi, är dyr även som begagnad, men också rymlig, säker och bekväm.
Mercedes E-klass, här som kombi, är dyr även som begagnad, men också rymlig, säker och bekväm.

Komfort på resan med Mercedes E-klass

Begbil

Mercedes E-klass är en utmärkt långfärdsbil, men dyr. Vi granskar marknadens största kombi som begbil.

E-klass har varit en av Mercedes storsäljande modeller i många år och funnits i flera generationer. Här tittar vi närmare på bilar med internkod W212 (sedan) och S212 (kombi). Sedanmodellen kom våren 2009, kombin hösten samma år. Det finns även en coupé och en cabriolet, men dessa är ovanliga. En rejäl facelift kom under 2013, med uppdateringar av motor, chassi samt interiör och exteriör.

Enklaste basmotorn är en fyrcylindrig diesel på 136 hk, men det finns också dieslar på 170 eller 204 hk. Fyrcylindriga bensinmotorer finns med 184 eller 204 hk. Flera sexcylindriga motorer erbjuds, både diesel och bensin. Effektuttaget varierar mellan 231 hk och 333 hk. En hybridmotor finns också. Vassast är E-klass med V8-motor i AMG-utförande, med en effekt på 525–585 hk beroende på årsmodell. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd.

Vägegenskaperna är mycket bra, med följsamt chassi och väl avstämd fjädring. E-klass är klippstabil på motorvägen men klarar också en undanmanöver med bravur. Styrreaktionerna är snabbare efter faceliften jämfört med tidigare.

Bakhjulsdriften ger vissa begränsningar vintertid vad det gäller framkomligheten. E-klass finns också med fyrhjulsdrift, kallad 4Matic, för den som efterfrågar ökad stabilitet och framkomlighet på vintervägar.

 

Förarmiljön är snyggt utformad och överlag tydlig. Det mesta är lättskött, men kombinationsspaken för ljus, torkare och blinkers kräver tillvänjning. E-klass är en utsökt långresevagn med låg ljudnivå och mycket bekväma stolar. Även i baksätet sitter man bekvämt, med goda utrymmen. Kombiversionen är marknadens rymligaste sett till lastförmågan. Vissa exemplar kan vara sjusitsiga med säten för två barn längst bak. Som femsitsig rymmer kombin 695 liter last och sedanen 540 liter. Fälls sätena rymmer kombin hela 49 läskbackar eller 1950 liter last.


Säkerhetsnivån i E-klass är hög. Fem stjärnor i Euro NCAP klarar många bilar, men Folksam rankar också E-klass som en av de säkraste bilarna i riktiga olyckor.

 

Tidigare E-klass har haft en mängd olika kvalitetsproblem, inte minst med rost och krånglande elektronik. Även nyare E-klass kan ha elektronikfel, om än inte i samma omfattning. Här har bekymret oftast varit växlingarna i automatlådan, som kan bli ryckiga. Felet brukar avhjälpas med mjukvaruuppdatering, men om lådan behöver bytas blir det rejält dyrt. Även navigationssystemet och klimatanläggningen har krånglat på vissa exemplar, fel som ofta avhjälps med ny mjukvara.

Spridarna i dieselmotorerna har varit ett bekymmer. Ofta märks felet genom ojämn gång eller att motorerna blir kraftlösa. Först byttes enskilda spridare, men problemet kvarstod. Senare byttes alla spridare på motorer där ägarna noterat felet. Spridarproblemet är numera inte så vanligt.

Falsklarmande varningar på instrumentpanelen har inträffat på en del bilar, både för fel på motor eller luftfjädringen. Dörrlås som fryser fast i kyla är ett fel som vissa ägare klagat på. Fel på luftfjädringen bak har förekommit, men det är rätt ovanligt.

E-klass är populär som taxi-bil och exemplar med långa körsträckor är ofta före detta taxibilar.

E-klass är dyr att laga, avgassystem kostar till exempel nästan 30 000 kr, vilket också ger höga försäkringspremier.

 

E-klass återkallades 2010 för läckage på bränslefiltret, som kunde medföra brandrisk. 2012 återkallades exemplar byggda april–juni det året. Orsaken var ett möjligt fel på krockkuddarna.

Även som begagnad är E-klass dyr. Exemplar utan automatlåda eller läderklädsel bör vara klart prutbara. Det går att hitta exemplar med bra historik billigare i Tyskland än i Sverige, för den som är sugen på att importera själv.

När nya E-klass gör entré under 2016 väntas priserna på den äldre generationen att sjunka.


Köpguide

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil E220 CDi AUT 2010/12 000
Kaross Kombi 5d
Motor 2,1 l/170hk
Dekl. förbrukning 6,1 l/100 km
Skatt 3 658 kr
Begpris 163 900 kr
Nypris 2010 372 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Bättre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex BÄttre än medel

TEKNISK DATA

Längd/bredd, cm 490/185 490/185
Tjänstevikt, maxlast, kg 1 845/575 1 735/575
Max släpvikt, kg 1 900 2 100
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 4/2 134 4/1 735
Effekt, hk 204 204
Toppfart, km/tim 230 230
0-100 km/tim, s 8,1 8,4
Bränsle, liter per 100 km 6,1 8,2
CO2, g/km 160 191

PRIS BEGAGNAT
 Autovista Inter-Globals prislista 1/2016 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDET

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2009 - 159 100 151 300 143 500 135 800
2010 181 800 173 000 164 600 156 800 148 900
2011 197 300 188 000 179 300 170 800 162 300
2012 212 400 202 300 192 800 183 700 175 000
2013 227 100 216 700 206 700 197 300 188 200

ÖVRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Prisskillnad
200 1,8 184 hk/CGI 09-13 -12 000
250 1,8 204 hk/CGI 09-13 -6 000
350 3,5 V6 272 hk 09-13 +24 000
200 2,1 136 hk CDI 09-13 -10 000
250 2,1 204 hk CDI 09-13 +15 000
350 3,0 V6 211 hk CDI BlueTec 09-13 +30 000
350 3,0 V6 231 hk CDI 09-13 +36 000
2001,8 163 hk NGT bens/gas 09-13 +-0
300 hybrid 204 hk CDI/El 27 hk 09-13 +30 000
4-Matic = 4WD 09-13 +15 000
Manuell 09-13 -15 000
S212T=Kombi 09-13 +15 000

BILPROVNINGEN

E-klass klarar besiktningen bättre än medelbilen enligt Dekra. Vanligaste felen är slitna bromsskivor/belägg samt stenskott i vindrutan. I ovanliga fall förekommer skadade gummibussningar i hjulupphängningen samt fel på halvljuset.

ROSTSKYDD

 De två tidigare generationerna E-klass visade sig med tiden vara riktiga rostburkar, men rostskyddet har förbättrats till den här generationen. Framskärmar, huv och baklucka är i aluminium. Skarvarna är väl limmade och behandlingen är omfattande inne i dörrarna. Bra skärmkantskonstruktion, plastmaterial fram och filtmaterial bak. Avgassystemet är delvis rostfritt och skarvarna undertill är väl tätade. Minus dock för sköldar i filtmaterial som täcker underredet. Där samlas fukt och smuts med tiden. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,67 kr/l. Diesel: 13,03.

  250 CDi AUT 2010 250 CGI AUT 2010
Pris 178 900 kr 157 900 kr
Värdeminskning 9 000 kr 8 000 kr
Skatt, besiktning 4 000 kr 2 500 kr
Försäkring 11 300 kr 11 200 kr
Bränsle 11 900 kr 16 800 kr
Reparationer, service m.m. 7 000 kr 6 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 45 000 kr 46 000 kr
Totalt per mil 30 kr 31 kr

Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl främre rör 29757 kr
Katalysator 15 695 kr
Hjullager hö. fram 6 252 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 16 712 kr
Koppling Automat
Stötdämpare fram 12 608 kr
12 000-milaservice 10 511

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältesspännare fram/bak 1995/1995
Trepunksbälte alla platser 1995
Krockkudde förare/passagerare 1995/1995
Sidokrockkudde fram 1995
Nackskydd alla platser 1995
Nackskydd fr. whiplashskydd 2005

Konkurrenterna

Saab 9-5 Sportcombi 1,9 tid Griffin

Registreringsår/mil: 2010A/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 1,9 l/175 hk
Dekl. förbrukning: 6,8 l/100 km
Skatt: 4 701 kr
Begpris: 86 500 kr
Nypris 2010: 286 900 kr
Bilprovn.: Medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Ingen uppgift


Audi A6 Avant 2,0 TDi Proline

Registreringsår/mil: 2010/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 5,8 l/100 km
Skatt: 3 241 kr
Begpris: 115 600 kr
Nypris 2010: 323 200 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel
AutoIndex: Bättre än medel


Skoda Superb Combi 2,0 TDI Elegance

Registreringsår/mil: 2010/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning: 5,5 l/100 km
Skatt: 2 876 kr
Begpris: 101 600 kr
Nypris 200?: 260 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Toyota Avensis 2,2 d–4D Executive

Registreringsår/mil: 2010/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,2 l/177 hk
Dekl. förbrukning: 6,0 l/100 km
Skatt: 3 606 kr
Begpris: 124 300 kr
Nypris 2010: 301 700 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


BMW 520d Touring Comfort

Registreringsår/mil: 2010B/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/184 hk
Dekl. förbrukning: 5,1 l/100 km
Skatt: 2 355 kr
Begpris: 165 000 kr
Nypris 2010: 368 000 kr
Bilprovn.: Bättre än medel (D)
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel


VW Passat Variant 2,0 TDi DSG r-line

Registreringsår/mil: 2010/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/170 hk
Dekl. förbrukning: 6,2 l/100 km
Skatt: 3 814 kr
Begpris: 111 000 kr
Nypris 2010: 296 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Citroën C5 Tourer 2,0 HDi Comfort

Registreringsår/mil: 2010/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,0 l/140 hk
Dekl. förbrukning:  5,8 l/100 km
Skatt: 3 085 kr
Begpris: 86 300 kr
Nypris 2010: 286 900 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Medel


Volvo V70 D5 2,4 Kinetic

Registreringsår/mil: 2010/12 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,4 l/205 hk
Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km
Skatt: 4 127 kr
Begpris: 113 100 kr
Nypris 2010: 341 000 kr
Bilprovningen: Medel (D)
Rost: Medel
Säkerhet: Bättre än medel (F)
AutoIndex: Bättre än medel


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D).

E-klass har varit en av Mercedes storsäljande modeller i många år och funnits i flera generationer. Här tittar vi närmare på bilar med internkod W212 (sedan) och S212 (kombi). Sedanmodellen kom våren 2009, kombin hösten samma år. Det finns även en coupé och en cabriolet, men dessa är ovanliga. En rejäl facelift kom under 2013, med uppdateringar av motor, chassi samt interiör och exteriör.

Enklaste basmotorn är en fyrcylindrig diesel på 136 hk, men det finns också dieslar på 170 eller 204 hk. Fyrcylindriga bensinmotorer finns med 184 eller 204 hk. Flera sexcylindriga motorer erbjuds, både diesel och bensin. Effektuttaget varierar mellan 231 hk och 333 hk. En hybridmotor finns också. Vassast är E-klass med V8-motor i AMG-utförande, med en effekt på 525–585 hk beroende på årsmodell. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd.

Vägegenskaperna är mycket bra, med följsamt chassi och väl avstämd fjädring. E-klass är klippstabil på motorvägen men klarar också en undanmanöver med bravur. Styrreaktionerna är snabbare efter faceliften jämfört med tidigare.

Bakhjulsdriften ger vissa begränsningar vinterti

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.